Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afEmil Sørensen Redigeret for ca. et år siden
1
Børns fællesskaber trivsel, udelukkelse og mobning
Oplæg af Per Schultz Jørgensen 2004
2
Hvorfor er det vigtig med børns sociale netværk?
Hvorfor er børn, som de er? En anden barndom og et åbent samfund De sociale netværks betydning Trivsel og mobning Identitet Den sociale dimension i pædagogikken
3
Hvordan er børn i dag? børn er udadvendte og fleksible,
de kan vælge og handle, kan samarbejde og kommunikere de er selvstændige, kreative, de kan reflektere de har nye kompetencer
4
Men er de det – alle sammen?
Men mange børn er usikre Isolerede i forhold til gruppen socialt dårligt tilpassede Urolige og rastløse Uden selvværd Eller med symptomer på dårlig trivsel
5
Den åbne barndom De store paraplyer er borte opbrudssamfundet
Velstand kontra velfærd Social integration vs. udstødning Familien under pres De mange sociale arenaer og nye kompetencer Tilstedeværelse kontra nærvær
6
opvækstnetværk arena arena arena BASE arena arena arena
7
Børn i en ny familie Mødre på arbejdsmarkedet Børn i dagpasning
Materiel velstand Tidspres, aftaler og forhandling Sårbarhed i dagligdagen Skilsmisser og nydannede familier
8
Familien og opdragelsen
Uddelegeret til mange voksne Mindre strenge forældre, der har travlt Baseret på aftaler Opdragelsesværdierne er anderledes Mindre opdragelse – mere inddragelse? Hvilke familier magter ikke aftale-strukturen?
9
Kammeratnetværk Gruppeorienterede børn
Pigers tætte relationer i kliker Drenges aktiviteter i større grupper Identitet - sammenligning og identifikation Risikoen for isolation og udstødning
10
Judith Rich Harris: Myten om børns opdragelse. Gyldendal, 2000
” Den verden, børn deler med deres kammerater, er det, der skaber deres adfærd og former de karaktertræk, de fødes med, og bestemmer, hvilken type mennesker, de bliver….”. ”… de vigtigste år for gruppesocialiseringen er årene i midten af barndommen fra seks til tolv”. ”… at blive vejet af en jury af ens jævnaldrende og fundet for let kommer man aldrig over – jeg gjorde i hvert fald ikke”.
11
HBSC…. Health Behavior School Aged children International undersøgelse
11-15 årige Siden 1984 5000 elever i Danmark Forskergruppe, ledet af Pernille Due og Bjørn Holstein
12
Ensomhed blandt 11-15 årige
13
Nære venner blandt 11-15 årige
14
Eleverne er med til at lave reglerne på skolen - 2002
15
Skoletrivsel for de 11 årige
16
Skoletrivsel At have kammerater Have det godt med læreren
Opbakning hjemmefra Opleve man slår til
17
Mobning Systematisk forfølgelse
Fra en eller flere stærkere mod en svagere I en situation som ikke kan forlades
18
Mindst fire roller i modning
Tilskuere Rene ofre Mobbere Både-og
19
Hvor bliver man mobbet? Klasseværelset: 47 pct. Skolegården: 43 pct.
Lige uden for klasseværelset: 23 pct. På vej til skole: 15 pct. På trappen: 7 pct.
20
Hvem hjælper? Andre børn: 76 pct. Lærerne: 66 pct. Forældrene: 55 pct.
Gårdvagten: 30 pct. Pædagog: 13 pct. Skoleinspektør: 8 pct.
21
… men hvad hjælper mest? Når de voksne griber ind hjælper det i 56 pct. af tilfældene Når børn støtter hjælper det i 68 pct. af tilfældene
22
Mobning 1994-2002 drenge, der mobbes mdl.
HBSC undersøgelsen
23
De sociale ”rum” omkring klassen
Klasserummet Forældrerummet Lærerrummet SFO-rummet Ledelsesrummet
24
Klasserummet Tydelig udmelding fra læreren En undersøgelse i klassen
Klassesamtalen: er det rigtigt? Gruppearbejde: ”Hvad er en god klasse?” Prioritering i klassen Positive spilleregler - der løbende evalueres og revideres
25
Mobbenøglen Elektronisk spørgeskema: gratis!
Klassens profil – skolens profil Det sociale miljø, spilleregler, mobbe-stopper, trivsel, klasselæreren, mobning Pædagogiske forslag til forebyggelse
26
Styrke de sociale relationer
Alle i klassen skal have en ven Skiftende side-kammerater Arbejdsmakkere Makkerskaber på tværs af klasser AKT-elever Modtagelse af nye elever Tryghedsskabende øvelser
27
Opfølgning i klassen Postkasse til løbende evaluering
Gentag undersøgelsen Arbejde med konflikthåndtering Arbejde med social kompetence Social handlingsplan for venskaber Sociale arrangementer i og omkring klassen
28
Konflikthåndtering ”Isbjergsmodellen”
Anerkendelse Kommunikation Samarbejde Konstruktiv konflikthåndtering Anerkendelse af sig selv og andre
29
Forældrerummet Information til forældrene om undersøgelse og indsatsen i klassen Forældrearbejde: ”Hvad er god trivsel?” Forældrenes forslag til spilleregler – og opbakning Forældremøder med holdningsdebat Fælles arrangementer Samarbejdskultur
30
Lærerrummet Læreren skal ville, turde og kunne Lav social årsplan
Inddrage lærerteamet Fælles refleksion og selvevaluering Kollegial supervision Lærerens egen kompetenceudvikling Lærerkursus
31
Ledelsesrummet Ledelsen skal altid være inddraget i klassens sociale projekt Ledelsen deltager og er medansvarlig Skolens værdigrundlag Skolens antimobbepolitik
32
SFO-rummet SFOén inddrages i værdiarbejdet Egne spilleregler i SFO
Tæt samarbejde mellem SFO og lærer Særlig forpligtelse over for truede børn
33
Den rummelige skole Fleksibilitet – fysisk og fagligt
Små afdelinger i den store skole Vægt på social integration og trivsel Plads til forskellige læringsformer IT-orienteret Synlig ledelse - og flad organisation En skolekultur med vægt på værdier og ansvarlighed
34
Hvilke værdier? Nærhedsværdier Globale værdier Næstekærlighed
demokrati Globale værdier Anerkendelse af forskellige kulturer og religioner Menneskerettigheder Miljøbeskyttelse Kant: mennesket er aldrig et middel Den menneskelige værdighed
35
Litteratur om mobning Helle Høiby: Ikke mere mobning. Kroghs Forlag 2002. Nina Raaschou: Fra konflikt til dialog i skolen. Kroghs Forlag 2003 Lotte Christy: Grib konflikten – om konstruktiv konflikthåndtering i skolen. Det kriminalpræventive Råd/Center for konfliktløsning 2003
36
Litteratur fortsat Børnerådet: Mobbedreng. En håndbog om mobning. 1999
Jørgensen, Holstein & Due (red.): Sundhed på vippen. (rev. udgave) Hans Reitzel, 2004 Charlotte Strandgård. Tænk hvis det var dig. 21 beretninger om mobning. Borgen, 2004.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.