Grønt vælgermøde Kommunalvalg i Gentofte, november 2013 Velkommen til.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Supported by / Supported by PRO.MOTION – Bæredygtig transport hjemme fra.
Advertisements

Ansøgning om etablering af faskine
Velkommen til dialogmøde!. ”Der skal skabes et levende og aktivt bymiljø på Rønne Store Torv” ”Der skal ske en nytænkning af de muligheder, de unge har.
Administrationspraksis for virksomheder i det åbne land
Velkommen til borgermødet i
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Trafikpolitik - Søgårdsskolen
Sejlads på vandløb og søer Regelgrundlag
1 Kokkedal V og NV Borgermøde 17. marts 2011 Status på plan- og anlægsarbejdet.
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
Karen V. Thomasen Heden og Fjorden
Transport på landet Konference 5.november Transport på landet • Kompliceret • Ingen nemme løsninger • Mangler nytænkning Tendens: Find selv på løsninger.
Infrastruktur om gasstationer - Partnerskab mellem Fredericia kommune, Tide busser og Bionaturgas Danmark.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Den Grønne Tænketank - København / Frederiksberg Den Grønne Tænketank –blev stiftet i juni 2003 –vi arbejder for en grøn og rummelig hovedstad –vi arbejder.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Præsentation af Universitetssygehus Køge
KLIMATILPASNING I KØBENHAVN - FRA PLAN TIL VIRKELIGHED
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
Indvielse af Ny Ellebjerg Station Pressemøde 3. januar 2007.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Årsmøde på Husum Skole - En skole i bevægelse. Program – Beretning for spørgsmål Arbejdet i skolebestyrelsen Pause
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Trafikforhold, Hashøj Nordvest
Cykelbyen KBH. Vores mål for % tager cyklen til arbejde eller til uddannelse i København Antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister halveres.
Punktopstilling Marker den ønskede tekst og vælg Forøg indrykning: For at fjerne punktmarkering vælg Formindsk indrykning: Opsamling fra borgermøde 8.
Natur og Miljø - jo mere jo bedre Samspillet mellem kommune, borgere og natur i Fredericia Michael Holst Kommunaldirektør.
Borgermøde 25. juni 2013 Velkommen til borgermøde! Ordstyrer: Formand for Plan- og Klimaudvalget Lars Simonsen 17:00 Velkomst ved udvalgsformand Lars Simonsen.
Beboerne på Islands Plads siger: NEJ TAK til to broer på hjørnet ved kanalen Dette hjørne er et unikt, velfungerende opholdssted for beboere, lokale og.
Refshammer beboerforening
Friluftsrådets strategi til sikring af den grønne ressource i kommunerne.
20. AUGUST 2014 MILJØVURDERINGSDAG 14 1 Miljøvurderingsdag 14, Aalborg Afbødning og overvågning i VVM Lars Overgaard Jørgensen COWI Visionsvej
IDA koordinatorer – en historie fra hverdagen 5A ApS ArbejdsmiljørådgivningArbejdssikkerhed Arbejdssundhed
Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.
KØBENHAVNERNE ELSKER AT CYKLE % af københavnerne cykler på arbejde De fleste af os i alle slags vejr.
Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer
Forslag til Kommuneplan 2009 VELKOMMEN. Forslag til Kommuneplan 2009 Planens principper På skuldrene af Planstrategi 2007 Bæredygtig byudvikling Inde-fra.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Information om anlæggelse af Bassinledning langs Kystvejen
Grafikken, som ligger hen over billedet, kan evt. fjernes ved at markere og slette det. Hvis forsidebilledet udskiftes, og lægger sig ovenover det grafiske.
Byplanafdelingen Teknik og Miljø Aarhus Kommune Lokalplaner på vej 11. marts 2013.
EN BY I KLITTEN – HVAD HANDLER DEBATTEN OM DE DANSKE KYSTER OM? Lone Søderkvist Kristensen Lektor i Landskabsforvaltning Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning,
Grundkursus i § 3 sagsbehandling Naturbeskyttelse historisk Formålsparagraffen § 1 Øvrigt indhold.
Økonomiudvalgets møde den 12. august 2013 Formandens præsentation af driftsbudgettet for for Udvalget for Plan og Miljø Økonomiudvalget 12. august.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
Adgang til naturen Folderen ’Naturen må gerne betrædes – men træd varsomt’ er udgivet af Naturstyrelsen Dette er en generel DVL-introduktion til adgangsområdet.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
DdL-konference forår 2017 VÆKST OG UDVIKLING I HELE DANMARK
Adgang til naturen ’Naturen må gerne betrædes – men træd varsomt’
Gentofte Park og Sø – Udviklingsplan
Velkommen til dialogmøde!
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
Kommunikation i flyvehøjde
Baggrund for præsentationen
Grundlaget for kystsikring
Lokalt borgermøde om L 119.
Bramming- Grindstedbanen
Tilslutningspligt via lokalplan eller projektforslag
Strandbeskyttelse og klitfredning
Ansøgning - afvejning af hensyn
Kystbeskyttelse – når der er risiko ved erosion
Den røde tråd i undervisningen
Strandbeskyttelse og klitfredning
Præsentationens transcript:

Grønt vælgermøde Kommunalvalg i Gentofte, november 2013 Velkommen til

Program Kl : Adgang langs kysten Kl : Mindre støj ved Gentofte Sø Kl : Begrænsning af biltrafikken Ganske kort pause Kl : Grønt område mellem Forstbotanisk Have og jernbanen Kl : Oplæg fra de øvrige, opstillede partier Kl : Spørgsmål fra salen

Deltagere Socialdemokraterne: Søren Heisel Radikale: Marie-Louise Andreassen Venstre: Mogens Vad Konservative: Hans Toft SF: Brigitta V. Rick Gentoftelisten: Bjørn Quistorff Enhedslisten: Jeanne Toxværd Liberal Alliance: Jacob Rørdam Holm-Jørgensen

Adgang langs Øresundskysten og badebroer ved vejene

Lovgivningen Naturbeskyttelsesloven omtaler bl.a., at Strandbredder og andre kyststrækninger er åbne for færdsel til fods, kortvarigt ophold og badning på arealer mellem daglig lavvandslinje og den sammenhængende landvegetation. Reglen omfatter ikke arealer, der inden den 1. januar 1916 er udlagt som have eller inddraget under en erhvervsvirksomhed, der drives på ejendommen. Offentlighedens adgang må ikke forhindres eller vanskeliggøres. På privatejede strandbredder og kyststrækninger må ophold og badning ikke finde sted inden for 50 m fra beboelsesbygninger. Ved kystbeskyttelse skal der bl.a. også tages hensyn rekreativ udnyttelse af kysten og sikring af den eksisterende adgang til kysten.

Kommuneplanen I kommuneplanen (2013) har et flertal bestemt: Kystnært område Inden for området skal ny bebyggelse indpasses i den kystlandskabelige helhed. Der skal tages hensyn til bevaringsværdige helheder i bystrukturen, til naturinteresser på de omgivende arealer og nødvendige infrastrukturanlæg, herunder havne og offentlighedens adgang til kysten. Fritidsanlæg ved kyst og søer Der kan etableres og udvides badestrande langs kommunens kyster, såfremt det er foreneligt med beskyttelsesinteresser og andre planmæssige interesser.

Adgang til kysten fra Hellerup Havn til Charlottenlund og badebroer ud for sundvejene KonservativeBorgerne må færdes langs kysten med respekt af gældende lovgivning RadikaleJa til adgang. VenstreJa til færdsel til fods, kortvarige ophold og badning, jf. loven, med respekt for lodsejerne. SFJa til begge dele. Liberal AllianceDer er ikke behov for en sti, men badebroer lyder fint, hvis det kan finansieres privat. SocialdemokraterneJa til adgang. GentoftelistenJa til adgang ved at genskabe forstranden. Nej til badebroer. EnhedslistenKysten er for alle, ikke kun for de få.

Støj fra Lyngbyvejen ved Gentofte Sø

Støj fra Lyngbyvej ved Gentofte Sø RadikaleJa til støjdæmpning – den bedste løsning skal findes VenstreSelvom det er en statsopgave, bør kommunen kunne etablere grønne støjvolde. KonservativeDer burde for længst være gjort noget ved trafikstøjen ud for Gentofte Sø: Et statsopgave SocialdemokraterneVil prioritere støjværn ved beboelse. Svært at lave god løsning ved søen. EnhedslistenHastighedsbegrænsning på 80 km/t og bedre støjværn langs søen SFJa til støjdæmpning – den bedste løsning skal findes Liberal AllianceDet er ikke noget jeg har bemærket, når jeg har løbet rundt om søen. GentoftelistenGår ind for en støjskærm.

Begrænsning af biltrafikken

Kommuneplanen om trafik • ”Udviklingen i hovedstadsregionen sætter trafikken under pres, og det skaber behov for rammer, der kan sikre gode transportforhold både for cyklister, biler og den kollektive trafik, så det er let at komme på arbejde, uden at man skal bruge unødig meget tid på transport.” • ”…det overordnede mål, at trafiksikkerheden skal øges samtidig med at fremkommelig- heden sikres …”  Skal der være miljømål i trafikpolitikken?

Begrænsning af biltrafikken KonservativeMere og bedre kollektiv trafik, så bilisterne vælger denne. SocialdemokraterneMange har brug for bil. Men bedre forhold for cykler og kollektiv trafik. Letbane langs Lyngbyvej. SF”Reclaim public space” – bilerne fylder for meget. Både pisk og gulerod. Ikke flere p- pladser. Delebiler. Bedre kollektiv trafik. RadikaleVil gerne dæmpe biltrafikken, især den tunge trafik. Hastighedsbegrænsninger. Flere cykelstier. VenstreGøre det nemmere at parkere ved stationer. Se på, hvorledes trafik kan afvikles effektivt og så skånsomt for lokalområdet som muligt.

Liberal AllianceBedre parkeringsmuligheder ved stationerne, og mere robust S-togsnet (landspolitik). EnhedslistenBedre kollektiv trafik, og udvikling af en cykelstrategi for hele kommunen. GentoftelistenDer skal skabes et velfungerende samlet trafikmønster, ikke en ensidig bandlysning af bilkørsel. Begrænsning af biltrafikken

Ganske kort pause …

Arealet mellem Forstbotanisk Have og jernbanen

1838/39: Forstbotanisk Have etableres som statsligt uddannelsessted. 1863: Charlottenlund Station åbner som led i banelinjen til Klampenborg. 1895:Ekspropriation af mindre areal fra Forstbotanisk Have til udvidelse af jernbanen (etablering af Kystbanen og godstrafik). 1924: Ekspropriation af m2 areal fra Forstbotanisk Have til jernbanen (udvidelse af Klampenborgbanen og øget godstrafik). ?Diverse gods- og rangerspor nedlægges ved Charlottenlund Station, arealet henstår derefter helt ubebygget. 2013:BaneDanmark meddeler, at arealet er overflødiggjort til bane- og stationsformål og ønsker det lokalplanlagt til bl.a. boliger ?Gentofte Kommune skal træffe beslutning om det ubebyggede areals fremtidige anvendelse.

Grønt område mellem Forstbotanisk Have og jernbanen RadikaleGerne fleksibel løsning: Grønt område, parkering og beboelse SFIkke bebygges, men brugerne skal inddrages i en beslutning om anvendelse. SocialdemokraterneVil gerne bevare grønne oaser, men kan godt se et miljørigtigt byggeri (jordvarme, solceller, uden biler) for sig. VenstreKommunen kan i samarbejde med Forstbotanisk Have forsøge at udvikle et grønt område, der også kan bruges af borgerne til forskellige aktiviteter. KonservativeEn enig kommunalbestyrelse har i år vedtaget kommuneplanen, som for det ikke-kommunalt ejede areal tillader en bebyggelsesprocent på 10 %.

GentoftelistenIngen grønne friarealer skal bebygges. EnhedslistenDet frie areal skal under omstændigheder bebygges Liberal Allianceer modstandere af overflødige ekspropriationer, så området bør returneres til Statsskovdistriktet. Grønt område mellem Forstbotanisk Have og jernbanen

Præsentation af de øvrige, opstillede partier Gentoftelisten Liberal Alliance Enhedslisten

Spørgsmål fra salen

Tak for i aften! Besøg os på Alle fotografier var taget af Helene Brochmann