VAREDEKLARATION Peter Friis Jespersen Født

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lederens kommunikation og værktøjer
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsstile og lektier
Workshop almene boligdage
Hvad gør livet så værdifuldt?
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Vi gennemførte en række interview ifm
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
En konflikthåndterende kultur
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Godt købmandskab Orienteringsfasen Tilbudsrunden
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Støvring den 11. september 2007
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Per Gravgaard Hansen Per Gravgaard Hansen Faglig sekretær Søfartens Ledere Forhandlingsteknik samarbejde og gode råd.
Maskulinitet.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Læring i et vejledningsperspektiv
KOMMUNIKATION Anna Weibull Praktiserende læge og Specialist i Palliativ Medicin.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Spørg først dig selv: Hvad koster varen andre steder?
Vejlederens kommunikation
Gruppeudviklingssamtaler
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Thomas profiler Profilanalyser D I S C
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Klaus Kjøller Om retorikkens betydning for samarbejdet med plejefamilierne Servicestyrelsen: Konference om plejefamilieområdet Byggecentrum Kursuscenter.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Talentudviklerens dilemma
Hvis du ønsker at opnå fremragende
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
Analyse af noveller.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Hvordan man bekæmper mobning
Kommunikation i kontekst
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
Konflikter og kommunikation
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Johari vinduet det vi ved og ikke ved!
Præsentationens transcript:

VAREDEKLARATION Peter Friis Jespersen Født 02 04 1954 gift, 2 børn på 11 og 16 år bor i Farum uddannet som fysik & kemi & biologilærer arbejdet bl.a. som Regionschef i Palads Video, Rejsesekretær i Merkonomforeningen, Lærer på Ådalens Privatskole og Uvelse Skole, Salgskonsulent Zippo Marketing, Konsulent Firma-Funktionærerne, Chefkonsulent i Search & Select- Attention, Afdelingsleder Firma-Funktionærerne, Senior Partner Targeting, Jobkonsulent Hartmanns, Job- & Karrierekonsulent Søfartens Ledere

nonverbal kommunikation, dvs. bl. a. kropssproget, HVAD ER KOMMUNIKATION Kommunikation er sandsynligvis et af de hyppigst anvendte, men dårligst forståede ord i sproget. Der er mange former for daglig kommunikation, gående fra at tale og telefonere til at læse og skrive. Og selvfølgelig, det som så mange af os glemmer; lytning og ikke-verbal kommunikation. Kommunikation, kommer af latin: communicare, «at gøre fælles». nonverbal kommunikation, dvs. bl. a. kropssproget, står for over til 80% af vores kommunikation. Hvem har i øvrigt ansvaret for at et budskab bliver forstået?

En hurtig øvelse!

En-vejs-kommunikation

JOHARI `s vindue Kendt af mig selv Ikke kendt af mig selv Kendt af andre åbent blindt skjult ukendt Ikke kendt af andre

ubevidst ubesværet betroelse sandhedens øjeblik åbent blindt åbent skjult ukendt skjult ukendt betroelse sandhedens øjeblik

D : dominans (dominance) i : indflydelse (inducement) S : stabilitet (submission) C : tilpasningsdygtighed ( compliance) Højt D : dominant Lavt D : fredelig Højt i : indflydelsesrig Lavt i : eftertænksom Højt S : stabil Lavt S : utålmodig Højt C : tilpasset Lavt C : uafhængig

Hvilket bogstav i Thomas? D

D - Dominans Beslutsom, nysgerrig, direkte, selvstartende, påståelig, resultatorienteret, har gennemslagskraft Beskrivende ord:

Hvilket bogstav i Thomas?

I - Indflydelse Beskrivende ord: Optimistisk, medfølende, udadvendt, overbevisende, venlig, meddelsom, positiv

Hvilket bogstav i Thomas?

S - Stabilitet Beskrivende ord: Pålidelig, velovervejet elskværdig, udholdende, opmærksom, rar, lyttende

Hvilket bogstav i Thomas? C

C - Compliance (Tilpasningsdygtighed) Beskrivende ord: Nøjagtig, systematisk, præcis, korrekt, logisk, kvalitetsbevidst, detaljeorienteret

D I S C Gør Skal selv finde ud af opgavens løsning Fokuser på forretningsorienterede spørgsmål Argumenter med fakta – ikke følelser Der skal forhandles med personen Tal om holdninger og ideer Spørg dem hvad de føler Opsummer på skrift, hvad I har aftalt Anerkend og ros deres ideer Byg relationer Anvend et moderat tempo Stil spørgsmål og lyt Vis interesse i ham/hende Støt deres ideer Tilbyd garantier Optræd systematisk og organiseret Redegør for fordele og ulemper Overbring informationer på skrift Undgå løse påstande – giv beviser Gør ikke Fortæl dem, hvad de skal gøre Give dem for mange detaljer Bruge for mange regler Være for lang tid om at gennemføre ting Argumentere Tale om fakta uden følelser Tillade at de mister selvrespekt eller selvværd Gennemføre hurtige forandringer Ændre rutiner eller miljø Forcere dem Forcere beslutninger Gennemføre pludselige forandringer Udelade detaljer Være for generel

MR PAF Mål-orientering (forberedelse, hvad vil vi opnå?) Ressource-orientering (hvem kan hvad, er baglandet i orden, hvilke midler/argumenter har vi?) Paratgørelse (har vi alle informationer, hvem forhandler vi med?) Aktivitet (selve forhandlingen, øvelse gør mester!) Færdiggørelse (hvordan gik det, hvad gik godt, mindre godt, hvad ville vi gøre anderledes en anden gang m.m.?) MR PAF

Spørg først dig selv: Hvad gør man andre steder i samme situation? Er vilkårene overhovedet til forhandling her? Ønsker vi at opnå andre ting ? Skriv ned hvad det kunne være, og hav sedlen med. Ønsker jeg at modparten skal have det godt med resultatet? Hvad vil jeg gøre hvis forhandlingen ikke giver noget resultat?

Beslut inden du går i gang Smertegrænse  fx 2.000 kr. Håb  fx 2.500 kr. Forslag  fx 3.000 kr. (Skriv det ned på en lap papir, så holder du nemmere hovedet koldt undervejs)

Forhandlings tips Kom hurtigt på banen med dit første forslag. Sig ikke for meget, vent på svaret. Vis respekt, og bevar det gode humør hele vejen igennem. Sig aldrig direkte nej til modpartens forslag. Lyt til det, tænk lidt, og fremsig respektfuldt et nyt forslag selv. Forsøg at nøjes med at argumentere og komme med forslag. INGEN TRUSLER! Bed om modforslag når modparten afviser dit eget. Ros gerne modpartens forslag (og sig evt. at du har forståelse for hans situation). Sig at du er glad for forhandlingen. Bed om en modydelse når du giver en indrømmelse. Bliv ikke urealistisk grådig. Slut altid af med at bekræfte det gode forhold. Sig at du er glad for forhandlingen, og spørg om han også er glad.

Vis respekt: Undgå at ... Vide (bedst) Modsige Prædike om værdier Give ordrer True Forhøre

Erfaring??!!

Til slut, når alt er sagt, det vigtigste er: Vær dig selv

Tak for i dag & knæk og bræk!