TEMA III MEDIER OG SUNDHED

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Inspirationstema: Børns rettigheder
Ørestad Skoles værdier
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Når medier ændrer normer og adfærd - Undervisningens medialisering Konference om IT og medier i undervisningen Zahle Seminarium, 22. april 2009 Stig Hjarvard.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
TEMA II VEN MED TIDEN Jörgen Larsson, fil. dr Chalmers tekniska högskola, Göteborg, og FredrikWarberg, forfatter, har haft hovedansvaret for udformningen.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Hvorfor et Nøglehul på spisesteder?
Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Klima og bæredygtighed
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Online annoncer og bannerreklamer
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Elevernes digitale dannelse
Kursus i problemformulering
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Sponsorater/Reklamer
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
Peter Hasle Hvordan kan man internt arbejde med at udvikle arbejdsmiljøledelsessystemet og overkomme begrænsningerne.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Markedskommunikation - del 1
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
Skattereformen Baggrunden for skattereformen. Den demografiske udvikling (færre personer i den arbejdsdygtige alder) Globaliseringen (større international.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Nye mad- og bevægelsesvaner i klassen
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Forskellige former for magt
Kvikguide til miljømærker
Børns og unges mediekultur Hørsholm, Børn og unges mediekultur Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Kap 25 Branding Kapitel 25.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
Konsultation via webcam i almen praksis – fremtidens konsultationsform?
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Børn og unges sociale liv online
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Udvidet problemformulering
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Bliv en del af det grønne marked Vejledning til offentlige grønne indkøb.
Børn og unges sociale liv online
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Forældredialog om alkohol
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
Fritidspas.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Metoden fælles beslutningstagning
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Præsentationens transcript:

TEMA III MEDIER OG SUNDHED Helena Sandberg, docent, Institutionen for kommunikation og medier Lunds universitet, har haft hovedansvaret for udformningen af temaet i samarbejde med Karin C Ringsberg, professor, Nordic School of Public Health NHV.

H Sandberg og KC Ringsberg Formål Formålet med Tema III, er at deltagerne gennem at reflektere og diskutere, skal forstå mediernes påvirkning, samt udvikle deres kritiske vurderingsevne, i både positiv og negativ forstand, til det der formidles og rapporteres i medierne. H Sandberg og KC Ringsberg

Tema III er opdelt i fire diskussionsområder Sundhedskompetence: Diskussion og refleksion omkring hvorfor sundhed er mediemæssigt gangbart, samt trends angående rapportering. Kort og kompas. Medier styrer en stor del af vores hverdag. Diskussion om hvordan medier sætter dagsordenen i samfundet på forskellige niveauer. Hvordan ser vores medie hverdag ud? Digitale medier og internettet har forandret voksne, unge og børns medievaner. Diskussion ud fra deltagernes egne erfaringer Hvorfor er børn så interessante for markedsføring? Hvordan reklamer kan påvirke børn og forskellige mediers håndtering af reklamer, samt hvad vores egen holdning er diskuteres. H Sandberg og KC Ringsberg

Hvorfor er sundhed mediemæssigt gangbart? Altid aktuelt. Høj opmærksomhedsværdi. Betydningsfuldt Ofte omdiskuteret H Sandberg og KC Ringsberg

Diskussionsspørgsmål Hvilke kanaler henvender sig til småbørnsforældre? Hvis der findes sådanne, hvilke emner tager de op? Hvis I leder efter viden om børns sundhed og sundhedsfremmende aktiviteter. Hvor leder I? Hvor godt forstår I information om børns sundhed? H Sandberg og KC Ringsberg

H Sandberg og KC Ringsberg Tabel 1. De fem almindeligste kilder, som nordiske forældre anvender når de leder efter information om børns sundhed (2011). Skilde: NordChild 2011. H Sandberg og KC Ringsberg

H Sandberg og KC Ringsberg Tabel 2. Nordiske forældes forståelse af information angående børns sundhed i aldersgruppen 2-6 år. Skilde: NordChild 2011. H Sandberg og KC Ringsberg

Medierne fungerer som kort og kompas BILLEDER FRA INTERNET, TROR IKKE VI KAN ANVENDE DEM PGA OPHAVSRETTEN!? BRUG FOR ALTERNATIV ILLUSTRATION HER! H Sandberg og KC Ringsberg 8

Diskussionsspørgsmål - øvelse 1. Hvilket/hvilke emner eller sundhedsproblemer har I en oplevelse af får meget plads netop nu i medierne. Mangler I et emne? Hvorfor tror I at det er blevet sådan? H Sandberg og KC Ringsberg

Medierne er magtfulde på grund af deres: Tilpasningsevne (mediernes logik sætter sit præg på samfundet og dets aktører). Inspektionskraft (medierne gransker og overvåger samfundsinstitutioner og politiske processer). Publicitetskraft (medierne bestemmer dagsordenen i samfundet). H Sandberg og KC Ringsberg

Diskussionsspørgsmål - øvelse 1. Hvilken slags billeder har I set i forskellige reportager eller indslag om sundhed. Hvad kendetegner billederne? Hvem eller hvad portrætteres? Hvordan påvirker valget af billeder os? Hvilke fordele og ulemper giver det store informationsudbud i vore dages medier? H Sandberg og KC Ringsberg

H Sandberg og KC Ringsberg Udbudets fordele Sundhedsvæsenet afmystificeres Afstanden mellem producent-konsument bliver mindre. Lettere at deltage i beslutninger angående egen sundhed. H Sandberg og KC Ringsberg

H Sandberg og KC Ringsberg Udbudets ulemper Svært at sortere Ringere kvalitet. Dårlig vejledning. Unødig uro. Status quo. H Sandberg og KC Ringsberg

Hvordan ser vores medie hverdag ud? Diskussionsspørgsmål Hvilken slags medier anvender dit barn? Hvor mange timer om dagen ser barnet TV? Plejer I at se TV sammen med barnet? Hvilke programmer ser barnet? Noter om der kommer reklameindslag, hvor længe og for hvilke produkter. FINT HVIS MAN KUNNE INDSÆTTE BILLEDE/ILLUSTRATION HER MED FORKELLIGE TYPER MEDIER (MORGEN OG AFTENAVISER, RADIO, TV, BIO/DVD, UGEBLADE, SERIETIDSKRIFTER, CD, COMPUTER, BØGER, MOBILTELEFON, E-BOGSLÆSER, SOCIALE MEDIER ETC, FOR AT VISE MANGFOLDIGHEDES OG INITIERER SAMTALER OM EGEN ANVENDELSE) H Sandberg og KC Ringsberg 14

H Sandberg og KC Ringsberg Tabel 3. Nordiske børns (2-6 år) medieanvendelse. Gennemsnitligt antal timer 1996 og 2011. Skilde: NordChild 2011. H Sandberg og KC Ringsberg

H Sandberg og KC Ringsberg Tabel 4. Nordiske forældres begrænsning af barnets anvendelse af medier. Børn i aldersgruppen 2-6 år 2011. Skilde: NordChild 2011. H Sandberg og KC Ringsberg

Børn og unges mediehverdag FORSLAGSVIS LÆGGES ILLUSTRATION/BILLEDE AF BØRN IND HER SAMT TABELLER MED DATA FRA NORDISKE BØRNS MEDIEVANER, karins tabeller? H Sandberg og KC Ringsberg 17

H Sandberg og KC Ringsberg Tendenser Mere rapportering om sundhed i medierne. Større kommercialisering. Børnene, en stadigt vigtigere målgruppe. H Sandberg og KC Ringsberg

Hvorfor er børn så interessante for markedsføring? Større velstand, flere penge at forbruge for. Ændrede værdier, øget status, stor indflydelse på husholdningens forbrug og indkøb. Fremtidens forbrugere. H Sandberg og KC Ringsberg

H Sandberg og KC Ringsberg Mad og markedsføring Madpræferenser og mad valg påvirkes af reklamer. Marknedsføringen teknisk sofistikeret og diffus/embedded. Reklameinvesteringer flyttes fra traditionelle medier til ”nye” medier. H Sandberg og KC Ringsberg

H Sandberg og KC Ringsberg Internet og reklamer Frivillig interaktion. Forklædt reklame. Varemærkeambassadører. Børn ubevidste om reklameksponering. Naive overfor kommerciel påvirkning indtil de er næsten voksne. Strengere regulering fører ikke per automatik til færre tilfælde af overvægt hos børn/usundhed. Markedet er ikke den eneste opdrager i børns forbrugersocialisering og sundhedsudvikling. H Sandberg og KC Ringsberg

Uddybende læsning/resurser Instituttet for reklame og mediestatistik http://www.irm-media.se/ von Haartman, F. (2009) Stakeholder views on policy options for marketing food and beverages to children; Findings from the PolMark project in Sweden (2009:9). Karolinska Institutets folkhälsoakademi 2009:9, ISBN 978-91-86313-08-1 http://ki.se/content/1/c6/08/19/17/KFA_2009_9.pdf   Hastings, G., McDermott, L., Angus, K., Stead M. & Thomson, S. (2006) The extent, nature and effects of food promotion to children: A review of the evidence. http://www.who.int/dietphysicalactivity/publications/Hastings_paper_marketing.pdf Nordicom-Sverige (2011) Mediebarometern 2010 http://www.nordicom.gu.se/?portal=publ&main=info_publ2.php&ex=335 Ekström, L. & Sandberg, H. (2010). ”Reklam funkar inte på mig…” Unga, marknadsföring och internet. Nord 2010:502. København: Nordisk ministerråd. http://www.norden.org/sv/publikationer/publikationer/2010-502 Sandberg, H. (2010) Godis och medier: en söt sur eller besk upplevelse? I K.M. Ekström (red). Unga konsumenter – utsatta och kapabla (s. 78–89). Karlstad: Konsumentverket http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/rapporter/2011 Rapport_Unga_Konsumenter_utsatta_och_kapabla.pdf Sandberg, H. (2005) ”Medier som arena för hälsokommunikation”. Nordicom Information, 27(2): 27–36. http://www.nordicom.gu.se/common/publ_pdf/184_027-036.pdf Småungar och medier 2010 (Medieanvändningen hos barn 2–9år) http://www.statensmedierad.se/Publikationer/Produkter/Smaungar--Medier-2010/ Unga och medier 2010 (Barn och ungas (9–16 år) medievardag) http://www.statensmedierad.se/Publikationer/Produkter/Ungar--Medier-2010/ H Sandberg och KC Ringsberg