LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Forældrearrangement om folkeskolereform
Social Kapital – rig på relationer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Arbejdsgruppens og mødernes formål ARBEJDSGRUPPENS FORMÅL Det er os, der sørger for at vi her på skolen: • Stiller skarpt på vores skole-hjem samarbejde,
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Typiske forhold for børn med anden etnisk baggrund
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Lad os samarbejde –gør som jeg siger
Forandring, forankring og fælles fokus
Lederudvikling.
Skolebestyrelsens opgaver
Folkeskole-reformen August 2014.
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Red Barnets frivillignet
Synlig ledelse i krisetid
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling: Marketing, Innovation, AXOCO & CSR Vil…Mål…Gør…
LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN,
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
IS-Strategi.
Tillid Temadag for AMIR
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Offentlig ledelse New public management
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Inklusion - sociologisk set
Alle børn er alles ansvar
Nye fagprofessionelle lederroller
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Folkeskolereform 2014.
Kodeks for offentlig topledelse
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Offentlig ledelse New public management
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Evidensinformeret udvikling af dagtilbud og skoler i Fredericia.
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Ledere mellem profession, management og demokrati
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
Skolelederforeningens årsmøde 24. oktober 2013 v/adjungeret professor, tidl.kommunaldirektør Jens Christian Birch Hvor går ledelsen hen? fri agent Jens.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Strategi for efteruddannelse og kompetenceudvikling Undervisningsministeriets konference i Vejle d Peter Henrik Raae, IFPR, SDU.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Skolen og dannelsen Alexander von Oettingen Prorektor, dr.pæd.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Lars Qvortrup LSP – AAU/UCN KL: Kommunikationsdøgn 13 HVORDAN SÆLGER MAN MEDEJERSKAB? - ET PARADIGMESKIFTE I DEN OFFENTLIGE KOMMUNIKATION

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Hovedbudskab • Fra ”vi-jer” kommunikation • Til ”vi-os” kommunikation

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Hovedbudskab • Fra ”vi-jer” kommunikation • Til ”vi-os” kommunikation

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Hovedbudskab • Fra ”vi-jer” kommunikation • Til ”vi-os” kommunikation

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Fra ”vi-jer” til ”vi-os” - i både intern og ekstern kommunikation

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Fra ”vi-jer” til ”vi-os” - i både intern og ekstern kommunikation Ikke: • Vi (kommunen) sælger det og det til jer (borgerne) (med effektive salgstricks) • Vi (kommunen) vil have jer (medarbejderne) til at gøre det og det (med pisk og gulerødder) Men: • Vi (kommunen og borgerne) skal i fællesskab opnå det og det resultat (bedre skoler, plejehjem, børnehaver…) • Vi (kommunen og medarbejderne) skal i fællesskab skabe det og det (fx en bedre skole, bedre børnehaver

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Fra ”vi-jer” til ”vi-os” - i både intern og ekstern kommunikation Ikke: • Vi (kommunen) sælger det og det til jer (borgerne) (med effektive salgstricks) • Vi (kommunen) vil have jer (medarbejderne) til at gøre det og det (med pisk og gulerødder) Men: • Vi (kommunen og borgerne) skal i fællesskab opnå det og det resultat (bedre skoler, plejehjem, børnehaver…) • Vi (kommunen og medarbejderne) skal i fællesskab skabe det og det (bedre skoler, plejehjem, børnehaver)

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Det var budskabet…

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Det var budskabet… Nu: • Baggrunden • Udviklingen • Kommunikationsopgaven

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Baggrunden

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Baggrunden • Ontario Capacity Building revolutionen på skoleområdet i

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Baggrunden • Ontario Capacity Building revolutionen på skoleområdet i • Fra NPM til Capacity Building – Fælles målformulering (vi-vi) – Kompetenceløft (ikke os mod medarbejderne, men os med medarbejderne) – Borgerne skal genvinde tilliden til skolerne

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Capacity Building Ontario, Canada

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Capacity Building Ontario, Canada Et nyt forhold mellem forvaltning og borgere

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Capacity Building Ontario, Canada • Klare fælles – målbare – mål – Læringsudbyttet skal sættes i vejret – Afstanden mellem de svageste og de bedste elevresultater skal reduceres – Offentlighedens tillid til skolerne skal styrkes Et nyt forhold mellem forvaltning og borgere

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN,

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Capacity Building Ontario, Canada Et nyt forhold mellem for- valtning og medarbejdere

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Capacity Building Ontario, Canada Gør det moralske formål tydeligt Forstå forandrings- processen Skab stærke relationer Frembring sammenhæng Byg på, skab og del viden Fullan 2001 Et nyt forhold mellem for- valtning og medarbejdere ”Leading with a moral purpose”

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Udviklingen

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Udviklingen • Ydre pres (politiske reformer)? Eller • Indre dynamik (kulturforandring)?

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Leon Lerborg

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Styringsparadigmernes historie Styringsparadigmer – fra Lerborg 2012: 39 Tradition Fornyelse

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Min version

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Min version StyringsparadigmeOmverdensforholdMedarbejderforhold Bureaukratiparadigme -Orden -Dokumentation via regler -Styring via dygtighed -Konservatisme og ineffektivitet Professionsforhold -Tilfredshed via dygtighed -Produktfokus -Ret til ydelser -Bedrevidenhed Autonomiforhold -”Vi – hvem?” forhold -Regelstyring -Selvstændighedsforhold -Afkobling NPM-paradigme -Innovation -Dokumentation via output -Styring via incitamenter -Atomisering og overstyring Markedsforhold -Tilfredshed via smartness -Procesfokus -Salg af ydelser -Konkurrence og kundegørelse Incitamentsforhold -”Vi – de” forhold -Kontraktstyring -Effektivitet -Fjendeforhold Capacity Building paradigme -Solidaritet -Dokumentation via outcome -Styring via ansvar -Forpligtelse og vi-gørelse Borgerforhold -Tilfredshed via ansvarliggørelse -Samarbejdsfokus -Fællesskab om ydelser -Dokumentation af ansvar via holdninger: terapeutisering Solidaritetsforhold -”Vi – os” forhold -Ansvarsstyring -Professionalisering -Intimisering

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Min version StyringsparadigmeOmverdensforholdMedarbejderforhold Bureaukratiparadigme -Orden -Dokumentation via regler -Styring via dygtighed -Konservatisme og ineffektivitet Professionsforhold -Tilfredshed via dygtighed -Produktfokus -Ret til ydelser -Bedrevidenhed Autonomiforhold -”Vi – hvem?” forhold -Regelstyring -Selvstændighedsforhold -Afkobling NPM-paradigme -Innovation -Dokumentation via output -Styring via incitamenter -Atomisering og overstyring Markedsforhold -Tilfredshed via smartness -Procesfokus -Salg af ydelser -Konkurrence og kundegørelse Incitamentsforhold -”Vi – de” forhold -Kontraktstyring -Effektivitet -Fjendeforhold Capacity Building paradigme -Solidaritet -Dokumentation via outcome -Styring via ansvar -Forpligtelse og vi-gørelse Borgerforhold -Tilfredshed via ansvarliggørelse -Samarbejdsfokus -Fællesskab om ydelser -Dokumentation af ansvar via holdninger: terapeutisering Solidaritetsforhold -”Vi – os” forhold -Ansvarsstyring -Professionalisering -Intimisering

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Min version StyringsparadigmeOmverdensforholdMedarbejderforhold Bureaukratiparadigme -Orden -Dokumentation via regler -Styring via dygtighed -Konservatisme og ineffektivitet Professionsforhold -Tilfredshed via dygtighed -Produktfokus -Ret til ydelser -Bedrevidenhed Autonomiforhold -”Vi – hvem?” forhold -Regelstyring -Selvstændighedsforhold -Afkobling NPM-paradigme -Innovation -Dokumentation via output -Styring via incitamenter -Atomisering og overstyring Markedsforhold -Tilfredshed via smartness -Procesfokus -Salg af ydelser -Konkurrence og kundegørelse Incitamentsforhold -”Vi – de” forhold -Kontraktstyring -Effektivitet -Fjendeforhold Capacity Building paradigme -Solidaritet -Dokumentation via outcome -Styring via ansvar -Forpligtelse og vi-gørelse Borgerforhold -Tilfredshed via ansvarliggørelse -Samarbejdsfokus -Fællesskab om ydelser -Dokumentation af ansvar via holdninger: terapeutisering Solidaritetsforhold -”Vi – os” forhold -Ansvarsstyring -Professionalisering -Intimisering

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Min version StyringsparadigmeOmverdensforholdMedarbejderforhold Bureaukratiparadigme -Orden -Dokumentation via regler -Styring via dygtighed -Konservatisme og ineffektivitet Professionsforhold -Tilfredshed via dygtighed -Produktfokus -Ret til ydelser -Bedrevidenhed Autonomiforhold -”Vi – hvem?” forhold -Regelstyring -Selvstændighedsforhold -Afkobling NPM-paradigme -Innovation -Dokumentation via output -Styring via incitamenter -Atomisering og overstyring Markedsforhold -Tilfredshed via smartness -Procesfokus -Salg af ydelser -Konkurrence og kundegørelse Incitamentsforhold -”Vi – de” forhold -Kontraktstyring -Effektivitet -Fjendeforhold Capacity Building paradigme -Solidaritet -Dokumentation via outcome -Styring via ansvar -Forpligtelse og vi-gørelse Borgerforhold -Tilfredshed via ansvarliggørelse -Samarbejdsfokus -Fællesskab om ydelser -Dokumentation af ansvar via holdninger: terapeutisering Solidaritetsforhold -”Vi – os” forhold -Ansvarsstyring -Professionalisering -Intimisering

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Min version StyringsparadigmeOmverdensforholdMedarbejderforhold Bureaukratiparadigme -Orden -Dokumentation via regler -Styring via dygtighed -Konservatisme og ineffektivitet Professionsforhold -Tilfredshed via dygtighed -Produktfokus -Ret til ydelser -Bedrevidenhed Autonomiforhold -”Vi – hvem?” forhold -Regelstyring -Selvstændighedsforhold -Afkobling NPM-paradigme -Innovation -Dokumentation via output -Styring via incitamenter -Atomisering og overstyring Markedsforhold -Tilfredshed via smartness -Procesfokus -Salg af ydelser -Konkurrence og kundegørelse Incitamentsforhold -”Vi – de” forhold -Kontraktstyring -Effektivitet -Fjendeforhold Capacity Building paradigme -Solidaritet -Dokumentation via outcome -Styring via ansvar -Forpligtelse og vi-gørelse Borgerforhold -Tilfredshed via ansvarliggørelse -Samarbejdsfokus -Fællesskab om ydelser -Dokumentation af ansvar via holdninger: terapeutisering Solidaritetsforhold -”Vi – os” forhold -Ansvarsstyring -Professionalisering -Intimisering

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Når paradigmer blandes sammen…

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Når paradigmer blandes sammen… • Folkeskolereformen • Gennemføres med bureaukrati • Lanceres med incitamenter • Sælges med ansvarliggørelse

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Hvordan sælger man…

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Hvordan sælger man… • Den bureaukratiske kommune • Markedskommunen • Ansvarlighedskommunen

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Den bureaukratiske kommune • Borgeren som rettighedshaver • Institutionen som leverandør af professionelle ydelser • Kommunen som garant for standarder • Information om rettigheder, ydelser, standarder og åbningstider

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Den bureaukratiske kommune • Borgeren som rettighedshaver • Institutionen som leverandør af professionelle ydelser • Kommunen som garant for standarder • Information om rettigheder, ydelser, standarder og åbningstider

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Markedskommunen • Borgeren som kunde • Institutionen som leverandør af fede tilbud • Kommunen som garant for konkurrence • Kommunikation om fortræffeligheder, profiler og fede tilbud

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Markedskommunen • Borgeren som kunde • Institutionen som leverandør af fede tilbud • Kommunen som garant for konkurrence • Kommunikation om fortræffeligheder, profiler og fede tilbud

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Ansvarlighedskommunen • Borgeren som medansvarlig aktør • Institutionen som facilitator af samarbejde • Kommunen som garant for kvalitet • Kommunikation om ansvar, solidaritet og fællesskab – Her er vi sammen! – Hvad forventer vi? – Hvordan kan du bidrage? – Hvad får du (dvs. dit barn, dine gamle forældre, dvs. dem du er ansvarlige for) ud af det? – Hvad er den højere mening – ”our moral purpose”?

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Ansvarlighedskommunen • Borgeren som medansvarlig aktør • Institutionen som facilitator af samarbejde • Kommunen som garant for kvalitet • Kommunikation om ansvar, solidaritet og fællesskab – Her er vi sammen! – Hvad forventer vi? – Hvordan kan du bidrage? – Hvad får du (dvs. dit barn, dine gamle forældre, dvs. dem du er ansvarlige for) ud af det? – Hvad er den højere mening – ”our moral purpose”?

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Ansvarlighedskommunen • Borgeren som medansvarlig aktør • Institutionen som facilitator af samarbejde • Kommunen som garant for kvalitet • Kommunikation om ansvar, solidaritet og fællesskab – Her er vi sammen! – Hvad forventer vi? – Hvordan kan du bidrage? – Hvad får du (dvs. dit barn, dine gamle forældre, dvs. dem du er ansvarlige for) ud af det? – Hvad er den højere mening – ”our moral purpose”?

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Ansvarlighedskommunen Niels Åkerstrøm Andersen og Hanne Knudsen: At styre på det personlige ansvar • Ansvar: En normativ kategori • Hyperansvar: En refleksionskategori – Forældrene definerer deres ansvar, når de ser sig selv gennem institutionens øjne – Forældrene dokumenterer deres ansvar gennem de ”rigtige” holdninger

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Ansvarlighedskommunen • Borgeren som medansvarlig aktør • Institutionen som facilitator af samarbejde • Kommunen som garant for kvalitet • Kommunikation om ansvar, solidaritet og fællesskab – Her er vi sammen! – Hvad forventer vi? – Hvordan kan du bidrage? – Hvad får du (dit barn, dine gamle forældre, dvs. dem du er ansvarlig for) ud af det? – Hvad er den højere mening – ”our moral purpose”?

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Ansvarlighedskommunen • Borgeren som medansvarlig aktør • Institutionen som facilitator af samarbejde • Kommunen som garant for kvalitet • Kommunikation om ansvar, solidaritet og fællesskab – Her er vi sammen! – Hvad forventer vi? – Hvordan kan du bidrage? – Hvad får du (dit barn, dine gamle forældre, dvs. dem du er ansvarlig for) ud af det? – Hvad er den højere mening – ”our moral purpose”?

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, Ansvarlighedskommunen • Borgeren som medansvarlig aktør • Institutionen som facilitator af samarbejde • Kommunen som garant for kvalitet • Kommunikation om ansvar, solidaritet og fællesskab – Her er vi sammen! – Hvad forventer vi? – Hvordan kan du bidrage? – Hvad får du (dit barn, dine gamle forældre, dvs. dem du er ansvarlig for) ud af det? – Hvad er den højere mening – ”our moral purpose”? (Ikke helt) som i gamle dage…

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN,