Hillerød Hospital – 23. marts 2011

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Opstilling af forskningsplan og CV
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Metode i AT Religion.
Elsker DU også at læse lektier?
Det Internationale Område Studieområde 3/
Sted og dato Dias 1 For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Vis” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet.
De sidste undervisningstimer
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
Den gode ansøgning.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Studieretningsprojekt
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Den gode ansøgning Julie Christine Gaardbo
Tilskud til IKT-projekter - Støttepuljer for SMVer V. Søren Bjerregaard Pedersen Norddanmarks EU-Kontor.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Universiteter og Internationalisering Arbejdsseminar om Diploma Supplement.
3g Studie Retnings Projekt
IT Jobs Dine muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Hvad kan IT-branchen tilbyde dig? Hvad skal du kunne for at få et job i IT-branchen?
Praktisk om opgave og oplæg
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
UGE PLAN Mandag 07/10 Tirsdag 08/10 Onsdag 09/10 Torsdag 10/10
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Formalia ved opgaveskrivning
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Synopsis VIP13 HH3.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Ph. d. -Skolen ved SDU-SUND sdu
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Øvelse 1: First Impressions
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
Sprogbaseret læring i naturfag
Informationsmøde om fyrtårnsprojekter under Miljøteknologisk Udviklings og Demonstrations Program - MUDP 2015 Frontpage København den 11. august 2015 Lotte.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Den populærvidenskabelige artikel
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Studieretningsprojektet!
Company programme - Veda
Bedømmelse af vejledende opgave 1
Ansøgning for dummies.
Introsidernes betydning
Ansøgning for dummies.
SRO 2018 hHx.
Ansøgning for dummies.
SRO SKRIV!.
Resumé – hvordan gør jeg det?
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Hillerød Hospital – 23. marts 2011 Ansøgningsteknik Hillerød Hospital – 23. marts 2011

NIH og NSF ansøgninger Typisk kun bevilling til omkring 20 % - forskningsrådene og NIH fx Poor/fair: videnskabelige fejl, forældet problemstilling – ikke check på litteraturen. Good: Ikke overbevisende nok. Ikke stringent. Overbeviser ikke om at forskeren kan løfte opgaven. Kan have problemer med metode og tilgang. Ikke klar nok, helstøbt og fokuseret. Very good: i bund og grund et godt projekt men ikke noget ekstraordinært – ikke kød nok på – mainstream. Fx rykker ikke på ”innovation” – nytænkning. Excellent: preliminary data and conviction – conviction er lig med motivation – hvad brænder du for – ambitiøs nok Super: gode præliminære data og overbevisning og kvalifikation af forskeren FIE – penge til forskning

Dagens oplæg Intro/basics Ansøgningens struktur og indhold Fokus på den gode ansøgning Faldgruber og fejl FIE – penge til forskning

Hvordan læser man et opslag? Betingelser: Fagligt omkring uddannelse, område, hvad pengene må bruges til osv. Krav (formalia): Længderestriktioner, font, indhold (projektbeskrivelse, budget osv.), tidsfrist osv. Ønsker (dvs. ikke krav): Internationalisering, samarbejde med virksomheder, tværfaglighed osv. (salgsargumenter, som ansøgningerne kan prioriteres ud fra) FIE – penge til forskning

Hvordan læser man et opslag? Eksempler fra seneste opslag fra forskningsrådene: Betingelse: Du skal have en ph.d.-grad Krav (formalia): Projektbeskrivelsen må max fylde 5 sider (med illustrationer) eller 16.000 tegn inkl. Mellemrum Ønske: DSF ønsker at fremme internationalt samarbejde med førende forskningsmiljøer. FIE – penge til forskning

Hvordan læser man et opslag Læs altid opslaget MEGET grundigt (herunder hvad der støttes) og følg ALLE krav/formalia! Endnu et eksempel på krav: Det detaljerede budget skal være ledsaget af konkrete begrundelser for budgetposterne (er posten relevant og nødvendig for projektets gennemførelse) Jeg formoder de fleste af jer har indsendt en FSS ansøgning her i starten af september måned. Hvor mange af jer har ledsaget det detaljerede budget med konkrete begrundelser vedr. relevans og nødvendighed for projektets gennemførelse? FIE – penge til forskning

Dagens oplæg Intro/basics Ansøgningens struktur og indhold Fokus på den gode ansøgning Faldgruber og fejl FIE – penge til forskning

Ansøgningens struktur og indhold Logisk og overskuelig opbygning. Brug overskrifter og underoverskrifter Kortfattet og fokuseret Der er stor konkurrence om forskningsmidlerne – og der er flere støtteværdige projekter ved FSS uddelingerne, end der er midler til. Hvordan sikrer du, at din ansøgning bliver løftet den lille smule, som gør, at den kommer over treshold og får midler? Selvfølgelig ved at beskrive et fremrangende projekt – men den måde projektet præsenteres på, kan have afgørende betydning for udfaldet. To ansøgninger – begge fremragende projekter – den ene er der kræset omkring: Tydelig, kortfattet, let og overskuelig opbygning. Den anden lidt rodet, svært at finde den røde tråd…. Hvem får bevillingen? FIE – penge til forskning

Eksempel på projektbeskrivelse Indledning Videnskabeligt og samfundsmæssigt perspektiv/relevans Baggrund Forskningsplan Metoder Styrkeberegninger Arbejds- og tidsplan Projektets gennemførlighed Formidlingsplan Etiske aspekter FIE – penge til forskning

Ansøgningens struktur og indhold Videnskaben skal altid være kernen i enhver ansøgning. MEN ansøgninger bedømmes på andet end den rene videnskab, derfor er det nødvendigt at tage højde for ikke-videnskabelige forhold, fx etik og formidling. EU og NIH ansøgninger. Der kræves mere en blot selve projektbeskrivelsen. NIH fx – der skal beskrives nogle etiske overvejelser omkring human subject section og vertebrate animal – hvis de pågældende afsnit ikke er tilfredsstillende, så er projektet ikke støtteværdigt – uanset om det er et fremragende projekt. Næste slide. Nå …. Mange af jer er sikkert selv bedømmere i en fond eller her i hospitalets forskningsråd. I livet normale forhold, er førstehåndsindtrykket afgørende for en fortsat relation – det gælder ved en ansættelsessamtale, ved en fest etc. Hvor vigtig er førstehåndsindtrykket ifm. Ansøgninger???? OK – det er vigtigt – hvad er det så, I som bedømmere ser først – giver jer førstehåndsindtrykket?? OK – det er så hamrende vigtigt, at det er i orden. Bruge de sidste 5 min på det populærvidenskabelige beskrivelse – er det ok?? FIE – penge til forskning

Ansøgningens struktur og indhold Brug figurer i stedet for kompliceret tekst Year 2011 2012 2013 2014 Partners / Months Work Package 1   1.1. xxxyyyzzz 1.2 dddyyyvvv 1.3 xxxdddeee Work Package 2 2.1 xxxyyzzz 2.2 dddtttxxx Work Package 3 3.1 ssssiiixx 3.2 ccciiieee 3.3 oooeeekkk Vurdere om en figur kan erstatte tung tekst og beskrive et forsøg eller projektforløb på en klar og overskuelig måde. Typisk ved DSF ansøgninger, hvor der er mange forskellige partnere involveret, og hvor der tilsvarende er mange projekter/underprojekter. Her vil et Gantt diagram give et glimrende overblik. Hvilken partner er involveret, og med hvor meget tid, – Hvor længe kører det enkelte delprojekt osv. FIE – penge til forskning

Dagens oplæg Intro/basics Ansøgningens struktur og indhold Fokus på den gode ansøgning Faldgruber og fejl FIE – penge til forskning

Fokus på den gode ansøgning Førstehåndsindtrykket er MEGET vigtigt !!! De første 10-15 linjer i ansøgningen (fx i resumé/populærvid.): Hvad er problemet – og hvorfor er det vigtigt? Hvad er den eksisterende viden og praksis? Hvad vil du gøre ved det (hypotese og formål)? Hvad er nyt/innovativt ved jeres fremgangsmåde? Hvad vil din forskning bidrage med, og hvem får fordel af den? FIE – penge til forskning

Fokus på den gode ansøgning - gør den konkurrencedygtig Giv bedømmeren et positivt førstehåndsindtryk (vha. resumé/populærvidenskabelig beskrivelse i starten) Hav en vigtig problemstilling med et godt løsningsforslag Skriv kortfattet og fokuseret Lav logisk og overskuelig opbygning (fx ved overskrifter) Skriv aktivt og konkret: - Skriv: Projektet sparer miljøet for 500 mio. tons CO2 - Skriv ikke: Vi vil udvikle en teknologi, der vil kunne sikre en formindskelse af emissioner FIE – penge til forskning

Fokus på den gode ansøgning Skrive akademisk (publikationer) Forskningscentreret: Videnskabelig tone Fortidsorienteret: Tidligere forskning Upersonlig: Objektiv, ikke-lidenskabelig Ordrig: Ofte ingen længderestriktion Specialist terminologi: ”Insider jargon” Skrive ansøgninger Sponsorcent.: Målrettet / sælgende Fremtidsorient.: Dine forskningsønsker Personlig: Begejstring Ordknap: Kortfattethed belønnes Tilgængeligt sprog: Bredere målgruppe Hvordan gør du så din ansøgning lækker, når vi tænker på den skrevne tekst. Eksempler på forskelle mellem artikelskrivning – og så en ansøgning, som skal være lækker/sælgende. Og til sidst – husk at anvende aktivt sprog – det er mere sælgende. Hvor passivt sprog, her gemmer man sig (Vi undersøger patienterne for …. Patienterne undersøges for). Kilde: Robert Porter, Virginia Tech. FIE – penge til forskning

Fokus på den gode ansøgning - tips Giv ikke op Målret ansøgningen (se bedømmelsespanelets sammensætning) Kend – og brug - bedømmelseskriterierne Fremgå klart af ansøgningen, at projektet vil lykkedes for netop dig/jer i det nævnte miljø Forstil dig, at du skal guide bedømmeren igennem ansøgningen - Lad en uden for dit forskningsfelt se ansøgningen igennem FIE – penge til forskning

Dagens oplæg Intro/basics Ansøgningens struktur og indhold Fokus på den gode ansøgning Faldgruber og fejl FIE – penge til forskning

De mest almindelige faldgruber og fejl De 13 mest almindelige fejl i rådets ansøgningsrunder: Opfylder ikke formkrav 2. Ansøgningen er rodet og sjusket 3. Projektbeskrivelsen er en overordnet beskrivelse af en række delprojekter – bør beskrive ét konkret projekt 4. Projektbeskrivelsen handler mere om baggrunden for projektet end om selve projektet Finn Cilius Nielsen …. Kilde: Ugeskrift for Læger, 2006, 168(26):2574 FIE – penge til forskning

De mest almindelige faldgruber og fejl 5. Projektbeskrivelsen er skrevet for en snæver skare af eksperter Der mangler dokumentation for, at ansøgeren har overblik over området (fx kendskab til den nyeste litteratur) Der mangler relevante styrkeberegninger (statistisk disciplin) Projektgruppen mangler ekspertise inden for metoder, ansøgeren ikke selv er fortrolig med Kilde: Ugeskrift for Læger, 2006, 168(26):2574 FIE – penge til forskning

De mest almindelige faldgruber og fejl 9. Der mangler dokumentation for, at ansøgeren har gennemtænkt de etiske aspekter af projektet (inkl. dyreetiske) Budgettet er uigennemskueligt (viser, at ansøgeren ikke har overblik over de ressourcer, der skal bruges for at gennemføre projektet) Det er uklart, hvad ansøgers institution bidrager med (der skal stå et tal i skema 1, anden kolonne, punkt 16 – fx 0 – ellers kan man ikke se, om ansøgeren har glemt at udfylde kolonnen) Der mangler underskrift på punkt 16 fra institutionen 13. CV eller publikationsliste opfylder ikke formkravene Kilde: Ugeskrift for Læger, 2006, 168(26):2574 FIE – penge til forskning

Hvad SKAL være i orden? Overhold formalia Lav en fremragende populærvidenskabelig beskrivelse / abstract Svar på alt hvad der spørges om i opslaget Lav en struktureret og overskuelig ansøgning Skriv kortfattet og fokuseret FIE – penge til forskning

Til sidst… Det er VIGTIGT, at bedømmeren får et positivt førstehåndsindtryk. Ellers bliver bedømmeren svær at overbevise .. FIE – penge til forskning