John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Fra dysfasi til dysleksi på Vingsted Centret den 23/9 2009 v/ lic. spec. pæd. John Maul sproglydsdiskrimination artikulationsbevidsthed artikulationsmelodi flydende håndskrift arbejdshukommelse
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Oversigt Læsesvaghed Dysleksi Ordblindhed - og alle tre former kan føre til FUNKTIONEL ANALFABETISME
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Definitioner Klinisk Ordbog Gerstmans syndrom Pædagogisk-Psykologisk Ordbog Hermanns arvelige aspekt Den Danske Encyclopædi Fonologisk opmærksomhed
Kritiske forudsætninger John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Kritiske forudsætninger Kritiske - fordi forudsætninger for skriftsproglige vanskeligheder er dobbelte, dvs. både et problem for eleven og for forskeren
Særligt kritiske forudsætninger John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Særligt kritiske forudsætninger ADHD forudsætningsorkesteret og cerebral integration AUTISME hyperleksi, verbalakrobatik og semantik
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Semantisk dysfasi Livsverden betydningshorisont betydning og mening Forståelsesmæssige bagtæppe
JON 4 år syntaktaktiske- og fonotaktiske vanskeligheder John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 JON 4 år syntaktaktiske- og fonotaktiske vanskeligheder - normal sprogforståelse god sproglig opmærksomhed og gode pragmatiske evner massive vanskeligheder med syntaks, fonotaks, remser og tegnemønstre
HENRIK 6 ÅR Syntaktiske- og fonotaktiske vanskeligheder John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 HENRIK 6 ÅR Syntaktiske- og fonotaktiske vanskeligheder - normal sprogforståelse gode pragmatiske evner og normal præstation i en Kontrolleret Tegneiagttagelse massive vanskeligheder med syntaks, fonotaks, remser og tegnemønstre
Henriks syntaks 5-6 år gammel John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Henriks syntaks 5-6 år gammel februar ’rødt blag’ ’Ah i di’ maj ’huset rødt tag’ ’pige bage mange kager’ november ’huset har rødt tag’ ’pigen bager mange kager’
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Henriks KTI 5 år gammel
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Henriks KTI 6 år gammel
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Syntaktisk dysfasi talens partitur fonotaks og syntaks lydering og stavning Korttidshukommelse
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Det magiske syvtal visouspatial hukommelse - førskolealderens force artikulationssløjfen - omsætter print til lyd
Digital og analog hukommelse John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Digital og analog hukommelse Maskinen med digital hukommelse uden forståelse for meningen Mennesket med overvejende analog hukommelse med forståelse for meningen
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Sproglyd fonem
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Sproglyd og bogstav fonem grafem
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Vygotsky ’Skriftsproget# tvinger barnet til at gøre sig talesprogsprocessen bevidst’. # det alfabetiske skriftsprog vel at mærke!
Fonem, grafem og artikulem John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Fonem, grafem og artikulem fonem artikulem grafem
Fonem, grafem, artikulem og motorem John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Fonem, grafem, artikulem og motorem motorem fonem artikulem grafem
Fra dysfasi til dysleksi John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Fra dysfasi til dysleksi syntaktiske-, fonotaktiske- og kinetiske vanskeligheder, knyttet an til den sekventielle arbejdshukommelse, og dermed centrale faktorer for staveproces og den flydende og rytmiserede læsning.
Brian fra dysfasi til dysleksi John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Brian fra dysfasi til dysleksi 4 år anmeldt af lægen for dysfasi 5 år sprogundersøgelse i børnehave, optages på Taleinstituttet ingen impressive vanskeligheder pænt ordforråd sjusker manuelt, svært ved at eftersige sodavand, kartofler og sommerfugl
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Brians skolegang talepædagogen løser sin opgave Brian bliver en sen læser ekstrem svag staver god til regning og matematik samt fysik og kemi fortsætter i gymnasiet som den første fra sin familie
Gymnasieelevens håndskrift John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Gymnasieelevens håndskrift
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Brians stavefejl fingerne (fingrene) førende (føreren) forsengdede (forsinkede) erindre (erindrede) iøjnefalden (iøjnefaldende) snorrere (snorene) murene (murerne) årene (årerne) jævnalderne (jævnaldrende) herrene (herrerne)
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Brian på gymnasium - dansk og fransklærer foreslår ham at søge hjælp på Taleinstituttet, - neuropsykologisk orienteret læseundersøgelse viser: rytmisk-sekventielle vanskeligheder og fortsat dysleksi
Gymnasieelevens tegnede sekvens John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Gymnasieelevens tegnede sekvens
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Brian på universitet Syddansk naturvidenskab AAU naturvidenskab og gruppearbejde Laboranteksamen med topkarakterer i de naturvidenskabelige fag
Hans Kristian paradigmatisk dysfonologi John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Hans Kristian paradigmatisk dysfonologi H R M B P N D T G K V F L S J
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Hans Kristian Normal sprogforståelse, syntaks, fonotaks og suprasegmentale elementer i form af prosodi og intonation. Ingen efterfølgende skriftsproglige vanskeligheder, hverken læse- eller stavemæssigt.
Michael paradigmatisk dysfonologi John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Michael paradigmatisk dysfonologi R H M B P N D T G K V F L S J
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Michael Normal sprogforståelse, syntaks, fonotaks og suprasegmentale elementer i form af prosodi og intonation. Ingen efterfølgende skriftsproglige vanskeligheder, hverken læse- eller stavemæssigt.
Fonologiske vanskeligheder John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Fonologiske vanskeligheder akustisk artikulatorisk fonologisk relationelt intakt syntaks, prosodi og intonation
Paradigmatiske dimension John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Paradigmatiske dimension - spatialt-kategoriale færdigheder at skelne, selektere, kategorisere, relatere og associere KATEGORI OG KINÆSTESI i et rumligt perspektiv
Syntagmatisk dimension John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Syntagmatisk dimension - rytmisk-sekventielle færdigheder at strukturere syntaks, fonotaks og artikulationsmelodier SYNTAKS OG KINESE i et tidsligt perspektiv
De kritiske forudsætningers tre etager John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 De kritiske forudsætningers tre etager Sprog Lyd Bevægelse
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 partitur tempo dynamik
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 ∂π π « ƒ ß é ñ é ß ßßßßßßßßßß appelsinis appel sin is sorbetis
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Nina Grønnum ’Stavelse, tryk og tonegang danner rammen om de enkelte lyd. Rigtig gengivelse af rytme og stavelsesstruktur er vigtigere en artikulationen af de enkelte lyd’.
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Usha Goswami ’Vanskeligheder med at opfatte den rytmiske timing i tale fører til upræcis fonologisk lagring af ord og det fører videre til dysleksi’.
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Skolens skadestue lakmusprøven på Brande Højskole
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 græsk tidscyclus Kino den vide verden græsk tidscyclus
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Referencer Temaer i sprog og tale vanskeligheder, Herning: SPF 1998 om sproglige vanskeligheder Temaer i læse- og stavevanskeligheder, Herning: SPF 2000 om skriftsproglige vanskeligheder Mennesket i specialpædagogikken, Herning: SPF 2007 om specialpædagogik Flere tekster frit tilgængelig på: http://livsverden.dk/