L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Hvorfor skal vi lave intro-forløb, og hvad får vi ud af det? Hvad er kommunens, skolens,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Velkommen på Skibet Skole
Psykisk arbejdsmiljø.
Set i forældreperspektiv
Klasseledelses- og relationskompetence
Forældredage i indskolingen Alt hvad du skal vide om Forældredage på Hellerup Skole Mini guide Praktiske oplysninger Tidspunkt: Datoer for forældredagene.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Trivselspolitik på Løsning Skole
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Ebbe Henningsen Landsformand At være pårørende – håb og muligheder.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Børnemiljøvurdering 2013 Trinitatis Menigheds Børnehus
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Psykoedukation til unge i OPUS
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Forældremøde X årgang.
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Græsrødderne Julie Westh Lauritsen Sosu-assistent
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Klostermarksskolen Strategi og visioner Visionsseminar 2008: 1)Værdianalyse 2)Visioner 3)6 Fokusområder 4) Prioritering 5) Arbejdsplaner Bestyrelsens.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Læring og inklusion i skolen
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
UEA-undervisning som projektemne Af Allan Dam og Kirsten Viborg VSD afdeling Lem.
Den inkluderende skole
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Lærerprofessionen.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen Lærerstartordninger, der nytter Sådan gør vi i Aalborg 2010/2011.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
De seks bedste billeder fra gruppen
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Skolebestyrelsen Havnbjerg Skole Skolens Værdisæt – i korte træk Mål “Skolen skal være et sted, hvor alle trives til glæde og gavn for et godt læringsmiljø.”
DET GRÆNSELØSE ARBEJDSLIV 7 MINUTTER OM GRÆNSELØSHED.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Veje til deltagelse Unge i Fælleskaber Damir Balalic.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
Dorthe Mølgaard & Karen Paaske - Program Vejledning og mentoring
KLF - konference om chancelighed
Lyt, Leg og Lær Vær den du er Ordrup Skole Årsberetning
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Hvorfor skal vi lave intro-forløb, og hvad får vi ud af det? Hvad er kommunens, skolens, lærernes og elevernes interesse i en velfungerende lærerstartsordning?

L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Hvorfor skal vi lave intro-forløb? Fordi der er et behov!

L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening I Aalborg oplevede vi, at nystartede lærere og børnehaveklasseledere havde følgende syn: •Uoverkommeligt •Problematisk •Uoverskueligt •Nogle lærere og børnehaveklasseledere overvejede at stoppe/ skifte karriere •Nogle nystartede lærere og børnehaveklasseledere fik symptomer på stress

L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Al begyndelse er svær Så hvad er klynk og hvad er udfordringer? Udfordringerne er forskellige fra nyansat til nyansat. Derfor er der behov for differentierede indsatser både på centralt (kommunalt) og lokalt (skolen) niveau. Det er vigtigt at støtte nyansatte lærere/ børnehaveklasseledere i, at der er et liv udenfor skolen: •Familie •Venner •Fritid – SIG SELV Hvor får den nyansatte sin energi fra?

L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Det er komplekst at være lærer el. børnehaveklasseleder Forståelse af at læreruddannelsen ikke er en afsluttet uddannelse – det er et livslangt studie. • Mange krav • overblik • Faglighed • Planlægning • Refleksion • Dilemmafyldt – hvornår er det godt nok • Ikke enten eller – men både og •Læreren/børnehaveklasselederen er sin egen ”arbejdsgiver”

L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Ny Lærer/ Børnehave- klasseleder Leder Kolleger Elever Forældre

L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Leder: •Dygtige og engagerede medarbejdere •Fastholdelse af personale •Skolen bliver hurtig til en samlet enhed – den nyansatte bliver en del af skolens kultur •Den nyansatte kan rette fokus mod lærerjobbet •Får en medarbejder der har energi til at være et frisk pust samt et kritisk blik

L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Kolleger: •Hurtig en naturlig del af samarbejdet - teamsamarbejdet •Anerkendelse og opmærksomhed •Det er godt med en kritisk god ven, der kan være sig selv •Der bliver ikke så meget at ”feje op” for de øvrige ansatte. •Det samlede psykiske arbejdsmiljø bliver bedre!

L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Elever: •Læreren/børnehaveklasselederen er autentisk og ikke svag •Eleverne oplever ikke en lærer/børnehaveklasseleder der er usikker på procedurerne på skolen •Eleverne oplever ikke en lærer/børnehaveklasseleder der er unødig usikker •Får en lærer/børnehaveklasseleder der kan have fokus på klassen og den enkelte elev

L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Forældre oplever: •At den nye lærer/børnehaveklasseleder har overskud til både børn og voksne •At læreren/børnehaveklasselederen virker sikker og vidende •At der er opbakning til læreren/børnehaveklasselederen •At der er hjælp at hente •At klassen ikke er dårligere stillet ved at have en ny lærer/børnehaveklasseleder

L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Vigtigt med politik for nyansatte lærere og børnehaveklasseledere Både centralt og lokalt!