Arbejdsmiljøcertificering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Dybdegående analyse af arbejdsulykker i byggebranchen
Anskaffelse af ny teknologi
Administrationsseminar
Regulerende lovgivning 2
informationsflowet for kemiske stoffer og blandinger
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Porteføljestyring
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
Vejledning i god offentlig risikoledelse. Forord ”Når der er behov for en vejledning, der sætter fokus på offentlige lederes evne til at håndtere usikkerhed,
AB 92 Aftalegrundlaget Aftale mellem to parter, køber/sælger – bygherre/entreprenør Kan fraviges efter tydelig aftale Fastsætter sprog, lovvalg og værneting.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Produktion og Logistik
DUA seminar den 5. oktober 2010
Ændring i lov pr Uddannelse Kompetenceplan Årlig drøftelse
HOLD SIKKERHEDEN VED LIGE Sted, dato Kampagnen Et sikkert og sundt arbejdsmiljø
HOLD SIKKERHEDEN VED LIGE Sted, dato Kampagnen Et sikkert og sundt arbejdsmiljø
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Vold - et fælles anliggende
TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET
Kultur i organisationer
Beskrivelsesværktøj Implementering af bips beskrivelsesværktøj i din virksomhed bips konference 26. september 2011.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 – Opfølgning og evaluering Statusmålinger Fremdrift Svedan:
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Den Regionale LEAN Enhed
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
ArbejdsPladsVurdering (APV)
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
Det Sociale Kapitel
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Projektstyring dag 2.
Udarbejde af den fremtidige flow
Er de nuværende regler om rådgivnings- påbud en hensigtsmæssig måde at sikre at virksomhederne får tilstrækkelig ad- gang til arbejdsmiljøviden? Anders.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Hvad er mål/resultat (output)?
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Den Regionale LEAN Enhed
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
H. LUNDBECK A/S Kortlægning af modstandene. H. LUNDBECK A/S Mine medarbejderes synspunkter Ingeniørerne inddrager os ikke De inddrager os i sidste øjeblik,
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 - Opfølgning og evaluering Deltager valgte emner Seminar 7 -Leverandør-
Indkøbs- og logistikchef, Region Midtjylland
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR Virksomhed med arbejdsmiljøcertifikat Alle virksomheder Arbejdsmiljøcertifikatet.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Seminar Per Stig Jørgensen. Dansk Byggeri..
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Sikkerhedskonference 2008
Sikring af kolonne 3-virksomheder
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Databehandleraftaler
Arbejdsmiljøledelse Status på Kronesmileyordningen og samarbejdet mellem AT og de certificerende organer 28. januar 2019 Kåre Appel Weng Sales and Marketing.
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Arbejdsmiljøcertificering Risikovurdering

Risikovurdering Organisationen skal etablere, implementere og vedligeholde en eller flere procedurer til løbende identificering af farer, risikovurdering og fastlæggelse af de nødvendige kontrolforanstaltninger.

Der skal tages hensyn til: Rutinemæssige og ikke-rutinemæssige aktiviteter. Aktiviteter, der udføres af alle personer, der har adgang til stedet (herunder leverandører, entreprenører og gæster). Menneskers adfærd og andre menneskelige faktorer. Identificerede farer opstået uden for arbejdsstedet, der kan have ugunstig virkning på sundheden og sikkerheden for personer på arbejdsstedet, der er under organisationens ledelssesret. Farer, der er skabt i nærheden af arbejdsstedet af arbejdsrelaterede aktiviteter under organisationens ledelsesret. Infrastruktur, udstyr og materialer på arbejdsstedet, uanset om de er tilvejebragt af organisationen eller af andre. Ændringer eller foreslåede ændringer i organisationen, dens aktiviteter eller materialer. Modifikationer af arbejdsmiljøledelsessystemet, herunder midlertidige ændringer og deres indvirkning på operationer, processer og aktiviteter. Alle relevante juridiske forpligtelser vedrørende risikovurdering og implementering af de nødvendige kontrolforanstaltninger Udformningen af arbejdsomåder, processer, installationer, maskiner/udstyr, driftsprocedurer og arbejdets tilrettelæggelse, herunder tilpasning til menneskets evner.

Metoder til identificering af farer og risikovurdering skal: Defineres med hensyn til omfang, art tidspunkt for at sikre, at de er proaktive frem for reaktive. Sørge for , at de er proaktive frem for reaktive. Sørge for identificering, prioritering og dokumentation af risici og anvendelse af kontrolforanstaltninger, hvor det er relevant.

Ledelse af ændringer Til ledelse af ændringer skal organisationen identificere de arbejdsmiljøfarer og arbejdsmiljørisici, der er forbundet med ændringer i organisationen, arbejdsmiljø-ledelsessystemet eller dets aktiviteter, før sådanne ændringer indføres. Organisationen skal sikre, at resultaterne af disse vurderinger tages i betragtning ved fastlæggelsen af kontrolforanstaltninger.

Kontrolforanstaltninger Ved fastlæggelse af kontrolforanstaltninger eller ved overvejelse af ændringer til eksisterende kontrolforanstaltninger skal det overvejes af nedsætte risiciene efter følgende rangorden: Eliminering Erstatning Tekniske kontrolforanstaltninger Skiltning/advarsler og/eller administrative kontrolforanstaltninger Personlige værnemidler

Opdatering Organisationen skal sikre, at arbejdsmiljørisiciene og de fastlagte kontrolforanstaltninger tages i betragtning ved etablering, implementering og vedligeholdelse af arbejdsmiljø-ledelsessystemet

Kortlægning og risikovurdering - kort sagt (eller på dansk) Skal tage hensyn til gyldighedsområdet Kortlægning og risikovurdering skal dokumentere virksomhedens risici og fastsætte kontroller (= arbejdsmiljø-driftsstyring) Skal holdes opdateret Skal tage hensyn til forebyggelses-principperne Skal omhandle aktiviteter fra personer med adgang til arbejdspladsen Adfærd, evner og andre menneskelige faktorer Ændringer for processer og aktiviteter Udefrakommende arbejdsmiljøpåvirkninger som kan kontrolleres af virksomheden Udstyr og materialer på arbejdspladsen, uanset om det er egne eller tilhører andre med adgang til arbejdspladsen lovoverholdelse

Hvordan risikovurderer man?

Risikostyring Risikoidentifikation - (hvad er der sket tidligere, andre steder på lignende områder (reaktivt)? Hvad kunne der ske på dette område i fremtiden (proaktivt)?)  Risikobeskrivelse - et sammenhængende syn på risici. Et specifik beskrivelse af risiciene, for at sikre et fælles sprog og en fælles forståelse for kommunens risici. Risikovurdering – vurdering af risici m.h.t. skadesandsynlighed og –konsekvens. (Er der risici, som er alvorlige nok til, at vi ønsker at håndtere dem og hvilke skal vi vælge først? Risikostrategi - Hvordan skal de konkrete risici håndteres for at reducere eller eliminere disse. Hvilke finansieringsmuligheder findes og hvem gør hvad og hvornår. Risikorapportering - Dokumentation/evaluering. Regnskaber og rapporter (Hvordan vil vi vise effekten af vores indsats?  Hvordan kommunikerer vi effekten af vores indsats til relevante interessenter?)

Virkemidler Når man skal fjerne eller reducere sine risici, kan følgende generelle liste opstilles: Påvirkning af ansattes adfærd og holdninger. Kan f.eks. have til formål at sikre, at ansatte husker at bruge eksisterende hjælpemidler, at bruge korrekte løftestillinger, at køre kommunens biler på en hensigtsmæssig måde, at arbejde ergonomisk korrekt, at opdrage ansatte til at være risikobevidste osv. De adfærdsregulerende påvirkninger sker f.eks. ved afholdelse af møder, kurser, udsendelse af informationer til den enkelte ansatte osv. En af de store kommuner, der har arbejdet med området i flere år, giver udtryk for, at effekten af adfærdsregulerende påvirkninger udgør ca. 70% af den samlede effekt ved risikostyring.

Virkemidler Mekanisk/elektronisk sikring. Den mekaniske/elektroniske sikring kan bestå i etablering af tyverialarmer, adgangskontrol, videoovervågning, brandalarmeringsanlæg, motorvarmere /antidugsystemer i biler osv. Som tidligere nævnt vil udgiften til anskaffelse af sikringsmateriel kunne reduceres betydeligt ved samlet indkøb for hele kommunen.

Virkemidler Fysiske ændringer af arbejdspladser Opfølgning på arbejdspladsvurderinger. Anskaffelse af hjælpemidler.

Virkemidler Ændringer af arbejdsprocedurer.