Skoleforhold og Læring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns sociale liv med digitale medier
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
WORKSHOP B3 UNGE AFVIGERE
EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Holdninger til mennesker med handicap i et beskæftigelsesperspektiv
Livsvilkår for børn på asylcentre
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Der kan frit vælges farver fra farvepaletterne.
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Et væksthus for børn og voksne
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Børn, bevægelse og motivation
Introduktion til Sprogpakken
Forældremøde X årgang.
Fair play og respekt Danmarks Ishockey Union. Danmarks Ishockey Union (DIU) har det overordnede ansvar for ishockeyens fælles værdigrundlag i Danmark.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Tilfredshedsundersøgelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Der kan frit vælges farver fra farvepaletterne.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
ØVELSE 1 (15 min.) Spørgsmål til gruppearbejde
Fællesskab og relAtioner i fdf
Velkommen til informationsmøde Projekt Tidlig Identifikation
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
AKT på Dybbøl Skolen.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. EFTERVÆRN STØTTE TIL TIDLIGERE ANBRAGTE.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Der kan frit vælges farver fra farvepaletterne.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Frederikshavn Kommune 23. nov. 2016
Undervisningsmiljøvurdering Bieringhus Efterskole
Åbent hus Skolens navn Dato.
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Præsentationens transcript:

Skoleforhold og Læring Der er to af fokusområderne, hvor forskningen i særlig grad har bidraget med ny viden. Det drejer sig om fokusområdet: Skoleforhold og Læring samt fokusområdet Fritidsforhold og Venskaber. Og det er ændringerne indenfor disse to fokusområder og den viden, der ligger bag som jeg vil gå mere i dybden med her, hvorefter Ditte kommer med eksempler fra praksis på, hvordan disse kan anvendes i en børnefaglig undersøgelse.

Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel og læring Barnets oplevelse af fællesskabet og konteksten Der er to af fokusområderne, hvor forskningen i særlig grad har bidraget med ny viden. Det drejer sig om fokusområdet: Skoleforhold og Læring samt fokusområdet Fritidsforhold og Venskaber. Og det er ændringerne indenfor disse to fokusområder og den viden, der ligger bag som jeg vil gå mere i dybden med her, hvorefter Ditte kommer med eksempler fra praksis på, hvordan disse kan anvendes i en børnefaglig undersøgelse.

Forskningen viser Evnen til at interagerer med jævnaldrene på en positiv måde hænger sammen med udviklingen af sproglige og sociale kompetencer i den tidlige barndom. Lav grad af social forståelse og sociale kompetencer øger risikoen for at barnet bliver afvist af jævnaldrene Oplevelsen af at blive afvist øger sandsynligheden for at barnet udvikler adfærdsvanskeligheder og klarer sig dårligere i skolen.

Skoleforhold og Læring- eksempler på nye punkter Barnet kan samarbejde med jævnaldrende når de, når de leger sammen (0-9 år) Barnet lytter til andres idéer og forslag til legen, og kan forhandle opståede konflikter (3-9 år) Barnet/den unge bliver ofte afvist/holdt uden for af de andre børn i børnehaven/skolen. (3-18 år) Barnet/den unge oplever, at der er et godt fællesskab i klassen/positive relationer mellem klassekammeraterne (3-18 år) Barnet/den unge oplever, at der er lærere i skolen, der tager en personlig interesse i barnet/den unge (6-18 år). Skolen opleves af eleverne som et trygt og sikkert sted at være (6-18 år) Skolen har et højt niveau af pjæk samt elever med adfærdsvanskeligheder (10-18 år) Barnet/den unge fortæller sine forældre om sin skoledag (hvad der er sket, hvad barnet/den unge har oplevet eller lavet) (6-18 år) Forældrene opmuntrer barnet til at snakke og deltage i samtale (0-9 år) Forældrene er opmærksomme på barnets interesser når de leger med barnet og undgår at være (over)styrende/handleanvisende i legen (0-9 år).

Fritidsforhold og venskaber Kort forklare baggrunden for dette fokusområde. Ikke i det oprindelige engelske skema.

Barnets sociale arenaer Venskabskonstellationer og kæresteforhold Karakteristika ved barnets venne- el. omgangskreds samt deres betydning for barnets udvikling og trivsel Barnets oplevelse af forældreinvolvering Forældres involvering og understøttelse af barnets fritidsliv Aktivitet på internettet

Forskningen viser Venskabsrelationer kan udgøre både en risiko og en beskyttende faktor for barnets udvikling. Positivt forhold mellem barnets sports- og fritidsdeltagelse og hvordan barnet klare sig skolen Højt niveau af forældrekendskab til barnets fritidsliv er forbundet med et lavere alkoholindtag samt større egen-motivation og selvregulering i fritiden. Mobning/eksklusion i skolen samt et problematisk forældreforhold øger risikoen for ”grooming”.

Fritidsforhold og Venskaber - eksempler på nye punkter Barnet har mindst to venner som barnet oplever/føler, at kunne betro sig til (10-18 år) Der er en eller flere i barnets vennekreds, der hyppigt er involveret i mobning af andre eller anden antisocial adfærd (fx vold) (3-18 år) Der er en eller flere af barnets nærmeste venner, der har (for) stort fokus på egen vægt og ofte er på kur/forsøger at tabe sig (6-18) Der er mange i den unges nærmeste vennekreds (herunder kæreste), der regelmæssigt drikker alkohol/ryger/tager stoffer/er antisocial (10-18 år) Den unge har mistet en ven p.g.a. selvmord eller flytning (10-18 år). Barnet har nære venner/kammerater, der kan lide at gå i skole og som er fagligt ambitiøse (6-18 år) Barnet har nære venner, som barnet dyrker sportsaktiviteter sammen med og som støtter og opmuntrer barnet i at være fysisk aktiv (6-18 år) Barnet bruger meget tid på chatforums på internettet og er hemmelighedsfuld omkring hvem, der chattes med (6-14 år) Den unge har mange hemmeligheder for sine forældre/undlader ofte at fortælle om, hvad den unge har lavet i sin fritid (10-18 år). Den unge oplever forældrenes indblanding og involvering ift. barnets fritid og fritidsaktiviteter som værende på et passende niveau (ikke overkontrollerende) (10-18 år) Forældrene følger med i , hvad barnet foretager sig i sin fritid og hvem barnet er sammen med/kender eller har mødt barnets venner og forældre (10-17 år) Forældrene støtter barnets deltagelse i fysiske aktiviteter (fx sørger for transport til og fra, og er tilskuer til barnets sports/fritidsarrangementer. Er fysisk aktive sammen med barnet (10-17 år)

Velkommen

Opdatering af de aldersopdelte fokusområder Helene Oldrup Anna-Katharina Højen Sørensen Titel og undertitel står med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Der kan frit vælges farver fra farvepaletterne til titlen. Undertitlen står i grå. Billedet, der skal være sort + en farve skal dække hele det grå billedfelt som vist i eksemplet.

Vidensopsamling: Hvad har vi gjort?   Søgninger på store internationale og nordiske databaser + relevante hjemmesider Studier fra 2006-2011 indenfor ICS område Kvantitative designs, dvs, generaliserbare Overskrift og underoverskrift i versaler. TITEL 03-04-2017

Nordiske database Antal hits i søgning Efter fjernelse af dubletter og efter screening & kodning Bibsys 373 10 Norart 53 Danbib 356 4 Libris 403 8 Swepub 516 18 Forskningsdatabasen (FDB) 546 38 Ialt 2247 77   Internationale databaser SocIndex 551 50 PsychInfo 1774 277 Academic Search Premier 1606 212 I alt 3931 539 Sneboldsøgning 70 Samlet total 6178 686 Oversigt over antal hits i oprindelig søgning samt efter screeningsprocessen Omfang   TITEL 03-04-2017

Kort resume og vurdering Nye/reviderede spørgsmål Men først…. TITEL 03-04-2017

Systematisering af de eksisterende skemaer Ny aldersopdeling Konsistens på tværs af aldersgrupper, ordlyd, temaer I ICS håndbog TITEL 03-04-2017

Ny aldersinddeling Ufødt Spædbarn 0-12 måneder (passes oftest hjemme) Vuggestuebarn 1-2 Børnehavebarn 3-5 Indskoling 6-9 Mellemtrin 10-14 Udskoling 15-17 (Ungdomsuddannelse 18-22) TITEL 03-04-2017

Velkommen