Brud i tillidsland Ruth Borrits & Hans-Erik Rasmussen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Hjerterum og opsøgende funktion
At forholde sig professionelt Anne Skov
Parforhold; kommunikation og seksualitet
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Inddrag nu Kick-off møde
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Trivselspolitik på Løsning Skole
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Kvinder i den uformelle økonomi i Indien - på arbejde uden fast job
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Anonym Digital Rådgivning
Ikke til at komme udenom… MJUK er etableret bl.a. på baggrund af støtte fra: Morsø HK, Nordvestmors boldklub, Ø. Jølby Borger og Erhvervsforening, Ø. Jølby.
Alle har ret til en aktiv fritid -uanset social status.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Hotel Nyborg Strand 31 aug. 2010
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Sygeplejerskeuddannelsen
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Etnisk minoritetsunge og familier – at skabe én sammenhængende verden! Fredericia 2014 Basim Osman Cand. psych., autoriseret psykolog Selvstændig psykologisk.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Seksualpolitik.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Unge, fester og rusmidler i praksis Erfaringer fra Norddjurs kommune.
Anonym Digital Rådgivning Erroll Marshall Pædagogisk projektleder.
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
At være pårørende – håb og muligheder
Hvad er det lige med de der Venstrefolk og VU’ere…… 2. februar 2013.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
2200Kultur - Nørrebro Bibliotek & Medborgercenter Præsentere Bydelsmødrene på Nørrebro.
Lolland-Falster set i fremtidsperspektiv. Ungdomslivet & ungdomsmiljøet.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder Etnisk Ung LOKK.
Socialisering Kapitel 5.
FIU-Ligestilling - Tema om Vold Voldsudøveren - din Kollega PROGRAM : ° Partnervold – omfang ° Kort om forskellige former for partnervold ° Voldsudøverens.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
PiSiu – Det Grønlandske Kriminalpræventive Råd NFBO konference, aug Torben Weyhe – Medlem af PiSiu Christina Mølholm - sekretariatsmedarbejder.
Læring fra de gode eksempler i hverdagen Frederiksbergs samarbejde mellem UU og den boligsociale indsats Januar 2016.
Børn har ret – ved de det? Hindsgavl, den 21. september 2015.
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Oplæg til møde med gruppeformændene om kriminelle grupperinger i Odense Børn- og Ungeforvaltningen juni 2009.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Seksuel risikoadfærd - børn og unges stemmer
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Den kriminelle fødekæde i bander og
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Brud i tillidsland Ruth Borrits & Hans-Erik Rasmussen Metoder og perspektiver på opsøgende arbejde blandt unge – og hvordan vi undgår at opfinde metoden på ny hver gang Brud i tillidsland Ruth Borrits & Hans-Erik Rasmussen

PROGRAM PRÆSENTATION AF OS OG BOGEN OM FOREBYGGENDE ARBEJDE MED UNGE I BYENS OFFENTLIGE RUM MÅLGRUPPEKONTINIUM FOR DET OPSØGENDE ARBEJDE BLANDT GADEBØRN KORT OM DEN METODISKE PROCES I DET OPSØGENDE ARBEJDE MARGINALISERING OG ”INDIREKTE VOLDSFORMER” DEN OPSØGENDE MEDARBEJDER SOM YDERSTE FORPOST OG SOCIALT VIDNE  

UNGE I EGET LOKALOMRÅDE Borrits & Rasmussen: Opsøgende gadeplansarbejde blandt unge , Hans Reitzel 2012 GRUPPER AF UNGE I DET OFFENTLIGE RUM UNGE I EGET LOKALOMRÅDE HÆNGER UD MED JÆVALDENDE PÅ GADEHJØRNER. (STREET-CORNER) MARKERER SOCIALE TERRITORIER KAN IKKE VÆRE HJEMME ELLER I KLUBBER.  

MØDER LIGESTILLEDE I DET MODERNE BYSAMFUND. MØDES TIL PROTESTFEST Borrits & Rasmussen: Opsøgende gadeplansarbejde blandt unge , Hans Reitzel 2012 GRUPPER AF UNGE I DET OFFENTLIGE RUM UNGE I BYCENRUM MØDER LIGESTILLEDE I DET MODERNE BYSAMFUND. MØDES TIL PROTESTFEST MØDES I SUBKULTURER SØGER VÆK FRA SOCIALE PROBLEMER, ER MÅSKE LØBET HJEMMEFRA GENERELT SET SØGER DE UNGE FRIHED FRA FORÆLDRKONTROL, UDVIKLER SELVSTÆNDIG IDENTITET OG SEKSUALITET. SOCIALISERINGEN SKER NU GENNEM RELATIONER MED JÆVNALDENDE.  

GRÆNSER TESTES, ERFARINGER AFPRØVES - OGSÅ DE DESTRUKTIVE.       GRÆNSER TESTES, ERFARINGER AFPRØVES - OGSÅ DE DESTRUKTIVE.   I GRUPPEN AF JÆVNALDENDE SKER LØSRIVELSE OG SELVSTÆNDIGGØRELSE FRA FORÆLDRENE. LIVSERFARINGER UDTRYKKES OG BEARBEJDES. GRÆNSER AFPRØVES FX I FORHOLD TIL: UDSEENDE MUSIK SEX ALKOHOL STOFFER KRIMINALITET HÆRVÆRK OG VOLD.

 SOCIALE PROBLEMER KAN SLÅ IGENNEM, SÅ DE UNGE IKKE KAN HÅNTERE KONSEKVENSERNE AF AFPRØVNINGERNE. UNGE, HVOR FORÆLDRENE HAR SOCIALE PROBLEMER UNGE DER UDSÆTTES FOR OMSORSSVIGT ETNISKE MINORITETSUNGE, DER UDSÆTTES FOR SOCIAL DISKRIMINERING, DOBBELTSTIGMATISERING UNGE TILTRUKKET AF SUBKULTURER ,f.eks. Bande-wanabee´s UNGE, DER OPLEVER NEDERLAG I FRITIDEN, SKOLEN M.V.  

LIVSERFARINGER UDTRYKKES OG BEARBEJDES OGSÅ AF DISSE UNGE. DET OFFENLIGE RUM KAN ANVENDES SOM KOMPENSATION. DE UNGE KAN SØGE AT OPNÅ STATUS OG TILHØRSFORHOLD VED AT VÆRE SEJE OG HÅRDE OG TURDE GØRE DET, DE ANDRE IKKE TØR. DE UNGE BEVÆGER SIG PÅ FARLIGE KANTER, HVOR DE KAN BLIVE OFRE FOR, ELLER UDSÆTTE ANDRE FOR VOLD, SEKSUELLE OVERGREB, MISBRUG, RACISTISK VOLD.    

Kilde: Borrits & Rasmussen: Opsøgende gadeplansarbejde blandt unge , Hans Reitzel 2012 KATAGORIOPDELING AF GADEBØRN   1. BØRN, DER BOR HJEMME, MEN SOM OPHOLDER SIG PÅ GADEN EFTERMIDDAG, AFTEN, FORDI DE IKKE KAN VÆRE ANDRE STEDER PÅ DET TIDSPUNKT 2. BØRN DER SOVER HJEMME MEN ER PÅ GADEN EFTERMIDDAG, AFTEN OG NAT. DE ER OFTE STORPJÆKKERE. FORÆLDRE VARETAGER IKKE OMSORGSFUNKTIONEN. 3. BØRN, DER ER LØBET HJEMMEFRA ELLER ER BLEVET SMIDT UD. DE MODTAGER HJÆLP FRA MYNDIGHEDERNE INDENFOR DE ALLERFØRSTE DAGE. MISTILLID TIL VOKSNE.

Borrits & Rasmussen: Opsøgende gadeplansarbejde blandt unge , Hans Reitzel 2012 KATAGORIOPDELING AF GADEBØRN   4. BØRN, DER HAR VÆRET HJEMMEFRA LÆNGE. DE HAR INGEN ELLER RINGE KONTAKT MED FORÆLDRENE. DE HAR GENEREL MISTILLID TIL VOKSNE OG I SÆRDELESHED TIL SYSTEMET. 5. BØRN, DER ER GÅET FRA ELLER ER SMIDT UD FRA DIVERSE INSTITUTIONER. DE HJEMSKRIVES TIL STADIG UMULIGE FORHOLD/REELT TIL GADEN. BETEGNES SOM UANBRINGELIGE. 6. BØRN, DER ER GÅET ELLER SMIDT UD FØRST HJEMMEFRA OG DEREFTER FRA DIVERSE INDTITUTIONER. FEJLANBRINGELSER. HJEMSKRIVELSE TIL HJEMMET, REELT TIL GADEN. BETEGNES SOM UANBRUNGELIGE. HAR OPGIVET AT FÅ HJÆLP.  

DEN METODISKE OG ETISKE PROCES FASER: Første fase: Indledende kortlægning og afgrænsning af miljøet Anden fase: Tilstedeværelse, rytme og genkendelse Tredje fase: Den første kontakt og hvordan vi præsenterer os selv Fjerde fase: Integration i miljøet. Den fortsatte rytme og proces Femte fase: Interaktion. Arbejdet med at opnå tillid og skabe relationer   Sjette fase: Intervention, rådgivning og vejledning, konfliktløsning og konfrontation Syvende fase: Mediering, brobygning, stabiliserering, selvstændiggørelse Ottende fase: Afslutning og afsked

CENTRALE OPGAVER I OPSØGENDE ARBEJDE. Kortlægge miljøet Arbejde indirekte med miljøet og direkte med de unge Etablere kontakt Formidle egen opgave til de unge, til miljøet og til systemet Tilbyde aktiviteter Opnå tillid, skabe respekt Bygge relationer op Opnå social forankring i ungdomsmiljøet/opholdsmiljøet Informere og rådgive  

CENTRALE OPGAVER I OPSØGENDE ARBEJDE. Foretage afdækkende samtaler om alvorligere problemer Handle i forhold til udækkede basale behov Motivere til forandring Mediere/advokere i forhold til andre myndigheder Konfliktløse Kreativt transformere og realisere de unges egne ideer Samarbejde med forældre, ungdomsgruppen og med samarbejdspartnere.  

Strukturel vold Kulturel vold Borrits & Rasmussen: Opsøgende gadeplansarbejde blandt unge , Hans Reitzel 2012 INDIREKTE VOLDSFORMER Strukturel vold Kulturel vold

SOCIALE MARGINALISERINGSPROCESSER Borrits & Rasmussen: Opsøgende gadeplansarbejde blandt unge , Hans Reitzel 2012 SOCIALE MARGINALISERINGSPROCESSER

ROLLEKONFLIKTER OG ETIK I OPSØGENDE ARBEJDE Et arbejde i et spændingsfelt mellem en formel opgave og en uformel arbejdsform Professionel/personlig/privat Tavshedspligt/underretningspligt Ven/hjælper. Selvstrukturering og akut handling Borrits & Rasmussen: Opsøgende gadeplansarbejde blandt unge , Hans Reitzel 2012 ROLLEKONFLIKTER OG ETIK I OPSØGENDE ARBEJDE  

Ruth Borrits & Hans-Erik Rasmussen TAK FOR IDAG Ruth Borrits & Hans-Erik Rasmussen