Introduktion 7/9-11 Højstrupgård

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Besøg fra Norge 12.oktober 2012
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Præsentation af materialer på personalemøde
Læring i bevægelse - hvorfor?
5 IT-didaktiske principper
Når lærere samarbejder med forældre
Elevernes faglige resultater • Et spørgsmål om social baggrund • Samt individuelle forskelle i evner, motivation mv. • Og et beskedent, men signifikant,
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Undervisningsplanlægning
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Specialisering mod 4-9.klasse. 1. Præsentation af udviklingsarbejde 2. Kort introduktion til dansk 3. Gruppearbejdsproces omkring emnet ”teenagere” *
Læremidler i praktikken
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Informationsteknologi: Tema & faglige mål. Informationsteknologi: Temaer Læreplan: Undervisningen organiseres omkring et eller flere temaer, hvor der.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Fjernundervisning er tæt på!
Projekt e-læring & KVUC flex Oplæg VUC Storstrøm
Projekt e-læring E-fokus konference Stig Pedersen (KVUC)
VISL – begrænsninger og styrker
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Sort, grå eller Lilla pædagogik
Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
Årsplan – en kort en lang
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Konference om fravær og frafald Torsdag den 5. november 2009 VUC Vejle Torsdag den 12 november 2009 Høje Taastrup Gymnasium 1.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Grænseløs læring Virtuelle valgfag. Hvem deltager? Undervisere og elever på valgfag i to uddannelser: Pædagogisk assistent (PAU) Social- og sundhedshjælper.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Multimedieafleveringer Michael Bessert – Teknisk Gymnasium Randers Niels Gustav Petersen - Teknisk Gymnasium Grenå Line Tillemann Jensen – Teknisk Gymnasium.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Aktiviteter i forbindelse med undervisning af elever med specifikke matematikvanskeligheder Jens Brandt Peter Vilhelm Højgaard Jensen VUC&hf Nordjylland.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Evaluering af skoleåret og planlægning af skoleåret
Lærerrolleprojektet Titel: ’Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed’ Formål: At nedbringe fravær og frafald på.
SSO - Større skriftlig opgave
Elektroniske objekter til understøttelse af SSO-processen
Underviserne og LMS.
Præsentationens transcript:

Introduktion 7/9-11 Højstrupgård Projekt e-læring Introduktion 7/9-11 Højstrupgård Projekt e-læring/SP

Formiddagens program 7/9-11 Introduktion af deltagere og projektet (9.45- 11.00) Præsentation af deltagere og produktionsgruppe KVUC’s rolle mv. (Anita Lindqvist) Projekt præsentation (indhold og tidsplan) Krav til emner (pædagogisk) Rammer for de færdige undervisningsforløb ( Michael Petersen) Teamarbejde (11.15-12.00) De 7 teams mødes og tager hul på samarbejdet Opsamling (12.00-12.15) Kommentarer mv. fra de 7 teams Projekt e-læring/SP

Projektpræsentation Projektvisionen: Mindske frafald og øge gennemførsel (jf. 95% målsætningen) Projektets mål: Udvikle et nyt e-læringskoncept udbrede e-læring til flere skoler Udvikle en e-lærings pædagogik Indarbejde undervisningsdifferentiering med specielt fokus på sprog, faglig læsning, læringsstile mv. Kompetenceudvikling af 42 lærere (+100 mere) Projekt e-læring/SP

Erfaringer fra KVUC flex’en Baggrund Erfaringer fra KVUC flex’en Flexibilitet (i tid og rum) Individualisering (tempo og selvstændighed) E-læring i sig selv en motivationsfaktor (dårlige erfaringer med undervisning, men ikke med brug af multimedier) Projekt e-læring/SP

Deltagere 8 deltagende skoler Niveauer (AVU, hf og stx) Brøndby Gymnasium Rysensteen Gymnasium Ørestad Gymnasium VUC Lyngby VUC Nordsjælland VUC Vestegnen VUF KVUC Niveauer (AVU, hf og stx) 42 lærere (kernegruppen) 100 lærere (referencegruppen) Projekt e-læring/SP

Kvalitetsfølge-gruppe Aktører Projekt e-læring aktører Produktionsgruppe Michael (e-learning- leder) Maria Tina Nermin Ekstern følgegruppe Region hovedstaden Aftager skoler UVM GL Uddannelsesforbundet Projektleder Stig Pedersen Kvalitetsfølge-gruppe Styregruppe 8 rektorer Ekstern evaluator Lærere 100 til efteruddannelse Afprøvning af materiale 100+42 42 produktudviklere Projekt e-læring/SP

Hvad er e-læring? Vores definition: Undervisning/læring hvor kommunikationen mellem lærer og elev foregår elektronisk med brug af tekst, lyd, billede, video og animationer. Projekt e-læring/SP

Tre e-læringsmodeller De færdige forløb skal indgå i tre former for undervisning: Ren fjernundervisning Blended learning Hold og klasseundervisning Fælles for de tre former: det faglige stof formidles ”bid for bid” og tilpasses elevernes individuelle behov (differentiering) Projekt e-læring/SP

Det konkrete udviklingsarbejde De 42 lærere organiseres i 7 teams (fag med fælles berøring) Hvert team opdeles i produktionspar (to med samme fag) De enkelte produktionspar udvikler, planlægger og producerer (sammen med tekniske producenter) to forløb i perioden 2011-13 Forløbene udvikles og produceres forskudt (de første forløb giver inspiration til de næste jf. tidsskema) Projekt e-læring/SP

Krav til de valgte emner De deltagende lærere: foreslår emner for den kommende produktion af e-læringsforløb styregruppen godkender disse emner De valgte undervisningsforløb skal have fokus på Kernefagligheden Indøvelse af vigtige elementære kompetencer Undervisningsdifferentiering mv. Faglig læsning Fokus på svage læsere (de skolefremmede/2-sprogede) Derudover skal de valgte forløb modsvare 10-15 % af fagets indhold ifølge læreplanen Og leve op til ”kriterier for væsentlighed, overførbarhed og generalisering mellem de forskellige uddannelser” Projekt e-læring/SP

Succeskriterier Der udvikles 42 undervisningsforløb i de involverede fag De 42 forløb er afprøvet og kvalitetstestet Hvert forløb dækker mellem 10-15 % af fagets læreplan Der udvikles en e-lærings pædagogik Projektet har bidraget til at fremme en 95% målsætningen Lærerne kompetenceuddannes og kan på sigt brede det glade budskab (efteruddannelseskoncept) Projekt e-læring/SP