Mariehøns Oplæg på Hotel Hvide Hus Den 7. december 2011 for Abena A/S

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Velkommen.
BØRN OG SEKSUALITET AUGUST 2013
At forholde sig professionelt Anne Skov
Parforhold; kommunikation og seksualitet
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Anerkendende refleksion
John.M.Nielsen Metode & Co.
Workshop almene boligdage
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Sexologisk behandling
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Lærerprofessionen.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Demens og seksualitet - viden, dilemma og etik
Vold - et fælles anliggende
Seksualitet uanset handicap - Hvad må, kan og skal man som professionel Anne Skov.
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Støvring den 11. september 2007
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Seksualpolitik.
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Lærerprofessionen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
At tale om sexualitet.
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Konference om seksuel chikane på arbejdspladsen Hulegården – botilbud for voksne med psykiske funktionsnedsættelser Oplæg v/Tina Katja Nørregaard og Janne.
 Tilbud: Flirtekurser Vejledning i netdating Seksualvejleder Café/diskotek/bowling/filmklub Udflugter: Bio, koncerter, Skt. Hans løb  Tiltag: P-møder/beboermøde.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Børn og seksualitet Fuglevængets børnehus Børn skal udvikle deres seksualitet på en naturlig og sund måde gennem deres nysgerrighed Det er vigtigt, at.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Seksualiteten i det daglige arbejde FOA Randers Den 23. maj 2011 Undervisere: Seksualvejledere Janni Watson og Charlotte Englund
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Læring gennem registrering og indberetning
Seksualitet.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Kommunikationskursus
Kursus for personer med demens og pårørende
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Mariehøns Oplæg på Hotel Hvide Hus Den 7. december 2011 for Abena A/S Fra tabu til tema  Seksualitet, sundhed og livskvalitet

- Tabu - Det som vi ikke taler om!

Hvorfor er det lige så svært Op til 1700 tallet hed det Erotik og alt var tilladt. Efter 1700 tallet bliver det til seksualitet med det ene formål, reproduktion. Alt andet bliver forbundet med skyld og skam Resultat: Uvished Usikkerhed Angst Hvilket medføre at Sex bliver ødelagt og der opstår problemer med relationer

WHO Seksualitet er en integreret del af et hvert menneskes personlighed. Den er et basalt behov og et aspekt af det at være menneske, som ikke kan adskilles fra andre aspekter i livet. Seksualitet er ikke synonymt med samleje. Det handler ikke om, hvorvidt vi har orgasme eller ej, og endelig er det ikke summen af vort erotiske liv. Dette kan være en del af vor seksualitet, men behøver ikke at være det. Seksualitet er så meget mere. Det er, hvad der driver os til at søge efter kærlighed, varme og intimitet. Den bliver udtrykt i den måde, vi føler, bevæger os på, rører ved og bliver rørt ved. Det er ligeså meget dette at være sensuel, som at være seksuel. Seksualitet har indflydelse på vore tanker, følelser og handlinger, og derved på vor mentale og fysiske helse. Og da helse er en fundamental menneskeret, så må også seksuel helse være en basal menneskeret.

Forskel på kerneområder Arbejde Hjemme Følelser opgaver Opgaver

Serviceloven Mennesker med funktionsnedsættelse er borgere i samfundet med samme grundlæggende rettigheder og retssikkerhed som alle andre. Med serviceloven er vi: Gået fra et klientperspektiv til et medborgerperspektiv Retten til eget liv er central Indgreb i denne ret skal ske med retslig hjemmel

At forholde sig professionelt til seksualitet

Opgaver i relation til seksualitet Informere, vejlede, rådgive Bistand til aktiviteter i relation til seksualitet Oplæring

Samtale om seksualitet Skab en atmosfære som åbner for samtale Introducer temaer, og forsøg at registrere om personen du taler med er parat til denne samtale Brug åbne spørgsmål for at få indsigt i personens niveau for forståelse og bekymring Brug en ikke-dømmende tilnærmelse Lad være med at antage noget

Plissit modellen A - Permission given P: Det bredeste sted er det mest almene. Langt de fleste seksuelle problemstillinger klares ved at gøre det tilladt at tale om seksualitet. B - Limited Information Li: Limited information (begrænset information) gives ud fra ens faglige viden, fx viden om bivirkninger eller meget præcise svar på konkrete spørgsmål. C - Specific Suggestions SS: Her arbejder seksualvejledere og sexologer. Specific suggestions (konkrete løsningsforslag) er løsningsforslag på konkrete problemstillinger, fx onani, kærester, massage osv. D - Intensive therapy IT: Den intensive terapi gives primært af folk med specialviden. De fleste problemer kan løses uden terapi eller ved at sexologerne som arbejder på dette niveau, superviserer.

1: Bør beherskes af alle 2: Kræver større kompetence A. Dialog, information, rådgivning og vejledning Være samtalepartner Generel information Give råd og vejledning B. Bistand til aktiviteter Foretage indkøb Hjælpe så pågældende føler sig attraktiv Hjælpe med forberedende C. Seksuelle hjælpemidler Demonstrere og oplære i brug Give hjælp til afprøvning og tilpasning af hjælpemidler D. Færdighedstræning Give praktisk oplæring i selvtilfredsstillelse

Retslig ramme - retssikkerhed Et skriftligt samtykke i følsomme og svære situationer af hensyn til hjælpe-personens og brugerens retssikkerhed Et mundtligt samtykke mest almindelig fx ved behov for hjælp til gennemførelse af et samleje med partneren at begge vil - begge giver samtykke til hjælpen Andre former for samtykke kun i konkrete situationer ud fra en vurdering af den handicappedes evne til og måde at udtrykke sig

Tjenesteretslig ramme 1 En hjælpeperson skal være indforstået med at kunne vejlede og støtte den enkelte i forhold til seksualitet En hjælpeperson kan ikke pålægges at deltage i seksualoplæring Men har pligt til at anvise en anden hjælpeperson eller fagperson

Tjenesteretslig ramme 2 Arbejdsgiver – fx Kommunalbestyrelsen - har ret til at lede og fordele arbejdet Dette kan ske ved udarbejdelse af retningslinjer/standarder for servicen Hjælpepersoner har pligt til at følge arbejdsgiverens retningslinjer for varetagelse af opgaver

Straffeloven Det er ikke strafbart : at yde hjælp til onani at yde hjælp til personer, der ønsker samleje med hinanden at yde hjælp til at kontakte en prostitueret

Straffeloven Det er strafbart: at give seksualoplæring når en person verbalt eller ved sin adfærd modsætter sig dette at fungere som seksualpartner fx ved at have samleje eller andre former for seksuel samkvem som led i en seksualoplæring at give seksualoplæring til børn under 15 år - for denne gruppe kan der kun gives seksualvejledning

Seksualvejledning – seksualoplæring pligt Oplæring Må - men ikke pligt Forudsætninger: samtykke beskrivelse (plan for oplæringen)

Seksualoplæring Konkrete anvisninger i forhold til fx onani. Evt. inddrage bøger film, hjælpemidler m.m. Hjælperen fører personens egen hånd, således at vedkommende lærer at onanere Obs! Kun oplæring, ikke hyppigt tilbagevendende m.h.p. stadig seksuel tilfredsstillelse Praktisk hjælp til samleje eller anden fysisk samvær med partner

Seksualoplæring Der skal foreligge en beskrivelse som angiver karakteren og omfanget af hjælpen Hjælpen skal være ønsket og accepteret af den pågældende Den stedlige leder skal godkende forløbet

Fra tabu til tema – fra privat til professionel Faglig viden om seksualitet Faglig kunnen Kommunikation om seksualitet – at kunne tale om Opmærksomhed på egen seksualitet Rummelighed for ”forskellighed”

Professionel kompetence Viden om temaet seksualitet og hvad det vil sige at forholde sig professionelt til dette emne Metoder til at komme fra egen seksualitet til professionel kompetence Italesættelse af seksuelle temaer – fra tabu til tema Håndtering af etiske dilemmaer brug af etisk refleksion

Hvad vil det sige at forholde sig professionelt? Er det rigtigt at seksualitet stadig er tabuiseret? - også blandt professionelle? Hvad oplever I i jeres hverdag – er der åbenhed om emnet seksualitet – eller ? Hvilke forhold skal være i orden for at seksualitet ikke er tabu?

At forholde sig professionelt – en øvelse Fortæl hinanden, hvad I vil føle, og hvad I vil gøre, når I møder borgere, som ønsker, at I skal: tale med dem om seksuelle behov og problemer give generel information om seksuelle behov og problemer give rådgivning og vejledning om seksuelle problemer købe erotisk litteratur, film eller seksuelle hjælpemidler hjælpe dem til at føle sig attraktive, f.eks. ved at hjælpe dem med at iføre sig sexet undertøj tænde for en vibrator for derefter at forlade rummet demonstrere og give oplæring i brug af seksuelle hjælpemidler afprøve, tilpasse og tilrettelægge brug af seksuelle hjælpemidler lede hånden eller et hjælpemiddel, for at de skal lære at tilfredsstille sig selv tilfredsstille dem seksuelt være deres seksualpartner Kilde: Når seksualitet tages alvorligt

Hvordan forholde sig professionelt Vejledning og rådgivning om seksualitet skal være til hjælp for borgeren og en integreret del af arbejdet Derfor skal der være en viden og kunnen om seksualitet i personalegruppen til at: afdække den enkeltes behov for støtte og hjælp støtte med den hjælp, der er brug for (eller sikre at den kommer til rådighed) Der skal være klare retningslinjer/ procedurer Hvor ser i jer selv i den opgave?

Kommunikation om seksualitet Der er behov for at kommunikere med kollegaer for at vurdere og blive enige om, hvilke handlinger det er fagligt, juridisk og etisk forsvarligt at sætte i værk, og hvem der skal udføre dem udarbejde retningslinjer for, hvordan man forholder sig til borgernes seksuelle behov og problemer indhente nødvendig information for at kunne håndtere seksuelle behov og problemer på en forsvarlig måde påtale over for en kollega, hvis denne er ved at få et for privat forhold til en borger / bruger. Drøft hvordan det kan gøres

Etik i måden at forholde sig på Anerkendelse af personen som et ligeværdigt menneske Skabe positivt og åbent miljø - indbyde til at tage emnet (seksualitet) op Opfange signaler - personen bliver set hørt og forstået - også trods kommunikationshandicap Afdække særlige ønsker og behov for hjælp Respekt for det private

Etik i måden at forholde sig på Handlinger skal ske Ud fra den enkeltes behov, ønsker og forudsætninger Med respekt for den enkeltes integritet og værdighed og personlige grænser, kultur m.v. Med mindst indgriben i personens intime liv

Etik i måden at forholde sig på Hjælperen skal kende egne motiver, baggrunde (fx normer) for at handle – hvorfor gør jeg, som jeg gør - overtolker signaler - presser en person til at modtage hjælp - pådutter en person en seksualitet for ”ikke” at handle – hvorfor handler jeg ikke - lægger låg på - overser - opfanger ikke signaler

Refleksion med kollegaer Drøfte emnet generelt - fælles refleksion med kollegaer om Hvad er seksualitet De retlige problemstillinger: hvad må jeg - hvad må jeg ikke - hvad skal jeg De etiske dilemmaer Afklaring af egne og andres holdninger og grænser Afklaring af behov for hjælp udefra

Egen seksualitet – en refleksionsøvelse Hvordan vil jeg beskrive min første seksuelle oplevelse? Hvordan har min seksuelle udvikling været? Hvordan udfolder jeg mig seksuelt nu? Hvor går mine grænser når det gælder nøgenhed? Hvilket forhold har jeg til orgasme? Bliver jeg af og til bange i seksuelle situationer? Er mine grænser tydelige eller kan jeg være for eftergiven Fornemmer jeg andres grænser ? Kilde: Når seksualitet tages alvorligt

Fremtidens social - og sundhedsydelser, som vi ønsker dem Seksualitet bliver et naturligt samtaleemne inden for social- og sundhedssektoren – både mellem de ansatte og borgerne. Social og sundhedspersonalet møder borgernes seksualitet på en åben og respektfuld måde, og i samarbejde med borgerne træffer beviste valg, som fagligt, etisk og juridisk er velbegrundede.