ITU forår 2010 Paul R. Metelmann

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
Kend din hverdagskemi Evaluering af oplysningskampagne for Miljøstyrelsen 2013.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Lektion 7: Segmentering, test og måling
Borgernes barrierer for brug af IT
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Afsætning 2012.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Elevernes digitale dannelse
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Hej. Vi er Lotte og Jesper - og vi er her i dag fordi vi skal fortælle jer lidt om et 4 ugers projekt vi lavede sidste forår, som tog udgangspunkt i Roskilde.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation / it.
Profil af Olivias læsere Marts 2007 Media. 2 Hvor mange læser Olivia  Olivia har læsere  Kernelæserne skal findes blandt de 8-12 årige piger.
Kristelig Arbejdsgiver- forening – Den Danske Model August 2012.
Det kan være, du tror, du har set denne før…. da især mænd har synes, det har været vældig sjovt at videresende den…. MEN… se den igen og se den kloge.
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Målgrupper og problem- formulering
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Statistik.
Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
Præsentation til eksamen i ERHVERVSCASE
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Kommunikation med målgruppen
Segmentering, interessentanalyse og kategorisering
Præsentation af Det retoriske kompas
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Hvad er målgruppeanalyse
Grundlæggende regnskabsforståelse
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Kursus for skolesekretærer: Skolens skriftlige kommunikation
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
”Mediemakt og kvinnemakt i Danmark” Pernille Tranberg, chefredaktør
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Segmentering, interessentanalyse og kvalitativ metode
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Segmentering, interessentanalyse og kategorisering
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
3. Kursusgang Segmentering, interessentanalyse, pro-blemformulering og kategorisering
Segmentering, interessentanalyse og kategorisering
Kursus i Målgruppeanalyse
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Præsentationens transcript:

ITU forår 2010 Paul R. Metelmann Målgruppeanalyse ITU forår 2010 Paul R. Metelmann

Dagens gæst Underviser i Målgruppeanalyse Mange års erfaring med kommunikationsarbejde, web og IT ”Fra mediefascination til strategifetichist”

Evaluering og videre udviklingt Hvor er vi? Foranalyse Segmentering Målgruppeanalyse Konceptudvikling Usability-test Test Evaluering og videre udviklingt Målgruppeanalyse Usabillity-test

Et kendt problem…

Hvad gør vi? Sum to og to i et par minutter?

Lad os lave et nyt skilt!

Din mor arbejder ikke her!

Grundlaget - analysen Hvad er problemet? Hvad er de mulige løsninger?

Hvad er en målgruppe? En målgruppe er den gruppe mennesker, man som afsender er interesseret i at kommunikere til, hvad enten man vil: Oplyse dem om noget Få dem til at handle Underholde dem Ønsker at sælge dem et eller andet.

Vigtigt om målgrupper Forskel på målgruppe og masse Man skal ikke blot vide, hvem man henvender sig til; man skal også vide noget om dem

Pointer om målgrupper Fra modtager til bruger Når brugeren skal vælge Segmentering er ikke nok En præcis målgruppe giver et godt produkt

Modtager… Afsender - hvem siger noget Budskab - hvad siger de Medie - hvilken kanal bruger de Målgruppe - hvem siger de det til Effekt - hvad skal de gøre

Og det gør vi så…?

Og så går det amok... Shannon og Weaver

Flere modeller

Nyt syn på information Fra passiv modtager af information…

Kommunikation og dialog …til aktiv bruger af kommunikation

Store udfordringer Hvordan får vi ”kunderne” til at ”købe” vores ”produkter”

Fra eksponering til handling Kommunikationsprodukt 100 personer 3 personer

Så er der film...

Kurt ka’ li’ Kubik Mange priser Blev en del af sproget Kan huskes 26 år efter Men…

…den virkede ikke Ingen effekt hos målgruppen Hvad gik der galt?

Med den nye viden

Frit valg på alle hylder Livssituation Relevans Behov Værdien Omkostninger

Livssituation

Relevansopfattelse

Informationsbehov

Informationsomkostning Si meliora dies, ut vina, poemata reddit, velim scire, chartis pretium quotus arroget annus. scriptor abhinc annos centum qui decidit, inter perfectos veteresque referri debet an inter vilis atque novos? Excludat iurgia finis, "Est vetus atque probus, centum qui perficit annos." Quid, qui deperiit minor uno mense vel anno, inter quos referendus erit? Veteresne poetas, an quos et praesens et postera respuat aetas? Iste quidem veteres inter ponetur honeste, qui vel mense brevi vel toto est iunior anno. Utor permisso, caudaeque pilos ut equinae paulatim vello unum, demo etiam unum, dum cadat elusus ratione ruentis acervi, qui redit in fastos et virtutem aestimat annis miraturque nihil nisi quod Libitina sacravit. Ennius et sapines et fortis et alter Homerus, ut critici dicunt, leviter curare videtur, quo promissa cadant et somnia Pythagorea. Naevius in manibus non est et mentibus haeret paene recens? Adeo sanctum est vetus omne poema. ambigitur quotiens, uter utro sit prior, aufert Pacuvius docti famam senis Accius alti, dicitur Afrani toga convenisse Menandro, Plautus ad exemplar Siculi properare Epicharmi, vincere Caecilius gravitate, Terentius arte. Hos ediscit et hos arto stipata theatro spectat Roma potens; habet hos numeratque poetas ad nostrum tempus Livi scriptoris ab aevo. Interdum volgus rectum videt, est ubi peccat. Si veteres ita miratur laudatque poetas, ut nihil anteferat, nihil illis comparet, errat. Si meliora dies, ut vina, poemata reddit, velim scire, chartis pretium quotus arroget annus. scriptor abhinc annos centum qui decidit, inter perfectos veteresque referri debet an inter vilis atque novos? Excludat iurgia finis, "Est vetus atque probus, centum qui perficit annos." Quid, qui deperiit minor uno mense vel anno, inter quos referendus erit? Veteresne poetas, an quos et praesens et postera respuat aetas? Iste quidem veteres inter ponetur honeste, qui vel mense brevi vel toto est iunior anno. Utor permisso, caudaeque pilos ut equinae paulatim vello unum, demo etiam unum, dum cadat elusus ratione ruentis acervi, qui redit in fastos et virtutem aestimat annis miraturque nihil nisi quod Libitina sacravit. Ennius et sapines et fortis et alter Homerus, ut critici dicunt, leviter curare videtur, quo promissa cadant et somnia Pythagorea. Naevius in manibus non est et mentibus haeret paene recens? Adeo sanctum est vetus omne poema. ambigitur quotiens, uter utro sit prior, aufert Pacuvius docti famam senis Accius alti, dicitur Afrani toga convenisse Menandro, Plautus ad exemplar Siculi properare Epicharmi, vincere Caecilius gravitate, Terentius arte. Hos ediscit et hos arto stipata theatro spectat Roma potens; habet hos numeratque poetas ad nostrum tempus Livi scriptoris ab aevo. Interdum volgus rectum videt, est ubi peccat. Si veteres ita miratur laudatque poetas, ut nihil anteferat, nihil illis comparet, Si meliora dies, ut vina, poemata reddit, velim scire, chartis pretium quotus arroget annus. scriptor abhinc annos centum qui decidit, inter perfectos veteresque referri debet an inter vilis atque novos? Excludat iurgia finis, "Est vetus atque probus, centum qui perficit annos." Quid, qui deperiit minor uno mense vel anno, inter quos referendus erit? Veteresne poetas, an quos et praesens et postera respuat aetas? Iste quidem veteres inter ponetur honeste, qui vel mense brevi vel toto est iunior anno. Utor permisso, caudaeque pilos ut equinae paulatim vello unum, demo etiam unum, dum cadat elusus ratione ruentis acervi, qui redit in fastos et virtutem aestimat annis miraturque nihil nisi quod Libitina sacravit. Ennius et sapines et fortis et alter Homerus, ut critici dicunt, leviter curare videtur, quo promissa cadant et somnia Pythagorea. Naevius in manibus non est et mentibus haeret paene recens? Adeo sanctum est vetus omne poema. ambigitur quotiens, uter utro sit prior, aufert Pacuvius docti famam senis Accius alti, dicitur Afrani toga convenisse Menandro, Plautus ad exemplar Siculi properare Epicharmi, vincere Caecilius gravitate, Terentius arte. Hos ediscit et hos arto stipata theatro spectat Roma potens; habet hos numeratque poetas ad nostrum tempus Livi scriptoris ab aevo. Interdum volgus rectum videt, est ubi peccat. Si veteres ita miratur laudatque poetas, ut nihil anteferat, nihil illis comparet,

Informationsværdi

Men hvorfor alt det besvær? Vi kan da bare lave en segmentering – lidt RISK. Minerva eller Kompas

Dræbte i 2007 – hvad skal vi gøre? Døde knallertkørere 42 Dræbte i 2007 – hvad skal vi gøre?

De døde knallertkørere – hvem var de? Segmentering: 10 af dem er 17 år eller derunder 17 af dem er mellem 25-45 15 er fra 46 og opefter Meget få kvinder

Segmentering er 1. skridt Målgruppesegmentering Præcisering af målgruppen - overblik Afgrænsning Evt. inddeling i delmålgrupper

Skal være meningsfuld Bred eller snæver: Gravide kvinder i 3. måned Unge mænd med dårlig trafikadfærd Unge ingeniører, der har problemer med at håndtere balancen imellem et stresset arbejdsliv og opretholdelsen af et privatliv, og som spiller computerspil

Ikke-meningsfuld Målgruppesegmenteringen skal være meningsfuld – ikke for snæver og ikke for bred For bred: alle borgere i Danmark For snæver etbenede transvestitter fra Tasmanien

Fællestræk Alder Holdning Køn Adfærd f.eks. trafik Livssituation Behov Beskæftigelse Viden Livsstil Holdning Adfærd f.eks. trafik Behov Interesser Ressourcer IT-kompetencer HUSK: Hvad er centralt og hvad er mindre vigtigt!

RISK Inddeling i de fem segmenter De Blå Det blå segment er det største og udgør ca. 1/3 af befolkningen. De er moderne, materialistiske, ansat i det private erhvervsliv, glade for den teknologiske udvikling og tror på fremskridtet. De har en mellemlang uddannelse eller længere, og store økonomiske ressourcer. Typisk under 40 og mand. Berlingske Tidende. De Grønne Omfatter 1/5 af befolkningen. Idealistiske og moderne, går ind for selvudvikling og socialt ansvar. Ansat i det offentlige og er højtuddannet. Yngre middelaldrene og flest kvinder. Færre penge. Politiken-læser.

Risk(forsat) De Violette 1/8 af befolkningen. De violette er materialistiske og går indfor kvantitet fremfor kvalitet. De har kortere uddannelser, flere er selvstændige. Tjener en del penge. Typisk mænd over de 50. Læser Ekstra Bladet. De Rosa De rosa udgør 1/5 af befolkningen. De er idealistiske og sociale ansvarlige. Med få økonomiske midler. Frygter fremskridtet og forstår ikke teknologien. Typisk ældre kvinder med kort uddannelse. Læser BT, Hjemmet og Billed Bladet. De Grå De grå er en udefinerlig klump i midten, med en tendens mod det moderne. Faglærte og ufaglærte arbejdere. Pizza, video, matadormix og bekvemmelighed.

Kritik af livsstil Livsstilstanken er meget generel, der antager, at man er i stand til at leve sin livsstil uden hensyntagen til målgruppens:  Alder Køn Social kontekst Livssituation Livsfase Etnicitet De kan have stor betydning for målgruppens ressourcer og værdier og dermed habitus - og mulighed for at realisere denne Og så kan være den laveste fællesnævner der bliver brugt i segmenteringen

Husk Segmentering kan aldrig erstatte den konkrete kontakt med målgruppen!

Metoder til målgruppeanalyse Kvantitative: Spørgeskemaer Registrering af adfærd (log-filer, etc)

Metoder Kvalitative: Observation Enkeltinterview Gruppeinterview Fokusgruppeinterview

Fra undersøgelse til produkt Generel viden om målgruppen Specifik viden om målgruppen og deres viden, holdninger, smag, etc Sætte ansigt på: Idealtyper og personas

Metodetriangulering Det bedste fra to verdener Bruge de fordele der er ved kvalitative og kvantitative metoder

Mere om målgrupper http://maalgruppe.wordpress.com