Familie og børn i en opbrudstid

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN
Relation og nærvær om at gå over broen
Hvorfor skal børn have rettigheder?
Temadag om unge og stofmisbrug
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Karakterdannelse for begyndere
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN MOBNING SLADREHANK MEDLØBER DUKS TRUSLER.
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Lærerprofessionen.
Børns fællesskaber trivsel, udelukkelse og mobning
IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE
Hvad er et godt liv for vores børn?
Digitale medier og mobning
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
Elevernes digitale dannelse
Jeg støtter barnet ved:
Familie og børn i en opbrudstid
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
DE UROLIGE BØRN OG RUMMELIGHED PSYKIATRIFONDEN ’Psykiske problemer og sygdomme i skolen John Aasted Halse.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Etnisk minoritetsunge og familier – at skabe én sammenhængende verden! Fredericia 2014 Basim Osman Cand. psych., autoriseret psykolog Selvstændig psykologisk.
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvordan styrker vi børns karakterdannelse?
Børns omsorgssituation og trivsel
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Professor Hanne Warming
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Børn og unges sociale liv online
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Risikobørn og unge anno 2006
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Børn og unges sociale liv online
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Emilia van Hauen JEG ER MISUNDELIG! ”Vi går ikke ind for kvoter – det er sådan noget for fisk!” Bolette Christensen, vicedirektør i Dansk Industri.
Disposition Præsentation af emne Mobning
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Oplæg om mentor og tutorordningen mm. i hg-afdelingen på Skive Handelsskole Klasselærerkursus d. 10/
IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE Dødt nervevæv Test af den levende hjerne.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Karakterdannelse i Efterskolen Årsmøde 4. marts 2016 Per Schultz Jørgensen.
Marginalisering – og kampen mod den Konference om truede børn og unge 24. november 2005.
Om sårbarhed, robusthed og karakterdannelse Samba 4-vejlederkonferencen 28. oktober 2015 Per Schultz Jørgensen.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Ungdomsliv.
Brobyggende relationer
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Vi skal styrke børns karakterdannelse og robusthed
Præsentationens transcript:

Familie og børn i en opbrudstid Folkeuniversitetet November-december 2008 Per Schultz Jørgensen

Børn og opvækst De nye rammer for opvæksten Fra indre- til ydrestyrede børn Den moderne medie- og internet-barndom Dobbeltsocialisering Kønsforskelle Kernekompetencerne Selv og identitet som kernen Forelæsning 4

Synsvinkler på barndom Sociologer Samfundsudvikling, socialkarakter Psykologer Opvækst, personlighedsdannelse (selv, identitet) Pædagoger Opdragelse, dannelse Socialforskere Empiriske undersøgelser Medieforskere Forelæsning 4

Barndom historisk set Barndommen vokser ud af middelalderen ”en lang sej kamp” op mod 1900tallet Skole og socialpolitik bliver krumtappen Barndom og ungdom afgrænses af alder og uddannelse I dag er barndommen kortere – ungdom fylder mere Forelæsning 4

Social karakter Davis Riesman: The Lonely Crowd (1961) Det ensomme massemenneske (1969) Den traditionsstyrede i middelalderen (skam) Den indrestyrede i 17-1800 tallet (skyld) Den gruppeorienterede i 1900 tallets storbyer og massekultur (diffus angst) Hvad er socialkarakter? - er vi på vej mod en ny social karakter, det postemotionelle menneske? Forelæsning 4

En kulturpessimist Neill Postman (1931-2003) ”Når barndommen forsvinder” (1987) Billedet overtager påvirkningen fra bogstavet (analog påvirkning) Børn er ”små voksne” - og voksne ”store børn” ”Børn i dag ved mere end børn nogensinde har vidst, men de ved ikke hvor de ved det fra” Har Postman ret i noget af kritikken? Forelæsning 4

En kulturkritiker Richard Sennett (1943 -) ”The Corrosion of Character” (1998) Den nye kapitalisme nedbryder alle grænser Og nedbryder social orden med et Krave om permanent fleksibilitet Destabiliserer individets kerne Og kræver en flydende performance Forelæsning 4

Andre kritikere Christopher Lasch (1932-1994) Den narcissistiske kultur selvrealisering Thomas Ziehe ( født 1947) Subjektivering Refleksionsforøgelse kontekstudvidelse Forelæsning 4

Individualiseringen De store frihedsgrader: valgmulighederne Svagere social kontrol Nye krav om kompetencer Selvrealiseringen Selvcentreringen Krav om refleksivitet Forelæsning 4

Ydrestyrede børn? Kan vi genkende billedet af de ydrestyrede børn? Børn er opmærksomhedskrævende Fra ”opdragelse” til ”inddragelse” Forhandlingsopdragelse Demokratisk opdragelse Radarorienterede børn Forelæsning 4

Opvækstnetværk arena arena arena BASE arena arena arena Forelæsning 4

Dobbeltsocialisering Institutionalisering af barndommen Det offentliges ansvar I Danmark bruges 3.8 pct. til offentlig støtte til børn og børnefamilier (Tyskland 2.0) Læreplaner og skolificering Hvad lærer børn i daginstitutionen? Hvilke børn får mest ud af daginstitutionen? Forelæsning 4

Hvordan bliver børn? Åbne og udadvendte Socialt kompetente De er på ”socialt arbejde” hver dag ”Opmærksomhedskrævende” siger pædagoger Et socialt udskillelsesløb: marginalisering Forelæsning 4

Hvad siger pædagoger? ”… jeg føler, at disse børn kræver en helt anden form for tryghed…. Vi skal næsten være deres hjem…” ”… mange af børnene har det godt her, der er mange aktivitetsmuligheder… men det hele er uoverskueligt for dem…” ”Jeg føler jeg svigter den kontakt. De børn, der er væk hjemmefra hele dagen er virkelig lost, de kan ikke rigtig bære, at vi ikke kan give dem den kontakt” Forelæsning 4

Hvad siger en lærer? Hanne Bendtsen, lærer i Hjørring: ”I forhold til 1976 er der langt flere skilsmissebørn. Og der er flere, som er materielt forkælede, men forsømte…… Der er ikke blevet flere problembørn, men de der har problemer har både flere og større….”. Forelæsning 4

Det bedste ved at være barn og ung lige nu - 12-16 årige Forelæsning 4

Det største problem lige nu Forelæsning 4

Daglig tid ved computer Forelæsning 4

Medierevolution – også i børnehøjde 96 pct. af børn i 4., 7. og 9. kl. har adgang til internettet – bruger mere end 2 timer hver dag. Næsten alle børn over 13 har egen mobiltelefon 80 pct. har den tændt hele døgnet Unge 15-17 år har over 100 navne i deres adresseliste De modtager hver dag omkring 40 SMS-beskeder Forelæsning 4

Positive sider ved mobiltelefonen Socialt netværk Mikro-koordinering Faktisk kommunikation Intimitet og nærhed Kontrol og sikkerhed Frihed og frigørelse Kreativitet Forelæsning 4

Negative sider ved mobiltelefonen Sociale forventninger Stress Stadige afbrydelser Overvågning Manglende tilstedeværelse Mobning Forelæsning 4

Telefon, sms, email hver dag 11 årige Forelæsning 4

Profil på Arto 12-16 år Forelæsning 4

Oplevelse af trusler på internet og Arto Forelæsning 4

Kønsforskelle Forskel på pige- og drengelege Piger klarer sig bedre i skolen – og er mere motiverede Flere drenge med negativ skolekarriere 16-24 årige: flere piger end drenge i gang med en uddannelse Dropout: flere drenge end piger falder fra Flere drenge er grænseoverskridende mht. vold, alkohol og kriminalitet Flere piger har psykosomatiske symptomer Forelæsning 4

…er piger særlig sårbare? Piger og kvinder er emotionelt mere åbne end drenge og mænd - de er samtidig ude i et præstations- og livsstils-ræs i det åbne, moderne samfund De står uden det traditionelle sikkerhedsnet i familie og pigerolle Derfor lever de med en højere stress-belastning – og en ny sårbarhed Forelæsning 4

Kernekompetencerne At være social Venner Tætte relationer Fortrolighed At rumme en indre kerne af selv-tillid Tiltro Selv afgrænsning identitet Forelæsning 4

Selvet som kerne Selvværd og jeg-styrke som ny faktor i personligheden Identitet er både personlig og social Hvordan skabes den indre kerne? Forelæsning 4

Et amerikansk eksperiment Walter Mischel (født 1930) Standford ”marchmallow-eksperimentet” i 1960erne At kunne udsætte belønning Selvkontrol Forudsigelse Hvad er det i selvet, der giver kompetencen? Forelæsning 4

Ansvarsopdragelse Nikolaj på 3 og hans mor på vej ud af storcentret: Jeg kan godt forstå du er træt – det er jeg også – nu sætter vi os der og hviler os, indtil du er klar igen….. Forelæsning 4

Diskussion Er det moderne selv helt afhængig af omgivelserne? De multiple selv´er (Kenneth Gergen)? Risikogruppen Mellem engle og dæmoner (Lisbeth Bendsen) Sikkerhedsnettene i børns liv Kvalitet i institutionerne Forelæsning 4

Litteratur Bendtsen, L.(2005) Mellem drøm og mareridt. Dansk Psykologisk forlag Dencik. L., Jørgensen, P.S. & Sommer D. (2008) Familie og børn i en opbrudstid. Hans Reitzel. Heywood, C. (2004) Barndom. Hans Reitzel Jørgensen, C., R. (2002) Psykologien i senmoderniteten. Hans Reitzel Riesman, D. (1969) Det ensomme massemenneske. Gyldendal. Forelæsning 4