Skolen i Verden 14.-15.november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

DLF ind i debatten om fremtidens skole
 Om os  EMU Global Undervisning  Andre folkelige organisationer  Kompetencer.
Hvad er internationalisering
Global undervisning.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Lærerprofessionen.
Internationalisering i grundskolen
Kladde til informationsdias
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Forældremøde X årgang.
Interkulturel kompetence
Velkommen til Campus Roskilde
Tværfagligt undervisningsforløb
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Den internationale dimension i folkeskolen
Internationalt møde - Højskolernes Hus 1. apr. 2014
International Økonomi A
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU Sønderborg 30 januar 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI-C
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Lærerprofessionen - en definition.
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Sociologi – Individ og samfund
Uddannelsesparathed - hvad er det
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
En aftagervinkel på uddannelsernes internationale dimension - det pædagogiske område Konference for professionshøjskolernes internationale medarbejdere.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Intro og Problemformulering
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Skolereformen og ”FUF”
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Velkommen Den globale dimension i uddannelserne 7. november 2013.
Lærerprofessionen.
Det internationale perspektiv i uddannelse, arbejdsplads og rekruttering UC- Sjælland d. 17. marts 2010 Børne- og kulturdirektør i Næstved Per B. Christensen,
Regeringens globaliseringsudspil
Status for Det Internationale Kulturpanels arbejde Oplæg på Kulturseminaret 30. august 2011 ved Jesper Hermansen, formand for Det Internationale Kulturpanel.
Læring, kommunikation og samarbejde
Informationsforsyning, publicering og læring nye arbejdsopgaver for bibliotekerne Jakob Heide Petersen Sekretariatschef Biblioteksstyrelsen/DEFF.
Danmark og globaliseringen Kapitel 13. UDFORDRINGER - ifølge Globaliseringsrådet.
Internationalt arbejde i skolen Kolding 26. februar 2009 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C
Internationalisering – velfærd og udvikling Folkeskolen.
Det globale perspektiv i grundskolen – en kommunal synsvinkel Professionshøjskolen København d. 18. September 2008 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
Den internationale dimension i folkeskolen Udsyn – udvikling - bæredygtighed UndervisningsministerietUndervisningsministeriet siger blandt andet på sin.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Den internationale dimension i skolen Hindsholmskolen i Kerteminde 250 elever 25 lærere International dimension siden
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Norden i verden A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt perspektiv  Det internationale.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Vision mission værdier handleplaner
Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014 Tosprogede elever i Greve Kommune Vinie Hansen Pædagogisk konsulent.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Vejledning med globalt udsyn Eisbjerghus Efterskole Vejleder Bodil Dinesen og Charlotte Tegen.
Tilskud til ansattes efteruddannelse i Europa
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Jenny Braat, adm. direktør for Danske Maritime
Projekt: Koncept til formidling
Præsentationens transcript:

Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland

Aktørerne •Regeringen – Folketinget •Undervisningsministeriet •Kommunerne •Skolerne •Lærerne

Motiver til Internationalisering Økonomi eller Samarbejde •Konkurrere med resten af verden •Styrke dansk identitet •Gøre noget for andre •Fremme kvalitet og kompetenceudvikling

Regeringens oplæg til Globaliseringsrådet august 2005 Alle børn skal være fortrolige me de grundlæggende kulturelle værdier for vort samfund og have et globalt udsyn. Den enkelte skal kunne møde andre kulturer med åbent sind, afklaret i forhold til ”hvem jeg er, og hvorfra jeg kommer”.

Fremgang, fornyelse og tryghed marts 2006 Viden om andre lande, sprogfærdigheder og international kultur- og samfundsforståelse er væsentlige for at deltage aktivt i et samfund præget af globaliseringen. Det er grundlæggende kompetencer, som de unge skal have allerede i folkeskolen.

Engelskundervisningen skal styrkes Alle børn skal i deres skoletid deltage i mindst ét internationalt projekt Flere elev- og lærerudvekslinger Mere samarbejde med skoler i andre lande Revision af Fælles Mål

Flyt fokus fra indhold og form til elevernes udbytte

Kompetence The capacity to use effectively skills, knowledge, and experience Evnen til hensigtsmæssigt at udnytte færdigheder, viden og erfaringer (EU’s memorandum om livslang læring 2000)

Interkulturelle kompetencer Evne til at kunne kommunikere Evne til at anvende teknologi interaktivt Evne til at sætte sig i andres sted Evne til at kunne indgå i nye grupper og at samarbejde med nogen med en anden baggrund Evne til at handle selvstændigt og refleksivt i komplekse, uforudsigelige situationer

Viden: Kultur og levevilkår i andre lande Værdier, normer, adfærd Gruppepsykologi Færdigheder: At organisere et gruppearbejde At sammenfatte resultater Erfaringer/oplevelser: Projektsamarbejde over nettet At være privat indkvarteret hos en anden familie Evnen til at samarbejde

Læringsformer og Kompetenceudvikling •Læring gennem formidling •Læring gennem træning •Læring gennem samtale •Læring gennem projektarbejde •Læring gennem erfaring og oplevelse

Hvordan kan kommunerne hjælpe skolerne og lærerne med at styrke undervisningens kvalitet og fremme elevernes udvikling af interkulturelle kompetencer ?