Levende Kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Arbejdspladsudvikling
Synlig ledelse i krisetid
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
Om feedback og tilbagemeldinger
Det bevidste Menneske! Bevidst Lederskab Velkommen til:
Opfølgningsdag for rygestoprådgivere
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Projektlederens rolle(r)
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Relationer – børn og voksne
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
SSID Årskonference 28. april 2009 Sikkerhedsledelse i virksomhedsledelse - brikker til en ny sikkerhedsorganisation.
Vejlederens kommunikation
INTRODUKTION. Kort om metoden: -Udviklet i partsprojekt mellem KL og KTO -Gennemført med inddragelse af 10 organisationer på tværs af sektorer -Metoder.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Workshop Motivation og fokus på målet
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Lederseminar 2014 Varde Kommune
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
SSID Årskonference 28. april 2009 Sikkerhedsledelse i virksomhedsledelse - brikker til en ny sikkerhedsorganisation.
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Årsager til at mennesker yder modstand mod forandring
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Gruppeeksamen Master i Sundhedsinformatik 10. april 2015.
Med LADEGAARD Nordic A/S
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
FROM GOOD TO GREAT!. ”Before something happens in the world – it must first happen in your mind” Anthony Robbins.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
360° evaluering af din kommunikation. Dette er et værtøj for dig, som vil Have feedback på dine kommunikationsevner Forbedre din kommunikation Afstemme.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
Værdier og jobområde Facility Management 2 dage AMU-mål
Den gode læge Yngre Lægers politik. Tre visioner Det gode patientforløb Den gode uddannelse og karriere Den gode arbejdsplads.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
…………Skal blive så dygtige som de kan
3-timersmødet 2017.
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Velkommen til Creating Impact
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
3-timersmødet 2017.
MÅLINGER MED MENING 6. februar 2018 Morten Birk Olsen.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Præsentationens transcript:

Levende Kommunikation Velkommen til Levende Kommunikation Henrik Halle København 2009

Hovedtemaer Hvad skal der til for at højne xxxx vurdering af deres nærmeste leder? Hvordan kan det faglige samarbejde på tværs af afsnittene forbedres? Hvilke overbevisninger er der i kulturen, som gør, at mange har svært ved at bede om hjælp? Hvordan kan man bedst muligt hjælpe hinanden på tværs af afsnittene? Hvad skal der til for at gøre arbejdsmiljøet mere energiskabende og inspirerende? Samarbejde Motivation Kommunikation

Målet med dagene Opnår en fælles holdning til vores samarbejde, kommunikation og motivation Får indsigt i, hvordan du virker på andre mennesker Får værktøjer til at blive en bedre kommunikator Arbejder med fokus på ”kundens” situation Øger muligheden for bedre samarbejde gennem korrekt påvirkning Fokus på muligheder, og ikke begrænsninger At styrke kendskabet til hinanden!

Program Dag I Velkommen Medarbejdermålingen Effektiv Kommunikation Typologier Frokost Feedback Syltede Agurker Opsamling Dag II Godmorgen Repetition Motivation Øvelse Følelsernes Bankkonto Frokost Aktiv Lytning og Spørgeteknik Den ultimative øvelse Personlig aktionsplan Momentum

Hvem er vi? Hvad ser du som din største udfordring som kommunikator? Hvad mener du er årsagen? Hvilket udbytte vil du gerne have ud af dagene? Brug et par minutter til forberedelse, og hold derefter en 1 – 2 minutters præsentation af ovenstående!

Close the Gap™ Vision Kultur Image

Medarbejdermålingen Diskuter i grupper: Hvad ser du som de største udfordringer for at skabe en endnu bedre arbejdsplads på kort sigt – og på lang sigt? Hvilke indsatser kræves for at nå målet? Nedskriv og fremlæg gruppevis (3- 5 min)

Hvilket image vil du gerne have som medarbejder på AEM?

Effekt Dit budskab BLIVER IKKE hørt på baggrund af hvad du siger <25 % indhold 40 % kropssprog 35 % betoning Filter Sender Baggrund Tanker, ønsker Følelser Information Spørgsmål Lytte aktivt Modtager Page 40-44 in Book ACTION PLAN on page 42 Dit budskab BLIVER IKKE hørt på baggrund af hvad du siger Dit budskab BLIVER hørt på baggrund af måden du siger det på!

Image og kropssprog Øjenkontakt Gestikulation Bevægelse Holdning Ansigtsudtryk

Stemme Variation Af hastighed og styrke Diktion Valg af ord Renhed Udtale af ord Accent Undgå “Word Fillers” - e.g.. ehh, du ved… Brug 1. og 2. person Brug tryk Page 45-47 in Book ACTION PLAN on page 48-49

Tryk Jeg sagde ikke, han havde taget pengene!

Den Personlige Profil - MPA™ Entusiasten Praktikeren Analytikeren Supporteren Følelsesorienteret Sagsorienteret Influere Samarbejde

Den Personlige Profil – Positiv Adfærd Elsker nye situationer Får andre involveret Meget åben i personlig interaktion Iværksætter konstant nye tiltag Kan leve med risici og spænding Afprøver gerne flere valgmuligheder Er fleksibel Begejstrer andre Gør teorier anvendelige Kommer med idéer til problemløsning Søger kontrol over situationen Optræder meget selvstændigt Handler logisk - bruger helst fornuft Er mål- og resultatorienteret Træffer hurtige, kontante beslutninger Er entydig og ligefrem Søger mange alternativer Kan afvente bedste timing Er afslappet, venlig og let omgængelig Søger bekræftelse/forsikring fra andre Er opmærksom på andres samarbejde Bruger stemninger Bruger øjne, ører - og lytter Søger accept og forståelse Anbringer oplevelser i teoretisk sammenhæng Er organiseret og struktureret Er præcis, omhyggelig og grundig Beregner sandsynligheder Søger alternativer Anvender tidligere erfaringer Er selvkontrolleret Arbejder godt alene

Den Personlige Profil – Mindre Positiv Adfærd Er ikke organiseret og for impulsiv Farer ubetænksomt frem Har for mange projekter i gang Mangler tålmodighed Har for mange løse ender Er for fleksibel Er for krævende over for andre Er for overdramatisk og overdreven Er for uforsigtig i aktion Overvælder folk med udfordring Undervurderer andres følelser Er utålmodig Er for kontrollerende Bruger ikke andre effektivt nok Virker egenrådig Er for ligefrem og hård - for lidt acceptgivende Behøver for mange beviser før handling Devaluerer andres og egne følelser Er for fastkørt i teorier Virker for tøvende Ser skyerne og ikke solen Hænger i det forgangne Opdager ikke i tide stress hos sig selv Mangler mere følelsesmæssig åbenhed Venter for længe med beslutninger Kan være for forstående Har for mange idéer - for lidt handling Er for utålmodig m.h.t. detaljer Er for ukritisk Er for konfliktundgående Er for eftergivende Mangler mere personlig selvstændighed

Samarbejde mellem typologierne

Feedback Når vi giver Feedback (SBI-modellen) Når vi modtager Feedback Vær Specifik og beskrivende Fokuser på Behaviour (adfærd), og brug eksempler Relater til Impression (indtryk) og Impact (betydning) Når vi modtager Feedback Lyt Begynd ikke at forklare Pas på ikke at blive defensiv

Sæt jer sammen i grupper (3 personer) og giv hinanden feedback på typologierne: Fokuser på følgende, med udgangspunkt i SBI-modellen: Diskuter dine/Jeres stærke vs mindre stærke sider Identificer hvor i Jeres dagligdag at din/Jeres typologi i særlig grad bliver udfordret Overvej gode råd og forebyggende initiativer

Syltede Agurker Hvilke ”Syltede Agurker” har vi på AEM? Hvad kan vi gøre for at give flere ”Syltede Agurker”? Noter mindst 5 gode ideer - Hvert sekund tæller Hurtig ind og ud Et godmorgen og hej – hav en god dag Smil Øjenkontakt Påklædning (ren og pæn) 23

Velkommen til Dag 2 - Henrik Halle

Målet med dagene Kommunikation Motivation Samarbejde Opnår en fælles holdning til vores samarbejde, kommunikation og motivation Får indsigt i, hvordan du virker på andre mennesker Får værktøjer til at blive en bedre kommunikator Arbejder med fokus på ”kundens” situation Øger muligheden for bedre samarbejde gennem korrekt påvirkning Fokus på muligheder, og ikke begrænsninger At styrke kendskabet til hinanden! Kommunikation Motivation Samarbejde

Program Dag II Personlig aktionsplan Momentum Godmorgen Repetition Stemme - kropssprog Motivation Udendørs aktivitet - samarbejde Følelsernes Bankkonto Frokost Aktiv Lytning og Spørgeteknik Den ultimative øvelse Personlig aktionsplan Momentum

Tilbageblik på Dag I Diskuter gruppevis hovedlæringspunkterne fra Dag I

Den Personlige Profil - MPA™ Entusiasten Praktikeren Analytikeren Supporteren Følelsesorienteret Sagsorienteret Influere Samarbejde

Effekt Dit budskab BLIVER IKKE hørt på baggrund af hvad du siger <25 % indhold 40 % kropssprog 35 % betoning Filter Sender Baggrund Tanker, ønsker Følelser Information Spørgsmål Lytte aktivt Modtager Page 40-44 in Book ACTION PLAN on page 42 Dit budskab BLIVER IKKE hørt på baggrund af hvad du siger Dit budskab BLIVER hørt på baggrund af måden du siger det på!

Stemme Variation Af hastighed og styrke Diktion Valg af ord Renhed Udtale af ord Accent Undgå “fyldord” - e.g.. ehh, du ved… Brug 1. og 2. person Brug tryk Page 45-47 in Book ACTION PLAN on page 48-49

Tryk Jeg sagde ikke, han havde taget pengene!

Motivationsøvelse

Samarbejdsøvelse

Adfærd Initiativ Inertiv Viden Værdier Personlighed Færdighed Hvad bliver du bedømt på? Hvem du er Hvad du ved Hvad du vil Hvad du mener Hvad du kan Hvad du gør! Vi bliver alle bedømt, på det vi gør. Det, vi gør, er summen af: Hvem vi er, hvad vi ved, hvad vi vil, hvad vi mener, og hvad vi kan. På hvilke områder kan du udvise mere initiativ og være mindre inertiv? Hvor ser du begrænsninger, hvor andre ser muligheder? Har du fokus på excellente resultater i morgen, eller er du fanget i gårsdagens aktiviteter? Er du mentalt og fysisk klædt godt på til at gøre de rigtige indsatser på de rigtige områder? Har du styr på dit privatliv? Inertiv

Adfærd Initiativ Inertiv Viden Personlighed Færdighed Værdier Eksogene faktorer Begrænsninger I går Viden Personlighed Færdighed Værdier Endogene faktorer Initiativ Inertiv Muligheder I morgen Hvad bliver du bedømt på? Hvem du er Hvad du ved Hvad du vil Hvad du mener Hvad du kan Hvad du gør! Vi bliver alle bedømt, på det vi gør. Det, vi gør, er summen af: Hvem vi er, hvad vi ved, hvad vi vil, hvad vi mener, og hvad vi kan. På hvilke områder kan du udvise mere initiativ og være mindre inertiv? Hvor ser du begrænsninger, hvor andre ser muligheder? Har du fokus på excellente resultater i morgen, eller er du fanget i gårsdagens aktiviteter? Er du mentalt og fysisk klædt godt på til at gøre de rigtige indsatser på de rigtige områder? Har du styr på dit privatliv?

Følelsernes bankkonto Goodwill Neutral Badwill Følelsernes bankkonto er en metafor, der beskriver den beholdning af tillid, som bygges op i et menneskeligt forhold. Det er den følelse af sikkerhed, som du har med et andet menneske. Goodwill skabes af elementerne sympati og tillid i forening. Hvad skaber sympati? Smil Velsoigneret, (tøj, sko, duft, mv.) Orden Tiltaleform (slang, fagudtryk, de/du, aktivt sprog) Kropssprog Måden at præsentere sig selv på Hvad skaber tillid ? Overholde aftaler, holde hvad du lover Seriøsitet og hensynsfuldhed Objektiv vurdering og konklusion Stille relevante spørgsmål Hvordan er dine relationer fordelt?

Følelsernes bankkonto Hvad skaber sympati? Smil Velsoigneret, (tøj, sko, duft, mv.) Orden Tiltaleform (slang, fagudtryk, de/du, aktivt sprog) Kropssprog Måden at præsentere sig selv på Hvad skaber tillid? Forstå den anden Vær opmærksom på de små ting Overholde løfter Afklaring af forventninger Være loyal overfor fraværende, ikke spille dobbeltspil Ikke at deltage i sladder og rygter Stille relevante spørgsmål

Følelsernes bankkonto Hvad kan der ske ved overskud? Arbejdsglæde Let og effektiv kommunikation Tolerance Hvad kan der ske ved underskud? Sladder og rygter Stress Udbrændthed Dårlig kommunikation

Diskussion af begrebet Aktiv Lytning

Aktiv lytning Målet med aktiv lytning er: At forstå den anden person (ikke blot høre hvad de siger, men hvad de mener) At få den anden person til at forstå egne problemer og muligheder At give den anden person mulighed for at ændre deres situation Vi skal opnå kontrol over følgende spørgsmål Hvordan ser den anden person situationen? (pas på egne meninger) Hvad forsøger den anden person at fortælle mig? Hvad betyder det for den anden person? (hvilke konsekvenser)

Samtalens opbygning Åbning Beslutning Situation Præsentation Sympati Next step 10 USP Sympati Tema Troværdighed Kropssprog Hvad skal jeg vide? 10 skarpe Åbning Beslutning Situation Præsentation

Flid, fokus og færdigheder Hvad bruger du tiden på? Hvor anvender du tiden? Hvem anvender du tiden på? Flid Hvor meget tid bruger du på …? Hvor meget når du om dagen, om ugen, om måneden? Færdigheder Hvor godt gør du det, du gør? Hvor stort udbytte får du af dine indsatser? Hvilke områder kan du forbedre? Effektiv værdiskabelse Hvad opnår du?

Resultat

Personlig aktionsplan

Tak For Denne Gang På Gensyn! Henrik Halle

Forventninger Lære om kommunikation Blive en bedre formidler Feedback Få et kickstart Blive forstået bedre Konsekvens af ”motormund” Udvide netværket Fokus på Image