Religionsdiskrimination, andenordensdiskrimination og religiøse samlingssteder Kasper Lippert-Rasmussen Institut for Statskundskab, ÅU, og CESEM.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indvandring, kultur og det liberale demokrati 26. marts 2009
Advertisements

AT-2 repetitions Quizzzzz
Kulturmøder og kulturforskelle
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Religioner i Jerusalem
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Religion og politik i Tyrkiet
Frihed og ytringsfrihed hos religioner og i det sekulære samfund
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Religion på B-niveau.
Metode i AT Religion.
Pligtetik.
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
Set fra Humanistisk Samfunds perspektiv
Religion og Oldtidskundskab
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
Hvornår må I kræve bekendelse af medarbejderne?
Livets Ord Tekst af Chiara Lubich Januar 2009.
Projekt Praksis Plus - Fra udd.læge til praktiserende læge Oplæg på Regional Temadag, 19. november 2012 i Herlev.
Kultur i organisationer
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Sune Lægaard Center for studier af lighed og multikulturalisme
CSR og VSE i andre europæiske lande Mikkel Mailand FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet FAOS/Bpfnet-seminar ’Virksomhedernes sociale engagement.
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Social kapital og sociale netværk som mulig ressource i forebyggelsesindsatsen. Lars Skov Henriksen Institut.
Jørgen Haagen & John Andersson UCSJ
Kulturforståelse niveau C Formål: Formålet med kulturforståelse er, at eleverne udvikler deres evne tl at kommunikere såvel inden for som på tværs af kulturer.
AFVIKLING ELLER UDVIKLING? Kirker i ‘udkants-Danmark’ mellem lokalt fællesskab, romantisk symbol og effektiv service Henrik Halkier, Institut for Kultur.
Mindfulness og mental sundhed
Topmødeerklæring ► ► Sammenhængende og tidlig indsats Først og fremmest skal vi have en indsats, der tager udgangspunkt i de unges problemstillinger.
i det senmoderne Danmark med fokus på kristendom.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Niveauer for læring i organisationen
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Argumentationsteori.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
OMSKÆRING AF DRENGE ET MENNESKERETLIGT SPÆNDINGSFELT Christiansborg den 22. oktober 2014.
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Thea, Line, Amanda, Jacob, Dan og Nicoline
R ELIGION OG D EMOKRATI Adam, Diran, Jakob, Astrid, Trine, Nicolai, Mathilde og Therese.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
1. lektion: Danmark i verden
Antag, at en student skal til eksamen i to fag, A og B. at eksamen bestås ved summen af karakterne A og B, altså k A + k B  k 0, hvor k 0 er beståelseskravet.
Lighed & ulighed Samfundsfag.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Oplysningstiden - Det oplyste menneske.
ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
SKABELON.
Jeopardy titel Under kategori billeder i boksen forside tekst.jpg.
‘Hold fred med hinanden’ (Markus 9, 50) Livets Ord Juni 2016.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Handicap og menneskerettigheder
ISLAM Ritualer i Islam.
Seksualitet.
Ligebehandling: principper og begreber
FRIHED FOR ALLE I TRO OG TALE 2
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Islamistisk radikalisering og den demografiske udfordring
BLINDE OG STÆRKT SVAGSYNEDES LEVEVILKÅR Muligheder og barrierer for samfundsdeltagelse Anna Amilon, Lena Bech Bojsen, Stine Vernstrøm Østergaard, Anna.
politisk fredagsbar i vartov
Præsentationens transcript:

Religionsdiskrimination, andenordensdiskrimination og religiøse samlingssteder Kasper Lippert-Rasmussen Institut for Statskundskab, ÅU, og CESEM

Problemstilling  Udgangspunkt: misforhold mellem på den ene side antallet af moskeer i forhold til antallet af kirker og på den anden side antallet af (praktiserende) muslimer i forhold til antallet af (praktiserende) kristne. ◦ Ditto ang. lokaleforhold  Spørgsmål: hvad skal forklaringen på disse to misforhold være, hvis det er udtryk for diskrimination?

Præciseringer  Diskriminationssubjekter og diskriminationsobjekter: alle ikke- muslimer diskriminerer mod alle muslimer?  Diskrimination mod muslimer generelt: et andet spørgsmål

Forklaringer  1) Antallet og historien: ◦ Andre religioner end Islam ◦ Dyre præferencer, diskrimination og social disability model  2) Statsreligion og offentligt benspænd: ◦ Saml. kirkebyggeri i Saudi Arabien ◦ Religionslighed og religionsfrihed ◦ Generaliseret folkekirke eller adskillelse af stat og religion

Forklaringer  3) Islamofobi ◦ Kan findes uden det er forklaringen ◦ Man kan være modstander af moskeer uden at være islamofob  4) Uenigheder blandt muslimer ◦ Foreneligt med at diskrimination er en del af forklaringen

Ny-ateistisk udfordring  Religion, om ikke pr. definition så i praksis, bidrager på meget dybe måder til at fremme forskellige former for diskrimination  Et hensyn til at mindske diskrimination taler derfor for at indskrænke religionens rolle i vores samfund snarere end for at fremme den ved fx at bygge flere og mere spektakulære moskeer eller andre religiøse bygninger

Ny-ateistisk udfordring  Forskelsbehandling af islam og kristendom kan i den optik betragtes som anden- ordensdiskrimination: man forskelsbehandler forskellige former for diskrimination  Fravær af anden-ordens diskrimination kan skabes ved, at man øger nogle gruppers mulighed for diskrimination  Noget sådant har ingen værdi

Svar til udfordringen  To betydninger af religion: ◦ Et sæt af påstande angående overnaturlige forhold ◦ Nogle bestemte sociale praksisser, ritualer etc.  Religion i første betydning er ikke nært knyttet til diskrimination, men religion i den anden betydning har været og er formentlig stadigvæk ◦ Differentierede normer for, hvad man må gøre ved folk, alt efter hvilken religion de har ◦ Social eksklusion og identitet ◦ Køn, seksualitet og (tidligere) race

Svar til udfordringen  Derfor: antag den empiriske del af den ny- ateistiske udfordring er korrekt.  Følger det at det aldrig er bedre at eliminere andenordens diskrimination?  Hvis skade er den relevante målestok for, hvor uønskværdig diskrimination er, er det tænkeligt, at bestemte former for andenordens diskrimination har større skadevirkninger end de former for førsteordens diskrimination man måtte fremme ved at eliminere den relevante form for andenordens diskrimination

Svar til udfordringen  Man kunne jo også eliminere både første- og anden-ordensdiskrimination, så valget er ikke nødvendigvis et eksklusivt “enten- eller”, jf. fx en hyper-økumenisk folkereligionsinstitution, der fx ikke tillod kønsdiskrimination eller diskrimination efter seksuel orientering eller, ja, diskrimination efter religiøs overbevisning