Peter Nedergaard: EU’s industripolitik Dagsorden 1. Hvad er industripolitik? 2. Baggrunden for EU’s industripolitik 3. Sektorspecifik/selektiv industripolitik.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DET HANDLER OM VELSTAND OG VELFÆRD Præsentation af.
Advertisements

Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
Repræsentantskabsmøde 2013 Stig Langvad, formand for DH.
Carsten Jensen Institut for Statskundskab
Landbrugets økonomi og Grøn Vækst - Muligheder og trusler
Jens Peter Bostrup Hvilke krav har fagbevægelsen Faglig konference om social dumping 2. december 2010.
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
EU’s økonomiske politikker – Det indre Marked den 16. august 2013
1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.
Forskning i sjældne sygdomme i Danmark - Barrierer og muligheder Patientforeningernes rolle i fremme af forskningen Torben Grønnebæk Formand Kontaktudvalget.
Dansk Vækst: Fortid, Nutid, Fremtid ATV Carl-Johan Dalgaard.
Ledelse af innovative medarbejdere
EU’s økonomiske politikker – Det indre Marked den 16. august 2011 To emner: Det indre Marked og Økonomisk og Monetær Union Dagsorden: 1)Begreber og teorier.
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
Fremtidens globale konkurrence på viden og innovation bliver også en konkurrence mellem byer. De byer, der skaber de bedste vilkår, tiltrækker de kreative.
mulige reformstrategier
1 Peter Nedergaard: Erhvervsinteressernes adgang til EU-institutionerne 1)Tidligere undersøgelser af EU-lobbyisme 2)Konceptet for Eisings undersøgelse.
Firms, workers, and the Geographic Concentration of Economic Activity Af G. H. Hanson (i) The Oxford Handbook of Economic Geography s
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Christian Bjørnskov Institut for Økonomi Aarhus Universitet Gældskriser 1.
Samfundsøkonomi 13 Uge 22.
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Udliciteringskonference Den offentlige sektors udfordringer – udliciteringer er en del af løsningen Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Har dansk landbrug stadig brug for en fælles landbrugspolitik?
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 3, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen O O mkostninger & Definitioner Adfærd.
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
OPS i internationalt, nationalt og kommunalt perspektiv /Ole Helby Petersen.
Workshop 15 Laurids S. Lauridsen, Internationale Udviklingsstudier, RUC Globalisering - årsag og konsekvenser.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade Kbh. K Vicedirektør Hans Müller Pedersen.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Økonomisk Geografi Globale strømme. Overordnet spørgsmål Hvilke hovedsammenhænge og -forskelle er der mellem de tre økonomiske strømme i verden (FDI,
Mandag d. 8. december 2014 CEPOS VÆKSTKONFERENCE 2014 Flexicurity, kriser, vækst og globalisering Torben Tranæs ROCKWOOL FONDENS FORSKNINGSENHED.
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
Svensk Økonomi – et outsider synspunkt Torben M. Andersen Aarhus Universitet.
Hvad gør EU for klimaet? Jeppe Gents Europa-Kommissionen,
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis.
Økonomisk globalisering
Globalisering, side
LOKAL OG REGIONAL ERHVERVSUDVIKLING Perspektiver på mål, midler og forandring 1. Dansk lokal og regional erhvervspolitik Typisk europæisk? 2. Nye tider,
Den generelle økonomiske politik, her offentlige udgifter og indtægter I 1930’erne steg det samlede offentlige udgiftstryk målt som udgifternes andel af.
En dårlig start på “guldalderen” perioden
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
Vilje til vækst Winni Grosbøll. Vilje til vækst Ruster samfundet til morgendagens udfordringer gennem udvikling af kompetencer og resurser, der øger konkurrenceevnen,
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
Skal vi tvangsnationalisere energi? Andes Stouge 9. juni 2016.
Peter Nedergaard: EU’s industripolitik Den 18. august 2015 Dagsorden 1. Hvad er industripolitik? 2. Baggrunden for EU’s industripolitik 3. Sektorspecifik/selektiv.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
En verdensøkonomi i opbrud?
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Frankrigs Europapolitik under Hollande – holder den fransk-tyske akse?
Peter Nedergaard: EU’s industripolitik
Peter Nedergaard: EU’s industripolitik
Vindmølleindustriens udfordringer
Peter Nedergaard: EU’s industripolitik
Vision 2050 er vejen til vækst
Energiens infrastruktur – ejerskab og demokrati
Peter Nedergaard: EU’s industripolitik
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: EU’s industripolitik Dagsorden 1. Hvad er industripolitik? 2. Baggrunden for EU’s industripolitik 3. Sektorspecifik/selektiv industripolitik i EU 4. Horisontal industripolitik i EU

Hvad er industripolitik? -dækker alt fra redning af enkeltvirksomheder til regionalpolitik -ikke enighed om én præcis definition -sektorspecifik eller de rigtige rammer - selektiv eller horisontal industripolitik

Mål erhvervspolitikken: -fremme strukturændringer – større, færre, mere højteknologiske virksomheder -fremme samarbejdet mellem virksomheder i flere EU-lande - fremme innovation, forskning, teknologisk Udvikling Sigtet: bedre europæisk konkurrenceevne

Elementer i EU’s industripolitik -sektorpolitik: oprindeligt rettet mod ”gamle” industrier (stål, tekstiler), senere mod højteknologi - F & U-stimulering i den prækompompetitive fase: telekommunikation, informationsteknologi - standarder: harmoniserede standarder med virksomhedsdeltagelse - handelspolitik: protektionisme og strategisk handelspolitik (Airbus)

Forskellige industripolitiske traditioner Frankrig: Beskytte Strukturel beskyttelse: standarder, offentlige indkøb osv.: Tyskland UK: Ingen beskyttelse

På hvilket niveau skal industripolitikken besluttes? Regionalt/nationalt: Mest viden, men muligvis også lokal/national hensyntagen og tildeling af særfordele Supranationalt: Lobbyisme lettest her samt mindre viden. Men til gengæld måske bedst til rationel overordnet prioritering

EU-historik 1960’erne/1970’erne: national champions/ statsejede virksomheder, målrettet planlægning 1980’erne: skepsis overfor ovenstående, privatisering, rational choice begrundelser 1990’erne/2000’erne: ovenstående plus vægt på teknologiske og forskningsbetonede rammeprogrammer

2000’erne: globaliseringen skaber en ny situation for industripolitikken •Kina/Indien: anvender national champions med succes •Produktionsbaserede virksomheder forsvinder •Først set som en uanvendelig udvikling (vi skal blot leve af vidensvirksomheder) •Derefter set som problematisk: produktion og F & U hænger sammen •Hvordan løses dette problem i EU uden tilbagevenden til en selektiv industripolitik?

Industripolitikken er vendt tilbage •frygt for globaliseringens afindustrialisering •tab af produktionsarbejdspladser giver tab af innovation •vi kan ikke leve af den kreative klasse alene •gamle argumenter kommer tilbage: støtte og beskyttelse af strategiske industrier

Statsstøtte •Langt fra al industripolitik reflekteres i statsstøtte, men er alligevel ofte en vigtig direkte eller indirekte ingrediens •Kraftigt fald i statsstøtten fra midt 1990’erne (8- 9 pct. af BNP) til midt-2000’erne (omk. 4 pct. af BNP), hvorefter der skete en brat stigning fra 2008 og frem (midlertidig støtte) •Skrappere anti-statsstøttepolitik i EU •Flere undtagelser under krisen

Sektorspecifik industripolitik I •De fleste eksperter er tøvende med selektiv industripolitik, selv om der er mange argumenter for: •Markedsfejl, der kunne korrigeres. •1) stigende afkast p.g.a. store faste produktionsomkostninger og små variable omkostninger = risiko for oligopoler •Svar: nationalisering eller prisregulering

Sektorspecifik industripolitik II •2) Strategisk konkurrence på internationale markeder •Beskyttelse eller støtte til sektorer, som opererer på et internationalt oligopolistisk marked •Strategisk handelspolitik: Boing versus Airbus •”Infant industry”-argumentet = forcere læringsprocessen •Forsvare high tech-sektorer med store positive eksterne ekstanaliteter •Støtte til national champions

Sektorspecifik industripolitik III •3) Sektorer på retur: •Hvis lønningerne er ufleksible og arbejdskraften svær at reallokere, kan det i teorien være rationelt at give statsstøtte på midlertidig basis. •Faren er, at den bliver permanent. •Har historisk opslugt en stor del af udgifterne til industripolitikken i EU.

Eksterne effekter og koordinationsspørgsmål •Sikringen af transportfaciliteter – veje, jernbaner •Nødvendigt med et minimum af kritisk masse af virksomheder. Derfor får de første ofte særligt favorable vilkår. Derfor beskyttes industrier i begyndelsen i visse lande. Men hvornår skal man holde op? •Standarder i EU – hvem sætter dem? CEN, Cenelec, ETSI •Asymmetrisk information mht. fx finansielle selskaber – Svar: nationalisering (venstrefløjen) – skrappere regulering (centrum-højre)

Problemer med at implementere sektorspecifikke industripolitikker •Informationskravene er meget store ved intervention for at hindre markedsfejl – har man denne viden? •Strategisk industri/handelspolitik kan meget let udløse handelskrige •Stærke særinteresser ”sætter” sig på de industripolitiske midler •Sektorer på retur har stærkere incitament til lobbyisme •Derfor ender selektiv industripolitik ofte med ”picking the losers, not the winners”

Horisontale politikker I •Foretrækkes af eksperter i Kommissionen •Forskning & udvikling: •F & U-fremmende politikker kan være forsøg på at løse generelle markedsfejl, som underinvestering i F & U •Patenssystemet er et forsøg på at løse dette problem vedr. manglende afkast på investering i F & U- aktiviteter •Markedsfejlene vedr. F & U forstærkes af potentielle fejl på kapitalmarkedet pga. asymmetrisk information, som gør det vanskeligt at vurdere værdien af virksomheders F & U-aktiviteter •Faren: Blot øgede skattefinansierede profitter

Horisontale politikker II •Uddannelse: •Fare for underinvestering i uddannelse: •Virksomhederne utilbøjelige til at investere i uddannelse, når medarbejderne uden videre kan forlade virksomheden •Enkeltpersoner ofrer kun ressourcer på uddannelse, hvis der er et udviklet offentligt og privat jobmarked, som kan give dem jobs.

Horisontale politikker III •Antitrustpolitikker og regulering: •Sherman Antitrust Act (moder) •Romtraktaten, men lemfældig fortolkning i 1960’erne og 1970’erne – European champions-tankegangen •En liberal handelspolitik kan ikke kompensere herfor •Er kun rettet mod virksomheder i international konkurrence: Vareproduktion (ja) – tjnesteydelser (nej) •Konflikt mellem industripolitik og konkurrencepolitik: Hvor koncentrerede skal virksomheder tillades at være. Oligopoler kan være effektive pga. stordriftsfordele, men konkurrencepolitisk problematiske

Horisontale politikker IV •Regionalpolitikker: •Regional udvikling kræver infrastruktur i form af a) fysisk (veje, energi osv.) og human infrastruktur (udannet arb.kraft, udd.inst.) •Nøglen i moderne vækstteorier •Regionalpolitikker er ekstra nødvendige i f.m. europæisk integration, fordi den i sig selv tenderer mod at favorisere geografisk koncentration. Periferien taber.