Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sociale medier og læring
Advertisements

Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
Notation Oversigt Kapitel 18.
Modul 1 - Processer.
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Konferencesystem Eksempel Kapitel 19.
Produktion og Logistik
Teknisk implementering
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Softwarekonstruktion
Digitalisering og medialisering
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
IS-Strategi.
Kajs Biler Analyseresultater.
Udvikling – del II.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
1 Forskningsmetode Kursusoversigt l Kursusdele og forløb l Formål med denne del l Forberedelse l Fremlæggelse og diskussion.
IT i undervisningen.
Vores projektorganisering
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
System Analysis and Design
Analyse af anvendelsesområde
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Alle har ret til en rig natur.
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
Oversigt, principper og teknikker
IT workshop 30. september 2004 Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Et par tommelfinger regler.
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
22.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Regulering Eksempel Kapitel 22.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
17.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Implementering Principper, teknikker og vurdering Kapitel 17.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Fornyelsesfase: Visionsudvikling Finn Kensing. Fornyelsesfasen: Visionsudvikling Udgangspunkt: Vi kender ledelsens mål og brugernes behov Formål: –PG:
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Forundersøgelse Fornyelsesfasen: Visionsudvikling.
Beskrivelsesteknikker Udviklingsmodeller og metoder
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Company programme - Veda
Gevinsttræ - Skærmbesøg
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2

Edb-systemets omgivelser og dele Systemvalget går ud på at fastlægge disse aspekter for en konkret edb-løsning

Træd et skridt tilbage! Hvad skal der gøres? Hvad handler det om? Princip: Tag udgangspunkt i brugernes situation, men vær kritisk over for opgaveformuleringen

Aktiviteter i Systemvalg Skab forankring for Systemdefinition: En kortfattet og præcis beskrivelse af en IT-løsning udtrykt i naturligt sprog.

Beskriv situationen i et rigt billede Fokus: på det stabile eller på forandring Processer som: arbejde, produktion, informationsbehandling, planlægning, kontrol, udvikling, … Strukturer som: produktion, anvendelse, kommunikation, aftale, ejerskab, magt, … Rige billeder — ikke kaotiske

Rigt billede med stabilitet

Skab nye ideer Forbilleder Eksempler på regnskabssystemer som forbilleder: Studér et eksisterende Se på regneark Se på standardpakker Studér SAP Metaforer Eksempler for et bibliotek: Lager Butik Skole Eksperimenter med prototyper: Planlægning Udvikling Forberedelse Afprøvning Sammenfatning

Systemdefinition (BATOFF) Betingelser: De betingelser, som systemets videre udvikling og brug er underlagt. Anvendelsesområde: En eller flere organisatoriske enheders administration, styring eller overvågning af et problemområde. Teknologi: Den teknologi, som systemet udvikles til og ved hjælp af. Objekter: En kommende brugers opfattelse af et problemområde. Funktionalitet: De hovedfunktioner, som systemet tilbyder til understøttelse af arbejdsopgaver i anvendelsesområdet. Filosofi: Den filosofi, der ligger bag edb-systemet. B Frivillig arbejdskraft med relativt stor entusiasme og stærkt varierende admini- strativ erfaring. Kan udvikles selv om der er modstridende eller manglende krav. A Programkomiteen, organisations-komiteen og det personale, der hjælper dem. T Billig PC-platform med gængse værk- tøjer. O Foredragsholdere og deltagere. Artikler. Konferenceprogram. F Støtte til programlægning. Deltager- tilmelding. F Administrativt værktøj og et kommunikationsmedium.

Definér systemer Systemdefinition 1: Et edb-system, der bruges i arbejdet med forbe- redelsen og planlægningen af en IFIP-konference med hovedvægt på administration af deltagere, artikler og program. Systemet skal primært være et administrativt værktøj, men sekundært også et kommunikationsmedium til brug for program- komiteen, organisationskomiteen og det lokale administrative personale, der hjælper dem med at administrere konferencen. Systemet skal baseres på en billig PC med gængse værktøjer. Der skal i øvrigt tages hensyn til, at systemet skal kunne fungere i forskellige typer af miljøer præget af delvis frivillig arbejdskraft med relativt stor entu- siasme og stærkt varierende administrativ erfaring System 1 Filosofi: støtte Funktionalitet: planlægge Systemdefinition 2: Et edb-system, der bruges i styring af en IFIP-konference gennem registrering af deltagere og deres økonomiske mellemværende med arrangørerne og gennem fakturering og anden rapportering om deltagernes forhold. Styringen skal være simpel at lære, idet IFIP-konferencer benytter ulønnet og utrænet arbejdskraft System 2 Filosofi: automatisk planlægning Funktionalitet: registrere

Valg af system Et system er en helhedsopfattelse Systemer fastlægges i systemdefinitioner Der skal vælges ét system Argumentation baseret på pålidelig information Det er brugernes valg Systemudviklerne organiserer og støtter

Oversigt Formål Begreber Principper Resultat At aftale overordnede egenskaber for et system. Systemdefinition: En kortfattet og præcis beskrivelse af en IT-løsning udtrykt i naturligt sprog. Forstå situationen. Dyrk nye ideer. Definer alternative systemer. En systemdefinition, der opfylder BATOFF-kriteriet.