Benchlearning om arbejdet med innovation, it og internationalisering på skolerne Den 19. januar 2010 kl. 10.00 – 16.00 på Roskilde Handelsskole.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Advertisements

Forældrearrangement om folkeskolereform
Eventudvikling i Rebild Kommune
Hvordan arbejder jeg som underviser så jeg er med til at skabe læring?
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Energi- & Vandværkstedet
Velkommen.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Lærersamarbejdet Gruppe 1 Intro til erhvervsuddannelserne.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Date :31 1.
Velkommen til valgmøde
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Konference 14. april ’10 Forskerparken i Odense Ressourceregnskab i øjenhøjde Konference og repræsentantskabsmøde Den 14. april 2010 kl –
Klasseledelse Lene Heckmann.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Julekalender 2010 For Herren i Huset For Fruen i Huset
PROGRAM Introduktion til internettet Hvad er en PC? Musetræning
Konference 1. december ’09 på Fredericia Gymnasium Konference om opfølgningsarbejdet på kvalitetsundersøgelser Den 1. december 2009 kl – på.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Midtvejsseminar den november 2010 Midtvejsseminar for modelkommunerne november 2010.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
SamfundsCup TIDSPUNKTPROGRAM Indtjekning og velkomst samt kort præsentation af SamfundsCup, årshjul og årets tema ved projektledere.
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
JOB TILBUD Et ledende internationalt firma med kontorer på Bahamas leder efter : En Direktionsassistent med følgende kvalifikationer : - Ingen erfaring.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
#UUDK #UU #UUvejled Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR:
Lederseminar 2014 Varde Kommune
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Sensus Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Jacob Nielsen –Magnus Kjøller Lou Praktiske information –vand, toiletter,
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Struktur Økonomi Tidsplan Pædagogik. PROGRAM – forældreworkshop 1. marts kl – i gymnastiksalen Kl Velkommen v/ Lance Luscombe (skoleleder)
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.

Workshop om fremtidens samarbejdsmodeller mellem universiteter og små- og mellemstore virksomheder Introduktion v/ Christian Nielsen.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Side 1 Comenius Individuel elevudveksling. Side 2 Program 1.Generelle oplysninger om Comenius individuel elevudveksling 2.Kontaktlærer- mentorordningen.
Dagens program – ugens program
JOB TILBUD Et ledende internationalt firma med kontorer på Bahamas leder efter : En Direktionsassistent med følgende kvalifikationer : - Ingen erfaring.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Kvalitetspatruljens åben skole-arrangement om elevdemokrati Den 6. marts 2013 på EUC Sjælland i Køge Workshop 1 Hvordan kan elevrådet udfordre eleverne?
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Niels Brock – før, nu og i fremtiden Udvikling af Best Practice i forbindelse med praksisrelateret undervisning i grundfaget dansk Susanne Krog Duerlund.
Præsentationens transcript:

Benchlearning om arbejdet med innovation, it og internationalisering på skolerne Den 19. januar 2010 kl. 10.00 – 16.00 på Roskilde Handelsskole

Program Tid Indhold Kl. 10.00 Introduktion v./ Jan Christensen, Uddannelsesbenchmark.dk Kl. 10.45 Alle repræsenterede skoler fremlægger, hvordan de arbejder med it, innovation og internationalisering Kl. 11.45 Frokost Kl. 12.30 Arbejde i workshops og filmoptagelse af indholdet Kl. 14.00 Kaffepause Kl. 14.15 Kl. 15.45 Afrunding v./ Jan Christensen, Uddannelsesbenchmark.dk

Introduktion v./Jan Christensen

Handling Evaluering Fortolkning Planlægning

X Kognition Psykodynamik FREUD Udviklingspsykologi Kognition Psykodynamik PIAGET FREUD Kolb Nissen Damasio Rogers Furth Erikson Dewey Bandura Ziehe Vygtotsky Bateson Lorenzer Schön Leithäuser X Argyris Engeström Grundtvig Jarvis Leontjev Socialisationsteori Virksomhedsteori Wenger Negt Hacker Wilde-Meersch Bruner Alheit Gergen Giddens Beck Fra Knud Illeris (1999):: Læring. Roskilde Universitetsforlag. MARX Samfundsmæssighed

Samfundsperspektivet 1: Nye krav til skolen og andre offentlige servicevirksomheder Dokumenteret kvalitet i globalt perspektiv Effektivitet – konkurrenceudsættelse Mistillid og måling Innovation Individorienteret / rettighedsbaseret service Rammebetingelse for erhvervslivet

Samfundsperspektivet 2: Globalt konkurrencedygtige medarbejdere Ydelser der interesserer de globalt set velstående Høj teknisk, kulturel og æstetisk kvalitet – øget efterspørgsel efter omsorg oplevelse og udødelighed Det enestående Optimal serviceproduktion på det lokale marked

Samfundsperspektivet 3: Efterspørgsel efter arbejdskraft Begejstrede medarbejdere, der gør det der skal til i en turbulent virkelighed Faldende efterspørgsel efter lavt eller endimensionalt kompetence medarbejdere Kortuddannede, statiske, snævre Stigende efterspørgsel efter flerdimensionalt kompetente medarbejdere Fagligt, kreativt, mental mobilt, socialt Gode kompetencer inden for innovation, it og internationalisering

X Kognition Psykodynamik FREUD Udviklingspsykologi Kognition Psykodynamik PIAGET FREUD Kolb Nissen Damasio Rogers Furth Erikson Dewey Bandura Ziehe Vygtotsky Bateson Lorenzer Schön Leithäuser X Argyris Engeström Grundtvig Jarvis Leontjev Socialisationsteori Virksomhedsteori Wenger Negt Hacker Wilde-Meersch Bruner Alheit Gergen Giddens Beck Fra Knud Illeris (1999):: Læring. Roskilde Universitetsforlag. MARX Samfundsmæssighed

Det kognitive perspektiv: Et indblik i undervisningen på en tilfældig handelsskole i Danmark http://www.emu.dk/erhverv/laesevejledning/konferencer/regionale_konferencer/april09.html

X Kognition Psykodynamik FREUD Udviklingspsykologi Kognition Psykodynamik PIAGET FREUD Kolb Nissen Damasio Rogers Furth Erikson Dewey Bandura Ziehe Vygtotsky Bateson Lorenzer Schön Leithäuser X Argyris Engeström Grundtvig Jarvis Leontjev Socialisationsteori Virksomhedsteori Wenger Negt Hacker Wilde-Meersch Bruner Alheit Gergen Giddens Beck Fra Knud Illeris (1999):: Læring. Roskilde Universitetsforlag. MARX Samfundsmæssighed

Det psykodynamiske perspektiv: Et indblik i de unges verden http://www.youtube.com/watch?v=xY0BnOvPLc4&feature=autofb

Hvad viser elevtrivsels-undersøgelserne om arbejdet med de 3 i’er i Netværk A?

Lidt perspektiv på brugen af it i undervisningen http://www.youtube.com/watch?v=dGCJ46vyR9o

Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? Omvendt brainstorm Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er?

Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? Omvendt brainstorm Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? 5 minutter tilbage

Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? Omvendt brainstorm Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? 4 minutter tilbage

Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? Omvendt brainstorm Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? 3 minutter tilbage

Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? Omvendt brainstorm Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? 2 minutter tilbage

Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? Omvendt brainstorm Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? 1 minut tilbage

Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? Omvendt brainstorm Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? Så er tiden gået!

Hvordan sikrer skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? Gode it-kompetencer hos lærerne Det tekniske fungerer Politisk/økonomisk tilskud Pc’er i alle klasser Elever skal tale, ikke kun lytte – ”lillerumsundervisning” Færre elever i klasserne Brug ikke kun bøger i undervisningen Afsæt mange ressourcer Væk fra tankpassermodellen Brug læringsplatformen Anvend det trådløse netværk

Lidt om hvordan vi arbejder med de 3 i’er på Niels Brock Det internationalt orienterede podcastprojekt Projekt Unge Iværksættere Reklamefilm og Oscaruddeling Video om iværksætterlinjen Video vedr. god praksis for kreativitet, innovation og entreprenørskab (KIE) Modeller: KIE og Innovationstrappen Hvad gør de deltagende lærere fra Niels Brock? KIE-video fra Iværksætterhuset

Projekt Unge Iværksættere Har projektet givet dig mere lyst til at lære mere og fortsætte på HG? (1 = dårligst – 5 = bedst)

Projekt Unge Iværksættere Har projektet givet dig inspiration til muligvis at starte egen butik/virksomhed i fremtiden? (1 = dårligst – 5 = bedst)

Projekt Unge Iværksættere Synes du, at projektet vil være en god ide at gentage for de nye elever til næste år? (1 = dårligst – 5 = bedst)

Kreativitet, innovation og entreprenørskab KIE-modellen Kreativitet, innovation og entreprenørskab Selvstændighedsfornden (2008): Entreprenørskab i undervisningen. Ældre version: http://ivaerksaetter.emu.dk/entreprenoerskabssoejlen/entreprenoeriel_undervisning.doc

KIE i sloganform Kreativitet Innovation Entreprenørskab Påhitsomhed Målrettethed Foretagsomhed Jeg vil Jeg kan Jeg gør Nyt Nyttigt Nyttiggjort Vision Mission Konstruktion Åbne op Samle Bruge Langt-ude Løsninger Lønninger Idégenerering Idéudvikling Idéudførelse

i det kreative felt mellem kaos og orden Kaorden i det kreative felt mellem kaos og orden http://www.mannaz.com/Mail.asp?MailID=137&TopicID=1614

Innovationstrappen Innovation i erhvervsuddannelserne – Fra strategi til praksis, side 10-12 (DEL, 2008) http://www.emu.dk/erhverv/doc/skoleudvikling/innovation_skolerne.pdf

Workshops Link til evaluering af benchlearningdagen: Tidspunkt Lokale 225 Workshop 2 Lokale 114 Workshop 3 Lokale115 13.45-14.10 1,2,3,9,10, 11,17,18 4,5,6,12,13, 19,20,21 7,8,14,15, 16,22,23,24 14.25-15.00 1,4,7,10,13, 16,19,22 2,5,8,11,14, 17,20,23 3,6,9,12,15, 18,21,24 15.00-15.45 2,3,7,11, 12,16,20,21 1,5,6,10, 14,19,23,24 4,8,9,13, 15,17,18,22 Link til evaluering af benchlearningdagen: http://digiumenterprise.com/answer/?sid=432953&chk=TYKP7A9X

Lidt om opgaven i de forskellige workshops Gruppen i hver workshop skal forberede en mundtlig præsentation af svarene på nedenstående spørgsmål, så svarene bliver forståelige uden at man har set eller hørt spørgsmålene i forvejen. Svarene fremstilles kreativt og optages på video løbende gennem workshopforløbene. Der skal laves svar til følgende spørgsmål:  Hvilke af de tre i’er har I arbejdet med? Kom med eksempler, beskrivelser og sammenligninger på hvordan I har arbejdet med innovation/it/internationalisering lokalt ude på skolerne? Nævn styrker og svagheder ved at arbejde med området? Hvis ikke de 3 i’er identificeres dækkende nok i den nuværende spørgeramme, bedes gruppen komme med forslag til revideret operationalisering af området i spørgerammen