Navigation i Kampterræn Ali Sufi
Ali Sufi Flygtning, 31 år, jyde Cand. Scient. Adm. (Speciale: Modborgerskab) Ungdomsuddannelse, folkeskole, fritid/kultur Rapper / Sorte Får Medier Social & Kulturarbejde
Speciale: Med udgangspunkt i Axel Honneth og anerkendelsesteori, at se på etniske minoritetsunge og anerkendelsesforholdene i samfundet Folkeskolen som prisme Udgangspunkt i at elever er hele mennesker, med en historie der er tæt vævet ind i deres personlige kønsmæssige, etniske og sociale oplevelser
Konklusioner At individualisering, aftraditionalisering, internet, reformpædagogik og nedbrydelse af autoriteter m.m. har skabt en særlig unik historisk relation mellem lærer og elever, som skaber udfordring for læring At fortællingen om ”den gode elever” ofte er bundet op til det at være en ”god dansk (middelklasses) elev”. At der er en historie i de etniske relationer, som samfundets medlemmer, også børn og unge i folkeskolen, forholder sig aktivt til Hvordan forventninger til og erfaringer med etniske minoritetsunge blandt lærerne, er med til at fastholde disse unge i bestemte typer af relationer til lærerne/eleverne