OVERNATNINGSKAPACITET

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Gammelheds-Philosophy
Livets Ord November 2008.
Overdrevet – et naturrum i byen
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
Minervamodellen MINERVA er et segmenteringsværktøj, der placerer den danske befolkning i 5 segmenter baseret på livsværdier.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Alle soldaterne i delingen var kaldt til samling, da der var
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
I dag er temaet Visualisering
Kære ven her er Lidt godt grin til dig.... (Hehe) ;o)....ikke for børn og sarte sjæle...
Borgernes barrierer for brug af IT
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Er mit barn klar til skolestart ?
Studietur til Amsterdam S. Vores ankomst til Amsterdam Her er vi lige ankommet til Amsterdam og indtager vores morgen mad. Studieturs udvalget.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Produkt ProduktionProfil/Politik People GenbrugelighedSvanemærke Økologi Bæredygtighed Kvalitet Mindre CO 2 Ingen spildevand Minimalt udslip Ingen kemikalierGenbrug.
Hvor der er fokus på klimaet.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Paris 2013 Informationsmøde. Aftenens program VELKOMMEN Marker fremmødet og tjek mobil samt hjemme nr. HVEM SKAL MED FRA UNGDOMSSKOLEN Præsentation REJSE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
O-service - Nye muligheder Alle slags arrangementer ind. Bedre visning og sortering af kalender. Tilmelding af ikke-DOF medlemmer. Betalingsmetoder og.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
FolkeFerie.dk - Et stykke levende danmarkshistorie 1938Ca. 1962Idag FolkeFerie.dk blev oprettet i 1938 under den ferielov, som Stauning stod i spidsen.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
1. Information – hvem – hvad – hvordan 2. Programmet – aktiviteter 3. Noget interesserer dig – eller ikke 4. Din tilmelding – hvordan 5. Spørgsmål nu.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
At tale om sexualitet.
Camping Temaanalyse 11. oktober 2005 Gennemført af Jysk Analyse i maj 2005 Opkald til 3012 personer, 2310 gik videre Gennemført telefon interview med 608.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
FÆLLESSKAB.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
PARIS 2015 Informationsmøde.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
Fællesskab i byer. Koncerter Vi synes der skal være nogle flere koncerter. Det behøves naturligvis ikke at være en dyr koncert. Vi tænker vær halve år.
Stress En folkesygdom?.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
1. Information – hvem – hvad – hvordan 2. Programmet – aktiviteter 3. Noget interesserer dig – eller ikke 4. Din tilmelding – hvordan 5. Spørgsmål nu.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Jeg bestemmer Medborgerskab – Tema 1. 2 Tema 1 – Dag 1 Medborgerskab 1. Jeg bestemmer 2. Vi bestemmer 3. Med i samfundet 4. Indflydelse De 4 temaer.
Velkommen - det er et kønt hold ….
Lavet af Cesilie Bitsch og Viktor Aarslev
Hvordan løser vi klimaknuden og hvad kan forbrugerne gøre?
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

OVERNATNINGSKAPACITET 21.NOV.2007 BORNHOLM OVERNATNINGSKAPACITET

TRENDS SOM REDSKAB

TRENDS TREND - DEFINITION Forandringsproces fra firstmover til follower Trends hos firstmovers breder sig til adfærd i massemarkedet Det firstmoverne gør – gør vi andre efter

1 ISCENESÆTTELSE - MÅL Identitet via forbrug. Forbrug = bredt (materielt, immaterielt, arbejdsplads, uddannelse, medlemskaber, holdninger, oplevelser og rejser mv.). Via forbruget (valgene, prioriteringerne, fravalgene ) sender vi signaler til omverdenen. Og tegner et bestemt, bevidst billede . Vi er designforbrugere, oplevelsesforbrugere, livsstilsfor- brugere – også af rejser. Charterrejser vælges fra, fordi det er standardvare. 3-stjernet vælges fra, for 3 stjerner er lavkvalitet. Iscenesættelse af fællesskaber såvel som individet. Alle rejser. Hele tiden. Ingen gider se feriefotos. Eller høre om ferien Rejse – det gør vi bare (fra livsstil til dagligdag) NB: Vi må iscenesætte Danmark Bedre endnu - iscenesættelse af Bornholm som Danmarks ferieparadis At genfinde storhedens tid via et moderne livsstilsudbud Være ude 24 timer i døgnet = udstyr til gæsten Konvertibles – fast udstyr Opgradering til 5-stjerner Turistkontoret som galleri, mødested, lounge, musik, messe

2 KOMPROMISØKONOMI - MIDDEL Optimeringsøkonomi. Forståelse af livsstilsbudgettet. Ingen har råd til alt det, de ønsker sig. Derfor prioritering og kompromis. Villighed til at ”lide”. Gå på kompromis med tid, ikke kvalitet. At ville det som ønskes. At kunne det som ønskes - essentielt. Skal det være må det være Jordomrejsen det ene år. Danmark det næste. NB: I Danmark kender man de økonomiske smutveje Lad andre kategorier og temaer end Bornholm blive kompromisset

TRENDS GENERELT STRATEGISK BEREDSKAB Iscenesættelse Kvalitet SAMFUNDS TRENDS LIVSSTILS TRENDS TRENDS REJSE STRATEGISK BEREDSKAB Iscenesættelse Kvalitet Ansvarlighed Sundhed Fællesskab Tro Mobilitet Kontrol Convenience Customazation Globalisering Kompromisøkonomi 2-3 år Iscenesættelse Urban living Belief living OFF er IN (on -limited) Slow life Forbruget som spejl PSR -ansvarlig livsstil Tapas living Experience consumer Sund sjæl Sydlandsk livsstil Kompromisøkonomi 1-2 år Iscenesættelse Tapas travel / a la carte Weekendrejse på hverdage Sport on spot / sporty mind Rejse med mening Intelligent travelling (on/off) Den grønne rejse Virtuelt rejseliv Slow travelling Sammen hver for sig Denmark revival Kompromisøkonomi  1 år OVERNATN. BORNHOLM Iscenesættelse Unikt Bornholm Studie Kompromisøkonomi

Et håndværk at kunne tiltrække gæster En videnskab at kunne forstå dem Raketvidenskab at få dem til at komme igen og igen og igen firstmove

TRENDS NIV I EKSEMPEL 3 SAMFUNDSTRENDS

1 KVALITET Nøgleordet for al vores adfærd og forbrug på kryds og tværs af kategorier: fødevarer, boligindretning, tøj, kultur, rejser, undervisning, møbler, teknologi, ledelse osv. 1: Oplevet tomrum 2: Modreaktion til discount og overflod. Der betales meget gerne ekstra for kvalitet. Og tendensen fortsætter. Ikke bare kvalitet - livskvalitet, kvalitetstid, ro, fordybelse mv. Kvalitet købes, fordi vi ikke gider bruge ting som ikke virker. Økologi er direkte forbundet med kvalitet. Hellere lidt med godt Skal tilfredsstille alles behov 100% Dvs. ingen kompromisser eller oplevet discount Kvalitetstid – det er blevet besværligt at rejse ud NB: Danmark er lige om hjørnet Boom i dyre (læs: kvalitets-) produkter Specialiserede produkter / niche produkter Totalt økologisk feriekoncept Mød en bornholmsk mormor

2 ANSVARLIGHED Vi tager orlov, rejser ud for at udleve vores ansvarlige potentiale Vi mangler mulighed for at iscenesætte os som ansvarlige på almindelige rejser / ferier NB: Danmark har et naturligt forspring på ”ansvarlighed” – vindmøller, økologi mv. Alle typer overnatningssteder skal opfordre os til altid at slukke på kontakten for at spare strøm Bæredygtighed ind i ferierne = MILJØRIGTIG FERIE Projekt ”Bornholm-Behov” – hjælp en lokal… Mulighed for velgørenhedsarbejde på ferien. Indblik i byggematerialer, genbrug af skrald, mulighed for økologi, halmfyr og … mv. En selvfølge og udspring af vores udvikling: - Det immaterielle forbrug. - Søgning efter mening med vores forbrugeri. Ansvarlighed er modreaktion på overforbrug, materialisme, egoisme, forbrugerisme, individualisme mv. Klar forventning til andre. Ansvarlighed er vigtigt i alle aspekter i livet og er mange ting.

3 SUNDHED Røgfrie ferier skal vi lede efter Naturlighed frem for velvære og wellness. Kobles med sport, motion og fødevarer direkte. Udmønter sig fx i rygestop, afholdenhed, mindre spiritus, rene fødevarer, søvn, ingen light produkter. Er livskvalitet, balance, et godt udseende, hvilen i sig selv. At leve sundt = kontrol, overskud, veltilfredshed, et godt liv. Kræver overskud. Og tid, som er en begrænset ressource. Lægevidenskab frem for det alternative Mental sundhed frem for fysisk Også hos dem, man ”handler” hos / arbejdspladser Sundhedseksperter frem for slankeeksperter Røgfrie ferier skal vi lede efter Det kan være svært at følge daglig sund livsstil på ferie Tabeller og kostregler tilgængelige og på alle sprog NB: I Danmark er der ro og rum til at pleje sig selv Ferien kan blive redskab til ens sundhedsudvikling Det bedste = det sundeste ”Sundheds smiley ”+ good remarks Udbud af sunde, individualiserede tilbud Økologi fra ende til anden Fri adgang til fitness = del af leje Bornholm – 100% røgfri? Bornholm = ren økologi?

TRENDS NIV II EKSEMPEL 3 LIVSSTILSSTRENDS

1 1: URBAN LIVING Nye butikker og convenience koncepter i ferieområder Urbane tilbud alle steder Nyt aktuelt tilbud og ikke blot ”gammel film i den lokale bif” Ferieboliger indrettet som café med loungeområder Sommerhuse uden køkken, dårlig nips, flere badeværelser, flytbare vægge, lokal kunstner, vinskab og cocktailshaker som standardudstyr Storby lyde Internationale magasiner Cykler som standardudstyr Shuttle buses, cykler Rickshaws Hovedstæderne inspirationskilde nr. 1 Center for liv, puls og oplevelser Vi bor i storbyen, og rejser til endnu større byer for at få mere af det gode Det hektiske sted, hvor vi slapper af og reloader Storbyen lever – vi lever (og er i live) = forbrug af storbyer Vi bringer urbane temaer, værdier og lyde hjem Vi vil helst ikke forlade byen, derfor vil vi også gerne arbejde i byen Vi vil leve midt i det hele. Være tæt på alt Arbejde og private zoner fusionerer Vi finder frihed i storbyen, ingen kender os og alt er muligt Forbrug af café og restaurant sent om aftenen

2 2: A LA CARTE - TAPAS Feriecoach / planlægger, der aflægger dagligt visit, så vi kan plukke det bedste hver dag Fast tilknyttet fysio., frisør eller stylist Flere ferieboliger – én familie. De 14 dage udi sommerhus bliver til opdelt i 7 små ferier med forskellige mennesker og temaer Bornholm – bedste feriested for dyr? Variation og muligheder Muligheder, muligheder, muligheder ”Messer” Og tapas travelling, tapas eating, tapas enjoying Vi tilstræber lidt af det hele – alt Hellere lidt men godt Vi mikser og matcher eksisterende tilbud og muligheder Vi plukker og sammensætter på ny Vi udvikler eget og nyt Vi rejser ud sammen, men gør ting hver for sig – mødes senere for at tilfredsstille vores behov for samvær – og iscenesættelse Familierejse = 5 forskellige rejser med få møder planlagt undervejs Rejser baseret på interesser frem for forhold Udlevelse af vores livsstil ALLE steder

3 3: SLOW LIFE Nye fællesområder, fx grillpladser, legepladser, amfi-teatre, foredrag, roadshows mv. Øen rundt i hestevogn  Foredrag ved alle udstillinger Lær at røge dine egne sild og få ”sol over Aalborg”, når du kommer hjem Slow shopping – i specialbutikker Slow food – især fortæring (også forberedelse af og til) Slow down er synonym med kvalitet, kvalitet og kvalitet – herunder livskvalitet og kvalitetstid  kvalitetsconvenience Lean/convenient living – planlægning så der bliver tid til slow Tingene må være ukomplicerede og lige til at gå til Slowing down - good for you, for us Modreaktion på mange års hektiske livsstil Strække alt så længe som muligt. Nyde

TRENDS NIV III EKSEMPEL 3 REJSETRENDS

1 1: BELIEF TRAVELLING Værdigrundlag, der styrer valg i livet. Og forbruget. Og rejsen Udforske det, vi ikke kan se. Og det vi ikke har oplevet før. Vi har fået alt serveret Identitet frem for ideologi (vi skal kunne iscenesætte os gennem rejsen) Troen på at koble 100% fra  kun gøre det, som gør en glad Troen på, at det kulturelle, det fremmede beriger Rejse uden for ”normale grænser” Får qua netværk kontakt til autentiske oplevelser = tro på netværkets anbefalinger Introduktion og følgeskab af lokalkendt.  slippe uden om turistfælderne Tro på, at man får det, man ser (køber) Tager på åndelige rejser til fx Indien, Tibet  introduktion til andet religiøst perspektiv Tager på vidensberigende rejser Holisme – både det mentale og det fysiske stimuleres Troen på, at vi må opleve vores eget land (rødder), nu hvor vi har oplevet hele verden Økologisk ferie, fordi økologi er en forbrugertro, der er kommet for at blive Kvalitet hjemme – krav om det samme ude Brug af internationale koder for luksus  koder = rettesnor til den bedste oplevelse Tro på rejseudbyder – tro på rejsemål Møde med fremmede Teologer Ceremonier Ferie for fred / rejse for renselse Kvalitet Kontakt. Nærvær Iscenesættelse af gæsten. Ikke udlejer eller bureau Hvordan kan vi give denne specifikke familie værdi = noget at tro på

2 2: INTELLIGENT TRAVELLING Off er in Tilstede i nuet (lytte, involvere sig, vise interesse, være på, svare) Høj bevidsthed om, hvornår andre kan få adgang til ens liv. Og hvem Ikke længere tilgængelig 24 timer i døgnet. Endnu mere udtalt på ferien Arbejdsmobilen & den bærbare bliver tilbage på kontoret. Uundværlighedssyndromet er parkeret hjemme og barometeret er indstillet på recharge. Værelser, bungalows, hytter, sommerhuse, pensionater, campingpladser og vandrehjem uden fjernsyn, uden radio. Ikke dyrebar tid på ingenting Restauranter med politik om mobilfri zone, røgfri zone og børnefri zone. Rejser uden mobilen i tasken. Lægge den i hotellets bankboks. Max tjekke én gang om dagen Rejser til steder uden ”larmende underholdning” Overnatning = frihed, stilhed, vibrerende energi Ude = oplevelse, kultur, musik, spise, hygge, shoppe – spontant. Feriepasning af teknologien = mobil vikarer Sms / mail butlere Gæster må slukke mobilen – ellers ikke velkomne

3 3: SPORTY MIND Bornholm kan profilere sig som et sportsmekka Etablering af løberuter Bornholm Marathon 2008 Cykel hype – med events, uforudsigelige ruter, off track Bornholm Open Foredrag og events med sportsstjerne Tennisturnering mellem xx & yy Sportsfaciliteter og caféer i havnene 3: SPORTY MIND Rejsesteder med max mulighed for at slappe af / lade op + mulighed for at dyrke sin krop, dyrke sin sport   Forfølge sine interesser med sammen med dem som er nær ELLER forfølge interesser hver for sig = samtale når vi mødes. Fx mand til yoga, kvinde til golf Valg af rejsesteder med mulighed for: Surfe, kite-surfig, cykle, mountainbiking, golf, yoga, tai-chi, tennis, trekke, ski, beach volley, fitness, løb mv. Rejsedestination om sommeren med snowboarding på gletcher om formiddagen. Golf om eftermiddagen og sejle om aftenen Ferie med optræning af krop. Gøre kål på fx arbejdsskade. Sport + bestilling af kiropraktor/ alternative behandlinger  valg af rejsedestination = sport-fleksibilitet  Sport + forebyggelse + nærvær + egenoplevelser + fællesskab = kollektiv individualitet

OPSAMLING Hele verden er tilgængelig – og vores rejsemål. Vi er mere domineret af iscenesættelse end pengepung. Vi har oplevet alt. Utallige gange. Så vi er professionelle rejseaktører. Forventningerne er høje. Alle ”kan gøre det” så der skal mere og mere til at skille os ud. Mest interessant af alt: vi tager vores behov og livsstil med på ferie. Danmark har så meget at byde på. Men der mangler iscenesættelse og modernitet. Livgarden, Den lille havfrue. Sol over Gudhjem og Nordsøcentret ER hyggeligt. Men ikke ”sexet”. Danmark bliver altid fremstillet som hyggelig. Det er generisk. Der må mere til.

TRENDS NIV IV QUICK´N´DIRTY BORNHOLM TRENDS

BORNHOLM TRENDS OG LAD DET VÆRE SAGT: Det er ikke lutter lagkage TIL DAGENS ANLEDNING: Vi har netop spurgt 30 firstmovere, primo nov. 2007: 10 unge (20-30, flyttede hjemmefra, ingen børn) 10 ung familier (småbørn) 10 50+ (børn voksne eller flyttet hjemmefra) OG LAD DET VÆRE SAGT: Det er ikke lutter lagkage

BORNHOLM TRENDS DANMARK GENERELT DK er hot Firstmoverne valgte at holde en del af sommerferien i DK i 2007 Firstmoverne vil gøre det samme i 2008 Husk at firstmoverne trækker andre – så hvis de får en god oplevelse, så… DK = vores rødder DK = afslapning (men afslapning er ikke = kedeligt) DK = kulinarisk oplevelse DK = fede strande DK = Nordjylland og Nordsjælland DK = ”røv” moderne på værdier Dvs. økologi, sporbarhed, bæredygtighed, ansvarlighed, holisme, fællesskab, immaterielt forbrug, kunst, design mv. Fællesskab = lejrskole, camping, telt, vandrehjem – men i luksusudgave Fællesskab = fællesmuligheder på hoteller, sommerhuse og pensionater

BORNHOLM TRENDS NORDJYLLAND: Unik, smuk natur Venlige folk = service Afslappet = godt udgangspunkt for afslapning Mange muligheder – også for at komme væk  Skagen hot, hot, hot (meget liv) Vidstrakte strande Et naturparadis SJÆLLAND: Mondænt De rigtige har sommerhus de rigtige steder Tæt på Hovedstadens tilbud Gode restauranter Meget liv Sjovt

BORNHOLM TRENDS BORNHOLM GENERELT Bo hvordan: Hotel, lejlighed, vandrehjem Komme til hvordan Færges opleves som umiddelbare eneste mulighed Færge opleves besværligt Tænker ikke over, at man bare kan tage flyveren NB: Bornholm associeres ikke med hotel ferie samt convenience til adgang ”Bornholm er dyrt”. Det er lige så billigt at holde ferie på Mallorca. Og billigere at rejse til Berlin” ”De bør fokusere på kvalitet frem for kvantitet”

BORNHOLM TRENDS BORNHOLM: ”Nice” – men lidt kedelig Ok – men ikke specielt DK – men langt væk Hyggelig – men lidt usexet Bliver kaldt for solskinsøen – ”holder ikke” (flere solskinstimer i Nordjylland) Rønne – opleves lille  der er ikke noget specielt at tage til Bornholm for som det opleves p.t. ”Gider ikke cykeltur og pukle rundt, det forbinder jeg Bornholm med” ”Det er sjovt, for Bornholm var det hotteste og mest tjekkede feriested i DK i gamle Dage. Det kunne ikke blive mere eksotisk” NB: Heldigvis passer det ikke. Det er opfattelsen og dermed ”virkeligheden” = det skal kommunikeres

BORNHOLM TRENDS BORNHOLM – HVAD FORBINDES MED: Hammershus Svaneke Bare øen Alt andet end Dueodde – tak Minus sydkysten Allinge røgeri Enkelthed Vand over alt – godt, men også økuller Mulighed  fra ”økuller” til det eksotiske

BORNHOLM TRENDS BORNHOLM – CITATER: ”Hvis jeg skulle på romantisk weekend med en super lækker mand, så ville jeg bare ikke vælge Bornholm. Der er ikke nok puls. Det er lidt for langsommeligt. På Bornholm er det sådan lidt. Ja, hurra: far mor og børn, og så er vi på cykel tur. Men hvad, det kunne være meget fedt at spille golf derover, hvis det er en fed bane, for det er en kanon smuk ø”. ”Der er ikke nok byliv”. ”Det er svært at komme rundt, hvis man ikke har bil med. Mobiliteten mangler” ”Og så færgeturen, hvem gider i grunden det. Så hellere en times flyver til London og så er man der bare”. ”Det værste er færgeturen. Mangler en pålidelige færge, der ikke vipper”.  Måske skal man bare kommunikere at man kan flyve

BORNHOLM TRENDS ”Der er ikke så meget markedsføring, så man skal selv undersøge, hvad man kan lave eller besøge der. Der er heller ikke så mange transportmuligheder” ”Igen, det koster lige så meget som at tage til udlandet, så vil jeg hellere tage til andre steder, hvor der er godt vejr”. ”Mangler info om øen og hvad man kan lave”. ”Flere muligheder inden for overnatninger på Bornholm. Der skal være bedre alternativer til folk, som måske ikke ligefrem gider camping eller lign.”. ”Mere attraktiv markedsføring om Bornholm, der skal tænkes mere livsstil ind”.

BORNHOLM TRENDS FORBEHOLD (FOR IKKE AT HOLDE FERIE I BORNHOLM) Mangel på spændende og aktivt natteliv Mangel på spændende events Mangel på oplevelse af gennemført sund ferie Mangel på gode restauranter, økologi og etnisk mad Mangel på spændende specialbutikker KRAV Frihed hvad angår ankomst og afrejse vægtes

BORNHOLM TRENDS OPSAMLING De er ikke negative, men der er mange barrierer - oplevet HUSK Vi ser ikke tingene, som de er. Vi ser dem, som vi er Hanekamp i Sao Paulo -Næ sgu da Hønseskidning i Svaneke