Personlighedsforstyrrelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
FOKUS! På vores udvikling.
Og hvordan man håndterer den.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Velkommen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
forældre og klassens sociale liv.
Mestring af ADHD som voksen.
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Omgangstone og kollegialitet
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
- psykodynamisk perspektiv
Psykiatrisk Center Frederiksberg
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
At tale om sexualitet.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Stress En folkesygdom?.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
At være pårørende til et menneske med affektiv bipolar lidelse
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
At motivere til forandring
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Stresshåndteringsgruppe
Præsentationens transcript:

Personlighedsforstyrrelse

Dine mål med undervisningen Hvad fik dig til at komme her? Hvad vil du opnå? Hvilke specifikke områder vil du arbejde med? Hvordan kan du vide hvornår du har nået målet? Hvad vil du gerne gå herfra med? Hvad vil du gerne lære? Hvad kan du gøre hvis du når dit mål? Hvordan kan du øge sandsynligheden for at nå dit mål? Hvilke forhindringer kan der opstå? Hvad kan du gøre ved disse forhindringer? Hvis du ikke når dit mål her – hvor kan du så nå det? Dine mål med undervisningen

Situationer Akutte Problematiske Ikke problematiske Problemidentificerende

Det er ikke begivenheden – men den betydning, vi tillægger begivenheden, der bestemmer, hvordan vi har det med det der sker. Hvad har betydning ?

Grundtanker i kognitiv teori Psykiske sygdomme og afvigelser skyldes dysfunktionelle mentale processer. De kan analyseres og undersøges Formålet med terapi er at give klienten mulighed for at blive bevidste om deres egne mentale processer Hvis klienten ønsker det hjælper vi med at korrigere dysfunktionelle tanker og ændre adfærd Grundtanker i kognitiv teori

Personligheden Automatiske tanker Underliggende formodninger Skemata Jeg dummer mig bare Underliggende formodninger Hvis jeg laver en fejl så er der ingen der kan lide mig Skemata Jeg er ikke noget værd Personligheden

Kognitiv teori Den kognitive triade Selvet Fremtiden Andre Kognitiv teori Den kognitive triade

Tanker Følelser Krop Handling Sammenhænge mellem..

Grundfølelser

Forstyrrelser i tænkningen Alt eller intet tænkning Overgeneralisering Mentalt filter Diskvalifikation af positive data Hoppe til konklusioner Overdrivelse og underdrivelse Følelsesmæssig resoneren Skulle og burde tyranniet Etikettering Personalisering Forstyrrelser i tænkningen

Skizoid Kerneantagelse Jeg har ikke brug for andre Jeg er ikke interesseret i andres selskab Strategier Isolerer sig Intellektualiserer Konsekvenser Kedsomhed/enspænder Ekstrem frygt for nærvær Højrisiko Verden trænger sig på – indre pres Rusens funktion Genvinde kontrol og distance Skizoid

Skizoid Behandlingsstrategi Start med symptomer Siden med oplevet intimitet Overvæld ikke med følelser Ros den stabile og rolige stil Ros positiv opmærksomhed på det der sker i ham selv i forhold til andre Træn Sociale færdigheder Assertionstræning Daglig tanke registrering Skizoid

Skizoid Samarbejde Hvad skal jeg bruge det her til? Jeg kan da godt Se nu at få den samtale afsluttet Du skal ikke komme tæt på Hvorfor skal vi følges ad? Skizoid

Paranoid Kerneantagelse Verden er farlig, men jeg skal nok forsvare mig selv Forventer urimelig indblanding Strategier Fysisk og psykisk afstand til andre Fjendtlig, opfarende, betror sig ikke til andre Konsekvenser Undviger andres indflydelse Andre bringes i en position hvor antagelser bekræftes Højrisiko Indestængt vrede, jalousi, skræk for opløsning af selv Rusens funktion Styrker ufølsomhed for andre Benægter egne følelser og indre konflikter Paranoid

Paranoid Behandlingsstrategi Vis respekt for pt. – at du er til at stole på Accepter men bekræft ikke paranoide ideer Fokuser på adfærd og kognitiv metoder VENT med udfordre dysfunktionelle tanker Gå stille og gennemskueligt frem Træn Sociale færdigheder Vrede og konflikt håndtering Ændring af negativ adfærd Indfølingsevne Paranoid

Paranoid Samarbejde Hvad er han ude på? De er ikke til at stole på Gad vide hvor mange der har fået det værre af at være her? Paranoid

Dyssocial Kerneantagelse Jeg har ret til at bryde reglerne Andre er skvat, de vil udnytte mig Strategier Angriber, bedrager, manipulerer, overskrider regler Konsekvenser Hensynsløshed hober sig op og giver risiko for indsigt i egen svaghed Højrisiko Frustration – vil ikke være svag Rusens funktion Føle styrke. Får energi til acting out af vrede, aggression og hensynsløshed Dyssocial

Dyssocial Behandlingsstrategi Struktureret og tydelig tilgang Frastødende og grænseløs adfærd konfronteres fra starten (neutraliseres) Øve udsættelse af impulsive handlinger Filosofere over moral og etik Træn Ændring af negativ adfærd Sociale færdigheder Konflikthåndtering Træning af indfølelsesevne Frustrationatolerance Dyssocial

Dyssocial Samarbejde Jeg må vise jeg er barsk Hvorfor bruge tid på de skvat? Kun den stærkeste overlever Jeg har mine metoder til at klare mig Dyssocial

Emotionel ustabil… Kerneantagelse Så hjælp mig dog Jeg er magtesløs, sårbar Mine følelser er så intense at jeg ikke kan holde det ud. Strategier Opgiver mestring af kaos Fysisk nærhed med ”redder” der løser ”dagens krise” Konsekvenser Angst for frastødelse, Veksler mellem idealisering/devaluering hvis ”redder” trækker sig Højrisiko Stærkt kropsligt eller psykisk ubehag Rusens funktion Vise jeg har det skidt tag dig af mig Selv-destruktion Emotionel ustabil…

Emotionel ustabil… Behandlingsstrategi Hjælp til at løse ”dagens konflikt”, hvor langsigtede mål og fokus bevares Appellere til hovedet, ikke kun følelser Samle i stedet for at splitte Bremse forsøg på at afvise (personalet) Styrke emotionel selvkontrol Træn Generel problemløsning Afspænding Konflikthåndtering Frustrationstolerance At være alene og gøre ting selv Træning af indfølingsevne Emotionel ustabil…

Emotionel ustabil… Samarbejde Bare han ikke svigter mig, så ved jeg ikke hvad der sker Jeg lærer det aldrig, aldrig.. Så hjælp mig dog! Emotionel ustabil…

Histrionisk Kerneantagelse Andre skal beundre og tjene mig De har ikke ret til at nægte mig noget Det jeg føler er det vigtigste Strategier Søger stærke personer, der kontrolleres med charme og underholdning - centrumsøgende Konsekvenser For lille opmærksomhed øger frygten for at blive overset. Dramatisering - idyllisering Højrisiko At rumme følelsesmæssig pine Rusens funktion Søger spænding, eventyr, selskab Histrionisk

Histrionisk Behandlingsstrategi Appellere til hovedet Emotionel styrke afpasses til situationen Rationelle og abstrakte færdigheder fremmes Træn Evne til at tåle ubehag Frustrationstolerance At være alene og gøre ting selv Generel problemløsning Afspænding Histrionisk

Histrionisk Samarbejde Det er kedeligt det her Hvorfor kommer vi kke bare i gang? Han er da et godt skår Han er forelsket i mig Jeg må gøre noget så det fortsætter Histrionisk

Tvangspræget Kerneantagelse Jeg ved bedre Detaljer er afgørende for mig Alting skal være perfekt Strategier Lave egne regler, perfektionisme Dømmer/kontrollerer – kritiserer/straffer Konsekvenser Holder sig til konventioner, men det gør andre ikke – bliver utilpas eller skuffet Højrisiko Overblik trues, frustration holdes tilbage, så psykisk pres stiger Rusens funktion Sindsro genoprettes, men med skam Tvangspræget

Tvangspræget Samarbejde Godt jeg har øvet mig Hvorfor lytter de andre ikke Har jeg husket alt – jeg må tjekke min liste Jeg må læse om kognitiv terapi igen Tvangspræget

Tvangspræget Behandlingsstrategi Gå på en venlig interesseret opdagelse sammen med pt. Stimulere til at opbløde rigiditet (perfektionisme) Fremme overvejede handlinger Træn Afspænding Valg af rimelige standarder og mål Håndtering af vrede Fritidsaktiviteter Tvangspræget

Ængstelig Kerneantagelse Jeg risikerer at blive såret Andre er kritiske/afvisende Hvis de kommer tæt på, opdager de mit sande jeg Strategier Flygter, trækker sig, tavs, bidrager ikke Konsekvenser Vagtsom, ængstelig for kontakt Frygt for kritik Højrisiko Krav i sociale situationer Bange for at blive nedgjort Rusens funktion Stiver sig af med rusen Ængstelig

Ængstelig Behandlingsstrategi Være sammen med pt. Om det der kommer fra ham uden at gøre andet end at vise interesse Arbejde med temaerne Tillid til selv/andre Prøve og fejle Tåle afvisning Træn Sociale færdigheder Assertionstræning Udbygge socialt netværk Afspænding Ængstelig

Ængstelig Samarbejde Bare han ikke gør nar ad mig Jeg må prøve at skjule mine fejl Det skal overstås hurtigst muligt Bare han nu synes jeg er OK Ængstelig

Dependent Kerneantagelse Jeg har brug for andre hele tiden Jeg kan ikke klare mig uden støtte Strategier Gør sig afhængig af andre Konsekvenser Undertrykker selvstændighed Højrisiko Optræk til konflikter Undertrykker vrede der vendes indad Rusens funktion Angstdæmpning Dependent

Dependent Behandlingsstrategi Tåle dependenssen og stimulere til ”voksen adfærd” Opmuntre til selv fokus (tænke, føle og handle på egen hånd) Reducere negativ selvinstruktion Træn At være alene og selv gøre ting Assertionstræning Fritidsaktiviteter Udbygge socialt netværk Generel problemløsning Dependent

Dependent Samarbejde Han virker vel nok kompetent Ham må jeg holde mig til Han må fortælle mig alt, for jeg kan intet selv Selv om han ser sur ud, må jeg anstrenge mig endnu mere Dependent

Kognitiv terapi Hvordan? Alliance med klienten Problemidentifikation Mål - USMARTE Observationer Metoder til ændring af adfærd, tanker og følelser Undervisning af patienten i sygdom og behandling Tilbagefaldsforebyggelse Kognitiv terapi Hvordan?

Bedre indsigt i og forståelse for mine psykologiske problemer Indsigt i nødvendigheden af at kunne standse tilbagefald Teknikker til at identificere og løse mine problemer i hverdagen Bedre evne til at identificere urimelige og destruktive tanker Problemløsningsevne

Bedre evne til at ændre min tankerække, når jeg tænker ufornuftige tanker Bedre evne til at se, når jeg er på vej mod at bringe mig selv i fare for tilbagefald Ideer til, hvad jeg kan gøre for at undgå faren for tilbagefald Større evne til at klare humørsvingninger Bedre kontrol over mine handlinger Problemløsningsevne

Socialfærdighedstræning Instrumentelle færdigheder Funktion uden emotionelle relationer Socio- emotionelle færdigheder Tilknytning, venskab, intimitet Præcis social perception Kognitiv informations bearbejdning Afsende den valgte respons Socialfærdighedstræning

Metoder eller teknikker til bedre at omgås andre mennesker (f. eks Metoder eller teknikker til bedre at omgås andre mennesker (f.eks. sige min mening) Tro på, at jeg kan løse mine egne problemer Tro på, at jeg kan standse tilbagefald, når de kommer Tro på, at mit liv kan blive bedre, hvis jeg vælger at gøre noget ved mit stofproblem i den næste uge Tro på, at det er muligt for mig selv at gøre noget ved mit stofproblem i den næste uge Sociale færdigheder

Kollegial vejledning Hvad vil du gerne ændre? Hvilket resultat vil du opnå? Hvordan vil du nå det resultat? Hvilke forhindringer kan du møde? Fra andre? Fra dig selv? Hvornår vil du gøre det? Hvordan ved du når du har gjort det? Kollegial vejledning

Evaluering Hvordan var det så? Fik du hvad du kom efter? Hvad var godt? Hvad kan ændres? Fik du hvad du kom efter? Hvis ikke hvordan kan du så få det? Evaluering