En anden ubekvem sandhed: Olie og gas på retur.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VE-anlæg Solceller (Case og opgave).
Advertisements

Bioenergiressourcerne tænkt anderledes og med kommende nye Teknologier
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Energi Øresund | 28. marts | 2011 | Kenneth Løvholt | Gate 21 Varmepumper Lagring af vedvarende energi Jens Brandt Sørensen.
Vejret Vandet i luften.
Lagring af vedvarende energi Jens Brandt Sørensen
- Nordens reneste energiforsyning
Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Notat 4 scenarier ifm. besejlingen af Bornholm fra med BRK i trafikkøber rollen. Juni.
Hvad bliver pengene brugt til? Forklaring til budget 2014.
Præsentation af Fredericia Spildevand
Økologiske rygsække, LCA, og MIPS Et spørgsmål om perspektiv
Broer for vindmøller Bahrain World Trade Center Lars T. Thorbek, Projektleder, broer.
Det er over 20% af vores totale udledning af drivhusgasser
Vejen til TYRKIET Energi sektoren.
Vedvarende energi til husstande
Vestforbrænding Generalforsamling d. 4. juni 2008 Klaus Illum Ved vendepunktet ved vækstens grænser - Vækstens matematik. - Olietiden.
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Målsætninger på klima- og energiområdet
Klima og bæredygtighed
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees
ENERGI- OG MILJØCENTRET VI BESØGTE ENERGI- OG MILJØCENTRET ODENSE.
GRØNNE JOB JESPER LUND-LARSEN, 3F
Effekt og energi De fossile brændsler kul, olie og gas udgør hovedparten af det danske energiforbrug Vedvarende energi udgør 18 % Selvforsyningsgrad toppede.
15.1 Den lineære metode Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du.
Fordele og ulemper ved fossile og alternative energikilder
MAXIFUELS: Second generation bioethanol technology Birgitte K. Ahring.
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
Energistatistik 2009.
Forgasning af affald og biomasse
”Energi” - Geografi © Flemming Sigh, 2007.
Introduktion til Klima-, Energi- og Befolkningsudvikling © Flemming Sigh, Odense Katedralskole 2010.
Roadmap for Fjernvarme Fjernvarmens Hus den 20. juni 2011
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Biogas og Fjernvarme v/Henrik Andersen – Dansk Fjernvarme.
CASE I: Intelligent it fra vindmøllen og kraftværket til hjemmet v/ Tim Mondorf, IBM Danmark A/S Mandag den 28. april 2008.
SF Ungdom Ved..
Værdi gennem partnerskaber
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Transportfremskrivninger i Biofuels-projektet DTU Transport Thomas C. Jensen, DTU Transport.
AffaldPlus & Klimaet Oplæg ved AffaldPlus’ bidrag til Klimafestivallen 30. september 2012 ”Mere genbrug - mindre skybrud!” ”Mere genbrug - mindre skybrud!”
ARCON SOLAR STORSKALA-SOLVARMEANLÆG 2013 Generalforsamling Mou Kraftvarme 5. marts 2013.
Elbiler – erfaringer og udvikling Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Trafikstyrelsen 7. december 2011.
Lidt baggrund 1 Aars Varmeværk ano 2014 Etableret i Forsyner 5300 forbrugere i 4 byer. Affaldskapacitet: ton per år Alternative brændselstyper,
Velkommen til DGF’s 93. Årsmøde og Generalforsamling.
Elsam og fremtidens danske energiforsyning Fremtidens energiforsyning 22. februar 2005 Adm. direktør Peter Høstgaard-Jensen Elsam A/S.
Pas på vores JORD! Vind og vindhastigheder Greenpeace Råd
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
6. udbudsrunde Møde i ERFA-gruppen Esbjerg 2006
Driftsleder, Løgstør Fjernvarmeværk
Morgendagens varmeforsyning – samspil og fleksibilitet i energisystemet. Transform2012, Dag 1 Breakout session på Aalborg Universitet København 21. November.
Grunde til at jeg elsker dig
Udledninger og råderum
Roskilde University ENSPAC Anders Chr. Hansen Transportens CO2-udslip 25% ned i 2030 Hvad skal der til?
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
© 7 januar 2007 –Claus Felby 1 Biobrændsler, hvor langt er vi og hvor langt kan vi nå? Claus Felby Skov & Landskab, KU.
Omkostningsstyring og valg af mekanisering?
Energi og miljø - hvordan får vi mest for pengene? Plantekongres Herning 2007 Henrik Wenzel Danmarks Tekniske Universitet Institut for Produktion og Ledelse,
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
Energi og ressourcer.
Energikrisen
Energi i planlægningen Per Sieverts Nielsen Kursus I By og trafikplanlægning 9. Juni 2015.
Danmark er mere afhængig af omverden end omverden er af Danmark Energiens Topmøde 2014 Charlotte Søndergren Dansk Energi.
Temamøde 3: Strategisk energiplanlægning i kommunerne Bjarne Juul-Kristensen, Energistyrelsen, d. 14. april 2011.
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Præsentationens transcript:

En anden ubekvem sandhed: Olie og gas på retur. LO-skolen Helsingør Politisk sommerkursus 2007 Klaus Illum: En anden ubekvem sandhed: Olie og gas på retur. Hvordan klarer vi det ? Olie – den enestående energikilde Afslutningen af den rigelige, billige olies æra Oplæg kl. 0930 – 1000. Diskussion kl. 1000 – 1020. Efter et halvt århundredes fejlinvesteringer: Hvordan kan vi i Danmark imødegå undermineringen af velfærdssamfundets grundlag ? Oplæg kl. 1020 – 1045. Kaffe kl. 1045 – 1100. Diskussion kl. 1100 – 1115. Transport: Motorveje og broer – hvad skal køre på dem om 20 år ? Oplæg kl. 1115 – 1135. Diskussion kl. 1135 – 1200.

1. Olie – den enestående energikilde Afslutningen af den rigelige, billige olies æra

Den olie, der er blevet tilbage fra en fjern fortid, findes i lommer i porøse bjergarter under uigennemtrængelige lag. De såkaldte oliefelter.

Ghawar oliefeltet i Saudi Arabien er verdens største Ghawar oliefeltet i Saudi Arabien er verdens største. Det strækker sig over ca. 250 km fra nord til syd. Der produceres noget i retning af 5 mio. tønder om dagen fra Ghawar. Verdens samlede olieproduktion i 2006 var ca. 85 mio. tønder om dagen. Produktionen i Ghawar toppede i 1980erne. Siden er produktionen blevet opretholdt ved indpumpning af store vandmængder.

Men når vandet når op i en vandret boring er det slut. Med forgrenede vandrette boringer kan man nå længere ud i de olieførende lag og ved at pumpe vand, gas eller CO2 ned presse mere olie op. Men når vandet når op i en vandret boring er det slut. OWC: Oil-Water Contact. Vandrette boringer

From Matthew R. Simmons: Twilight in the Desert. The Coming Saudi Oil Shock and the World Economy. (2005)

Xxxxxxxxxx reserver

Production from Danish North Sea fields Production from Danish North Sea fields. Danish Energy Authority 2002 and 2005

Oliegeologen Colin Campbell’s beregninger

Fra Klaus Illum ”I Drivhuset”, udgivet af 3F, marts 2006

Ikke-konventionel produktion: Tjæresand, olieskifer, biobrændsler, m.m.

Den stiplede kurve viser en helt urealistisk vækst i Ikke-konventionel produktionskapacitet

Planteskole til oliepalmer, Borneo, Indonesien

Jo længere det lykkes olieindustrien at dække et stigende forbrug - dvs. jo mere den globale økonomi bliver afhængig af olie – jo værre bliver situationen, når olieproduktionskapaciteten ikke længere kan dække forbruget, men stagnerer eller falder. Almindelig sund fornuft tilsiger derfor alle lande til at formindske deres afhængighed af olie ved at investere milliarder i moderne elektriske tog, sporvogne, trolleybusser og i udviklingen af elektriske biler, i stedet for at investere milliarder i at udtømme de tilbageværende oliereserver så hurtigt som muligt. (Og selvfølgeligt hurtigst muligt at få skrottet alle oliefyr). Investeringer i nye motorveje er yderligere fejlinvesteringer.

Det Internationale EnergiAgentur IEA ”I samtlige beregninger, der udarbejdes til at vurdere langsigtede energi- og klimapolitiske tiltag, baserer Energistyrelsen sig i lighed med mange andre IEA medlemslande på agenturets forudsætninger om den langsigtede råoliepris. IEA har gennem mange år opbygget et internationalt ry for at levere solide og kompetente analyser af den mulige udvikling i olieproduktion og –forbrug.” Energistyrelsen, 14. marts 2006. På www.ens.dk Lad os se på IEA’s prognoser for de kommende år:

* Marts 2006 *Juli 2007 Det Internationale EnergiAgentur IEA Råoliepris-prognoser fra 2004 og 2005 IEA WEO 2004 IEA WEO 2005 70 *Juli 2007 70 * Marts 2006 40 30 30 30 $ per tønde

Nu blinker alarmklokkerne også hos IEA. Medium-Term Oil Market Report, July 2007: IEA forventer nu en forbrugsvækst på 2,2% om året i de kommende 5 år: 2007 2012 Forbrug 86 + 11% = 96 mio. tønder/dag Produktion OPEC 36 + 22% (!) = 44 mio. tønder/dag Andre 50 + 4% = 52 OPEC reserve kapacitet 2,9% - 55% = 1,6% af forbruget For 5 år siden var OPECs reservekapacitet ca. 10% af forbruget.

IEA’s beregninger af reservekapaciteter forudsætter en produktionsstigning på 1 mio. tønder/dag udenfor OPEC i 2008. Men denne forudsætning ser ikke ud til at holde: …. a key driver of crude prices this year has been the small growth of oil supplies in countries outside of the Organization of Petroleum Exporting Countries. "The Barclays Capital projection is for there to be no growth at all in non-OPEC supply in 2008; indeed the forecast shows a slight fall". Speculation by investment funds is likely to drive prices higher on the futures market …. The next price target will likely be $80/bbl…... Kommentatorer i Oil&Gas Journal 19. juli 2007

Infrastrukturkommissionens forudsætninger om driftsomkostninger ved bilkørsel Høj (konstant oliepris) Fremtidige 1970 - 2006 Lav IEAs 2006-olieprisprognose ?

2. Efter et halvt århundredes fejlinvesteringer: Hvordan kan vi i Danmark imødegå undermineringen af velfærdssamfundets grundlag

Energi – hvad er det ?

15 W lavenergipære i 36 sekunder 0,055 gram benzin

Kraftværk El-produktionen andrager ca. 44% af kullets brændværdi. Kølevandets temperatur er ca. 18 grader.

Kraftvarmeværk Hvor meget kul bliver til el og hvor meget til varme? Det kan kun økonomer i skatteministeriet regne ud.

Varmepumper Princip: Praksis:

Til ekstra varmeproduktion v. hj. af varmepumpen bruges der kun ca. 100 GJ gas til at producere 200 GJ fjernvarme. Når både vindmøllen og gasmotoren er i gang, hvor meget af den strøm, der går ud på nettet, kommer så fra vindmøllen?

I et lukket system bevares energien, men alt går tabt. Se ”I Drivhuset” side 50.

Opgørelse fra Energistyrelsen: (se ”I Drivhuset” side 30) Når man lægger æbler og pærer sammen …. får man …

Energisystemet – hvad er det for størrelse ?

Vi må have et fælles billede af det, vi taler om. Se ”I Drivhuset” side 98

Det er meningsløst at lægge vindkraft, solvarme, halm osv Det er meningsløst at lægge vindkraft, solvarme, halm osv. sammen til et samlet energiforbrug. Summen er en meningsløs, irrelevant størrelse. Se ”I Drivhuset” side 100

Et relevant energipolitisk spørgsmål: Hvad kan i praksis opnås mht. til CO2-nedtrapning, forsyningssikkerhed og økonomi ved at gennemføre forskellige, alternative investeringsprogrammer ? under givne forudsætninger om vækst i energiforbrugende materiel omsætning og om fremtidige brændselspriser.

Træerne vokser ikke ind i himlen. På et tidspunkt ophører væksten Træerne vokser ikke ind i himlen. På et tidspunkt ophører væksten. Det sker nok snart af flere grunde: klima, begrænsede ressourcer og øget ressourceforbrug i verdens folkerige lande. Så her regnes ikke med fortsat eksponentiel vækst.

* Juli 2007 Scenarie 3 er nok det mest sandsynlige af de tre, men De økonomiske beregninger gennemføres for tre råoliepris-scenarier * Juli 2007 Scenarie 3 er nok det mest sandsynlige af de tre, men olieprisen kan stige meget mere end i scenarie 3.

Eksempel: 3 investeringsprogrammer. Se ”I Drivhuset”, side 138 Scenarie: A B C

Investeringer Andet Brændselsudgifter 2005 2030 Eksempel: To karakteristisk forskellige scenarier Lignende eksempler: Se ”I drivhuset” side 144

3. Transport: De gale veje ! Jernbaner ? Motorveje og broer – hvad skal køre på dem om 20 år ? I Danmark: 1,3 mio. husstande (45%) har ingen bil 1,6 mio. husstande (55%) har 1,85 mio. biler Dertil kommer firmabiler og taxaer. I gennemsnit kører hver dansker dagligt 44 km. Voksne med bil kører længere. I gennemsnit kører hver bil dagligt 48 km. Så i de fleste biler er der kun én person.

Biltransportomkostningen i nutidens samfund: Forrentning og afskrivning 17.000 Bedre: 8.000 Forsikring 4.000 2.000 Vedligeholdelse 9.000 7.000 Brændstof 12.000 25.000 ___________________________________________ I alt 42.000 kr/år 42.000 kr/år Svarende til ca. 350 arbejdstimer: 350 timer 17.000 km/år, gennemsnitsfart 37 km/time: 450 timer _____________________________________________ I alt 800 timer ca. 2 timer om dagen af din levetid. Mange bruger 3 – 4 timer. Plus tid og penge i fitness-centret og på sygehuset.

Trafikstyrelsen: ”At tvinge trafikvækst over på jernbanen er hverken hensigtsmæssigt eller muligt. Forbrugerne kan bedst selv afgøre, hvad der i hver enkelt transportsituation er det rigtige alternativ” !! Man kan da ikke vælge at tage toget, hvis der ikke er nogen jernbane i nærheden. Infrastrukturkommissionen: …De eksisterende motorveje skal mindst udbygges med 500 - 800 km ny firesporet motorvej… I dag har vi 1.025 km motorvej.

Transportmængder Mia. person-km Tog Bus Personer 44 km Personbil om dagen per indb. Personbil 1984 2004 Transportmængder Mia. ton-km Skib Tog Gods Lastbil (excl. international)

Millioner Antal togrejser Antal kørte person-km i tog Milliarder Ialt S-tog 2005 1970 1980 1990

Infrastrukturkommissionens forudsætninger om driftsomkostninger ved bilkørsel Høj (konstant oliepris) Fremtidige 1970 - 2006 Lav IEAs 2006-olieprisprognose ?

Nulvækst for tog Antal togrejser Rapport til Infrastrukturkommissionen Konsulentfirmaet Tetraplan 1970 2006 2030 Antal togrejser Prognoser Historie Nulvækst for tog

Fede væksttal for biler og lastbiler (Mio. kørte km per år) Højt scenarie (faldende oliepris) Lavt scenarie (uændret oliepris) +91% +68% Varebiler Personbiler 2005 2030 +112% Fede væksttal for biler og lastbiler (Mio. kørte km per år) Infrastrukturkommissionen Busser Lastbiler internat. Lastbiler DK

Nøjere analyser af forskellige scenarier for bilparkens teknologiske udvikling i de kommende årtier ved uskiftning af den eksisterende bilpark med mere energiøkonomiske biler, hybridbiler og elbiler eller brintbiler viser, at, hvis Infrastrukturkommissionens vækst-forudsætninger holdt stik, ville benzin- og dieselforbruget fortsat vokse i de næste 10 – 15 år. Men sandsynligvis begynder olieproduktionen og dermed benzin- og dieselforbruget om få år at falde. Derfor holder Infrastrukturkommissionens vækst-forudsætninger næppe stik, hvilket betyder, at den transport-politiske planlægning føres på vildspor. Se notatet: Personbiltransporten i Danmark – ved vendepunktet, Klaus Illum, maj 2007.