John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Faglig læsning i naturfagene
Advertisements

Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Livsvilkår for børn på asylcentre
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Hvordan får vi bedre læsere?
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Fra formel til funktionel undervisning
Ordblindes problemer:
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
Læsning..
Læsning der lykkes Inklusion af elever med opmærksomhedsforstyrrelser i almenundervisningen Lektor: Sofia Esmann, UC Sjælland.
Struktureret tematisk sprogarbejde
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Sprogtilegnelse i teori og praksis
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Faglig læsning 2.
Ordblindhed Hvad er det?.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Literacy I Leg Early Years Transistion Programme Ole Henrik Hansen Tirsdag, d. 17. februar 2009 Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.
Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?
Æstetiske læreprocesser
En kompleks opgave for dansklæreren
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Dansen omkring handicapbegrebet
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
VISL – begrænsninger og styrker
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Dansk udtale Danska hér og nú – 12. mars 2010 Félag dönskukennara
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
MA A – FY A/Fy B – KE A/Ke B Matematik Fysik Kemi - studieretninger.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Den forebyggende indsats
Gymnasiet (Stx)
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Når børn skriver sig til læsning
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Læseprojekt Dalgasskolen Læseoplevelser Læsevaner Læsekompetencer.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
WordNet Elektronisk leksikalsk database Semantisk ordbog Ca
Læsning.
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Videnskabsteori & metode
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Pernille Pind Selvstændig med firmaet Pind og Bjerre. Hjemmeside: pindogbjerre.dk.
Relations kompetencer
Pythagoras.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Læse- vanskeligheder Uge 13 Ved Yvonne Roug-Andersen.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Vurdering af færdigheder i læsning og matematik -Et eksempel på en introduktion til AMU-deltagere Mærsk Nielsen HR.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Program Velkomst Introduktion til talentprogrammet Unge Forskere
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Præsentationens transcript:

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Fra dysfasi til dysleksi på Vingsted Centret den 23/9 2009 v/ lic. spec. pæd. John Maul sproglydsdiskrimination artikulationsbevidsthed artikulationsmelodi flydende håndskrift arbejdshukommelse

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Oversigt Læsesvaghed Dysleksi Ordblindhed - og alle tre former kan føre til FUNKTIONEL ANALFABETISME

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Definitioner Klinisk Ordbog Gerstmans syndrom Pædagogisk-Psykologisk Ordbog Hermanns arvelige aspekt Den Danske Encyclopædi Fonologisk opmærksomhed

Kritiske forudsætninger John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Kritiske forudsætninger Kritiske - fordi forudsætninger for skriftsproglige vanskeligheder er dobbelte, dvs. både et problem for eleven og for forskeren

Særligt kritiske forudsætninger John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Særligt kritiske forudsætninger ADHD forudsætningsorkesteret og cerebral integration AUTISME hyperleksi, verbalakrobatik og semantik

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Semantisk dysfasi Livsverden betydningshorisont betydning og mening Forståelsesmæssige bagtæppe

JON 4 år syntaktaktiske- og fonotaktiske vanskeligheder John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 JON 4 år syntaktaktiske- og fonotaktiske vanskeligheder - normal sprogforståelse god sproglig opmærksomhed og gode pragmatiske evner massive vanskeligheder med syntaks, fonotaks, remser og tegnemønstre

HENRIK 6 ÅR Syntaktiske- og fonotaktiske vanskeligheder John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 HENRIK 6 ÅR Syntaktiske- og fonotaktiske vanskeligheder - normal sprogforståelse gode pragmatiske evner og normal præstation i en Kontrolleret Tegneiagttagelse massive vanskeligheder med syntaks, fonotaks, remser og tegnemønstre

Henriks syntaks 5-6 år gammel John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Henriks syntaks 5-6 år gammel februar ’rødt blag’ ’Ah i di’ maj ’huset rødt tag’ ’pige bage mange kager’ november ’huset har rødt tag’ ’pigen bager mange kager’

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Henriks KTI 5 år gammel

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Henriks KTI 6 år gammel

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Syntaktisk dysfasi talens partitur fonotaks og syntaks lydering og stavning Korttidshukommelse

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Det magiske syvtal visouspatial hukommelse - førskolealderens force artikulationssløjfen - omsætter print til lyd

Digital og analog hukommelse John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Digital og analog hukommelse Maskinen med digital hukommelse uden forståelse for meningen Mennesket med overvejende analog hukommelse med forståelse for meningen

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Sproglyd fonem

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Sproglyd og bogstav fonem grafem

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Vygotsky ’Skriftsproget# tvinger barnet til at gøre sig talesprogsprocessen bevidst’. # det alfabetiske skriftsprog vel at mærke!

Fonem, grafem og artikulem John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Fonem, grafem og artikulem fonem artikulem grafem

Fonem, grafem, artikulem og motorem John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Fonem, grafem, artikulem og motorem motorem fonem artikulem grafem

Fra dysfasi til dysleksi John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Fra dysfasi til dysleksi syntaktiske-, fonotaktiske- og kinetiske vanskeligheder, knyttet an til den sekventielle arbejdshukommelse, og dermed centrale faktorer for staveproces og den flydende og rytmiserede læsning.

Brian fra dysfasi til dysleksi John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Brian fra dysfasi til dysleksi 4 år anmeldt af lægen for dysfasi 5 år sprogundersøgelse i børnehave, optages på Taleinstituttet ingen impressive vanskeligheder pænt ordforråd sjusker manuelt, svært ved at eftersige sodavand, kartofler og sommerfugl

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Brians skolegang talepædagogen løser sin opgave Brian bliver en sen læser ekstrem svag staver god til regning og matematik samt fysik og kemi fortsætter i gymnasiet som den første fra sin familie

Gymnasieelevens håndskrift John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Gymnasieelevens håndskrift

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Brians stavefejl fingerne (fingrene) førende (føreren) forsengdede (forsinkede) erindre (erindrede) iøjnefalden (iøjnefaldende) snorrere (snorene) murene (murerne) årene (årerne) jævnalderne (jævnaldrende) herrene (herrerne)

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Brian på gymnasium - dansk og fransklærer foreslår ham at søge hjælp på Taleinstituttet, - neuropsykologisk orienteret læseundersøgelse viser: rytmisk-sekventielle vanskeligheder og fortsat dysleksi

Gymnasieelevens tegnede sekvens John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Gymnasieelevens tegnede sekvens

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Brian på universitet Syddansk naturvidenskab AAU naturvidenskab og gruppearbejde Laboranteksamen med topkarakterer i de naturvidenskabelige fag

Hans Kristian paradigmatisk dysfonologi John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Hans Kristian paradigmatisk dysfonologi H R M B P N D T G K V F L S J

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Hans Kristian Normal sprogforståelse, syntaks, fonotaks og suprasegmentale elementer i form af prosodi og intonation. Ingen efterfølgende skriftsproglige vanskeligheder, hverken læse- eller stavemæssigt.

Michael paradigmatisk dysfonologi John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Michael paradigmatisk dysfonologi R H M B P N D T G K V F L S J

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Michael Normal sprogforståelse, syntaks, fonotaks og suprasegmentale elementer i form af prosodi og intonation. Ingen efterfølgende skriftsproglige vanskeligheder, hverken læse- eller stavemæssigt.

Fonologiske vanskeligheder John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Fonologiske vanskeligheder akustisk artikulatorisk fonologisk relationelt intakt syntaks, prosodi og intonation

Paradigmatiske dimension John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Paradigmatiske dimension - spatialt-kategoriale færdigheder at skelne, selektere, kategorisere, relatere og associere KATEGORI OG KINÆSTESI i et rumligt perspektiv

Syntagmatisk dimension John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Syntagmatisk dimension - rytmisk-sekventielle færdigheder at strukturere syntaks, fonotaks og artikulationsmelodier SYNTAKS OG KINESE i et tidsligt perspektiv

De kritiske forudsætningers tre etager John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 De kritiske forudsætningers tre etager Sprog Lyd Bevægelse

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 partitur tempo dynamik

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 ∂π π « ƒ ß é ñ é ß ßßßßßßßßßß appelsinis appel sin is sorbetis

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Nina Grønnum ’Stavelse, tryk og tonegang danner rammen om de enkelte lyd. Rigtig gengivelse af rytme og stavelsesstruktur er vigtigere en artikulationen af de enkelte lyd’.

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Usha Goswami ’Vanskeligheder med at opfatte den rytmiske timing i tale fører til upræcis fonologisk lagring af ord og det fører videre til dysleksi’.

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Skolens skadestue lakmusprøven på Brande Højskole

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 græsk tidscyclus Kino den vide verden græsk tidscyclus

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Referencer Temaer i sprog og tale vanskeligheder, Herning: SPF 1998 om sproglige vanskeligheder Temaer i læse- og stavevanskeligheder, Herning: SPF 2000 om skriftsproglige vanskeligheder Mennesket i specialpædagogikken, Herning: SPF 2007 om specialpædagogik Flere tekster frit tilgængelig på: http://livsverden.dk/