Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop til 4H’s landsmøde d. 12. maj 2007 – Moar, må jeg lege med…? Moar, må vi gerne lege med…? - om samarbejde med andre!
Advertisements

1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
5S tal-leg.
Lean Lean i Danmark Kort historisk om Lean Hvad er Lean
Informationsmøder om rengøring
SMED Single Minute Exchange of Dies
LEAN Akademy.
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Læringsstile og lektier
Lean Salgskonsulentuddannelsen
I dag er temaet Visualisering
Manuelle målstyrings-tavler
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Værdistrømsanalyser.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Standardrum: CT/MR-rum/interventionsrum: 90 m2
Lean i den offentlige sektor Carsten Lindorf
Vi gennemførte en række interview ifm
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
Gruppe 4. En kunde henvender sig i butikken for at købe en vare. Ekspedienten scanner varen og modtager betaling. Systemet fjerner varen fra lageret og.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Brian, Christian, Jens, Nicklas
Beskrivelsesværktøj Implementering af bips beskrivelsesværktøj i din virksomhed bips konference 26. september 2011.
OUH-to-go (workflow-to-go®)
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
5S anvendes til indretning af arbejdspladser
Forbedringstavlen – er et must
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Standardiseret arbejde – stol.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Rumlighed og rumforløb
Kaizen og Tavlemøder Løbende forbedringer Tavlemøder 5 X Hvorfor.
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Udarbejde af den fremtidige flow
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
PERSONLIG EFFEKTIVITET
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Hvad er mål/resultat (output)?
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
En patient får forkert blod
Den Regionale LEAN Enhed
5S – System og orden 5S er et af de første skridt mod Lean.
5S praktisk auditeringsskema
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Januar 2011 Trivselsmøder.
Handlings- plan x Hvordan kan centralbiblioteket understøtte initiativerne? Bibliotekernes fremtid Værdi for samfundet Tid Handlings- plan x Handlings-
Lean i Faaborg- Midtfyn Kommune
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Implementering Innovation er risikofyldt, og selv med en meget detaljeret og omfattende strategi og et godt forarbejde kan det gå Galt, hvis udførelsen.
Kortlægning af maskinpark Identifikation af reservedele
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
at få sund fornuft til sund adfærd….
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
INDUSTRIENS LEAN-KØREKORT
Miljøcertificering på IBOS
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
Lean og 5S. LEAN i forhold til TIK LEAN er meget konkret og aktivt understøtter TIK, herunder excellence-model, TIK-pyramide, leveregler med videre KriteriumIndhold.
Klar til Smart Vækst – Udbredelse af smart city løsninger i DK – fokus på smart affaldsindsamling Jesper Bøttcher Gate 21.
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Efterlevelse af 8 skridt til bedre møder
VEJLEDNING til faglærere
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4 Opsamling 5S – orden og ryddelighed Observation og skattejagt Standardisering Frokost 12.30 – 13.15 Fremlæggelse af standardi-seringer Midtvejsstatus – hvad har jeg lært? (Erhvervscase) (Værdistrømsanalyse)

Lean Værktøjskassen 5S VSA Kaizen Standardiseret arbejde Målstyring (SMED) Visualisering (TPM) Årsagsanalyse

5S Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu, Shitsuke Orden og ryddelighed på arbejdspladsen 5S er 5 japanske ord, der begynder med S, om som er oversat til 5 danske ord, der begynder med s. Det er 5 steps ikke bare til at rydde op – men i højere grad er med til at HOLDE orden, sætte høje standarder og hele tiden forbedre arbejdspladsens indretning

5S

5S – som det første Sortér Sæt på plads Skrub og skur Standardisering Selvdisciplin Orden og rydelighed i butikken, på kontoret, på skrivebordet, i mailsyste-met …………………

Derfor skal der indføres 5S! Eksempler på forventede resultater ved succesfuld 5S implementering: Kortere spildtid – på at lede Mindre pladsbehov Forbedret indretning og kunde-flow i butikken Bedre butiksmiljø Bedre salgsplatform Signalerer: ”Styr på tingene“

Hvad er 5S ? Sortér (rydde op + prioritering af varer) Sæt i orden (indretning af butikken, kontoret etc.) Skrub og skur (rengøre og inspicere) Standardisér (indføre best practice og adfærd) Selvdisciplin (støt og styrk – løbende forbedringer) En simpel, men effektiv metode til organisering af butikken, kontoret etc.. En butik som er ren og organiseret, med alting på sin plads, hvor kunden er i fokus. Et kontor hvor der er ryddeligt, man kan finde tingene, hvor man ikke spilder tiden på at lede og undgår dumme fejl.

Det første S – Sortér Fastlægge frekvens for salg af varer og materialer m.m. I butikken Markering af alle de ting, som ikke sælges ofte Fjerne uvæsentlige ting fra hylder. Fjerne kilder til rod og uønskede varer og materialer

Det andet S – Sæt på plads Simplificering af adgangsforhold - omhandler omorganisering af varer og materialer samt etablering af retningslinjer I foregående fase (sortering) er varer og materialer blevet opdelt efter salgsfrekvens I denne fase placeres varer og materialer efter anvendelsesfrekvens

Det tredje S – Skrub og Skur Visuel og fysisk oprydning af butikken for at sikre, at alt tager sig godt ud. En visuel oprydning af butikken fortæller med det samme om noget mangler eller er fejlplaceret, samt hvilke aktiviteter der skal udføres Identificere og udføre korrektioner på gentagende brud på ordensreglerne Holde rent frem for at gøre rent

Det fjerde S – Standardisering Standardisering sikrer genkendelighed. Hvis alle labels på en hylde/reol er ens i formatet, er det lettere at holde den visuelle ryddelighed Hvis procedurer til genanskaffe materialer og genplacering af værktøj er faste og ens udseende der gør det lettere for alle at lokalisere/finde materialer og værktøj hurtigt

Det femte S – Selvdisciplin Selvdisciplin er de rutiner, der sikrer, at alle faserne fastholdes Selvdisciplin er, at medarbejdere/butikschefer udfører deres del af 5S-aktiviteterne, som man fælles har besluttet Selvdisciplin er, at man løbende laver 5S forbedringer, som letter dagligdagen for alle

Fremgangsmåden for indførelse af 5S Informere/infomøde Opmærkning med farvede lapper i butikken En lap stiller altid følgende spørgsmål: Skal denne vare være i området? Hvis ja, skal den være på denne plads? Hvis ja, skal pladsen opmærkes, så alle ved dette er varens plads? Fælles oprydning i området – man flytter ikke problemerne Efterfølgende handlingsplan for eventuelle yderligere tiltag udarbejdes Opmærkning, skiltning, kroge, beslag osv. Visualisering – billeder før og efter Auditplaner og rengøringsplaner

Standardisering Godkendte procedurer, som fastsætter den bedste løsning Minimerer variationen i metoderne Skaber best practice – og forbedrer dermed kvaliteten Letter uddannelse og træning Gør det lettere at rokere Øger fleksibiliteten I sidste ende hjælper det os med at opfylde kundens behov