Patientperspektiv ved hoftebrud Rigshospitalet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Patientpakker Angina /NSTEMI
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Region Hovedstadens Inspirationsseminar 30. april 2014 Din Gode Udskrivning i psykiatrien – et samarbejde mellem tidl. patienter, pårørende og medarbejdere.
Pårørende-professionel relationer
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
- gennem Marte Meo metoden
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
” Nyligt laryngectomerede patienters oplevelse af at have fået overdraget ansvaret for ændret krop”. En kvalitativ eksplorerende undersøgelse af fem.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Handicap, idræt og social deltagelse
Anvendelse af GAF Netværk for forskning og kvalitetssikring af psykoterapi – heldagsmøde januar 2008.
Temadag Funktionelle lidelser.
Historier fra et demonstrationsprojekt
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Det fælles mål At borgere med kroniske sygdomme opnår den højeste grad af livskvalitet med størst muligt ansvar for og indflydelse på eget helbred.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Sygeplejeruddannelsen
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Sygeplejerskeuddannelsen
Kan omsorg accelereres?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Følge- Op.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Mestring af ADHD som voksen.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Afdelingsleder Morten Freil
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Region Midtjyllands tilbud 2013
Behandling i hjemmet København den
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Hvordan udfordres evidensbaseret viden i den kliniske sygeplejepraksis
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
En diagnoses betydning for hverdagslivet – oplevet af personer med borderline personlighedsforstyrrelse Brugerinddragelse i Psykiatrien DSR temadag den.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
brugerinddragelse i Danmark
Hospitalsenheden Vest Velkommen til Hospitalsenheden Vest Afsnit for patienter med hoftenære brud – mulighed for ”fast-track forløb”? Oplæg af: Marianne.
AG Christiansborg  Flere og flere lever i mange år med én eller flere kroniske sygdomme  Gå fra et system, indrettet til at behandle akutte.
Årskursus for visitatorer
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Tryghed ved udskrivelsen
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
 Cirka 30 Limited care(LC) patienter  Cirka 12 Selfcare(SC) patienter  Cirka 20 Hjemmehæmodialyse(HHD) patienter  Strukturændring 2012  Den enkelte.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Patienters oplevelse af livet efter indlæggelse på intensiv afdeling Forskningsprojekt ved Forskningsenheden for Klinisk Sygepleje Intensivsygeplejersker.
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Patient- og Pårørendepolitik ( ) ) Vi tager patienten og de pårørende med ved bordet, når vi taler om, hvordan vi kan gøre tingene.
Oplæg for personale Udskrivningsguiden TITEL – DATO - STED
Kommunikationskursus
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Patientperspektiv ved hoftebrud Rigshospitalet 27.05.2009 Heidi Næsted Stuhaug Hospitalschef, Kysthospitalet Skodsborg sygeplejerske, SD, MSA

Sygepleje, antropologi og patientperspektiv 2005: Konference om ’Fracture Discharge Program’ 2005: ”Spørgsmål vi glemte at stille” 2006: Masterspeciale om patienters oplevelse af Fracture Discharge Program 2007: Afsnit om patientperspektiv i ”Referenceprogram for patienter med hoftebrud” i samarbejde med Kirsten Rud 2008: Klinisk retningslinje for Patientperspektiv i samarbejde med Kirsten Rud 2005-2009: Implementering af forskningsresultater i egen praksis

Overordnede spørgsmål Er det muligt at implementere et forebyggelsesprogram rettet mod en specifik gruppe patienter uden at kende til det liv og den situation, som målgruppen typisk befinder sig i? Er det muligt at planlægge, implementere og udføre sygepleje uden at kende til patientens levede liv og de krav og behov, som er vedhæftet det enkelte individ?

Det antropologiske vidensprojekt At supplere det interne synspunkt med det eksterne D.v.s: At udfordre den indfødte forståelse, vi i mange år har inkorporeret i sygeplejen

Min egen forforståelse FDP tabte patientperspektivet og efterlod patienterne med utryghed om deres videre livsførelse Chokerende og angstprovokerende at blive stillet overfor en risikodiagnose som osteoporose Søgen efter viden og en sikker diagnose risikerer at medføre angst, utryghed og et usikkert livsperspektiv (underbygget af antropologiske undersøgelser) Knoglebrud bliver ofte betragtet som et hændeligt uheld efter et udefrakommende traume og ikke som første symptom på en endokrinologisk sygdom

Fund Patienterne var ikke interesserede i at tale om osteoporose Opfordringen til at deltage i FDP medførte ikke nævneværdig bekymring Udredningen blev blot betragtet som én undersøgelse ud af en lang række

Udsagn ”Nej, det gjorde jeg ikke [blev nervøs]. Nej, nej, jeg tænkte , at det er deres – det er dem, der er eksperter. Jeg ved ikke ret meget om de forskellige ting der, så jeg går ud fra, at de gør det, der er det rigtige.” Informant med hoftenær fraktur

Øvrige fund Faldepisode, indlæggelse og udskrivelse fyldte det meste af interviewene Ikke muligt at tale om FDP og osteoporose før fortællingen om ovenstående (efter patientens egen vurdering) var færdig Patienterne brugte fortællingen til at få skabt sammenhæng og struktur i den foregående hospitalsindlæggelse Patienterne oplevede, at de stod alene og uforberedte overfor en psykisk reaktion, som ikke vandt opmærksomhed fra hverken læger eller plejepersonale De stod alene med bekymringer og usikkerhed om arbejdssituation, mobilitet og autonomi

Bruddet i knoglen – bruddet i livet ”Jeg kunne jo næsten ikke røre mig i starten – det har nok været et chok for mig… For i det tilfælde her, der er det som om, det brud har ødelagt mit liv… Jeg har haft hjemmehjælp fra kommunen, men den har jeg sagt fra, for jeg synes ikke, at jeg vil lade dem bestemme, hvordan her skal være” 76-årig mand med hoftenært knoglebrud ”Psykisk har det gjort rigtigt meget – jeg synes, at det [knoglebruddet] har påvirket mig, altså jeg synes faktisk, at jeg er kommet ud i en stor krise ved ikke at kunne bruge min krop, som jeg plejer, og jeg føler mig afhængig og er blevet meget indelukket….” 51-årig kvinde med knoglebrud i overarm

Uddrag af konklusion Ved at patienten fortæller sin historie sættes der ord på begivenheden, hvilket medvirker til en erkendelsesrejse, hvor patienten bliver i stand til at rette opmærksomheden mod genoptræning og rehabilitering. Patienten er ikke i stand til at forholde sig til information givet tæt på faldepisoden. Information virker bedst, når den sættes ind i en livssammenhæng med patientens eget liv, krav og behov Information bør tage udgangspunkt i patientens allerede eksisterende opfattelse af diagnosen (jvf. Arthur Kleinmans teori)

Referenceprogrammet for patienter med hoftenære frakturer I afsnittet om patientperspektivet indgår: Litteraturgennemgang Resultater fra masterspecialet Fokusgruppeinterview på Hvidovre Hospital Anbefalinger Indikatorer Klinisk retningslinje

Patientens fysiske formåen efter hoftebrud Kun 25% genvinder samme funktionsniveau som før hændelsen Største problemer er nedsat mobilitet, behov for hjælp til personlig hygiejne, reducerede mobile aktiviteter på grund af problemer med at mestre transport (bus, tog, bil) Overordnet bekymring: Kan jeg komme til at gå igen og få hverdagen til at fungere? Fokusgruppe interview, 2007. Robinson SB. Transitions in the lives of elderly women who have sustained hip fractures. J Adv Nurs 1999;30:1341-1348. Van Balen R et al. Quality of life after hip fracture: a comparison of four health status measures in 208 patients. Disability rehab 2003;25:507-519.

Afhængighed efter hoftebrud < 50 % er tilfredse med livskvaliteten Begrænsninger i den fysiske formåen har en negativ påvirkning på det levede liv Afhængighed af pårørende opleves negativ Sirkka M, Brandholm IB.: Consequences of hip fracture in activity performance and care of the older adult undergoing fractured hip rehabilitation. Ortopedic Nurs 1998;17:30-39. Fokusgruppe interview, 2007.

Plejen i relation til patientens behov 24 % af patienterne oplever mismatch care Patienterne ønsker: Bedre kommunikation og medinddragelse af dem selv og familien i planlægning og beslutninger Bedre information (indlæggelse / udskrivelse) Slauenwhite CA, Simpson P. Patient and family perspectives on early discharce and care of the older adult undergoing fractured hip rehabilitation. Ortopadic Nurs 2998;17:30-36. Fokusgruppeinterview, 2007.

Mål for den planlagte pleje og behandling At patienten kan klare at leve med sygdommen/begrænsningerne i dagligdagen Patienter der selv bidrager i beslutninger oplever: Større tilfredshed med pleje og behandling Større følelse af kontrol Mindre sårbarhed Hurtigere rekonvalescens Grum MN. Sygeplejerskernes samarbejde med ældre patienter i genoptræningsforløb efter hoftebrud. Københavns Universitet, 2006.

Anbefalinger Hjælpe patienten til at bearbejde faldepisoden og italesætte bekymringer og behov Inddrage patientens værdier, holdninger og ressourcer Samarbejde med patienten i den daglige behandling og pleje (skal tage udgangspunkt i patientens tidligere liv) Samarbejde med patient og pårørende omkring udskrivelsen

Eftertanke…. ” Det er en forudsætning for at kunne hjælpe et menneske til sundhed, at man forsøger at forstå hans situation og livssammenhæng og accepterer, at der er tale om et selvstændigt menneske, der er forskelligt fra andre”. Hans Georg Gardamer The Enigma of Health Polity Press, 1996