Politisk fokus 2009 En inkluderende folkeskole - også for børn med ordblindhed årsmøde 2009 Stella Steengaard 1 Under indtryk af det forestående kommunalvalg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Kommunalvalg for alle Dagsorden for workshoppen
Elever i specialklasser og specialklasseelever
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Oplæg - Christinelystskolen den 9. september 2009
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
FN’s Handicapkonvention
DDS PowerPoint 2009 Eksempel på opsætninger DDS titel dias.
Gymnasielektionen screening i dansk
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Ordblindhed Hvad er det?.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Folkeskolereform Version 1.0
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Alle børn er alles ansvar
Bedre overgangsvejledning gennem øget aktørinddragelse på Djursland Et projekt med: Viden Djurs – Lead partner UU-Djursland Ørum Skole Auning Skole.
Hvordan lykkes det at få de unge fra folkeskolen videre til en ungdomsuddannelse og til at gennemføre en ungdomsuddannelse? Hvordan sikrer vi, at de unge.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
DET GODE UNDEVISNINGSMILJØ Al magt til eleverne. Undervisningen Indflydelse Store rammer Den enkelte elev - fællesskabet Indlæringsformer Boglig - erhvervsfaglig.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Velkommen til forældremøde
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
8. maj Folkeskolens nationale tests Karl-Åge Andreasen 2.
BPU Karen Il Wol Knudsen, beskæftigelsespolitisk konsulent Februar 2009 Kursusdag 1 for DH’s repræsentanter i LBR og RBR.
Målstyret læringsreform
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Nota Nationalbibliotek NN Nila Korzen. Dagsorden Hvad er Nota og hvem kan blive brugere? Bøgerne Formaterne Særlige services Nærmeste fremtiden Kort introduktion.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Velkommen til forældremøde
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
SPS Ny procedure for opmærksomhed og ansøgning. Problemstillingen er –Forskel på rettigheder i kommunalt regi og i ungdomsuddannelserne –Derfor er der.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Lokale arbejdstidsdrøftelser TU 19 BUF’s budget 2019 og 20
Velkommen Dagens program.
Velkommen Dagens program.
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Politisk fokus 2009 En inkluderende folkeskole - også for børn med ordblindhed årsmøde 2009 Stella Steengaard 1 Under indtryk af det forestående kommunalvalg nov. 2009

Udfordringen For mange elever forlader folkeskolen uden at kunne håndtere skreven tekst ved at •kunne læse og skrive •være tilfredsstillende kompenseret (fx it-rygsæk) årsmøde 2009 Stella Steengaard 2

Målet •fuld personlig udvikling •alle potentialer udvikles årsmøde 2009 Stella Steengaard 3 Folkeskolen har en central rolle !

Vigtigt … •familierne bliver hørt/forstået •ordblindhed anerkendes •tidligt fokus på risiko for ordblindhed - også før folkeskolen •fra skolestart opmærksomhed på risiko for ordblindevanskeligheder •tidlig og tilstrækkelig god afdækning af specifikke læsevanskeligheder årsmøde 2009 Stella Steengaard 4

Vigtigt … •målrettet pædagogisk indsats i hele skoleforløbet •kompensation udnyttes optimalt og der undervises i kompensation •i alle skolens fag tilrettelægges undervisningen ud fra elevens særlige forudsætninger •elevplaner og uddannelsesplaner bruges aktivt •tæt samarbejde mellem skolen og elevens familie årsmøde 2009 Stella Steengaard 5

Hvad vil vi have … årsmøde 2009 Stella Steengaard 6

Vi vil have … årsmøde 2009 Stella Steengaard 7 En inkluderende folkeskole - også for børn med ordblindhed

Lokalt i kredsene •17. nov er kommunalvalg •politikerne vil gerne vælges •mulighed for at påvirke og forpligt lokale politikere •afkræv klare politiske tilkendegivelser årsmøde 2009 Stella Steengaard 8 Arne Munch-Petersen taler ved et politisk møde i Herning, 1934.

Lokalt i kredsene •Sæt dig ind i partiernes og politikernes programmer •Hav fokus på børn, unge, undervisning og uddannelse årsmøde 2009 Stella Steengaard 9

Lokalt i kredsene •Mød op til politiske møder og stil spørgsmål •Brug gerne eksempler fra virkeligheden i din kommune •Forpligt politikerne - afkræv klare politiske tilkendegivelser årsmøde 2009 Stella Steengaard 10

Lokalt i kredsene … efter valget: hold politikerne fast på hvad de lovede i valgkampen årsmøde 2009 Stella Steengaard 11

Du er ikke alene … •Vær aktiv i DH-afdelingerne –påvirk agendaen her –udnyt styrken ved at stå sammen •Brug FN-konventionen om menneskerettigheder for personer med handicap –de generelle artikler (især art. 2+3) –art. 24 om uddannelse årsmøde 2009 Stella Steengaard 12

årsmøde 2009 Stella Steengaard 13 Spørg politikerne

Forslag til spørgsmål til politikerne … •Trods indsats og gode hensigter forlader fortsat op mod 1/5 af eleverne folkeskolen uden at kunne læse, skrive og regne så godt, at de kan gennemføre en ungdomsuddannelse. Børn med ordblindhed har specifikke vanskeligheder med at omsætte bogstav til lyd. Derfor har børn med ordblindhed en særlig udfordring i at lære at læse og skrive. Ved målrettet undervisning og udnyttelse af kompensation møder elever med ordblindhed ikke denne barriere. årsmøde 2009 Stella Steengaard 14

Forslag til spørgsmål til politikerne (fortsat) … •Hvordan vi du sikre at vi her i kommunen har En inkluderende folkeskole - også for elever med ordblindhed Så børn med ordblindhed fuldt udvikler de personlige potentialer og efter folkeskolen kan honorere læsekravene i videre uddannelse og beskæftigelse. •Hvad er dit bud på et mål for elever med ordblindhed i folkeskolen, og hvordan vil du måle om målet nås? (5% har ordblindhed, 2% i alvorlig grad) årsmøde 2009 Stella Steengaard 15

Ønsker for 2009 En inkluderende folkeskole - også for børn med ordblindhed Ved en •En god valgkamp op til kommunalvalget 17.nov •At vi må blive hørt og få indflydelse på vegne af mennesker med ordblindhed årsmøde 2009 Stella Steengaard 16

Illustrationer årsmøde 2009 Stella Steengaard 17 •Fotografer til illustrationerne: Lillian Møller, Jørn Kildall, Gitte Lauritsen, Jørgen Wolek, Hens-Henrik Tofft, Jonas Jensen •Kilde: •Foto dias 6 og 8, fotograf er ukendt og kilde ukendt for foto dias 8, mens foto på dias 6 er fra

Lokalt politisk fokus 2009 Tak for I lyttede Stella Steengaard Ordblindeforeningen i Storstrøm Ordblindeforeningen i Danmark Tlf.: Mobil: årsmøde 2009 Stella Steengaard 18