Oplæg om konflikthåndtering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Konflikthåndtering af Troels Bjerrum
Informationsmøder om rengøring
RBU Jon Kristian Lange.
RBU Jon Kristian Lange.
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Workshop almene boligdage
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Er mit barn klar til skolestart ?
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
En konflikthåndterende kultur
De fleste mennesker ønsker at passe
Jeg støtter barnet ved:
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Velkommen Ledelse i praksis (AU)
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
GRIB IND - GODT KOLLEGASKAB UDEN MOBNING
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Definitionen på en konflikt
Vejlederens kommunikation
Stress & konflikt November 2012 Stress –og konfliktforståelse Psykolog
Konfliktløsning på den professionelle måde
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Konfliktmægling Lars Kristensen EUR ING, Projektleder
DCUM Oprettet 2002 – indskrevet i lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø fra 2001 Sikre og udvikle et godt undervisningsmiljø gennem videnindsamling,
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Konflikthåndtering.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Ledelse og kollega-adfærd
Center for Konfliktløsning. En socialøkonomisk virksomhed Formålet fremme fredelig konfliktløsning uddanne i konflikthåndtering uddanne mæglere bidrage.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Vi kommunikerer altid på flere niveauer samtidig.
AKT på Dybbøl Skolen.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
HVAD ER EN KONFLIKT ? Center for Konfliktløsning:
SSP-konsulent Jesper Snitgaard 1 Konflikthåndtering og konfliktløsning Ejby SFO marts 2012.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Velkommen til Workshop ”Forebyg konflikter og vold” Torsdag den 28. april 2016 Lise Keller.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Input til retningslinje om håndtering af mobning.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Konflikt håndtering Jan Christiansen Sosu Fyn. Hvorfor opstår konflikter? Uoverensstemmelser Uenigheder Aftalebrud Misforståelser Interessemodsætninger.
Brug konflikten Konflikthåndtering i skolen. Programoversigt Intro Konflikter er en social realitet I de gode gamle dage Det vi ser efter Giv konflikten.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Målrettet kommunikation
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Konflikter og kommunikation
KONFLIKT- TRAPPEN SSP - KH 2017.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Optrappende og afspændende sprog
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Lektion 6: Rollespil Formålet med denne lektion er:
God kommunikation og godt kollegaskab
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Redskaber og overvejelser
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Præsentationens transcript:

Oplæg om konflikthåndtering BAR Kontor planseminar den 21. oktober 2009

Om konflikter på kontoret Kontormedarbejderen i centrum Hvad er en konflikt og hvordan udvikler den sig? Værktøjer til konflikthåndtering Eksempler fra BAR Handels konfliktprojekt ”TRAP NED”

Konflikter på kontoret Egen leder Nære kolleger Kunder Medlemmer Klienter Kontor medarbejderen Ledelsen Andre kolleger

Definition på en konflikt ”Konflikter er uoverensstemmelser, der fremkalder spændinger i og mellem mennesker” Konflikter… …drejer sig om en SAG …påvirker en RELATION & Konfliktarbejde er at finde holdbare løsninger på PROBLEMET tager vi os ikke af sagen lever løsningen kort arbejde med de menneskelige RELATIONER tager vi os ikke af relationen lever spændingerne videre Konflikter er et livsvilkår &

Lade være med at gøre noget Sag og relation RELATION Ikke vigtig Vigtig Lade være med at gøre noget Gå i dialog Lyt Dialog => Forstå Ikke vigtig SAG Træf beslutning Insistér Forklar kort Gå i dialog Mægling Dialog => Løsning Vigtig

Konstruktive konflikter Sag og relation RELATION Tillid Mistillid Harmoni Stilstand Væbnet neutralitet Fastfrysning Enighed SAG Konstruktive konflikter Udvikling Åben krig / kaos Tilbagegang Uenighed Kilde: Nethe Plenge: Mød konflikten – om konflikter på arbejdspladser

Hårfin balance mellem trin 1 og 2 Konflikttrappen ”Konflikt eskalering er ikke uundgåelig men forudsigelig hvis ingen besinder sig!” Fyring/sygemelding Polarisering Åben fjendtlighed Skade modpart. Fysisk og psykisk vold. Mobning. Herfra kan personerne ikke selv komme videre. De har behov for hjælp udefra. Fjende billeder Unuancerede tilgang. Sagen er glemt. De GODE skal vinde over de ONDE. Samtale opgives Flere følelser og mindre forståelse. Lytter ikke. Kommunikerer upræcist. Taler OM, ikke MED. Problemet vokser Vi kommer i tanke om fejl og gamle konflikter. Vi generaliserer. ALDRIG og ALTID. Personificering Skift i fokus fra sag til fokus på person. DU er… Vi angriber og bebrejder den anden; forsvarer og forklarer os selv. Uoverensstemmelse Hårfin balance mellem trin 1 og 2 Uenighed søges løst sammen. Sag og relation er adskilt.

Værktøjer til konflikthåndtering Konfliktforståelse Forstå egen situation og reaktionsmønstre Dialog / kommunikation Være nærværende Aktiv lytning Stille gode spørgsmål Udtrykke sig klart og ikke optrappende Bruge ikke-voldeligt sprog - Giraf sprog Opmærksomhed på kropssprog Øvelse, øvelse, øvelse… Små kommunikationsøvelser Rollespil – live eller interaktivt

Eksempler fra BAR Handel ”TRAP NED” Konfliktforståelse Pjece Plakat Mødemateriale med dias og noter Video om konflikter og konflikttrappen Øvelse i konflikthåndtering Rollespil i mødemateriale Spillede konfliktsituationer På arbejdspladsen Konfliktpolitik