Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration af immigranter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Newcommers som ny målgruppe i integrationsarbejdet Jacob Als Thomsen Als Research.
Advertisements

DIO 2012 Gældskrisen.
Analyse af regionale beskæftigelses- og ledighedsmønstre Seminar om udligningsarbejdet.
Emotionel og adfærdsmæssig funktion hos børn af forældre med kræft
Velfærdsstaten Samfundsfag.
Velfærdsmodeller i verden - En kort gennemgang af Peter Dræby og Jeppe Sjørup Kilde:
Vinterman seminar 28. April SIDE 2 Vinterman seminar 28. april Ca. 80 personer: • 30 kommuner (23 Vinterman, 5 -Light og 2 -Melding) • 5 Vejcentre.
Invitation Turen Vi inviterer hermed til en fodboldtur til det dejlige Nordspanien i efterårsferien. Turen vil indeholde fodboldkampe i en turnering, og.
Video Active Præsentation på Christianshavns Gymnasium 29. april 2009 Af: Kristian Damsbo Eriksen, DR Arkiv & Research.
Welcometo.dk Guldborgsund.
Ledelse, organisatorisk og personlig udvikling
Hvordan kan et arbejdsmarked på tværs af Øresund fremme tilvækst og konkurrencekraft Professor Bent Greve Øresundsting, maj, 2007.
Trafiksikkerheden på spil - mulighederne for at udnytte spilmediet…. Rådet for Større Færdselssikkerheds årsmøde 2009 Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, Cand.
Information til samfundet og politikere
Arbejdsglæde eller sygefravær
Tænk hvis det var dig.... Tænk hvis det var dig...
Den Europæiske Union Indhold Historisk udvikling
Velfærd kontra fattigdom
Indkomstoverførsler og ulighed
Fattigdom i Danmark og EU Afslutningsevent for fattigdomsåret National Implementing Body Den 30. november 2010 Scandic Copenhagen Paneldebat: Fattigdom.
TUR dialogmøde AMU Nordjylland
mulige reformstrategier
Derek Beach, PhD Associate Professor Department of Political Science
CSR og VSE i andre europæiske lande Mikkel Mailand FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet FAOS/Bpfnet-seminar ’Virksomhedernes sociale engagement.
Generelt om straflempelse
Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan i Danmark? A A R H U S U N I V E R S I T E T.
EU OG KRISEN Michael B. Lauritsen Stenhus Kostskole 23. januar 2013.
Christian Bjørnskov Institut for Økonomi Aarhus Universitet Gældskriser 1.
Europæiske Union, som den så pænt heder nu.
Forskningsnetværket for etniske minoriteter, CSS, den 7. maj MEHO-website: Dias 1 Department of Health Services Research Migrantrelateret.
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Danmarks relative produktivitetsudvikling
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
EU Hvad er EU EU er en union som blev startet for at sikre at der ikke kom flere krige i Europa. EU har ændret sig meget siden det blev startet i 1952.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Virksomhedsnetværket: Kvinder i ledelse, Jyske Bank
Hvad virker i integrationsindsatsen?
Råd til velfærd? Velfærdspolitiske problemstillinger anno 2011 – muligheder og udfordringer.
OPS i internationalt, nationalt og kommunalt perspektiv /Ole Helby Petersen.
Computerspil og mærkning Lars Gjerlufsen Filmcensor Medlem af Medierådet for Børn og Unge Medlem af PEGIs Complaints Board.
Lavere vækst i antal indvandrere Årlig nettostigning, årige, personer KILDE: Ikke-vestlige Indvandrere & arbejdsmarkedet, fig. 1.1.
Statistisk Forening 11.oktober 2007 Folketællinger : Traditionelle Registerbaserede og dem midt i mellem Anita Lange.
Hvad er EU egentlig? Mads Torp Skafte Jespersen
Amerikanske Tilstande. Danskernes holdning til USA Ja: 24,3 % Nej: 59,7 % Ved ikke: 16,1 % Kilde: Catinet for CEPOS, juni 2008 ”Mener du, at der er elementer.
Økonomisk Geografi Globale strømme. Overordnet spørgsmål Hvilke hovedsammenhænge og -forskelle er der mellem de tre økonomiske strømme i verden (FDI,
Lektion 1 – 2. del Formål: Danne et teoretisk/empirisk overblik for de næste lektioner Hvordan identificerer vi ‘outsidere’? Hvilke grupper er der tale.
Udviklingen af den moderne velfærdsstat siden 1960’erne
Peder J. Pedersen HVAD SKAL DANMARK LEVE AF? Perspektiv, viden og inspiration til morgenkaffen Ældrebyrde eller ældrestyrke? Demografien, virksomhederne.
4. November 2008, Odense Uddannelseforum Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København Computerspil og læring: Læringsspil & kommercielle spil.
Rasmus Nørlem Sørensen Langebjergskolen 17. januar 2013
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Konsekvenserne af yderligere regulering af landbrugets næringsstofanvendelse – Hvad kan definitioner.
Velfærd – stat, marked og det civile samfund
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Velfærdsstatens udfordringer
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan.
Via Nordica juni 2004 Hastighed og ulykker - Kan IT erstatte farthindere Kommentar af Harry Lahrmann Aalborg Universitet.
Plantedirektoratets beretning
Plantedirektoratet Plantedirektoratets Orientering om kartoffelkontrol.
Kapitel 9: Velfærdsstaten og ulighed
Jobsøgning i Europa ”Alle EU-borgere har ret til at søge arbejde i et andet EU-land” Behøver ikke arbejdstilladelse With financial support from the European.
ISO standard for personvurdering v/Cand.psych. Anne Thrane VPP og Dansk Psykologforening.
Hvad virker i beskæftigelsesindsatsen? - med fokus på den lavtuddannede del af arbejdsmarkedet Torben Tranæs SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
Implementation of the Water Framework Directive in Europe Implementering af Vandrammedirektivet i Europa Seniorforsker Brian H. Jacobsen Fødevareøkonomisk.
Opgave 1 En velfærdsstat er en stat der tilbyder offentlighjælp til sociale ydelser. Der blev i 1933 lavet 4 lovkomplekser, som skulle sikre borgerne økonomiskstøtte.
Velfærdsstaten Samfundsfag C Anne Rosendahl Kristiansen.
Frankrigs Europapolitik under Hollande – holder den fransk-tyske akse?
VEJEN TIL #EP19dk.
Europa-Parlamentet – folkets stemme
Præsentationens transcript:

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration af immigranter Peter Nannestad Professor, dr.scient.pol. Institut for statskundskab Århus Universitet CEPOS-konference om integration og arbejdsmarkedet, 19.06.08

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 0. Oversigt 1. Velfærdsstatstyper og arbejdsmarkedsintegration i EU-15 landene: empiriske mønstre. 2. Første forklaring: velfærdsstatstyper og negativ selvselektion af immigranter. 3. Anden forklaring: velfærdsstatstyper og “moral hazard”. 4. Tredie forklaring: velfærdsstatstyper og adgangsbarrierer. 5. Fjerde forklaring: universelle velfærdsstater og det egalitære dilemma. 6. Konklusion.

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 1.Velfærdsstater og arbejdsmarkedsintegration i EU-15 landene En typologi af velfærdsstater: Den universelle velfærdsstat Generøse ydelser Intet eller stærkt begrænset optjeningskrav Kraftig omfordeling Danmark, Sverige, Finland, Holland

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 1.Velfærdsstater og arbejdsmarkedsintegration i EU-15 landene En typologi af velfærdsstater: Den centraleuropæiske velfærdsstat Tildels ganske generøse ydelser Optjeningsprincip gennem arbejdsmarkedsdeltagelse Svagere omfordeling; statusbevarende Østrig, Tyskland, Frankrig, Belgien, Luxemburg

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 1.Velfærdsstater og arbejdsmarkedsintegration i EU-15 landene En typologi af velfærdsstater: Den residuale (liberale) velfærdsstat Lavt ydelsesniveau Primært for dem, der ikke kan forsikre sig Begrænset omfordeling Storbritannien, Irland

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 1.Velfærdsstater og arbejdsmarkedsintegration i EU-15 landene En typologi af velfærdsstater: Den sydeuropæiske velfærdsstat Lavt ydelsesniveau Optjeningsbaseret Begrænset omfordeling Italien, Spanien, Portugal, Grækenland

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 1.Velfærdsstater og arbejdsmarkedsintegration i EU-15 landene Er der forskel mellem lande, der repræsenterer forskellige velfærdsstatstyper?

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 1.Velfærdsstater og arbejdsmarkedsintegration i EU-15 landene Er der forskel mellem lande, der repræsenterer forskellige velfærdsstatstyper? Tendensen: Arbejdsmarkedsintegration bedst i de sydeuropæiske og de residuale velfærdsstater. Arbejdsmarkedsintegration dårligst i de universelle og de centraleuropæiske velfærdsstater.

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 1.Velfærdsstater og arbejdsmarkedsintegration i EU-15 landene Er der sammenhæng mellem ydelsesniveauet og arbejdsmarkedsintegrationen i forskellige velfærdsstater?

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 1.Velfærdsstater og arbejdsmarkedsintegration i EU-15 landene Er der sammenhæng mellem ydelsesniveauet og arbejdsmarkedsintegrationen i forskellige velfærdsstater? Tendensen: der er en klar sammenhæng mellem velfærdsstatens generøsitet og omfanget af arbejdsmarkedsintegration af immigranter. Forskelle i generøsitet forklarer (i statistisk forstand) mere end 60% af forskelle i arbejdsmarkedsintegrationen.

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 1.Velfærdsstater og arbejdsmarkedsintegration i EU-15 landene Konklusion: der er en sammenhæng mellem velfærdsstatstype og arbejdsmarkedsintegrationen af immigranter.

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 1.Velfærdsstater og arbejdsmarkedsintegration i EU-15 landene Konklusion: der er en sammenhæng mellem velfærdsstatstype og arbejdsmarkedsintegrationen af immigranter. Spørgsmål: hvad er det, der skaber denne sammenhæng? Hvorfor har universelle velfærdsstater tilsyneladende særlige problemer med arbejdsmarkedsintegrationen af immigranter?

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 2.Velfærdsstatstype og (negativ) selvselektion af immigranter Vælger arbejdsmarkedssvage immigranter at migrere til universelle velfærdsstater, mens arbejdsmarkedsstærke immigranter vælger at migrere til residuale og sydeuropæiske velfærdsstater? ”Der er vel ingen, som seriøst vil vove den påstand, at Danmark har modtaget alle trætte, initiativløse og passive tamiler, mens dem med de modsatte egenskaber er rejst til England?” (Preis, Ann-Belinda, Flygtninge, sandheden og andre gåder, København (1996): Socialpædagogisk Bibliotek, p. 117)

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 2.Velfærdsstatstype og (negativ) selvselektion af immigranter Vælger arbejdsmarkedssvage immigranter at migrere til universelle velfærdsstater, mens arbejdsmarkedsstærke immigranter vælger at migrere til residuale velfærdsstater? Roy-Borjas model: den uddannelsesmæssige sammensætning af migrationen fra land A til land B afhænger af forholdet mellem indkomstspredningen i land A og land B. Hvis indkomstspredningen er større i land A end i land B, vil migrationen fra land A til land B i overproportionalt omfang bestå af lavtuddannede. => universelle velfærdsstater er mere attraktive immigrationsdestinationer for lavt- end for højtuddannede.

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 2.Velfærdsstatstype og (negativ) selvselektion af immigranter Vælger arbejdsmarkedssvage immigranter at migrere til universelle velfærdsstater, mens arbejdsmarkedsstærke immigranter vælger at migrere til residuale velfærdsstater? Roy-Borjas model: den uddannelsesmæssige sammensætning af migrationen fra land A til land B afhænger af forholdet mellem indkomstspredningen i land A og land B. Modellen empirisk bekræftet for migrationsstrømme inden for EU-15 (Nannestad 2007). Modellen ikke empirisk bekræftet for migrationsstrømme fra ikke- vestlige til OECD-lande (Pedersen, Pytlikova, Smith 2004).

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 2.Velfærdsstatstype og (negativ) selvselektion af immigranter Vælger arbejdsmarkedssvage immigranter at migrere til universelle velfærdsstater, mens arbejdsmarkedsstærke immigranter vælger at migrere til residuale velfærdsstater? Empirisk tendens: Immigranters uddannelsesniveau højere end de indfødtes i Spanien, Storbritannien, Irland, Portugal, Italien og Luxemburg. Immigranters uddannelsesniveau lavere end de indfødtes i Østrig, Belgien, Tyskland, Danmark, Holland og Sverige.

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 3. Velfærdsstatstype og “moral hazard”-problemer Påvirker velfærdsordningerne immigranters incitamenter til at komme på arbejdsmarkedet? Kan tænkes at være et problem specielt i universelle velfærdsstater: Ingen optjening af ret til ydelser gennem arbejdsmarkedsdeltagelse. Ringe forskel mellem lønindkomst og sociale overførsler for lavtuddannede / lavtlønnede.

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 3. Velfærdsstatstype og “moral hazard”-problemer Påvirker velfærdsordningerne immigranters incitamenter til at komme på arbejdsmarkedet? Empirisk indikation på “moral hazard”: Økonomiske incitamenter for arbejdsmarkedsdeltagelse stærkere i Tyskland end i Danmark. 60 % af de arbejdsløse immigranter i Tyskland lever op til ILO’s rådighedskrav. For Danmark er procenten kun 51. (Tranæs og Zimmermann 2004).

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 4. Velfærdsstatstype og arbejdsmarkedsbarrierer Mindstelønnen som barriere? Højt niveau for overførselsindkomster lægger en bund under mindstelønnen. Mindstelønne derfor høj i universelle velfærdsstater. Høj mindsteløn kræver høj markedsproduktivitet af arbejdskraften. Primært p.g.a. lavt uddannelsesniveau har immigranter i universelle velfærdsstater svært ved at præstere den markedsproduktivitet, mindstelønnen kræver.

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 4. Velfærdsstatstype og arbejdsmarkedsbarrierer Skattekilen som barriere? Universelle velfærdsstater kræver højt skattetryk. Højt skattetryk og høj mindsteløn forhindrer et marked for private serviceydelser i at opstå, som kunne være et arbejdsmarked for (lavtuddannede) immigranter.

Vel<færdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 4. Velfærdsstatstype og arbejdsmarkedsbarrierer Diskrimination som barriere? ”Specialet tager afsæt i en undren over, at arbejdsmarkedstilknytningen blandt indvandrere fra mindre udviklede lande gradvist er blevet svækket igennem de sidste 20 år (også i perioder med højkonjunktur) og den relative forskel mellem danskeres og indvandreres arbejdsmarkedstilknytning øget, når så mange dele af det danske samfund er enige om, at forskellen er problematisk og derfor både hver for sig og i samarbejde har iværksat adskillige tiltag med det formål at øge indvandrernes tilknytning til arbejdsmarkedet. Specialet bygger på en antagelse om, at forklaringen ikke skal søges i objektive årsager som f.eks. kvalifikationer, men derimod i de forestillinger der dannes omkring indvandreres arbejdskraft i det danske samfund”. (Specialesynopsis, fundet på Foreningen Nydanskers hjemmeside)

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 4. Velfærdsstatstype og arbejdsmarkedsbarrierer Diskrimination som barriere? Diskrimination forekommer sandsynligvis i et vist omfang. Diskrimination ser ikke ud til at kunne forklare forskellene med hensyn til arbejdsmarkedsintegration mellem forskellige velfærdsstatstyper. Nannestad (2004), Jensen & Hummelmose (2007): når der kontrolleres for uddannelse, danskkundskaber og socio-demografiske faktorer, findes der ingen systematisk forskel mellem danskere og immigranter m.h.t. sandsynligheden for at være i beskæftigelse og med hensyn til lønindkomst. Taler imod systematisk diskrimination.

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 5. Universelle velfærdsstater og det egalitære dilemma Arbejdsmarkedsintegration af immigranter rejser et særligt problem for universelle velfærdsstater. Universelle velfærdsstater er egalitære: progressive skatter og indkomstoverførsler. Arbejdskraftimmigration virker som en skat på ikke-mobil indfødt arbejdskraft: løneffekt på konkurrenceudsatte grupper. Hvis immigranterne er lavtuddannede, falder skatten på de lavtuddannede indfødte: immigration bliver lig med en regressiv skat, i strid med den universelle velfærdsstats egalitære målsætning.

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 5. Universelle velfærdsstater og det egalitære dilemma Hvad kan der gøres for at undslippe dilemmaet? Lukke for immigration af lavtuddannede? Problem: gælder den universelle velfærdsstats egalitære ethos kun for egne statsborgere? Beskytte de indfødte lavtuddannede på arbejdsmarkedet: Bevare høj mindsteløn: reducere konkurrencen. Anbring mange immigranter på permanent offentlig forsørgelse, som finansieres gennem progressive skatter. På denne måde kommer immigration til at virke som en progressiv, snarere end en regressiv, skat.

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 5. Universelle velfærdsstater og det egalitære dilemma Er arbejdsmarkedseksklusion af lavtuddannede immigranter den universelle velfærdsstats måde at løse det egalitære dilemma på???

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 6. Konklusion Velfærdsstatstype og (inden for og på tværs af velfærdsstatstyper) velfærdsstatens generøsitet påvirker arbejdsmarkedsintegrationen af immigranter. Resultaterne er bedst i de meget lidt generøse residuale og sydeuropæiske velfærdsstater og dårligst i de mere eller meget generøse centraleuropæiske og universelle velfærdsstater.

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 6. Konklusion Der kan peges på en række faktorer og mekanismer, der frembringer dette resultat. Negativ selvselektion af immigranter. “Moral hazard”: incitamentsproblemer. Adgangsbarrierer.

Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration 6. Konklusion Sammenhængen mellem velfærdsstatstype og arbejdsmarkedsintegration af immigranter skyldes næppe en enkelt faktor, men snarere et samspil mellem flere af dem.