Serendipitive potentialer i bibliotekets formidlingsrum Lennart Björneborn Danmarks Biblioteksskole Temadag, 22.11.2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VELKOMMEN .
Advertisements

Min første søgning Hvad gør du, hvis du ikke finder bogen på hylden ?
Læringsstile og lektier
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Udvikling af beboerdemokratiet
Ny strategi for bibliotekerne- NU Jens Thorhauge Biblioteksstyrelsen.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Biblioteket i flere lag Præsentation til projektbørs Vejle, 13/
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
deltagere - Styret interview - Afgrænset emne - 1 til 2 moderatorer timer - Optages på lyd eller video.
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Anslag: ”Søgehistorier”.
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
- Klimaet og den globale opvarmning
- Hvad kan I forvente som forældre?
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
- med nedslag i fremtiden Formandens beretning.
Min første søgning Hvad gør du, hvis du ikke finder bogen på hylden ?
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Dimittend Bachelor - valg, refleksion og oplysning Foråret 2012.
Præsentation & dagens gæst fra Randers bibliotek
Oprettelse af Digital Post
Oplevelsesdesign (på biblioteker)
Bibliotek.dk For seniorer. Bibliotek.dk Hvad kan jeg bruge det til? Søge Finde Bestille.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
SEATTLE-USA SENDAI - JAPAN COTTBUS -TYSKLAND.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/ Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten.
1 Studiestartsprojekt timers case. SDU som brand.
Bibliotekernes fælles e-læringsportal Kick-off d.23. juni 2011.
(Klik med musen – så lærer du noget om materialesøgning)
Biblioteket 5 åbne biblioteker i Sønderborg Kommune.
Finde og åbne et chatrum Brug søgefunktionen i Lync til at finde de rum, du har adgang til. 1.I hovedvinduet i Lync skal du klikke på fanen Chatrum. 2.Skriv.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
ABM i Praksis Kvalitetsinformation og – formidling til lokale borgere og turister Kulturens plads i Danmark i Kolding Børge Søndergård.
Bibliotekets rolle i børns læring. Afholdes 3-4. maj 2007 på Danmarks Biblioteksskole.
Kort version af introfilm. Brug filmklip Genbrug tips. Alle søgesider har skiftende tips til brugen af bibliotek.dk.
Lærerens opfattelse af skolefaget Lærerens opfattelse af Læring og undervisning Skoleforhold og praktiske muligheder Elevernes op- fattelse af skolefaget.
Af Christine Tindahl -kommunikation SKRIV EN FACEBOOK- OPDATERING skriv på vegne af en virksomhed brug 3 minutter på øvelsen.
Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen.
Cross Channel - Tidens største trend.
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Internet = information plus en masse andet ! Men nogle steder er en ”lukket fest” som kræver login ! Søren Noah © 2016.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Projektopgaven.
Byrådets temamøde 15. januar 2015
It som transferværktøj
Reykjavik den 27. september 2016
KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www
Anne Kjølhede Revald, Vejdirektoratet
Litteraturformidling i teori og praksis
Introsidernes betydning
Mere digital litteraturforsyning
Kvalitet i folkeoplysningen
Hvem er jeg 1980 Flyttede til Vordingborg
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Velkomstmøde i MA
Velkomstmøde i MA
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Johari vinduet det vi ved og ikke ved!
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Kære lærer Her har du undervisningsmaterialet til CAMPUS+ Denne vejledning er din guide til undervisningen til at få mest muligt ud af CAMPUS +. Opgaverne.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Serendipitive potentialer i bibliotekets formidlingsrum Lennart Björneborn Danmarks Biblioteksskole Temadag,

© Björneborn  brugeren = central aktør og ressource  brugeren interagerer med bibliotekets menneskelige, fysiske og digitale info.ressourcer  mange formidlingsveje mellem tre ressource-typer:  hum  hum  hum  dig  fys  …  Bibliotek 2.0 = helhedstænkning:  ’hum’ + ’fys’ + ’dig’ supplerer hinanden  brugerinvolvering  bruger-til-bruger-formidling  nye muligheder for serendipitet biblioteket = samlet brugergrænseflade

Foto: Jannik Mulvad

serendipitet 2.0 :-)  ”Vi ender ofte med at blive engageret i noget helt andet end det vi troede, når vi starter med en social teknologi.”  Martin Sønderlev, okt. 2007

bibliotek = mulighedsrum for serendipitet  brugere oplever serendipitet når de finder interessante materialer, oplysninger, mm., de ikke målrettet har søgt efter

biblioteks-faktorer  serendipitet  direkte adgang  diversitet  eksponering  kontrast  markører  sprækker  krydskontakter  mange adgangsveje  ’explorability ’  ’stopability ’  …

obs!  serendipitet for én bruger er ikke nødvendigvis serendipitet for en anden bruger  serendipitet for én bruger én dag er ikke nødvendigvis serendipitet for samme bruger en anden dag

direkte adgang + diversitet + eksponering

kontrast variation + blikfang

Malmö kontrast

Københavns Hovedbibliotek markører

tydelig skiltning, oversigtskort mm. kan trigge brugeres interesser

sprækker plads til det uperfekte inkl. brugernes adfærdsspor

krydskontakter på tværs af emner, genrer, materialer, personer, aktiviteter

krydskontakter på tværs af emner, genrer, materialer, personer, aktiviteter

mange adgangsveje brugeren kan vælge forskellige ruter gennem biblioteket

>multi-reachability> many different access routes to same info.resource

‘explorability’ indretning indbyder til udforskning, græsning, bevægelse, berøring Foto: Jannik Mulvad

‘explorability’ indretning indbyder til udforskning, græsning, bevægelse, berøring

‘stopability’ indretning indbyder til at man standser op, vurderer, fordyber sig

‘stopability’ Frederiksberg Bibliotek: “serendipitetssofa” :-)

biblioteks-faktorer  serendipitet  direkte adgang  brugernes uhindrede adgang til bibliotekets ressourcer (inkl magasiner)  diversitet  rig mangfoldighed af emner, genrer, materialer, personer, aktiviteter  eksponering  nysgerrighedsskabende formidling  kontraster  variation + blikfang / stille-zoner + eksponerings-zoner  markører  tydelig skiltning/ oversigtskort/ henvisninger kan trigge bruger-interesser © Björneborn

 sprækker  plads til det uperfekte inkl. brugernes adfærdsspor  krydskontakter  på tværs af emner, genrer, materialer, personer, aktiviteter  mange adgangsveje  brugeren kan vælge forskellige ruter gennem bibliotekets formidlingsrum  ’explorability’  indretning indbyder til udforskning, græsning, bevægelse og berøring  ’stopability’  indretning indbyder til at man standser op, vurderer, fordyber sig © Björneborn biblioteks-faktorer  serendipitet

bibliotekarer skaber kontaktflader mellem brugere og info.ressourcer  skaber overblik og navigationsmuligheder  gør det nemmere at søge det ønskede  hjælper brugere at finde, hvad de bevidst leder efter  stimulerer også nysgerrighed og serendipitet  gør det nemmere at møde det uventede  hjælper brugere at finde, hvad de ikke bevidst leder efter

ser + en + dip + itet huske-rebus? god fornøjelse med serendipitet :-)