Forbrugeradfærd i fremtiden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jeopardy af 7.b Sct. Jørgens Skole
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Norddjurs. Det går en vej •Fordi I klynker og holder fast i gamle dage •Fordi problemerne kan ikke kun løses ad politisk vej. Problemer kommer af sig.
Gammelheds-Philosophy
Forestil dig en landsby, hvor der bor 100 mennesker
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Sinding-Ørre i fremtiden
Fremtidens velfærdsudfordringer og handicaporganisationerne
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
John Jensen Rådgiver AgroMarkets
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Borgernes barrierer for brug af IT
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Fremtiden gymnasium til fremtidens samfund
Kvinder i den uformelle økonomi i Indien - på arbejde uden fast job
Det frivillige arbejde –grundstenen i fremtidens civile samfund? Forskningschef Marianne Levinsen Cand.scient.pol. Fremforsk, Center for Fremtidsforskning.
Globalisering 2.0, innovation, ledelse og mennesker i fremtiden
Handicap fremadrettet
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Det Internationale Område
Stjernholm Dagen 2011 – fokus på… InnovationsDesign v/Lars Fridberg.
Udviklingstendenser indenfor turismen – globalt og lokalt
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Fremtidens arbejdsmarked, arbejdsplads og ledelse frem mod 2020
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Den posthumane horisont Teknik, etik, æstetik
Brugertilfredshed og styring
Verden omkring HTH Kunder x Konkurrenter Leverandører Finanskrisen
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Sommer hele året? Den anden bolig og forbruget Oplæg på Dansk Byplanmøde, 2012, Kirsten Gram-Hanssen Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Kvinderne i Kvinder i 1900’erne havde meget få rettigheder og absolut ingen politiske. De havde en meget stereotyp rolle – hvis gift så husmor.
Fremtidens samfund - og skolen der passer dertil
På kanten af arbejdsmarkedet – en del af samfundet? Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
EU Kids Online arch/EUKidsOnline/Home.aspx.
Nørlem SFO Forældrerådet Årsberetning 2012/13. Hvem er vi? Eivind Jesper HenrietteIben MajaThekla Flemming.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Orkaner.
Region Midtjyllands tilbud 2013
8.1. Få bevægelse ind i hverdagen - voksne mindst 30 minutter om dagen 8.2.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Fremtidens børnepatient og dets forældre
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Familier og børn i fremtiden Ellekærskolen
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
INDUSTRISAMFUNDET - fra damp til drivhusgasser -
Fremtidens samfund, uddannelser, unge og handelsskoleområdet
Idoler og arketyper som argument Vi køber produktet, fordi det har symbolværdi Produktets værdier formidles via fortællingen og helten til forbrugeren.
K OMPETENCEUDVIKLINGENS FREMTIDIGE KABALE Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Koncepter og butikskæder
Fremtidens almene bolig
Fremtidens udfordringer med fastholdelse af unge på efterskoler
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
Fremtidens medarbejdere og ledelse (Collectia Day 2017)
Fremtiden for idræt forbundet med arbejdspladsen
Hvem er fremtidens medarbejdere? (Generation Z & New Millenium)
Præsentationens transcript:

Forbrugeradfærd i fremtiden Jesper Bo Jensen, Fremforsk

Demografi Norge 2009-2020 Middelprognosen Kilde: Statistisk sentralbyro, 2008

Demografi Norge absolutte tal 2009-2020   2009 2020 Ændring 0-9 592764 652632 59868 10-19 630182 647302 17120 20-29 580932 713110 132178 30-39 683936 713523 29587 40-49 674780 722353 47573 50-59 603915 702312 98397 60-69 465854 580928 115074 70-79 286214 431517 145303 80-89 185322 176384 -8938 90 + 32906 40833 7927 I alt 4736805 5380894 644089

Privat Konsum Norge (Gennemsnitlig stigning 3,15% p.a.) Mængde- Opgørelse (faste priser) Kilde: Statistisk Sentralbyro

Krisen Finanskrisen – usikkerhed om banker verden over Dyb økonomisk krise i USA – nedgangen er kommet over 2 år Krise i Europa og i Norge Finanskrisen rammer banker og kredit – men pakken løser kun bankproblemet Det store økonomiske krise er først på vej, men den bliver nok ikke så dyb i Norge

Efter nedturen Derefter foretager vi en prioritering Det kommer til at vare et par år, før vi får vækst for alvor igen Det vil ramme forbruget på følgende måde: Først skærer vi ned på alt med den samme andel Det sker lige nu Derefter foretager vi en prioritering Det sker efter 1-2 år – her er det vigtigt at gøre sig gældende Derefter skaber vi et nyt forbrugsmønster – også på fødevaresiden Markedsindsatsen fra midten af krisen er helt afgørende!

Vi bliver situations-bestemte af at blive rigere Vores privatforbrug fordobles på ca. 27 år I stigende grad køber man ikke efter behov, men efter indskydelse, lyst, inspiration eller andre tilfældigheder En undersøgelse fra Retail Institute Scandinavia De gamle livsstilssegmenter er forsvundet – det er ikke længere bestemte befolkningsgrupper, der køber bestemte varer Valgforskning, forskning i børneopdragelse og anden sociologisk forskning viser også dette resultat Høj kvalitet, lav pris – eller noget særligt

Situationsbestemte forbrug

Høj kvalitet til lav pris Unikke eller helt særlige Den todelte verden Tæthed Høj kvalitet til lav pris Unikke eller helt særlige produkter A B

De seks generationer Baby Boomers Generation Jones Generation X Den store under og efterkrigsgeneration: 40-tallister, 68-generation Fra mangel til overflod P-pillen Født 1940-54 Generation Jones Nyopdaget generation stor generation, ”Jones”, fordi de er almindelige Stereoanlægget Født 1955-64 Generation X Nå-generationen Den lille efter p-pillen Selvcentrerede, selv-optagne, udadvendte Videoen Født 1965-77 Generation Y Den mindste generation Kvinder ud på arbejdsmarkedet Pc, mobiltelefon Født 1978-89 Generation Z Mellemkrigs­generation Stor familieværdier Projekt-og curlingbørn Digital natives Født 1990-2001 New Millenium Efter 9-11 generationen Kulturel homogen. 1. verdensborgergen. Wi–Fi (Wireless internet) Født 2002 -

Mere bevidste og kyniske forbrugere Design, etik, idé Vil ikke skilles, familieværdier, samfundet er vigtigt Penge! Interrailgenerationen En ny start frem for den 3. alder – begynder forfra i 50erne Status, position Skaber den nye iscenesættelse via familien Succes er familie, karriere og fritid i forening Perfektion som mål

Generation X født 1965-77 Selv-centrerede og selvorienterede Ekstroverte – vis det hele Søger personlig succes Ego orienterede mere end forgængere/efterfølgere Workaholics Gamle yuppier Går efter status Hardcore punk, rock, disco Brand entusiaster: Den perfekte livsstil Drømmen om det gode liv – gennem familien og arbejdet

Generation Y Den mindste født 1978-89 Teknologi: Pc, mobiltelefon Veluddannede Fun-shoppers Store sociale talenter Myself Inc. Mestre mange valg og en ustabil og labil situation Verdensborgere af sind Been there, done that Zappere Ambivalente Hvad var det lige, jeg ville være? Og hvor længe? Stilnormader De evige teenagere: Sex and the city life - all life Stil frem for Brands Situationsbestemt forbrug Søger ægthed – autenticitet

Generation Z Projekt, trofæ og curling børn, som forældre vil gøre alt for. Børnene i første række De er ikke egoistiske, men socialiseret til at være individualister. Alle har ret til at følge drømme og blive en succes – for nogle er udseendet, for andre digitale skills og for andre sportslige og musikalske evner - Paris Hilton syndrom De skifter roller og værdier afhængig af de fælleskaber( arbejde, skole, fritid, spil)

Tendenser om tid Vi arbejder mere Vi bruger mere tid på at være sammen med vores børn, lave mad, købe ind, huslige gøremål og at spise Vi sover mindre og bruger langt mindre tid på at lave ingenting Vi mangler fritid og i særligt grad Fri Tid Det er den frie tid, som nogle forsøger at fange igen på toilettet Ro, stilhed og fordybelse vil blive det næste

Tid, energi, rum og opmærksomhed Mangel på tid og opmærksomhed Meget stærk konkurrence fra e-tail. Købe ind på rejser & ophold i udlandet Skabe destinationer Centrene et brand i sig selv Genopladning som et attraktivt koncept

Tidsånden under og efter krisen De små religioners tid Individuelle løsninger på de store problemstillinger Coaching, godgørenhed, meditation, krystaller Sparsommelighed og Obama Økonomisk nedtur skaber ændringer i tidsånden Fra optimalisme og substans til eskapisme: Den lille luksus – små forkælelser Æstetik i stedet for etik Introvert forbrug – ikke ekstrovert og demonstrativt Fornuft frem for overflod – den lille regnemaskine

Fremtidens butik?

Ny bog om forbrugere: www.fremforsk.dk

www.fremforsk.dk Jesper Bo Jensen Fremforsk Montanagade 29E 8000 Århus C E jbj@fremforsk.dk T 86 11 47 44 M 20 67 45 00