Denne præsentation indgår som en del af

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedens interessenter
Advertisements

Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Hvad er korruption? En kort introduktion
Velkommen til vores færdige applikationsdesign til kurset CBC hos PDJA. Nederst på billede står fem kategorier, som indeholder materiale, features og værktøjer.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Virksomheder – Leavitt’s model
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Produkt ProduktionProfil/Politik People GenbrugelighedSvanemærke Økologi Bæredygtighed Kvalitet Mindre CO 2 Ingen spildevand Minimalt udslip Ingen kemikalierGenbrug.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Arbejdsglæde.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Kultur i organisationer
Fremtidens skole - skolen fremtid 2. februar 2009.
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Sociologi – Individ og samfund
Virksomheder - definition
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
SF Ungdom Ved..
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Vejlederens kommunikation
Mobility Management Virkemidler, tiltag teknologier Lise Drewes Nielsen Roskilde Universitet
© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Etikken på arbejde Instituttet for Fremtidsforskning.
© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Fem ”usikkerhedsakser” og fyrre scenarier for fremtidens forbruger i.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Emilia van Hauen JEG ER MISUNDELIG! ”Vi går ikke ind for kvoter – det er sådan noget for fisk!” Bolette Christensen, vicedirektør i Dansk Industri.
Bønder. Det gælder om at overleve… En voksen skal bruge 700 TRKR pr. runde for at overleve. Et barn det halve.
Økonomi og Demokrati.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Sponsering - i fremtiden Johan Peter Paludan Instituttet for Fremtidsforskning.
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
Kapitel 8: Ulighed og ideologi
Velfærdsstaten Samfundsfag C Anne Rosendahl Kristiansen.
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Værdifællesskaber Selvskabelse Fornuftsfællesskaber.
Hej Facebook.com/skalvidele
Sådan bruger du præsentationen af Vision 2025
SUF - gevinstrealisering
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Jeopardy om verdensmålene
Jeopardy om verdensmålene
Jeopardy om verdensmålene
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Jeopardy om verdensmålene
Jeopardy om verdensmålene
Jeopardy om Verdensmålene
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Mening og lykke Overfladisk lykke.
Præsentationens transcript:

Fem ”usikkerhedsakser” og fyrre scenarier for fremtidens forbruger i de rige lande Denne præsentation indgår som en del af Instituttet for Fremtidsforsknings medlemsrapport 1, 2002 Anvendelsen er forbeholdt IFFs medlemmer © Instituttet for Fremtidsforskning 2002 Filen er beregnet på brug sammen med rapporten (inkl. dennes afsnit med instruktør-vejledning ) i forbindelse med interne workshops i IFFs medlemsvirksomheder. Den kræver let tilpasning før brug, bl.a. af den konkrete opgaveformulering. Se også næste side samt sidste side (kort instruktørvejledning)

Scenarie-aksevalg Workshop, Medlemskonference 1, 2002 Formål: At udvælge de fire scenarier, det er mest relevant for dagens gruppe at arbejde med NB: I virkeligheden er der forskel på produkter, funktioner, livsfaser, situationer, ... I dag er det en toolbox-demo: Generel ! Basis: Fem ”usikkerheder”, udvalgt blandt mange af IFF ud fra erfaring med projekt ”Fremtidens fødevareforbrug

Usikkerheder - mellemlangt sigt Teknologiaccept Funktion Mobilitet Fællesskab Udjævning Teknologimodstand Følelse Forankring Individualisering Polarisering Vi skal vælge 2 af disse (Afstemning, 2 stemmer til hver) Først: Vi demonstrer lige hvordan det skal bruges:

Workshop: Fire grupper ”Hvad ”tænder” forbrugeren 2008” ? for eksempel Følelse Scenarie 1 (for eksempel følelse / polarisering) Scenarie 2 Scenarie 3 Scenarie 4 for eksempel Funktion for eksempel Polarisering Udjævning Akse 1 Scenarie 2 Scenarie 1 Akse 2 Scenarie 3 Scenarie 4

Usikkerhed: Teknologiaccept / teknologimodstand

Usikkerhed: Følelse / funktion

Usikkerhed: Mobilitet / forankring

Usikkerhed: Individualisering / fællesskab

Usikkerhed: Polarisering / udjævning

Usikkerheder - mellemlangt sigt Hvilke usikkerheder er VIGTIGST i forhold til fremtidens forbruger? Teknologiaccept Funktion Mobilitet Fællesskab Udjævning Teknologimodstand Følelse Forankring Individualisering Polarisering 1) Vi skal vælge 2 af disse (Afstemning, 2 stemmer til hver) 2) IFF har forberedt et sæt scenarier på basis af de to valgte akser 3) I skal arbejde med et af disse scenarier i hver gruppe

INDEKS: Klik i det relevante felt springer til scenarie-skemaet for det pågældende kryds Mobilitet Tekn-accept Individual.- Følelse Polarisering forankr. tekn-modst. fællesskab Funktion udjævning 1 Mobilitet kontra forankring 2 Teknologiaccept kontra modstand 3 Individualisering kontra fællesskab 4 Følelse kontra funktion 5 Polarisering kontra udjævning

Hjemmet er min fæstning IT-nomader Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #1 Teknologiaccept-teknologimodstand / forankring-mobilitet Teknologiaccept Hjemmet er min fæstning IT-nomader ”Virtual home environment”, alt er med, alting altid on-line. Det offentlige rum er i fokus, hjemmet en parkeringsplads Hvorfor bevæge sig ud? virtual reality, bredbånd homeshopping, telework, … forankring mobilitet Krav om grænser Jagten på autenticitet grænseløs = kaos, utryghed Fokus: Nærhed, oprindelse Faste livsrytmer VR er en nødløsning ! Livet: At opleve verden, folk Arkitektur, skønhed, steder teknologimodstand R

Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #2 Individualisering-fællesskab / forankring-mobilitet Individualisering Me and my home Rejs - Go for it Selv-realisering - ego-fokus Hjemmet: Udvikles = mig Øvrige verden nås på nettet Specialiseret arbejdsmarked Metropoler i fokus (silicon valley) City-nomader, krops- & tøj-fokus (personlig branding) forankring mobilitet Clans forever Clubs, clubs & clubs Loyalitet, relationer, familie Normer, ritualer, traditioner ”home-parties” ... Sociale individualister, ”situider” mobile, spejler sig i andre spiller roller i fællesskaber, nicher fællesskab R

Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #3 Funktion-følelse / forankring-mobilitet følelse Rødder At rejse er at leve Vision: Mening i hverdagslivet Loyalitet, værdier, kvalitet lokal selvforsyning, slow-food Oplevelser! Læring. Kontraster Det unikke, autentiske sundhed, transformationsturisme forankring mobilitet Vanens magt Kreativ destruktion Sikkerhed, tryghed Billigere at flytte varer og info e-business, stabilitet Udvikling kræver forandring! Miljøskift, personer, steder … Kontorer er bandlyst funktion R

Europæisk integration Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #4 Udjævning-polarisering / forankring-mobilitet polarisering Gated communities The winner takes all Ghettoer og luksus-ghettoer Polariseret arbejdsmarked Utryghed => nethandel mv. Silicon Valley, Hollywood, London Star Economy. ”Vær der og vær med - eller dø” forankring mobilitet Forbundne kar Europæisk integration Glokalt liv via nettet Undgå koncentration af folk, penge, magt … Middelklassen i fokus Mobilt arbejdsmarked => udjævning EU sikrer at alt er mobilt - kapital, personer, uddannelser, viden ... udjævning R

Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #5 Teknologiaccept-teknologimodstand / individualisering-fællesskab teknologi-accept Create it yourself Connecting people Teknologi giver frihed ! Individet har sejret, styrer alt e-learning, empowerment, ... ”At løfte i flok giver styrke” Videns-udvikling sammen Sharing, brugsret on-demand Gennemsigtighed, mere politik individua-lisering fællesskab Ny-darwinisme Cultural revolution Man before Robot ! Det unikke, det håndlavede Værdier ! Udvikle mennesket ! (Teknologi er usexet) Reaktion: Øko-kollektiver, det personlige, nære. Lære produktivt samarbejde, i praksis. Mennesker. Lykke. teknologi-modstand R

Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #6 Teknologiaccept-teknologimodstand / funktion-følelse teknologi-accept Nemmere, bedre, billigere Dreams unlimited Teknologi vinder i det lange løb Dovenskab ! Højproduktivt arbejde, bekvemt liv Ny teknologi = nye muligheder. Oplevelser, spænding Selv-realisering Kommercialisering af alt funktion følelse Vi har hvad vi skal bruge High-touch Glem alt det ”hype” ! Marginal-nytte ofte meget lav. Flere ældre, søger tryghed, det stabile, funktion. Det naturlige, det menneskelige Naturen er hellig. Ny-religiøsitet Oplevelser - af det naturlige, også menneskeskabte naturlige teknologi-modstand R

Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #7 Teknologiaccept-teknologimodstand / udjævning-polarisering teknologi-accept Viden er gratis Gynger og karruseller Teknologi => gennemsigtighed Ingen videns-monopoler, alle kan komme med (De fattige får gratis medicin) Alle vinder - på langt sigt … Kort sigt-monopol: Nødv. onde Flere ”Microsofts” De rige: Medicinsk forstærkede udjævning polarisering Lighed frem for alt Fundamentalisme ”toBit-skat” på ny teknologi ”Demokratisk teknologi” OK ? lav vækst, arbejdsløshed - men arbejde i velfærdssektor Værktøj kan bruges el. misbruges Hackere, religiøse fundamentalister bekæmper IT, genteknologi osv. Borgerlige frihedsrettigheder trues teknologi-modstand R

Stakeholder-samfundet Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #8 Funktion-følelse / individualisering-fællesskab følelse Brand yourself Værdi-fællesskaber Velstand er høj - for de unikke Don’t retire, re-wire! At realisere sig selv, identitet Eventyr, oplevelser Produktion er automatiseret Forbrug: Følelser, historier ! Arb. m. mennesker, relationer, værdier, traditioner, fællesskab. individua-lisering fællesskab Economic Man Stakeholder-samfundet Specialisering, kompetencer Frie, Selvstændige personer Information, certificering i fokus Agenter finder varen, brands irrelevante Fællesskaber er praktiske ! Koordinering hindrer kaos Funktionel offentlig service Alle afhænger af ”systemet” funktion R

Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #9 Udjævning-polarisering / individualisering-fællesskab polarisering Myself Inc. Corporate governance Super-liberal ”Star economy” Oplevelser: alt er fsv. show-business Alt er op til dig selv ! Samfund opdelt, men: god service i gode virksomheder! Livsstils-fællesskaber & ghettoer Marginaliserede: Bytte-økonomi individua- lisering fællesskab Managed competition Lighed og broderskab Flere ældre, indvandrere: Høj offentlig service - og ”jantelov” Lavvækst: Nye krav til staten … Frihed, privat initiativ i fokus Velfærdsstaten udjævner ”Offentlig service” drives privat Tilskud, afgifter som styring udjævning R

Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #10 Udjævning-polarisering / funktion-følelse polarisering No free lunch Fokusering: Gør det du er bedst til Kunst & kultur kommercialiseres Selvrealisering & fri natur er for de dygtigste (star economy). Immateriel fattigdom udbredt Stor ulighed Høj specialisering øger værdien. Polarisering Videns- / servicejobs Mega-virksomh. vs. self-employed følelse funktion Doing well by doing good Forebyggelse betaler sig Forebyggelse: Effektivitet Basale behov dækkes for alle Privatforbrug stagnerer Offentligt forbrug vokser Integration er etisk rigtigt Godt samfund: Bedre for alle Branding: Bæredygtighed, socialt ansvar ... udjævning R

Gruppe-workshop Vi har sammen valgt to usikkerheds-akser De giver fire scenarier, skitseret af IFF på forhånd (notat m. scenarie-beskrivelser uddeles til hver gruppe) Workshop: Hver gruppe arbejder m. ét scenarie Opgaven: Hvad ”tænder” forbrugerne i scenariet? NB: Husk at vælge referent til at referere i plenum! R

Kort instruktør-vejledning Klik i den blå firkant med R: springer tilbage til INDEKS for de 10 kryds-scenarier, dvs. det dias hvorfra man kan hoppe videre til det udvalgte kryds (Det er f.eks. relevant hvis man har klikket forkert - eller hvis du vil springe tilbage og gennemgå scenarie-krydset igen, efter at have vist gruppeopgaven. Du kan også bruge højreklik - gå til - tidligere vist) Klik på den grønne pil: springer til det dias, hvor gruppeopgaven defineres Bemærk: Gruppeopgavens formulering skal tilpasses den konkrete opgave, ligesom første dias - og formuleringen af opgaven på et par af de første dias! Bemærk endvidere: Der er en omfattende vejledning i denne præsentations brug i workshop-sammenhæng i IFFs medlemsrapport 1, 2002. Bør læses før du bruger denne præsentation i praksis. R