Idom-Råsted Skoles betydning for lokalsamfundet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Værdigrundlaget i Greve
Læring i bevægelse - hvorfor?
Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
Debatmøde om lokale interesser i Ll. Næstved - Præsentation af Kommuneplanstrategi.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Lærerprofessionen.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Kladde til informationsdias
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Hvad kan København som hovedstad?
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Hvem er LandboUngdom? … med frivillig mener vi, at vi brænder for vores forening og skaber den med vores engagement … med samler mener vi, at vi gør det.
Ny kultur-, idræts- og fritidspolitik. Velkommen • ”Verden ligger åben” – Hvor skal vi hen? – Hvad skal vores fælles hovedvej være? – Hvad skal vi række.
Lærerprofessionen - en definition.
Uddannelse - høje ambitioner
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
Tillid Temadag for AMIR
Kultur Syddjurs Som en iværksætterforening for kulturudvikling i Syddjurs Kommune v/ Hans Bodilsen.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
________________________________________________________________________ Møde med foreningerne 6. oktober 2011 Landsbyvisions-modellen ”Byrådet ønsker,
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Punktopstilling Marker den ønskede tekst og vælg Forøg indrykning: For at fjerne punktmarkering vælg Formindsk indrykning: Opsamling fra borgermøde 8.
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Lærerprofessionen.
Den bæredygtige landsby
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Lokalområde 5 Med venlig hilsen Dagplejen Daginstitutionen Tumlegården Børnehaven Grankoglen Vestsalling Skole og Dagtilbud.
Følfods historie Naturbørnehaven en lokal ide En gruppe lokale forældre udarbejder et oplæg til en skovbørnehave Forældregruppen præsenterer.
Konfliktforebyggelse
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Lokal Aktions Gruppe Lokal Udviklingsstrategi
Bibliotekerne Michel Steen-Hansen "Ud-af-huset" biblioteket "Hvad kræver det af biblioteket?"
De seks bedste billeder fra gruppen
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Lokaldrevet udvikling. Strategi Et Vendsyssel - i balance. LAG Nords væsentligste opgave er at sikre bosætning i hele aktionsgruppens område. Det er derfor.
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Stenderup Kirke Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål.
Vision mission værdier handleplaner
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Kulturrådet i Slagelse Hvordan sikre vi de bedste rammer? Næstformand Troels Brandt Diplom i ledelse Master i ledelse af forandringer - Erfaringerne fra.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
SportHouse –  TEAM/ RESSOURCER KRITISK SUCCES FAKTOR UDFORDRINGER/ FORHINDRINGER FASER/MILEPÆLE/AKTIVITETER xx MÅL Februar 2014 Bestyrelsens.
Opsamling på de fire klyngemøder v. Jeanette Lund
Strategisk tænkning og samarbejde?
Strategi 2015 Svømmekonference 2012.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Idom-Råsted Skoles betydning for lokalsamfundet

- Skolens opgave / formål. - Skolens betydning.

Skolens opgave / formål: Folkeskolelovens §1, stk. 1, stk. 2 og stk. 3 indeholder 22 delformål koncentreret om lærerens pligt til at give eleverne: - kundskaber og færdigheder med mere - udvikle arbejdsmetoder forstået med samlebegrebet kreativitet - sikre udviklingen af social demokratisk kompetence. Der er således ikke forbundet andre krav til formålsparagraffen end dette ene, at skolen skal kunne opfylde alle 22 delformål.

§1 Folkeskolen skal i forhold til eleverne: Stk. 1 Give • Kundskaber • Færdigheder • Lyst til at lære • Fortrolige med dansk kultur og historie • Forståelse for andre lande og kulturer • Forståelse for menneskets samspil med naturen • Fremme den enkeltes alsidige udvikling

§1 Folkeskolen skal i forhold til eleverne: Stk. 2 Udvikle • arbejdsmetoder Skabe rammer for • Oplevelse • Fordybelse • Virkelyst • Erkendelse • Fantasi • Tillid til egne muligheder • Lære at tage stilling og handle

§1 Folkeskolen skal i forhold til eleverne: Stk. 3 Forberede til • Deltagelse • Medansvar • Rettigheder • Pligter i et samfund med frihed og folkestyre Skal foregå i en skole med • Åndsfrihed • Ligeværd • Demokrati

Skolens opgave / formål: Folkeskolens formål stiller ikke krav til bestemte skolestørrelser, hverken hvad angår elevtallet eller antal årgange. Skolens opgave er den samme uanset om den er placeret i en storby eller i et mindre lokalsamfund. Skolens betydning: Skolens betydning er derimod meget forskellig, alt efter om den er placeret i en større by eller i et mindre lokalsamfund.

Holstebro Kommune Lokalområdet Idom- Råsted Solkær PLEXUS Idom-Råsted Skole Kirke Udvikling Det frivillige arbejde Foreningslivet

Uddannelse, erhverv og bosætning Visionen Holstebro sætter den kulturelle dagsorden lokalt, nationalt og internationalt   Vi bruger kultur: som drivkraft for udvikling og vækst – især inden for erhverv, uddannelse og sundhed som den røde tråd i vores driftsopgaver og serviceydelser – der er en dråbe af kultur i alt, vi foretager os til at skabe fælles identitet og til at profilere og markedsføre Holstebro Indsatsområder for Holstebro Kommune I forlængelse af vores vision, har vi særlig fokus på disse tre indsatsområder:     Kultur og fritid Uddannelse, erhverv og bosætning Sundhed og velvære   I arbejdet med indsatsområderne lægger vi vægt på nærdemokrati. Dialog med borgere, foreninger, erhvervsliv og andre partnere er ekstra vigtigt i en kommune af Holstebros størrelse, hvor forskelligheder mødes og skal finde sammen i et fællesskab.   Vi bygger videre på den stærke tradition for samarbejde om vigtige opgaver i landsbyen, skolen, sportshallen, foreningen osv. Kommunen støtter gode ideer og initiativer og bakker lokale ildsjæle op. Kommunen forventer og anerkender samtidig en aktiv indsats fra borgere og brugere.   Vi lægger også vægt på strategisk samarbejde om at udvikle fælles projekter og kompetencer med andre kommuner og byer. Derfor prioriterer vi både det nære samarbejde i Nordvestjylland og samarbejdet i Region Midtjylland højt.   Vi organiserer os og arbejder decentralt inden for fastlagte økonomiske rammer og mål. Men vi har også mulighed for at skabe centrale og utraditionelle løsninger, når de bedst gavner økonomien og fremmer udviklingen.  

Uddannelse, erhverv og bosætning Kultur og fritid Kunst inspirerer og udfordrer folk i alle aldre gennem dialog, billeder, skulpturer, teater, musik, dans og fortælling. Vi bygger videre på et allerede stærkt fundament og integrerer kunsten i vores bosætnings-, erhvervs- og turistpolitik, så den er med til at tiltrække både tilflyttere, virksomheder og besøgende. Vi skaber en tilsvarende stærk profil på idrætsområdet. Idrætspolitikken tilgodeser såvel elite og bredde som by og opland. Den giver samtidig svar på, hvordan der skabes øget synergi mellem forskellige idrætsaktiviteter, og hvilke faciliteter der skal etableres.  Vi skærper den kultur- og fritidspolitiske indsats i dialog med de unge, så Holstebro Kommune er endnu bedre til at tiltrække og fastholde denne gruppe. Kultur- og fritidspolitikken understøtter både de såkaldt fine og snævre samt de såkaldt folkelige og brede oplevelser, så kultur- og fritidsbegrebet er en naturlig del af holstebroernes livsstil.     Uddannelse, erhverv og bosætning Vi sætter øget fokus på erhvervspolitikken, så vi fortsat har et stærkt erhvervs-, handels- og uddannelsesliv, og så vi skaber endnu bedre vækstbetingelser, bredde og synergi mellem de forskellige brancher. Turisterhvervet rummer et stort potentiale. En ny turistpolitik synliggør attraktionerne og skaber yderligere produktudvikling.    Holstebro er en levende uddannelsesby. Denne position vil vi fremme yderligere, så de unge også i fremtiden får gode og alsidige uddannelsesmuligheder at vælge imellem.    Vores erhvervspolitik er med til at gøre Holstebro Kommune til et attraktivt sted at bosætte sig og etablere virksomhed. Alle steder i kommunen er let tilgængelige. Så man kan frit vælge mellem de mange små lokalsamfund og landsbyer midt i naturen og Holstebro med det pulserende handels- og kulturliv.  Holstebro by er med sin størrelse og attraktivitet hele kommunens og landsdelens kraftcenter. Jo bedre det går Holstebro by, jo bedre går det med tilflytningen og udviklingen i resten af kommunen og oplandet.  

Redaktør: Lene Verners Sundhed og velvære Når det gælder sundhed og forebyggelse er Holstebro Kommune også stedet med de mange muligheder. Vi har plads til initiativer og forskellighed, vi har vilje til forandring og samarbejde, og vi opfordrer alle til at deltage i fællesskabet.    Vores sundhedspolitik afspejler, at vi er bevidste om, hvordan vi bruger vores ressourcer, og at miljøpåvirkninger og sundhed hænger sammen. Vi prioriterer højt at støtte initiativer og nytænkning, der fremmer sundhed, velvære og forebyggelse.   Opdateret 03-03-2011 Redaktør: Lene Verners

og i enkelte tilfælde ældrecenter. Lokalcentrene tæt på Holstebro by: Tvis Nr. Felding Idom Krunderup er karakteriseret ved at de er under indflydelse af den befolkningsmæssige vækst Holstebro by afstedkommer. Lokalcentrene med større afstand til Holstebro by Skave Borbjerg Hvam Sevel Ejsing Vemb Thorsminde er karakteriseret ved, at de lige formår at bevare befolkningstallet eller er i tilbagegang. Byerne har et større lokalt opland til skole og idrætsfaciliteter, og de fleste har dagligvaretilbud, sporadisk udvalgsvarehandel og lokalt erhverv. Kommunal service Den kommunal service vil varierer i forhold til byernes egen udviklingspotentiale. Det almindelige vil være, at der er:  - Folkeskole - Børnepasning Idrætsfaciliteter og i enkelte tilfælde ældrecenter. Byernes status indikerer, at der vil foregå udviklingsplanlægning, specielt i byerne tæt på Holstebro. En planlægning der kan sikre bymiljøet, boligudvikling, service, butiksforsyning og erhverv. Kommunens bymønster, med områdecentre, lokalcentre og landsbyer, fortæller hvor udviklingsplanlægningen primært vil komme til at foregå, men Byrådet betragter opdelingen fleksibelt således, at en aktiv indsats i lokalområderne kan skabe udvikling andre steder end forventet.

Dialog med borgerforeningerne I arbejdet med kommunens udvikling lægger Byrådet vægt på nærdemokratiet. Dialog med borgere, foreninger, erhvervsliv og andre partnere. Det er vigtigt i en kommune af Holstebros størrelse, at forskelligheder kan finde sammen i et fællesskab. Byrådet vil bygge videre på den stærke tradition for samarbejde om vigtige opgaver med borgerforeningerne i områdecentrene, lokalcentrene og landsbyerne samt med de skoler, sportshaller, institutioner, foreninger osv. der findes i lokalområderne. Byrådet forventer og anerkender samtidig en aktiv indsats fra borgere og brugere. Der opfordres til, at borgerforeningerne udvikles til ankre for nærdemokratiet ved at sammensætte dem så bredt, at hele lokalområdets institutioner og foreninger er repræsenteret.  Udviklingsplaner LAG Holstebro og Holstebro Kommune besluttede i sommeren 2008 at igangsætte arbejdet med 18 udviklingsplaner for lige så mange lokalområder i Holstebro Kommune. Udviklingsplanerne udspringer af den udviklingsstrategi LAG Holstebro har vedtaget. Strategien ”Kurven skal knækkes – livskvalitet og bosætning” sætter fokus på udviklingsplaner for hele eller dele af landsbyer og sogne. Det stemmer med kommunkommuneplanen, hvorefter Byrådet, som nævnt ovenfor, vil samarbejde med borgerforeningerne rundt om i kommunen og forventer en aktiv indsats fra borgere og brugere. Udviklingsplanerne skal således medvirke til, at Holstebro Kommune fortsat er kendetegnet ved levende landsbyer. Planerne viser nye veje og handlinger og medvirker til at skabe fremskridt. synliggør områdets kvaliteter og muligheder. Styrker samarbejde og fællesskab både i lokalområdet og mellem lokalområdet og kommunen. Bygger på stærk lokal forankring. I hvert lokalområde har borgerforeningen været en nøgleaktør i arbejdet med udviklingsplanen. Planerne er først og fremmest lokalområdets egene planer med stor vægt på at udnytte de lokale kræfter. Samtidig afdækker planerne en række kommunale opgaver, der også skal løftes for at skabe de bedst mulige udgangspunkter og rammer for en borgerdrevet udvikling på landet.

Holstebro Kommune (Arne Lægaard og Lars Møller): Udviklingen igangsættes lokalt = Lokalt engagement Aktive ildsjæle skal sikre udviklingen i Lokalområdet Holstebro Kommune igangsætter ikke = Ingen lokale ildsjæle betyder stagnation eller afvikling.

Skolens direkte betydning: - Skolen er en af grundstenene i Idom-Råsted. Skolen er en forudsætning for at børnefamilier flytter til Idom-Råsted. Skolen skaber netværk for børn og unge, samt voksne med relation til disse. Skolen er en vigtig katalysator for tilflyttende familiers integration i lokalsamfundet. Skolen er grundlaget for medlemmer i foreningernes ungdomsafdelinger. Skolen er en attraktiv arbejdsplads.

Skolens indirekte betydning: Antal børn i Børnehuset Solkær. Antal medlemmer i IRIF’s ungdomsafdelinger . Antal medlemmer hos Spejderne. Antal konfirmander. Mængden af fondsmidler etc. der tilføres Idom-Råsted og dermed Holstebro Kommune. Økonomien i vores aktiver PLEXUS, Akelahytten, etc. Antal arbejdspladser i Idom-Råsted. Mulighed for at skabe lokale aktiviteter. Bosætning udover børnefamilier. Antal frivillige (Holstebro Kommunes Naturpolitik)

Holstebro kommunes udviklingsstrategi og vision i forhold til en lukning af skolen? At lukke Idom-Råsted skole hænger ganske enkelt ikke sammen med kommunens egen vision og strategi for udvikling af lokalområdet Idom-Råsted. Det er i Holstebro Kommunes interesse at vedligeholde og udbygge det stærke lokale engagement og den positive udvikling, som er i Idom-Råsted. Det er derfor afgørende at vi fortsat kan tiltrække børnefamilier og uden en skole går det ikke! Vi vil foreslå, at Holstebro Kommune fokuserer på at lave en skolestruktur og skoleudvikling , der er i overensstemmelse med kommunens udviklingsstrategi og vision. Og som underbygger og støtter det store arbejde som aktive ildsjæle – på opfordring fra Kommunen - udfører. Vi ønsker at tage ansvar i forbindelse med sikring og udvikling af Idom-Råsted – det har vi gentagende gange bevist. Vi ønsker - i en åben og ærlig dialog med kommunen - at finde løsninger som tilgodeser såvel Idom-Råsted som Holstebro Kommune. Hvis de rigtige beslutninger tages af politikerne, vil vi i samarbejde fortsat kunne udvikle Idom-Råsted - frem for at afvikle et velfungerende lokalsamfund. Vi kan derved sammen sikre at ”Holstebro Kommune fortsat er kendetegnet ved levende landsbyer”.

Idom-Råsted er kendt for at have aktive ildsjæle og sætte ting i gang. Vi har i høj grad gjort det som Holstebro Kommune opfordre til. Nemlig sikre en levende landsby. Hvis skolen mod al sund fornuft lukkes ,vil der ikke være frivillige ildsjæle, der har mod på at starte noget, hvor befolkningsgrundlaget er lille og økonomien på forhånd er problematisk. En lukning af skolen vil derfor få fatale konsekvenser for udviklingen og hele det sociale liv i Idom-Råsted området. Signalet fra Holstebro Kommune til frivillige ildsjæle i de øvrige lokalsamfund vil derfor være: ” gør’ det som vi opfordre jer til, når det så går godt. Så kommer vi og fjerner en af de vigtige forudsætninger for en god og stabil udvikling, og så må i forsøge at rede stumperne – HELD OG LYKKE”