Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bioenergiressourcerne tænkt anderledes og med kommende nye Teknologier
Advertisements

FREMTIDENS LEVENDE LABORATORIUM Thomas Hune, Insero Software.
Inkludering af luftfart i CO2-kvotesystemet
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Afgifter på energi i erhverv. Otto Brøns-Petersen
Fremtidens energiplanlægning
Lagring af vedvarende energi Jens Brandt Sørensen
InnoCamp Design af fremtidens selvforsynende Smarthouses Jonas Rasmussen & Anne B. Holm Innovationscenter, DONG Energy A/S.
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Jørgen Birk Mortensen Samfundsøkonomiske perspektiver på energiinvesteringer i byggeri og renoveringer. Oplæg ved Gate21 konference den 31. august 2010.
Energy Day Hans Peter Slente 22.nov. 12 Eksport af energiløsninger Hans Peter Slente Branchedirektør DI Energibranchen.
Det er over 20% af vores totale udledning af drivhusgasser
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Vejen til TYRKIET Energi sektoren.
v/ Andrew Kjærulff Maddock
1 Opfattelser af klima og energi Befolkningsundersøgelse februar 2011 Udført af Epinion for Det Økologiske Råd, Greenpeace, WWF Verdensnaturfonden, Vedvarende.
Målsætninger på klima- og energiområdet
Virkemidler. Persontransport • 1,5%/år • 79% i alt Godstransport • 1,7%/år • 95% i alt Transportvækst i referencen og i teknologiscenariet.
Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees
GRØNNE JOB JESPER LUND-LARSEN, 3F
Svend Erik Mikkelsen Seniorspecialist
Klimaet - fælles ansvar for en global udfordring
Er mere motorvej løsningen?
Energistatistik 2009.
Roadmap for Fjernvarme Fjernvarmens Hus den 20. juni 2011
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Nitrogen (N2) % Oxygen (O2) % Argon (Ar) % Carbon dioxide (CO2) %
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Klimaændringer og udledning af drivhusgasser
Kapittel 9 Klima forandringer. Klimaet forandre sig  Drivhusgas forbruget stiger næsten i alle lande  I udviklningslandene stiger co2 udslippet især.
Klimaplan 2025 Favrskov Kommune
Michael Svane SummIT 18.maj 11 Summit IT som vækstmotor Hvor står transportbranchen ? v/branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
Energibesparelser i sommerhuse Ole Michael Jensen Statens Byggeforskninginstitut / Aalborg Universitet Inlæg klimamessen i Gribskov kommune 5. maj 2012.
DI's syn på forslag til beslutning om national byrdefordeling for sektorer uden for ETS.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Forslag Energi 2020 – Lemvig Kommune % VE i 2020
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
Baggrunden for en ny international aftale EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaforandringerne.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
EU’s mål På vej mod en fremtid med større forsyningssikkerhed.
Mad, transport og klima.
Tværfaglig undervisning
Forbrænding af husdyrgødning i Danmark – omfang og muligheder Torkild Birkmose + Det Europæiske Fællesskab og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Morgendagens varmeforsyning – samspil og fleksibilitet i energisystemet. Transform2012, Dag 1 Breakout session på Aalborg Universitet København 21. November.
Hvad gør EU for klimaet? Jeppe Gents Europa-Kommissionen,
Fremtidige tiltag til reduktion af DHG fra landbruget Ulla Blatt Bendtsen, Funktionsleder, Miljøstyrelsen Klimaændringer og CO2-målenes betydning for fremtidens.
Omlægning af bilafgifterne: Hvad sker hvornår?
Udledninger og råderum
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Sådan reduceres udledningen af drivhusgasser fra landbruget
Kan landbruget reducere udledningen af drivhusgasser?
Morgendagens varmeforsyning samspil og fleksibilitet i energisystemet TRANSFORM konference den 21. november 2012 Lars Gullev Direktør, VEKS.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Er mere motorvej løsningen?
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
BNP, CO 2 og bruttoenergiforbrug Indeks 1988=100.
Energipolitik – vækst og klima
Afgifter og grøn omstilling Indlæg på CEPOS Vækstkonference 2017 Peter Birch Sørensen Københavns Universitet og Klimarådet.
Figurer til “Det oppustede CO2-kvotesystem
Effektive veje til drivhusgasreduktion i landbruget
Energibesparelser ved indregulering af varmeforsyningen
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Effektive veje til drivhusgasreduktion i landbruget
Bilbranchens generalforsamling 2009
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
CO2-tiltag her og nu En Grøn Trans- portpolitik
Præsentationens transcript:

Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved? ja! hvem indretter sig efter først efter det?

Temaer Kort om klima, forsyningsproblemer og teknologiskift EU's nye regler for klimapolitikken frem til 2020 (vedtaget den 17. december 2008) Dansk klimapolitik: Biler, Bønder og Boliger Hvad sker der med bilerne? (herunder registreringsafgift, elektrificering mv.)

Er den globale temperatur konstant?

Verdens CO2-udledning frem til 2050 Ny teknologi Kilde: IEA, Energy Technology Perspectives 2008

Verdens bil-bestand fordobles

Forsyningssikkerheden bliver truet Verdens oliereserver

EU's klimapolitik - frem til 2020 Uden en global aftale vil EU reducere med 20 pct. Hæves til 30 pct. med en global aftale EU vil nå sit klimamål ved: Ét EU reguleret kvotesystem (minus 21 pct.) Hvert EU land forpligtes til reduktioner uden for "kvote" Krav til CO2-udledning fra personbiler: 120 g/km i 2015 … vedvarende energi, energieffektivisering mv.

Dansk Klimapolitik - efter 2012 Danmark EU Udledningstilladelser Store energiforbrugere Biler Centrale værker (el/varme) Bønder Bolig

Landenes forpligtelser -2020 - uden for EU's kvotesystem Danmark -20 pct

CO2 udledning fra de ikke-kvoteomfattede sektorer - mio. ton Kilde:Dansk Energi

Transportsektorens CO2 udledning

Andel af energiforbrug i pct. Transportsektorens energiforbrug Landtransportgruppe Andel af energiforbrug i pct. Persontransport, personbiler 51 Persontransport, bus 3 Persontransport, tog 2 Varetransport, lastbiler mv. 43 Varetransport, tog 1 Total 100 Kilde: Copenhagen Economics og EA Energianalyse(2008)

Dansk Klimapolitik - efter 2012 Danmark EU Afgifter mv. Udledningstilladelser Store energiforbrugere Biler Centrale værker (el/varme) Bønder Bolig

Hvordan reducerer vi med 20 pct.? - fra biler, bønder og boliger Undgå sektortilgang Samme CO2-afgift overalt (også for landbruget) EU-krav til nye (person)biler reducerer med 25 pct. pr. km. Registreringsafgiften skal væk (som værdiafgift) Elektrificering (fra kvotesektoren) Varme og køling (fra kvotesektoren)

Afgifter på energi - kr. pr. ton CO2 Fjern- varme Natur- gas Gasolie Benzin Diesel El Land- Brug 2008 2011 819 + 1.015 806 1.726 1.125 1.926 Forårspakke 2.0 (Skattereformen) Kilde: Copenhagen Economic(2008b)

Elektrificering mv. bliver en realitet Danmark EU Afgifter mv. Udledningstilladelser Store energiforbrugere Biler Centrale værker (el/varme) Bønder Bolig

Hvordan reducerer vi med 20 pct.? - fra biler, bønder og boliger Undgå sektortilgang Samme CO2-afgift overalt (også for landbruget) EU-krav til nye biler reducerer med 25 pct. pr. km. Registreringsafgiften skal væk (som værdiafgift) Elektrificering (fra kvotesektoren) Varme og køling (fra kvotesektoren)