Det frivillige arbejde –grundstenen i fremtidens civile samfund? Forskningschef Marianne Levinsen Cand.scient.pol. Fremforsk, Center for Fremtidsforskning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns sociale liv med digitale medier
Advertisements

Etablering af virksomhed
Gammelheds-Philosophy
Børns sociale liv med digitale medier
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Sinding-Ørre i fremtiden
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
PengeSpillet.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Hvad er korruption? En kort introduktion
Nationalparkmøde Anne Sophie Gamborg Dansk Skovforening 7. september 2010.
Borgernes barrierer for brug af IT
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fremtiden gymnasium til fremtidens samfund
Kvinder i den uformelle økonomi i Indien - på arbejde uden fast job
Globalisering 2.0, innovation, ledelse og mennesker i fremtiden
Handicap fremadrettet
Vi gennemførte en række interview ifm
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Elevernes digitale dannelse
Forbrugeradfærd i fremtiden
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Fremtidens arbejdsmarked, arbejdsplads og ledelse frem mod 2020
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Rekruttering af frivillige ledere MBU’s Årsmøde 2007.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Virksomheder - definition
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Fremtidens samfund - og skolen der passer dertil
På kanten af arbejdsmarkedet – en del af samfundet? Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Michael Hald Konsulent, KL
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Råd til velfærd? Velfærdspolitiske problemstillinger anno 2011 – muligheder og udfordringer.
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Region Midtjyllands tilbud 2013
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
- sikkert og enkelt netværk for ældre
Fremtidens børnepatient og dets forældre
Børn og unges sociale liv online
Familier og børn i fremtiden Ellekærskolen
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Fritidspas.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Modtagelse og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft 31. marts 2011.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
Fremtidens almene bolig
Fremtidens udfordringer med fastholdelse af unge på efterskoler
Nye medlemmer og frivillige i aftenskolen
Fremtidens medarbejdere og ledelse (Collectia Day 2017)
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Fremtidens mentale sundhed anno 2035
Fremtiden for idræt forbundet med arbejdspladsen
Hvem er fremtidens medarbejdere? (Generation Z & New Millenium)
Præsentationens transcript:

Det frivillige arbejde –grundstenen i fremtidens civile samfund? Forskningschef Marianne Levinsen Cand.scient.pol. Fremforsk, Center for Fremtidsforskning

Kilde: Danmarks Statistik Privat forbrug (Gennemsnitlig stigning 2,6% p.a.) Sikker vækst på 10 år Mængdeindeks

Tidsånden og vi mennesker •Turnaround efter dansen om guldkalven • i perioden /8. •Nutidens Synder: Grådighed, praleri og vise sine mange materielle goder frem! •Nutidens Dyder: Ydmyghed, fornuft, retfærdig forbrug, velgørenhed og frivilligt arbejde. •Fokus på de ting, som gør en forskel for en selv og de mennesker, som man er i familie med, på arbejdsplads, eller yder et stykke frivilligt arbejde overfor. •Frivilligt arbejde er udtryk for overskud og medmenneskelighed i en globaliseret verden

Hvorfor frivilligt arbejde !  Man ved, at man gør en forskel for andre hvad enten det er værestedet, idrætsforeningen eller spejderarbejdet.  Man ved, at man yder en hjælp eller tjeneste til andre, som de ikke ville have fået !  Den enkelte frivillige oplever en umiddelbar gevinst / pay-back ved arbejdet -gladere brugere, børn og andre.  Livsglæde og lykke – de nære relationer, som tæller!

Det offentlige sociale arbejde  Love og regler om som sikrer et økonomisk sikkerhedsnet under det enkelte menneske  Kommunerne som udfører arbejdet i praksis  Opbygget efter rettighedsprincippet  Solidariske og kollektive princip, som sikrer at alle får den samme ydelse, behandling og tilbud  Dokumentation, kontrol for at godtgøre, at skatteborgernes penge bliver brugt rigtigt og effektivt.  Fokus økonomisk, praktiske, system

Den kommunale økonomi de næste 10 år  Riget fattes penge – sværest at få indtægter og udgifter til at balancere for de rige kommuner og nemmere for de fattige  Flere dagpenge, færre grundsalg og store udgifter til specielle socialområde (Børn, unge og voksne)  Krav om højere produktivitet og effektivitet  Flere ældre, flere services og færre på arbejdsmarked ( demografien) Indtægter  En hård kamp om midlerne de næste år

Det frivillige sociale arbejde  Mennesket først, så system, økonomi og så problemer  Man er et menneske, ikke et nummer, som skal igennem den procedure, som passer til den kasse, man er faldet ned i.  Man bliver mødt med fordomsfrit og uden kontrol af mennesker, som vil en det godt.  Det frivillige satser på at hjælpe mennesker de udfordringer de har socialt,ekstentiel og personligt.

Det frivillige arbejde frem mod 2020 Ministerens mål 50 %  I øjeblikket sker der en professionalisering af det frivillige arbejde  Center for Frivilligt socialt arbejde information, viden, og tilbud  – EU 2011 frivillighedens år   Det rekrutterer flere frivillige frem mod 2020  Mere konkurrence mellem job/foreninger

Kilde: Danmarks Statistik, 2010 Befolkningsudviklingen Danmark Den Sølvgrå Tsunami i EU 27

Livets nye faser Barndom Teenager Forældre Alderdom Unge De frie 1 Seniorer De frie 2

Generationer af brugere fra digitale analfalbeter til digitale indfødte Baby Boomers Den store under og efterkrigsgeneration: 40-tallister, 68-generation Fra mangel til overflod P-pillen, rejsegrammofon Født Generation Jones Nyopdaget generation stor generation, ”Jones”, fordi de er almindelige Stereoanlægget Født Generation X Nå-generationen Den lille efter p-pillen Selvcentrerede, selv- optagne, udadvendte Videoen Født Generation Y Den mindste generation Kvinder ud på arbejdsmarkedet Pc, mobiltelefon Født Generation Z Mellemkrigs­generation Stor familieværdier Projekt- og curlingbørn Digital natives Født New Millenium Efter 9-11 generationen Kulturel homogen. 1. verdensborgergen. Wi–Fi (Wireless internet) Født

Babyboomers født  Den store efterkrigsgeneration – 68’erne. Født i en periode med mangel og afsavn.  Teknologi: p-pillen, TV og fastnettelefonen(mobilen)  Værdier: Solidaritet med alle = alle lige rettigheder og pligter, ikke individuelle forskelle, sidste loyale mod myndigheder og virksomheder.  Første brug det hele generation - Eat all of it, and leave nothing behind you.  Kommunikation - digitale indvandrere, helst en telefonsamtale og/eller et menneske, som forstår mig og kan forklare mig de komplicerede regler og systemer

•Mere bevidste og kyniske •Design, etik, idé.. •Vil ikke skilles, familieværdier og den personlige succes er familie, karriere og fritid i forening •Skaber den nye iscenesættelse via familien •Båndoptager det store gennembrud •Den gamle race på arbejdsmarkedet (A-kasse) •Penge, status og position – Arbejdsmarkedets op og nedture ….selv om de siger opgaverne og udfordringer er vigtigere end lønnen. •Samfundet og familien er det vigtige fællesskab ….

Generation X født •De første ønskebørn efter p-pillen, og første generation med fokus på enkelte individ •Teknologi: Videomaskinen – when it fits in. •Den personlige succes …Workaholics •Meningsfuldt arbejde til en høj løn og gerne arbejde meget (titel uden betydning) •Fleksible arbejdstider og resultater •Fællesskabet er dem selv/familien og harmony, helhed og hensyn på arbejdspladsen og i samfundet

Generations Jones og X •Bevidste og kyniske forbrugere og borgere ikke loyale mod virksomheder, myndigheder og foreninger •Det må gerne signalere de rigtige værdier, sundhed og familieliv –lige at gå til via nettet og personlig målrettet hjælp og informationer. •Vi er optaget af at være en del af de ”rigtige” fællesskaber i fritiden og på arbejde. •Kommunikation– nogle digitale og klarer alt over nettet, og andre mere som Babyboomers – kun hvis det er nemt og praktisk er indgangen til forbrug og indkøb via internettet •Metoder afhængig af alder, erhverv og livsfase

De unge

De unge Y´er og Zér Google it ! The digitale natives •Nyheder, informationer, shopping, chatting, computer games, download music og skabe egen musik og video dele det med andre digital natives •Informationssted nr. 1, helst via nettet, ikke telefon eller brev. They live out in cyberspace – helst world whide •Mobilen er den vigtigste genstand – platformen en sms er en gave, kontakt til omverdenen og venner •Det fedeste er at skabe egen musik, video, tøjstil, job mv. • – Broadcast Yourselfwww.YouTube.com • – Twitters og andre netværkwww.facebook.com  Informationsoverload- stoler på venner og familie

Personal network and virtuality  Venner og fællesskabet – det vigtige i livet.  Hver digital native = stor personligt netværk -4-8 intime venner(mindst 1 gang om måneden) venner/bekendte fra skole, sport m.v. -Tidl MSN venner, nu op til og mere end 400 venner på Fjæsbogen/ Facebook  Fællesskab og venner skaber og  iscenesætter min identitet konstant  Ingen venner, ingen identitet og venner

Fremtidens værested? Alle under 40 år i 2020

Det polariserede samfund  Globalisterne: Den øverste del af samfundet med de bedste uddannelser, jobs - og levevilkår. Verden som legeplads.  Regionalisterne: Middelklassen nyder velstanden og den voksende demokratisering i denne gruppe. Verden, Danmark, og lokalområdet  Den nye underklasse – de lokale: Uuddannede, østarbejdere, immigranter og flygtninge. Mennesker uden uddannelse- mennesker, som lever på kanten og i bunden af vores samfund.

De mange brugere  Kommunikation og værdier er forskellige afhængig af generation mv.  Afstanden mellem den krævende middelklasse og de udsatte øges frem mod 2020  De udsatte kræver ikke og lever ofte et usynligt liv – men har det dårligt på mange niveauer  Meget forskellige metoder og strategier – men netop værestedernes tilgang til de udsatte er noget af det der virker –Lifecoach -

Kilde: Joel Kotkins

Synlighed fysisk og digitalt  Ikke kun for brugere, men også det vi kalder interessenter.  Kommunale politikere skal kende til det gode arbejde, budgetforhandlinger, ofte har de udsatte ingen stemme, når de er op imod forældre og Ældresagen.  Medier – sørg for at fortælle de gode historier fra lokalsamfundet  Jo mere global- jo mere behov for lokal belonging

Synlighed fysisk og digitalt  Rekruttering på det frivillige område sker typisk på baggrund af personlig opfordring.  Konkurrencen mellem de mange frivillige organisationer og der kommer flere til de næste 10 år  Det betyder, at det er vigtigt at I netop dokumenterer og fortæller om det dygtige og kompetente arbejde der sker i værestederne  Ellers løber andre med bevillinger og interesse!

Marianne Levinsen Kannikegade 18, 1.sal 8000 Århus C E: T: M: