Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Supported by / Supported by PRO.MOTION – Bæredygtig transport hjemme fra.
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
8. december 2010 på Egegård Skole
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
Demensredegørelsen 2012 Mikaela Augustussen Sundhedskonsulent Departementet for Sundhed og Infrastruktur.
- Udkast til handlingsplan
Mobilitet og personbefordring i landdistrikter
1 Kokkedal V og NV Borgermøde 17. marts 2011 Status på plan- og anlægsarbejdet.
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Visionsproces Fra ord til handling.
NORDHAVN ENERGIPARTNERSKAB
Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Supported by Ændring af borgernes transportvaner.
Målsætninger på klima- og energiområdet
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Klimapartnerskaber Trippel Helix. Strategiske hovedspor.
Den Grønne Tænketank - København / Frederiksberg Den Grønne Tænketank –blev stiftet i juni 2003 –vi arbejder for en grøn og rummelig hovedstad –vi arbejder.
Helle Wicklow, Projektleder Teknik- og Miljøforvaltningen
Kitty Sommer – DANCORE - temadag
Præsentation af Universitetssygehus Køge
City Sense™ og City Signals™
1 Effektevaluering højner kvaliteten af hjælpemiddelformidlingen SidLigGodt konference 28 januar 2014 Mette Andersen Team Hjælpemiddelspecialisterne Odense.
BA 3Harry Lahrmannseptember 2010 Vej- og trafikteknik Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning –Parkeringsrestriktioner.
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
KLIMATILPASNING I KØBENHAVN - FRA PLAN TIL VIRKELIGHED
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
Siddestilling og CP-børn
Baggrund for etablering af infosystem
1plan&miljø Plan og Miljø udannelsen Censorkontaktmøde 25. April 2003.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Hvad er en indsatsplan? En indsatsplan er en handleplan for grundvandsbeskyttelse Det er Vandforsyningsloven samt en tilhørende bekendtgørelse der beskriver,
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
SÅDAN LIGGER LANDET… - tal om landbruget 2011.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Klimaplan 2025 Favrskov Kommune
Vedtaget af Byrådet den 7. oktober 2013
Mobility Management Virkemidler, tiltag teknologier Lise Drewes Nielsen Roskilde Universitet
Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent Carl Åge Pedersen. Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent.
Punkterne 15, 16 og 17 Status på cykelsuperstierne.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Forslag til Kommuneplan 2009 Infrastruktur, transport og miljøbeskyttelse Veje og stier Trafiksikkerhed Havn og lufthavn Kollektiv trafik Tekniske anlæg.
20. AUGUST 2014 MILJØVURDERINGSDAG 14 1 Miljøvurderingsdag 14, Aalborg Afbødning og overvågning i VVM Lars Overgaard Jørgensen COWI Visionsvej
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
sammen om sundhed Sundhedsforum
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
Skov- og Naturstyrelsen 1 Hvordan skal habitatdirektivet udmøntes i praksis ? Anni Hougaard Dalgas Skov- og Naturstyrelsen Plantekongres 2006.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Trafiksikkerhedsby konkret udmøntning af Trafiksikkerhedsplan 2013
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
Plan- og Agenda 21 strategi 2016 Miljørådets møde 4. februar 2016.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
VÆKST OG BÆREDYGTIGHED EN NY POLITIK FOR BYLIV BYER & BYGNINGER I HOLBÆK KOMMUNE?
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Seminar NVF-udvalg juni 2006 på Færøerne Best practice Indeholder normer – bindende regler i mindre omfang Udmøntning af politikkernes ønsker.
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
Baggrund for præsentationen
Trafikale og miljømæssige effekter
Rådgivning om bæredygtighed
Præsentationens transcript:

Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan Susan Schmidt COWI 16. januar 2014

Trafik- og Mobilitetsplaner Kommunernes plangrundlag Et godt fundament for planlægning spænder bredt og indeholder planer som f.eks.: Trafikplaner, trafikmodel Trafiksikkerhedsplaner Kollektiv trafik plan Stiplaner og –prioritering Trafiksaneringsplan Klimaplaner, kommuneplaner og andet, der påvirker efterspørgslen efter mobilitet Planerne danner generelt grundlaget for det fremtidige arbejde med trafik og mobilitet i kommunerne 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling

Trafik- og Mobilitetsplaner Samler og målretter kommunernes plangrundlag Når plangrundlaget er på plads, giver det mening at: samle indholdet vurdere konsekvenserne for de trafikale forhold fremadrettet opstille konkrete løsningsforslag i en Trafik- og Mobilitetsplan Trafik- og Mobilitetsplanerne giver politikere og teknikere et overblik over fremtidens udfordringer løsningsmuligheder prioritering af fokus- og indsatsområder 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling

Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Baggrund I Esbjerg by oplever man en tiltagende trængsel på vejnettet. Kommunen har eksisterende trafikplaner, trafikmodel, stiplan mv., der vedrører trafik og mobilitet kombineret med planer for klima- og sundhedsindsatser mv. Så der var baggrund for at skabe et overblik over fremtidige udfordringer Intentionen er, at planen skal danne ramme for arbejdet med trafik og mobilitet i Esbjerg Kommune frem mod 2030 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling

Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Formål Formålet med Trafik- og Mobilitetsplanen er bl.a. at: Sikre mobiliteten i Esbjerg frem mod 2030 Reducere trængslen i byen Gøre transporten i Esbjerg mere bæredygtig og miljøvenlig jf. kommunens klimaplan – bl.a. ved øget cykling Gøre Esbjerg til en mere attraktiv by for beboere, erhverv og turisme Opstille konkrete tiltag, som kommunen kan anvende frem mod 2030 Opstille en handleplan for trafik- og mobilitetsområdet frem til 2030 Inddrage folkesundhed i tiltag inden for trafik og mobilitet Nedbringe CO2 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling

Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Udfordringer Trængsel - trafikarbejdet stiger med over 40 % frem mod 2030 En høj andel af turene foretages med bil Støj, forurening og klimapåvirkning Tiltrækning af beboere, turister Tiltrækning af erhverv 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling

Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Hvordan kommer vi trængslen til livs? 2012 2030 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling

Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Indhold Trafik- og Mobilitetsplanen består af en baggrundsrapport og en handleplan Baggrundsrapporten indeholder en beskrivelse af: Esbjergs fremtidige, trafikale udfordringer 48 mulige tiltag til sikring af en god mobilitet i Esbjerg frem mod 2030 Vurdering af effekten af tiltagene Handleplanen indeholder: Indsatsområder på kort, mellemlangt og langt sigt En enkel og stringent måde at fremlægge handlingstiltag, opdelt på 6 hovedområder, også kaldet fyrtårne 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling

Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Fyrtårne Infrastrukturforbedringer Kollektiv trafik Bymiljø og bystruktur Ændret transportadfærd Lette trafikanter Energieffektiv transport 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling

Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Infrastrukturforbedringer - Vindmøllevej og ramper 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling

Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Kollektiv trafik - Nærbane Nærbanebetjening Ribe Esbjerg Varde Oksbøl Etablering af ny station i Jerne 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling

Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Ændret transportadfærd - Supercykelsti 6,5 km strækning Mellem Esbjerg N og centrum, herunder Havnen og Banegården Tildelt 8,3 mio. kr. i statslige midler 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling

Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Tiltagskatalog med 48 mulige tiltag 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling

Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Trafikmodel beregninger - Konsekvenser 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling

Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Handlingsplan giver overblik Investeringer på kort sigt frem mod 2016 Ramper ved Vestkystvej Vindmøllevej Nærbane samt station i Jerne, etape A Cykelpendlerruter Samkørsel Alternative drivmidler 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling

Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Handlingsplan giver overblik Investeringer på mellemlangt sigt 2017 - 2020 Særtransportkorridor fra nyt erhvervsområde Nærbane samt station i Jerne, etape B Højklasset busnet Gas- eller hybridbusser Delebiler Forhold for fodgængere i midtbyen Miljøzoner 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling

Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Handlingsplan giver overblik Investeringer på langt sigt 2021- 2030 Opgradering af Vestkystvej Nærbane samt station i Jerne, etape C Byfortætning Bilfrie zoner Lagerhoteller 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling

Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Opnåede resultater Den gode planlægning giver mulighed for en fokuseret indsats og opnåelse af konkrete mål. Trafik- og Mobilitetsplanen skaber rammerne for de indsatser, Esbjerg Kommune vil arbejde videre med frem mod 2030 Esbjerg Kommune har efter udarbejdelsen af Trafik- og Mobilitetsplanen bl.a. opnået: statslige midler til etablering af en supercykelsti i alt 8,3 mio. kr. statslige midler til trafiksikkerhedsby 2014 i alt 9.985 kr. (projektsum 14.980.000 mio. kr.) 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling

Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Vejen frem Forskelligt hvor udbredt planlægningsværktøjerne er i de forskellige kommuner Det er naturligvis vigtigt at tage udgangspunkt i den enkelte kommunes behov Èt er sikkert – den fremtidige trængsel er vigtig for alle at have fokus på Tak for opmærksomheden – og ? 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling