Her gennemgås tre af de mest anerkendte

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
På vej mod en innovativ offentlig sektor
”Projektlederens evner som leder”
Kreativitet og innovation i ALT
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Lærerprofessionen.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Ressourceafklaring og udviklingspotentialer
Diagnosing © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Nyt ansvar.
Analyse- og udviklingsmodel
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Det autentiske menneske
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Den gode gruppeorganisation
Darum skole 4. november 2013.
”Projektlederens evner som leder”
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Naturvidenskab.
Personlig ledelse og forandringsledelse
Kap. 8: Butikchefens adfærd – adfærdsprofil (Whole Brain)
Belbins teamroller Procesretning Formand Igangsætter Organisator
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Hippokrates 4 temperamentstyper Følelsesmæssig stabilitet Beskrivelse af lav rangering Primære faktorer Beskrivelse af høj rangering Kold, reserveret,
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Problemer eller udfordringer.
Maskulinitet.
Hvad er mål/resultat (output)?
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Sæt det rigtige hold. v. Sofie Mørch Ravn
MA A – FY A/Fy B – KE A/Ke B Matematik Fysik Kemi - studieretninger.
Thomas profiler Profilanalyser D I S C
Funktioner og roller i projekter
Talentudviklerens dilemma
Lederdyder.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Glostrup Kommune. Peter Sørensen. Formand for Social- og Sundhedsudvalget. Formand for Handicaprådet.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Program: Præsentation af teorien og praktiske øvelser CL på Ejby skole Spørgsmål og dialog Cooperative Learning.
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Kort & godt om: ORGANISATIONSSOCIOLOGI
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Undervisningsspil ET STUDIEOMRÅDE OG KOM/IT PROJEKT.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
+ Gruppedannelse & - samarbejde SOL3 Januar 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Ansvarlig.
NBTF, Ullevål 4/12-17 Coaching.
Bløde færdigheder er hård valuta
Interne survey som ledelsesværktøj
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Her gennemgås tre af de mest anerkendte Hvilke lederroller de skal udfyldes, for at ledelsen bliver en succes, er der mange teorier om! Her gennemgås tre af de mest anerkendte Adizes lederroller Mintsbergs 10 lederroller Belbins 9 lederroller

Rolle Interesserer sig for Yder Produkt/proces Tid Drift/udvikling Krav P-Producent • Hvad • Her og nu Resultater Produkt Kort sigt Drift • Handlekraft • Viden A-Administrator • System/regler Styring Proces • Analytiske evner • Ordenssans E-Entrepreneur • Hvad ellers • Hvorfor • Hvorfor ikke • Udvikling Ændring Langt sigt Udvikling • Kreativitet • Risikovillig • Vedholdende I-Integrator • Hvem • Team • Social Sammenhold • Samarbejdsevne • Politisk sans

Interpersonelle roller • Topfigur • Leder • Forbindelsesled Informationsroller • Informationssøger og -modtager • Informationssorterer og fordeler • Talsmand Beslutningsroller • Initiativtager • Problemløser • Ressourcefordeler • Forhandler

Teamrolle Idémand Kontaktskaber Koordinator Opstarter Beskrivelse af rollen og bidraget til teamarbejdet Teamrolle Tilladelige svagheder, der kan følge med rollen • Begavet, kreativ indadvendt og idérig • Ser vanskelige problemstillinger fra nye vinkler • Problemløser Idémand • Kan være svag i sin kommunikation med andre • Glemsom og ikke praktisk anlagt • Kritikfølsom • Entusiastisk, nysgerrig og meddelsom • Undersøger muligheder • Udadvendt, skaber kontakter Kontaktskaber • Kan opleves som flygtig • Taber let interessen, når den første entusiasme har lagt sig • Taler meget • Moden, selvsikker og tillidsfuld • Kan prioritere • Klargør mål og frembringer beslutninger • Udadvendt, har øje for teammedlemmernes talenter Koordinator • Kan have en tendens til at manipulere og være imperiebygger • Ikke nødvendigvis den mest vidende i teamet • Dynamisk, højt gearet og rastløs • Udadvendt, udfordrer og skaber pres, finder veje uden om forhindringer Opstarter • Kan have et heftigt temperament • Kan opleves utålmodig, påståelig og stædig • Kan virke provokerende

Teamrolle Analysator Formidler Organisator Afslutter Specialist Beskrivelse af rollen og bidraget til teamarbejdet Teamrolle Tilladelige svagheder, der kan følge med rollen • Analytisk, nøgtern og objektiv • Indadvendt, med en præcis dømmekraft • Ser alle rationelle aspekter af en sag Analysator • Kan virke kritisk og skeptisk og meget direkte • Noget træg og ikke så inspirerende for andre • Socialt orienteret, udadvendt og skarpt iagttagende • Sensitiv, diplomatisk og fleksibel • Lytter, opbygger, undgår gnidninger og skaber et godt klima Formidler • Kan være ubeslutsom og usikker i afgørende situationer • Kan virke konfliktsky og reagere overfølsomt • Disciplineret, pålidelig og loyal • Indadvendt, effektiv i gennemførende faser • Realistisk og praktisk Organisator • Kan opleves som noget ufleksibel • Reagerer afvisende overfor nye muligheder og er langsom til at omstille sig • Omhyggelig, samvittighedsfuld • Kvalitetsbevidst, leder efter fejl og forglemmelser • Indadvendt, vedholdende og præcis Afslutter • Kan have en tendens til at bekymre sig Unødvendigt • Kan virke emsig • Utilbøjelig til at delegere • Bidrager med specialviden og tekniske færdigheder • Stærk faglig engagement og selvtillid • Indadvendt, koncentreret om sine mål og opgaver Specialist • Tendens til at isolere sig og være uinteresseret i andre mennesker • Vogter sit område og bidrager snævert inden for dette

Oprettelsen af teams skal ske med baggrund i opgaverne Lederen er klar til at give ”slip” Kræver et udpræget Y-syn fra lederens side Det kræver et stort forarbejde af lederen Sammensætningen i teamet skal være optimalt fra starten Dette er lederens ansvar Mål og rammer skal udarbejdes

En teambuildingsproces kan indeholde følgende faser: Udvælgelse og orientering hvorfor er vi her? Samvær, social interaktion, tillid hvordan vil vi have det sammen Fastlægge mål hvad skal vi nå sammen? Arbejdsgrundlag for team hvem gør hvad? Arbejdsform hvordan gør vi det her? Opfølgning og evaluering hvordan går det – og hvordan bliver vi endnu bedre?