Beslutningsgrundlag COWI

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
Advertisements

Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Danidas PS program i Indien Hvad er erfaringerne? DIIS, 27. januar 2010.
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Letbane på Frederikssundsvej
Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel
# En praktikers bekendelser  Hvor og hvordan giver det mening at samle informationerne fra alle de eksisterende GIS data kilder - ledningsdata, kortinformationer,
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Anlægsoverslag Uwe Hess, Projektchef Rambøll
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Brændpunkter i fremtidens lokale idrætspolitik IDAN 20. april 2006.
1 Kokkedal V og NV Borgermøde 17. marts 2011 Status på plan- og anlægsarbejdet.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Terminal A - A no. 1 Ny lavpristerminal i Københavns Lufthavn, Kastrup
Den Grønne Tænketank - København / Frederiksberg Den Grønne Tænketank –blev stiftet i juni 2003 –vi arbejder for en grøn og rummelig hovedstad –vi arbejder.
Højklasset busløsning på Frederikssundsvej
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
BA 3Harry Lahrmannseptember 2010 Vej- og trafikteknik Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning –Parkeringsrestriktioner.
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
KLIMATILPASNING I KØBENHAVN - FRA PLAN TIL VIRKELIGHED
Trafikkens rolle i samfundet. Produktionen Trafikkens rolle i samfundet.
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
Parkeringsrestriktioner i Aalborg Kommune
Borgerinitiativet Red Søerne Velkommen til BORGERMØDE Borgerinitiativet Red Søerne.
Folkeskolereform Version 1.0
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Hvad er en indsatsplan? En indsatsplan er en handleplan for grundvandsbeskyttelse Det er Vandforsyningsloven samt en tilhørende bekendtgørelse der beskriver,
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto VVM- redegørelsen retlig.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
1 Agenda: SSTT, København 20. januar Program - håndbog 2.Processen for dataindsamling og analyse 3.Hovedkonklusioner 4.Ideer til håndbogens indhold.
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
Antal registrerede selvmord i Danmark ( )
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Trafikdage Udvikling i risiko i trafikken Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
VT5Harry Lahrmann3. oktober 2004Trafikplanlægning og trafikmiljø Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Forslag til Kommuneplan 2009 Infrastruktur, transport og miljøbeskyttelse Veje og stier Trafiksikkerhed Havn og lufthavn Kollektiv trafik Tekniske anlæg.
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
20. AUGUST 2014 MILJØVURDERINGSDAG 14 1 Miljøvurderingsdag 14, Aalborg Afbødning og overvågning i VVM Lars Overgaard Jørgensen COWI Visionsvej
Stedet som indgang til digital forvaltning
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
Borgerinddragelse: Baggrund 9. maj Behov for borgerinddragelse? Tilfredshed med ”den måde demokratiet fungerer på” 5% er medlemmer af partier.
Greenkeeper ERFA-gruppe Golfens Grønne Regnskab - Et godt formidlingsredskab!
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
Visionerne for matrikulær infrastruktur KMSs oplæg til processen med at skabe en fælles vision for matrikulær infrastruktur 16. september 2003.
Regionalpolitik EUROPA-KOMMISSIONEN December 2004 DA Forordninger 1 Samhørighedspolitik ( ) Kommissionens nye forordningsforslag Den 14. juli 2004.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Kvælstofbalancer på kvægbrug Konsulent Søren Kolind Hvid Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion 2004 Dansk Landbrugsrådgivning.
Trafiksikkerhed – Ringkøbing-Skjern Kommune September 2009 – opstart arbejdsgruppe på tværs af kommunens afdelinger, med det formål af udarbejde forslag.
Borgermøde om Udviklingsstrategien Byrådet har givet sin vurdering af udviklingen og forslag til hvilke visioner, strategier og indsatser, som skal sikre.
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
KØBENHAVNERNE ELSKER AT CYKLE % af københavnerne cykler på arbejde De fleste af os i alle slags vejr.
Udvidelse af Århus Havn
Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer
Introduktion tirsdag den Per Christensen Lektor Vismand.
Trafikdage Kørselsafgifter i Norden Erling Hvid COWI.
Beslutningsgrundlag COWI
Trafikale og miljømæssige effekter
Præsentationens transcript:

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 FREMTIDENS BESLUTNINGSGRUNDLAG PÅ TRANSPORTOMRÅDET, COWI 24.5.06 EKSEMPLER PÅ BESLUTNINGSPROCESSER I KØBENHAVNS KOMMUNE VED TRAFIKPLANLÆGGER SØREN ELLE, KØBENHAVNS KOMMUNE

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 AFBALANCERET BESLUTNINGSPROCES EMBEDSMÆND EKSPERTER POLITIKERE BORGERE

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 BESLUTNINGSPROCESSEN: 6 CASES HAVNETUNNELRAPPORTEN 1999 LOKALE TRAFIKPLANER TRAFIK- OG MILJØPLAN 2004 LETBANER SOM ALTERNATIV? HAVNETUNNEL 2006 KØRSELSAFGIFTER

TRAFIKMINISTERIETS HAVNETUNNELFORSLAG Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 TRAFIKMINISTERIETS HAVNETUNNELFORSLAG TRAFIKMINISTERIET OG KØBENHAVNS KOMMUNE UDARBEJDEDE I ÅRENE 1996 – 1999 EN OMFATTENDE TEKNISK REDEGØRELSE FOR MULIGHEDERNE FOR OG KONSEKVENSERNE AF AT ETABLERE EN TVÆRGÅENDE HAVNETUNNEL. EFTER ET PAR BORGERMØDER SKRINLAGDE BORGERREPRÆSENTATIONEN TANKEN OM EN HAVNETUNNEL I FEBRUAR 2000

TRAFIKPLANER FOR AMAGER OG ØSTERBRO Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 TRAFIKPLANER FOR AMAGER OG ØSTERBRO LOKALE TRAFIKPLANER UDARBEJDES I TÆT SAMARBEJDE MED LOKALE, AKTIVE KRÆFTER Trafik- og Bymiljøplan for Østerbro 2002-2003 Trafikplan Amager 1997-2001

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 TRAFIK- OG MILJØPLAN 2004 FOR KØBENHAVN

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 KØBENHAVNERNE PRIORITERER ISÆR 5 Det har været en stor fornøjelse at genlæse generalplanskitsen. Analyserne er gode, argumenterne er fornuftige og let forståelige. Mange af disse udsagn holder den dag i dag, det kan såmænd dårligt siges bedre. Alligevel kiksede det i de følgende år, tankerne var ikke tilstrækkeligt godt forankrede, hverken i befolkningen eller hos de politikere, der efter 4 års gennemgang og debat tog planen til efterretning. Planlægningsmetoderne var anderledes dengang. Kloge folk tænkte og skrev, skildrede vigtige sammenhænge, og argumenterede i lukkede rum for fornuftige løsninger. Men med samme begejstring som f.eks. de baltiske lande 40 år senere har kastet sig over bilen – frihedssymbolet over alle – så kastede en del planlæggere og politikere sig i ud i et stort anlagt byomdannelsesprojekt – København skulle nu være en moderne (amerikansk) bilby.

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 TRAFIK- OG MILJØPLAN 2004: PÅ LANGT SIGT ØNSKER KØBENHAVNERNE I efteråret 2004 gennemførte Instituttet for Konjunkturanalyse en større holdningsanalyse blandt 1000 repræsentativt udvalgte københavnere. 8 ud af 10 københavnere mente her, at en fortsættelse af udbygningen af Metroen i hele byen ville være et godt forslag, mens kun 4 ud af 10 mente, at det ville være en god idé at indføre moderne sporvogne som alternativ til udbygning af Metroen. KILDE: IFKA SEPTEMBER 2004

FORMÅLET MED DIALOGMETODEN Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 FORMÅLET MED DIALOGMETODEN At indhente bidrag og inspiration fra borgerne At få defineret og prioriteret de problemer, der skal løses At opnå en større forståelse for og accept af planen At legitimere ”den gode plan”

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 TRAFIK- OG MILJØPLAN 2004 INDEHOLDT: BREDERE CYKELSTIER MERE METRO MM., MEN UNDGIK: STILLINGTAGEN TIL LETBANER SOM ALTERNATIV STILLINGTAGEN TIL HAVNETUNNEL STILLINGTAGEN TIL KØRSELSAFGIFTER - men disse emner dukkede hurtigt op på scenen

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 CROYDON LETBANER I KØBENHAVN SOM ALTERNATIV ELLER SOM SUPPLEMENT TIL MERE METRO?

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 CROYDON TRAFIKSIKKERHED OSLO 1997: SPORVOGN 3 GANGE HØJERE RISIKO END BUS GØTEBORG 1995: 43 DØDSUHELD MED SPORVOGNE PÅ 10 ÅR 49 DØDSUHELD MED PERSONBILER I SAMME PERIODE KØBENHAVN 1960 – 65: GODT 400 UHELD PR. ÅR MED SPORVOGNE IMPLICERET KØBENHAVN 2002: 100 UHELD MED BUSSER I RUTE IMPLICERET (2 DRÆBTE, 22 ALVORLIGT OG 17 LET TILSKADE) PASSAGERERNE SIDDER RET SIKKERT, DET ER DE ØVRIGE TRAFIKANTER, DER SKADES

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 BRANDREDNINGSAREALER RETNINGSLINIERNE FOR BRANDREDNINGSAREALER FOR DREJESTIGER FORUDSÆTTER MINDST 3 M FRA FACADE, MINDST 4 M BREDDE OG 1 M FRA NÆRMESTE PLANKEVÆRK ETC. DETTE VIL FORMENTLIG INDEBÆRE GENHUSNING I ANLÆGSPERIODEN AF BEBOERE OG FIRMAER I BL.A. STORMGADE OG BREDGADE

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 LETBANE STATIONER LETBANESTATIONER MULIGØR SKIFT I GADENIVEAU STATIONERNE LÆGGER STÆRKE BINDINGER PÅ ANVENDELSEN AF BYENS RUM

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 BYENS LIV: MARIA TORGET

SAMMENLIGNENDE UNDERSØGELSE AF HAVNETUNNELFORSLAG 2006 Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 SAMMENLIGNENDE UNDERSØGELSE AF HAVNETUNNELFORSLAG 2006

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 SAMMENLIGNENDE UNDERSØGELSE 2006 GRØN: TRAFIKMINISTERIET RØD: REALDANIA BLÅ: KØBENHAVNER- TUNNELGRUPPEN FORVALTNINGERNE VURDERER DE FORSKELLIGE FORSLAG TIL HAVNETUNNEL INDEN SOMMEREN 2006

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 TUNNELTVÆRSNIT

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 MILJØFORHOLD I HAVNEN ÆNDRING AF BADEFORHOLD

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 LUFTFORURENING RENSNING AF ELLER FORTYNDING AF LUFTEN FRA TUNNELEN SÖDRA LÄNKEN I STOCKHOLM: TUNNELMUNDING MED GLASSKORSTEN TIL FORURENET TUNNELLUFT

INFRASRTUKTUR / BYUDVIKLINGS - POTENTIALE Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 2,4 – 4,4 mia. Kr. 3,9 mia. Kr. 3,0 - 4,5 mia. Kr. INFRASRTUKTUR / BYUDVIKLINGS - POTENTIALE 3,4 – 5,5 mia. Kr. 1,4 – 11,5 mia. Kr. FULD UDBYGNING AF INFRASTRUKTUR LANGS HELE ØRESUNDSKYSTEN: 14 – 30 MIA. KR.

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 TRÆNGSELSAFGIFTER I KØBENHAVN?

TRÆNGSELSAFGIFTER I LONDON FRA 2003 Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 TRÆNGSELSAFGIFTER I LONDON FRA 2003 FORSØGET I LONDON MED TRÆNGSELSAFGIFTER HAR VÆRET EN SUCCES: TRAFIKKEN FLYDER NU IGEN I GADERNE

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 TRÆNGSELSSKAT I STOCKHOLM 2006 I STOCKHOLM ER DER INDFØRT BOMPENGE I JANUAR 2006 - SOM FORSØG FREM TIL VALGET I EFTERÅRET 2006

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 BETALINGSRING ELLER ROAD PRICING ? KØBENHAVNS KOMMUNE UNDERSØGER I 2006 MULIGHEDERNE FOR INDFØRELSE AF KØRSELSAFGIFTER

Beslutningsgrundlag COWI 24.5.06 FREMTIDENS BESLUTNINGSGRUNDLAG SKAL HELST VÆRE: TEKNISK OG MILJØMÆSSIGT BÆREDYGTIGT ØKONOMISK FORSVARLIGT LOVLIGT BREDT FORANKRET I BEFOLKNINGEN POLITISK ØNSKVÆRDIGT - og der skal sættes meget tid af til den pædagogiske proces