Roskilde Bibliotekerne Grundlæggende introduktion til projektarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vi præsenterer SLIDEPLAYER.DK
Advertisements

Den gode modtagelse og frivillig trivsel
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Skolerådet 2012.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
LinkedIn Intro.
”En reference er en mulighed for en BNI-kollega til at præsentere sin virksomhed for en, som har et behov for dennes produkt eller ydelse, og hvor der.
Prissætning - hvordan gør man ?.
Energi- & Vandværkstedet
Socialstyrelsens nye vidensnotater
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation / it.
Mindre grimt, tak.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Myten om de lugtende sko
SEO PÅ AU.
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Projekt og kommunikation BPAK efterår lektion. Introduktion. 27. august 2012 Anne Hatting ITU
Økonomi og organisation
Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
Vejlederens kommunikation
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Introduktion til Det Praktiske Projekt
- sikkert og enkelt netværk for ældre
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Obligatorisk selvvalgt opgave
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
SÆLG DIG SELV! Du kan støde ind i en kommende arbejdsgiver, når du mindst venter det. Derfor er det en god idé at være forberedt på at sælge dig selv.
Innovation præsentations eks. Start med at forklare hvilket problem du mener dit innovative forslag ville kunne løse. Mit innovative forslag tager udgangspunkt.
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Tag ejerskab for afdelingsmødet
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Workshop: At arbejde med myter og holdninger blandt personale v/ projektmedarbejder Tine Gomard.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
TEMA 3 Problemløsning: Lav en prototype
SUF - gevinstrealisering
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Company programme - Veda
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
SUCCES MED SALG 1.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Præsentationens transcript:

Roskilde Bibliotekerne Grundlæggende introduktion til projektarbejde Anne Kathrine Skibelund 3. Juni 2014 anneks@roskilde.dk

Projektstjernen   .

Projektets rammer Mål betegner forventningerne til projektet i form af krav eller ønsker til projektets resultat- og effektmål. Kort sagt HVAD skal der komme ud af projektet? Kvalitet betegner kvaliteten af den løsning eller det produkt, som projektet måtte have som resultatmål. Kort sagt HVOR GODT skal resultatet være? Tid betegner den tidsmæssige ramme, inden for hvil- ken projektet skal gennemføres. Kort sagt HVOR LÆNGE må projektet være om at skabe resultatet? Økonomi betegner den økonomiske ramme, indenfor hvilken projektet skal gennemføres

Elevatortalen En elevatortale hjælper dig med at gøre dit fokus tydeligt for andre, fordi en god elevatortale er: • Præcis, kort og interessant. En elevatortale er et udtryk for en tale, som du kan nå at holde på den tid, det tager at køre med en elevator.  Ideen bag at forberede en elevatortale er, at du altid er forberedt på at fortælle om det, du brænder for  

Indhold i elevatortalen Fortæl hvem du er Fortæl hvem du henvender dig til, hvem din målgruppe er Giv en kort og præcis forklaring på, hvad du og din virksomhed laver. Fremhæv de unike fordele du kan tilbyde, og de gevinster kunderne får som følge heraf Fortæl evt. hvad du har gjort for andre i samme situation som den, du taler med

NABC og PITCHING NABC er en effektiv måde at skærpe dine idéer på ved at fortælle om dem, til andre mennesker. Hvis andre skal kunne forstå dine ideer, skal du være konkret, struktureret og helst være visuel i din præsentation. Need Approach Benefit Competitors

Pitch din ide Formålet med at præsentere denne teknik er, at den kan anvende den som skabelon for fremlæggelse af et projekt, en ide, gruppearbejder, og kan anvendes som led i teamarbejde og gruppeprocesser. At pitche sin ide for andre er en central del af metoden NABC. Jo fere gange man pitcher, jo skarpere ender ideen / ideerne med at blive. Træn ideen for andre og få dem til at give feed back Fordelen ved metoden er, at man tvinges tl at tænke den primære bruger eller målgruppe for projektets indhold ind i forslaget. Man skærper forslaget, når man skal præsentere det for andre, og man får gode ideer og forslag tl forbedringer i feedback- delen.

Disposition for at pitche via NABC metoden : 1. Hook (5%) En start, der fænger! 2. Need (20%) En beskrivelse af, hvilke væsentlige behov der skal opfyldes med projektet, hos hvem, og hvem målgruppen er for projektet? 3. Approach(50%) En beskrivelse af, hvad projektet går ud på. Hvordan understøtter netop dette projekt målgruppens behov (som blev beskrevet under punktet Need)? Hvad er det unikke eller nytænkende ved forslaget?

4. Benefit(10%) Hvordan får brugerne gavn af projektet 4. Benefit(10%) Hvordan får brugerne gavn af projektet? Hvad er effekten af projektet? 5. Competition(10%) En beskrivelse af, hvilke fordele forslaget har i forhold tl eventuelt andre lignende projekter (f.eks. økonomi, nemt at gennemføre, særlig ekspertise I besidder etc.) – eller risici, som projektet skal tage højde for. (Dette punkt skal vi dog ikke komme ind på onsdag i jeres pitch). 6. Afrunding (5%) En god afslutning eller en opsamling med de væsentligste pointer.