Den gode gruppeorganisation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Subjektivitet, Teknologi Samfund
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
”Når du siger noget – sker der noget”
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Kreativitet og innovation i ALT
Læringsstile og lektier
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Nyt ansvar.
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Få styr på projektet PV 7 Efteråret 2010 Medialogi
Her gennemgås tre af de mest anerkendte
Problemorientering, samarbejde og vejledning
”Projektlederens evner som leder”
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Ledelse Lederopgaver Topledelse Strate-giske niveau Taktis-ke niveau
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
1 Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP) Faggrupperne: elektronik og elektroteknik (EE) og datateknik (ED) Projektenhedskursus (PE): Projektledelse.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Projektlederens rolle(r)
Belbins teamroller Procesretning Formand Igangsætter Organisator
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Vejledning i projektarbejde
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
Projektledelse.
Lars Peter Jensen, © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Projektledelse.
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Workshop om vidensdeling og kompetencer ved samarbejder i partnering Hvilke kompetencer er vigtige ved samarbejde i partnering af Michael Stig Ørbech,
Ledelse Lederopgaver Instrumentelle – varetagelse af den faglige side af arbejdet planlægning og kontrol Emotionelle – forholdet til og mellem medarbejderne.
Projektstyring og Projektledelse
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Personaleledelse - hvad er god personale ledelse?
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Problemorientering, samarbejde og vejledning
Projektplanlægning og -styring
Organisation/ledelse, procesanalyse
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
SLP-3: Problemorientering, samarbejde og vejledning
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Undervisningsspil ET STUDIEOMRÅDE OG KOM/IT PROJEKT.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
Få styr på projektet PV 7Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen, Billede: © SLP-gruppen, Aalborg.
Projektmanagement PV 9Efteråret 2012 Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Billede: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Velkommen til LUP 5: Den gode arbejdsplads Teamdannelse og personaleledelse.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
1 Organisation/ledelse, procesanalyse Introduktion til kommunikation og samarbejde 4: Lars Peter Jensen.
PV 5Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få styr på samarbejdet
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Værktøj: Check dine relationer
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Den gode gruppeorganisation Indhold: Organisation og projektledelse Belbin’s teamroller Adizes lederroller Opgave om organisation i grupperum Opsamling i plenum Opgave om samarbejde og læring Den gode gruppeorganisation

Organisering og projektledelse De uformelle roller dannes i starten af projektperioden Lederen Prygelknaben Festaben Klovnen Den ansvarlige Den sociale igangsætter OSV Den gode gruppeorganisation

Organisering og projektledelse Socialisering og professionalisering af gruppen De uformelle roller er led i en socialiseringsproces Specielt i starten af uddannelsen har studerende et stort behov for at socialisere Skelne mellem Socialisering og Professionalisering - Disciplinering Den gode gruppeorganisation

Organisering og projektledelse Behov for professionelle roller Koordinator Mødeleder / Ordstyrer Sekretær / Referent Vejlederkontakt Andre ? Den gode gruppeorganisation

Den gode gruppeorganisation Belbins teamroller (1) 1. Administrator ”Slideren” Praktisk sans Fornuftig Selvbeherskelse Disciplineret Systematisk Pålidelig Har tilpasningsevne Sans for det realistiske og relevante 2. Igangsætter ”Indpiskeren” Motiveret med masser af ”drive” Offensiv Handlingsorienteret Resultatorienteret Udadvendt Trives under pres God til at komme videre ved politiske komplikationer Den gode gruppeorganisation

Den gode gruppeorganisation Belbins teamroller (2) 3. Koordinatoren ”Dirigenten” Tager gerne ordet Evnen til at skabe holdfølelse Moden Tillidsvækkende God til at uddeligere opgaver God til at kombi-nere forskellige færdigheder 4. Idéudvikleren Facilitator Nytænkende Kreativ og fantasifuld Selvstænding Indadvendt God til at løse komplicerede problemstillinger i opstartsfasen Den gode gruppeorganisation

Den gode gruppeorganisation Belbins teamroller (3) 5. Kontaktskaber Entusiastisk Hurtig reagerende Udadvendt Netværksskabende Nysgerring God til at kommu-nikere ud ad til og give feedback til sit bagland 6. Analysatoren Seriøs Fornuftig Jordbunden Går i detaljen Kritiske sans Tænker over tingene før beslutninger træffes God til at vurdere for og imod Den gode gruppeorganisation

Den gode gruppeorganisation Belbins teamroller (4) 8. Afslutteren Vedholdende Indadvendt Præcis Har stor koncentration Holder målet klart God til at overholde planer Har øje for enkelthederne 7. Formidler Omgængelig Bekymrer sig om andre Fleksibel og tilpasningsvillig Forebygger samarbejdsproble-mer ved at skabe god stemning Konfliktsky Den gode gruppeorganisation

Den gode gruppeorganisation Adizes’ lederroller Producentrollen (P) Administratorrollen (A) Entrepreneurrollen (E) Integratorrollen (I) Hvis en af disse roller ikke varetages fører det til ”mismanagement”. Den gode gruppeorganisation

Den gode gruppeorganisation Producentrollen Lederen skal skabe resultater Må være i besiddelse af viden og handlekraft og have en stærk præsentationstrang Indgående kendskab til branchen, virksomheden og markedet samt den teknolog, der skal til for at skabe resultater- Den gode gruppeorganisation

Den gode gruppeorganisation Administratorrollen Lederen skal opstille retningslinier for arbejdets udførelse, udarbejde detailplaner og koordinere og kontrollere aktiviteterne Må besidde sans for systematik, orden og detaljer. Den gode gruppeorganisation

Den gode gruppeorganisation Entrepreneurrollen Lederen skal tænke langsigtet, sætte mål og udforme strategier. Dette kræver kreativitet, risikovillighed samt et vågent øje for nye muligheder og trusler Den gode gruppeorganisation

Den gode gruppeorganisation Integratorrollen Skabe samarbejde, enighed og effektive grupper til at løse nye opgaver. Lederen må have interesse og sans for mellemmenneskelige relationer, indfølingsevne samt lyst og evne til at få andre til at samarbejde. Den gode gruppeorganisation

Den gode gruppeorganisation Opgave Diskuter jeres gruppes organisation ud fra de professionelle roller. Inddrag resultaterne af jeres Belbintest i efteråret og jeres styrker i forhold til Adizes lederroller (tag testen). Opbyg på denne måde en professionel organisation for resten af P2-perioden. Forbered et kort indlæg (3-5 min) om jeres organisationsplan til det efterfølgende plenum. Der findes også en lidt mere dybtgående managementtest (på engelsk) som det kunne være relevant at tage og inddrage resultatet af i organisationsdiskussionen. Den gode gruppeorganisation

Opgaveregning i grupper O.k., and now you‘ll do exactly what I‘m telling you ! Access denied Den gode gruppeorganisation

Den gode gruppeorganisation Gruppeøvelse Byg en bro i spaghetti og marsmallows. Broen skal kunne ”hænge” selv mellem 2 borde med 30 cm afstand – i har ½ time til byggeriet Den gruppe hvis bro kan bære den højeste vægt er vinder FØR der bygges udnævnes en observatør som registrerer hvordan gruppen organiserer og leder arbejdet EFTER øvelsen reflekteres på baggrund af input fra observatøren over hvordan i organiserede og ledede arbejdet HVAD lærte i om ”uformel” organisation og ledelse i jeres gruppe ? Den gode gruppeorganisation