Www.akf.dk CEPOS Integrations- og Uddannelseskonference 1 Er efteruddannelse svaret på lavkompetenceproblemet blandt indvandrere? Lars Skipper Anvendt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetencebalancen FLASKEHALSE EFTERSPØRGSEL UDBUDMARGINALISERING.
Advertisements

Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Markant flere indvandrere i job
Forklaringer på lav ledighed
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Tal på familieområdet.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Finanskrise og beskæftigelse Professor Bent Greve 12. Maj 2009.
Risici for fremtidens velfærdssamfund
Hvorfor et Nøglehul på spisesteder?
Oplæg Debatmøde arr. Enhedslisten i Vanløse
EU Socialfondsprojektet
Potentielle effektivitetsgevinster i den aktive arbejdsmarkedspolitik Michael Rosholm, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet Ikke alt afspejler nødvendigvis.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Viden der virker Inge Steen Mikkelsen 21.nov. 08 Er der brug for en offentlig VEU-indsats? NCK-konference.
Samfundsøkonomi-6 Uge 14.
Det Danske Voksen- og Efteruddannelsesystem VOKSEN PÆDAGOGISK CENTER
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Hvad virker i integrationsindsatsen?
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Sundhedsøkonomiske overvejelser om prioritering
1 Middelfart Kommune Synsvinkler i forhold til den sociale udligning.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
Uddannelsescenter Holstebro
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Regeringens globaliseringsudspil
Finansloven og dagpengesystemet Oplæg på CEPOS’s Vækstkonference 2014 John Smidt Direktør for De Økonomiske Råds sekretariat 8. december 2014.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Generelt om takstanalysen Takstanalysen blev offentliggjort den 28. august 2007 Takstanalysen skal være en del af grundlaget for efterårets drøftelser.
Frihed, ansvar, privat initiativ og en begrænset statsmagt Integrations og uddannelse konference 2008 Geert Laier Christensen Forskningschef.
Ekstra ordinær indsats Uddannnelsesområdet Oplæg ved Poul H. Jørgenen Vejlederkonference November 2014.
Hvordan påvirker VEU rådets arbejde et AMU og VEU under forandring? BAI konference 18/
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
Michael Kaas-Andersen Muligheder med mere… Selandia CEU – Bredahlsgade 1 – 4200 Slagelse, telefon ,
Udviklingen af den moderne velfærdsstat siden 1960’erne
Tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet – arbejdspladsernes rolle, 8. februar 2006, Mona Larsen Tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet Arbejdspladsernes rolle.
Hvordan målrettes uddannelsesindsatsen
Arbejdsmarkedskommissionen, 21. februar Uddannelse og Arbejdsmarkedet Lars Skipper Anvendt KommunalForskning.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" VEU-rådet.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 4. februar 2010, Tambohus Kro, Thyholm.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 12. februar 2010, Fuglsøcentret, Knebel.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 5. februar 2010, Skanderborg Kursus- og Konferencecenter.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 9. februar 2010, Ferskvandscentret, Silkeborg.
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Kendte Udfordringer Usikker Fremtid.
Betydningen af fars barsel for lige løn mellem kønnene
Beregningsredskab Vidensdatabase Start SØM
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Om Evidens i Jobevidens.dk
Præsentationens transcript:

CEPOS Integrations- og Uddannelseskonference 1 Er efteruddannelse svaret på lavkompetenceproblemet blandt indvandrere? Lars Skipper Anvendt KommunalForskning

Effekter af voksen- og efteruddannelse  Hvad ved vi om effekterne af omskoling og opkvalificering?  Svarer de til investeringerne? CEPOS Integrations- og Uddannelseskonference 2

CEPOS Integrations- og Uddannelseskonference 3 »I det omfang, øgede offentlige udgifter anvendes effektivt og målrettes personer med en løsere arbejdsmarkedstilknytning end i dag, vil der kunne forventes de mest positive virkninger i forhold til at øge omstillings- processerne på arbejdsmarkedet og nedbringe strukturledigheden« Citat: Trepartsudvalget.

CEPOS Integrations- og Uddannelseskonference 4 Hvorfor evalueringer? • THERE IS NO SHORTAGE OF POLICY PROPOSALS. THERE IS, HOWEVER, A SHORTAGE OF EMPIRICAL EVIDENCE ON THE EFFICACY OF THESE POLICIES… • Det intellektuelle fundament bag konsensus baserer sig på spekulationer og tvivlsomme fortolkninger af eksisterende viden.  Vigtigt at sondre mellem udsagn om en verden uden uddannelsespolitikker og den verden vi lever i!  Det relevante spørgsmål er om vi skal ændre nuværende subsidier – ikke om vi skal have nogen subsidier overhovedet…

CEPOS Integrations- og Uddannelseskonference 5 Effekter og Effektevaluering 1. Hjælper et givet uddannelsesprogram, behørigt defineret, deltagerne? 2. Er uddannelsen selvfinansierende? 3. Hjalp det, eller skadede det nogen, som ikke deltog?

CEPOS Integrations- og Uddannelseskonference 6 Effekter og Effektevaluering  I diskussioner af uddannelse er fokus ofte på effekterne af disse som om effekterne af uddannelse er en veldefineret enhed.  Vigtig pointe: Uddannelse har en bred vifte af effekter! I faglitteraturen taler man om heterogene effekter.  En uddannelses betydning ændrer sig, når vi erkender, at effekter kan variere over populationen af deltagere og i nogle tilfælde endda påvirke ikke- deltagere

CEPOS Integrations- og Uddannelseskonference 7  Fem typer af VEU – Almen VEU – hovedsagligt folkeskoleeksaminer, hf-enkeltfag og gsk. – Erhvervsrettet VEU – fra industri til virksomhedsspecifikt. Hovedsagligt AMU- kurser. – Videregående VEU – hovedsagligt HD, diplom, Master. – Private kurser – Interne kurser

CEPOS Integrations- og Uddannelseskonference 8  Deltager-dimension – Kernetilknytning vs. løsere tilknytning – Mænd vs. kvinder – Unge vs. ældre – (lavt uddannede vs. højt uddannede)

CEPOS Integrations- og Uddannelseskonference 9 Effekter  »AMU-eksperimentet « – nyledige (løs tilknytning?) ansøgere til AMU kurser randomiseres! – Ingen konsekvenser – hverken på kort eller lang sigt – Back-of-the-envelope CBA – skidt investering (Rosholm & Skipper, 2007)

CEPOS Integrations- og Uddannelseskonference 10 Om Sociale Eksperimenter Oplægsholderen forstår ikke, hvorfor det ikke er politiske aktører og embedsmænd, der bør argumentere for ikke at udføre sociale eksperimenter ved alle dyre eller vigtige offentlige (med-) finansierede programmer, hvor der er behov for en evaluering og hvor det samtidigt er muligt

CEPOS Integrations- og Uddannelseskonference 11 Effekter  »Ordinær udd. m. udd.godtgørelse « – Ledige opkvalificeres eller omskoles – Har små positive effekter på lang sigt (der afskrives) – Kort sigt fastholdelse – Dyrt! – CBA betragtning: Netto tab på 80,000 – 120,000 kr. pr kursist. (DØRS E02, F07; Jespersen, Munch & Skipper 2007; Munch & Skipper 2007; Rosholm & Svarer 2008)

CEPOS Integrations- og Uddannelseskonference 12

CEPOS Integrations- og Uddannelseskonference 13 Opsummering: Ledige  Lille håndfuld danske »peer reviewed« studier  STOR international litteratur. Skal læses MEGET selektivt, hvis opkvalificering og omskoling af ledige / marginaliseringstruede skal have positiv effekt.  Eneste systematisk positive er yngre kvinder  De få studier, der har positive effekter har ingen CBA-betragtninger.

CEPOS Integrations- og Uddannelseskonference 14 Opsummering: Ledige  Hvorfor så nedslående resultater? – Uddannelsesinstitutionerne arbejder med hvad familier og det ordinære skolesystem afleverer. Kan ikke kompensere for 20 års svigt. – »Livslang læring« er ikke nødvendigvis ensbetydende med certificering og formel uddannelse – uformel læring på arbejdspladsen mindst lige så vigtig

CEPOS Integrations- og Uddannelseskonference 15 Effekter  Almene kurser – Fordeling af deltagere •40 pct. ledige eller uden for arbejdsmarkedet •Blandt beskæftigede jævnt fordelt – Blandt beskæftigede ingen effekter •Bortset fra midlertidig (lille) nedgang (SVU) – Formentlig rigtig højt forbrugsmotiv i deltagelsesbeslutningen

CEPOS Integrations- og Uddannelseskonference 16 Effekter  Erhvervsrettede kurser (AMU) – Fordeling af deltagere •Hovedparten af deltagere er beskæftigede •... hvoraf halvdelen er faglærte – Blandt beskæftigede ingen løneffekter •Beskæftigelseseffekt svarende til længden af kurset – Forventeligt i forhold til økonomisk teori

CEPOS Integrations- og Uddannelseskonference 17 Effekter  Videregående kurser (master, diplom, etc.) – Fordeling af deltagere •Hovedparten af deltagerne er beskæftigede •... hvoraf de fleste er ledere eller funktionærer – Blandt beskæftigede ingen beskæftigelses- effekter (i forvejen fuldt beskæftiget) •Løneffekt på omkring om året – Som forventet i forhold til økonomisk teori

CEPOS Integrations- og Uddannelseskonference 18 Opsummering  Afsat yderligere midler til området – Risiko for store dødvægtstab i form af finansiering af aktiviteter, der under alle omstændigheder ville have fundet sted – Meget svagt belæg for indsatsen effektivitet ved nuværende investeringsniveau – Hvis gennemsnit af nuværende population er lavt, hvad så med marginalgruppen?...