TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Projekt: <indsæt projektnavn>
Advertisements

15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Porteføljestyring
Projekt: <indsæt projektnavn>
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Obligatorisk digital selvbetjening
Modul 1 - Processer.
Arbejdsmiljøcertificering
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Formål Definere og fastlægge projektets ansvarsmæssige struktur (HVEM?) Roller og ansvar Inddragelse af Interessenter Business Case Fremdrift Organisation.
Kommunikation i projekter
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Projekt: <indsæt projektnavn>
Projektledelse i praksis med MS-Project
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Illustrationer til undervisningsbrug
Den Regionale LEAN Enhed
Projekt: Styregruppens afslutningsmøde Version 1.0.
Interessenthåndtering
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Projektstyring dag 2.
Digitaliseringsstyrelsen
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.1.
Illustrationer til undervisningsbrug
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Illustrationer til undervisningsbrug
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Obligatorisk digital selvbetjening
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Søren Kofoed Weeke Rambøll Management A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Justering af programmet På styregruppemøde.
Risikoanalyse (case 2) Hvorfor risikoanalyse
At deltage i projektarbejde
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Citat dias Rød Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ – Du kan.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Ny styringsmodel og ny model for porteføljestyring i DR PMI netværksmøde Flemming Højskov Andersen, Porteføljechef,
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
AU IT projektmodel Fælles projektmodel på tværs af Enhedsadministrationen for projekter der har IT-involvering Version 3.2 opdateret 13/ Formål:
Indsæt billede: Højreklik billedet og vælg ”skift billede”, eller slet billedet og klik på ikonet for at indsætte billede. Når du har indsat billede, højreklik.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
PRojects IN Controlled Environments En introduktion.
IMPLEMENTERING AF MONOPOLBRUDDET Topledelsens udfordringer og ansvar Fjerde kvartal, 2015.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
SUF - gevinstrealisering
Præ-projekt Planlægning Afslutning
Statusrapport: [Projektnummer og navn]
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Version 3.2 opdateret 13/ IT projektmodel Fælles projektmodel på tværs af Enhedsadministrationen for projekter der har IT-involvering Formål:
Monopolbrud i Esbjerg Kommune
[Indsæt projektnavn her]
Projekt: SBSYS sagsnummer: Oprettelsesdato: Ændringsdato:
Projekt (xxx-navn) afslutningsgodkendelse - PFU
Drejebog for kick-off workshop for styregruppen
Kvalitetssikring >Indtast projektnavn her<
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Statens HR – Implementeringskoncept
Adresseprogrammet Effektivt genbrug af grunddata om adresser, administrative enheder og stednavne Møde i projektforum den 7. maj 2013.
Realisering Gevinst Effekt Projektleverance
Adresseprogrammet Effektivt genbrug af grunddata om adresser, administrative enheder og stednavne Møde i projektforum den 16. april 2013.
Møde i projektforum den 22. august 2013
Projekt (xxx-navn) afslutningsgodkendelse - PFU
Adresseprogrammet - styregruppemøde
Cost & Schedule risiko analyser (CSRA)
Præsentationens transcript:

TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET STYREGRUPPENS ANSVARSMODEL TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET Etablere rammer for projektet Fokus på de 5 prin-cipper Godkende styrings- mæssige produkter Sikre sammenhæn- gende og troværdig tidsplan Godkend business case Tjek gevinstrealisering- plan og sammenhæng til leverancer Udfordre scope og løsningsdesign Sikre relevant organise-ring og bemanding Interessenthåndtering og kommunikation Sikre dækkende risikoanalyse Konfliktløsning og sparring Godkende opdaterede styringsdokumenter Vælge evt. leverandør Afvigelseshåndtering Opfølgning på fremdrift ift. plan Løbende opfølgning på business case og earned value Godkende kravspecifi-kation, udbud og kontrakt Udvælgelseskriterier for leverandører Revurdere organisering og sikre fortsat bemanding Statusrap. og kommunik. Rammer for lev.samarb. Aktiv opfølgning på risikoanalyse og fokus på reduktion af risici Konfliktløsning og sparring Godkende opfyldelse af overdragelseskriterier Godkende opdaterede styringsdokumenter Afvigelseshåndtering Opfølgning på fremdrift ift. plan Løbende opfølgning på business case og earned value Opf. på gevinstrealisering Sikre opfyldelse af forret-ningsmæssige behov Ændringshåndtering og prioritering Sikre organisering ift. leverandørorganisation Sikre ressourcer til drift og implementering Sikre godt lev.samarb. Aktiv opfølgning på risikoanalyse og fokus på reduktion af risici Rapporter til øverste ledelse, hvis afvigelser i planlagt gevinst-realisering Sikre måling af gevinster i henhold til plan Udarbejdelse af gevinst-realiseringsrapport Postkalkulation af BC Sikre forretningsvendte aktiviteter og leverancer, som kan fremme realisering Evt. nedsætte gevinst-realiseringsorganisation Indsende gev,realiser. rapport til it-projektrådet Risikostyring ift. gevinstrealisering Ledelse Tidsstyring Økonomi- og gevinststyr. Kvalitets- og leverancestyr Ressource-styring & org. Interessent-styring Risikostyring STYREGRUPPENS ANSVAR SENIORBRUGERS ANSVAR Version 1.0

SPØRG IND TIL ❶ Er projektet robust? Relevante spørgsmål som alle medlemmer af styregruppen bør stille sig selv løbende i projektet ❶ Er projektet robust? Stiger antallet af risici og hvis ja, hvorfor? Er der troværdige handlingsplaner til risiciene? Er afhængigheder til andre projekter under kontrol? Er der mange grænseflader til andre systemer? Holder estimaterne eller skal der re-estimeres? Er der tilstrækkelig med buffer i tidsplaner? Er projektdeltagerne motiverede og engagerede? Er der de rigtige nøgleressourcer på projektet? Fungerer samarbejdet med leverandøren? STYREGRUPPENS 3 LEDELSESPRINCIPPER ❷ Er projektet forudsigeligt? Giver antallet af deltids projektdeltagere problemer? Fører trufne beslutninger til de ønskede resultater? Stiger antallet af problemer og hvis ja, hvorfor? Leveres der i henhold til tidsplaner? Er der udfordringer med at få tildelt ressourcer? Er der meget omarbejde i leverancerne? Medtages ændringer, som ikke er godkendte (scope creep)? ❹ Er projektet ledet? Håndteres interessenter, så de bakker op om projektet? Er forretningsområderne tilstrækkeligt inddraget? Udøves der struktureret opgaveledelse (arbejdspakker)? Udøver projektledelsen personaleledelse af projektdeltagerne? Lever alle op til ansvaret i deres projektrolle? Bør der ske ændringer til projektorganiseringen? Har kommunikationen fra projektet den ønskede effekt? ❸ Er projektet styret? Er tolerancegrænser tæt på at blive overskredet? Har korrigerende handlinger den ønskede effekt? Er der den nødvendige overvågning og kontrol? Fungerer de valgte udviklingsmodeller? Er alle baselines up-to-date(tid, scope, ressourcer, kvalitet)? Ændres tidsplanen ofte og hvis ja, hvorfor? Er rapporteringen retvisende (for positiv/negativ)? ❺ Er der ændringer til projektgrundlaget? Er der ændringer i business casen? Sker der ændringer i gevinstrealiseringsplanen? Fører projektets leverancer fortsat til de ønskede gevinster? Skal der ændres i projektets godkendelseskriterier? Påvirker organisationsændringer krav og løsningsdesign? Påvirker lovændringer krav og løsningsdesign? Påvirker strategiændringer krav og løsningsdesign? Version 1.0