Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan Susan Schmidt COWI 16. januar 2014
Trafik- og Mobilitetsplaner Kommunernes plangrundlag Et godt fundament for planlægning spænder bredt og indeholder planer som f.eks.: Trafikplaner, trafikmodel Trafiksikkerhedsplaner Kollektiv trafik plan Stiplaner og –prioritering Trafiksaneringsplan Klimaplaner, kommuneplaner og andet, der påvirker efterspørgslen efter mobilitet Planerne danner generelt grundlaget for det fremtidige arbejde med trafik og mobilitet i kommunerne 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling
Trafik- og Mobilitetsplaner Samler og målretter kommunernes plangrundlag Når plangrundlaget er på plads, giver det mening at: samle indholdet vurdere konsekvenserne for de trafikale forhold fremadrettet opstille konkrete løsningsforslag i en Trafik- og Mobilitetsplan Trafik- og Mobilitetsplanerne giver politikere og teknikere et overblik over fremtidens udfordringer løsningsmuligheder prioritering af fokus- og indsatsområder 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling
Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Baggrund I Esbjerg by oplever man en tiltagende trængsel på vejnettet. Kommunen har eksisterende trafikplaner, trafikmodel, stiplan mv., der vedrører trafik og mobilitet kombineret med planer for klima- og sundhedsindsatser mv. Så der var baggrund for at skabe et overblik over fremtidige udfordringer Intentionen er, at planen skal danne ramme for arbejdet med trafik og mobilitet i Esbjerg Kommune frem mod 2030 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling
Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Formål Formålet med Trafik- og Mobilitetsplanen er bl.a. at: Sikre mobiliteten i Esbjerg frem mod 2030 Reducere trængslen i byen Gøre transporten i Esbjerg mere bæredygtig og miljøvenlig jf. kommunens klimaplan – bl.a. ved øget cykling Gøre Esbjerg til en mere attraktiv by for beboere, erhverv og turisme Opstille konkrete tiltag, som kommunen kan anvende frem mod 2030 Opstille en handleplan for trafik- og mobilitetsområdet frem til 2030 Inddrage folkesundhed i tiltag inden for trafik og mobilitet Nedbringe CO2 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling
Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Udfordringer Trængsel - trafikarbejdet stiger med over 40 % frem mod 2030 En høj andel af turene foretages med bil Støj, forurening og klimapåvirkning Tiltrækning af beboere, turister Tiltrækning af erhverv 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling
Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Hvordan kommer vi trængslen til livs? 2012 2030 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling
Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Indhold Trafik- og Mobilitetsplanen består af en baggrundsrapport og en handleplan Baggrundsrapporten indeholder en beskrivelse af: Esbjergs fremtidige, trafikale udfordringer 48 mulige tiltag til sikring af en god mobilitet i Esbjerg frem mod 2030 Vurdering af effekten af tiltagene Handleplanen indeholder: Indsatsområder på kort, mellemlangt og langt sigt En enkel og stringent måde at fremlægge handlingstiltag, opdelt på 6 hovedområder, også kaldet fyrtårne 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling
Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Fyrtårne Infrastrukturforbedringer Kollektiv trafik Bymiljø og bystruktur Ændret transportadfærd Lette trafikanter Energieffektiv transport 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling
Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Infrastrukturforbedringer - Vindmøllevej og ramper 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling
Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Kollektiv trafik - Nærbane Nærbanebetjening Ribe Esbjerg Varde Oksbøl Etablering af ny station i Jerne 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling
Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Ændret transportadfærd - Supercykelsti 6,5 km strækning Mellem Esbjerg N og centrum, herunder Havnen og Banegården Tildelt 8,3 mio. kr. i statslige midler 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling
Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Tiltagskatalog med 48 mulige tiltag 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling
Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Trafikmodel beregninger - Konsekvenser 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling
Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Handlingsplan giver overblik Investeringer på kort sigt frem mod 2016 Ramper ved Vestkystvej Vindmøllevej Nærbane samt station i Jerne, etape A Cykelpendlerruter Samkørsel Alternative drivmidler 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling
Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Handlingsplan giver overblik Investeringer på mellemlangt sigt 2017 - 2020 Særtransportkorridor fra nyt erhvervsområde Nærbane samt station i Jerne, etape B Højklasset busnet Gas- eller hybridbusser Delebiler Forhold for fodgængere i midtbyen Miljøzoner 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling
Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Handlingsplan giver overblik Investeringer på langt sigt 2021- 2030 Opgradering af Vestkystvej Nærbane samt station i Jerne, etape C Byfortætning Bilfrie zoner Lagerhoteller 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling
Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Opnåede resultater Den gode planlægning giver mulighed for en fokuseret indsats og opnåelse af konkrete mål. Trafik- og Mobilitetsplanen skaber rammerne for de indsatser, Esbjerg Kommune vil arbejde videre med frem mod 2030 Esbjerg Kommune har efter udarbejdelsen af Trafik- og Mobilitetsplanen bl.a. opnået: statslige midler til etablering af en supercykelsti i alt 8,3 mio. kr. statslige midler til trafiksikkerhedsby 2014 i alt 9.985 kr. (projektsum 14.980.000 mio. kr.) 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling
Esbjerg Trafik- og Mobilitetsplan Vejen frem Forskelligt hvor udbredt planlægningsværktøjerne er i de forskellige kommuner Det er naturligvis vigtigt at tage udgangspunkt i den enkelte kommunes behov Èt er sikkert – den fremtidige trængsel er vigtig for alle at have fokus på Tak for opmærksomheden – og ? 16. januar 2014 Mobilitet, trængsel og cykling