Innovative ledelsesrum. Hovedpunkter Erik: • Vores daglig praksis – tanker og omtanker • Innovative ledelsesrum som de ugjorte valg Christian: • Praksis.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Tværsektoriel ledelse: Hvorfor, hvordan, hvorhen?
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Chris Argyris f
Darum skole 4. november 2013.
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Deltagerstyret undervisning
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Velkommen til SKJOLDHØJ FORSAMLINGSHUS. Historien om Mahmoud Hvordan var det engang……
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Den klassiske novelle og den moderne novelle
Den anerkendende interviewform
Kodeks for offentlig topledelse
Generel introduktion til EC
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Pædagogisk forår i København
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
15. april 2004 Åbent Universitet på IT-Universitetet i København kompetenceudvikling for professionelle Mads Tofte, rektor.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
Mental sundhed Ulla Uldahl og Henriette Lundstrøm
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Skriv hver især jeres tanker på post it… Hvad tænker du om Innovation? I har 5 min.
Læring gennem registrering og indberetning
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i matematikfaget
Præsentationens transcript:

Innovative ledelsesrum

Hovedpunkter Erik: • Vores daglig praksis – tanker og omtanker • Innovative ledelsesrum som de ugjorte valg Christian: • Praksis – hvordan udfolder disse rum sig • Afrunding – der peger frem mod det videre arbejde – at skabe praksisviden

Eksempel: • Du er som leder mødt tidligt på arbejde for at forberede det morgenmøde I altid holder mandag morgen.

Eksempel: • Du er som leder mødt tidligt på arbejde for at forberede det morgenmøde I altid holder mandag morgen. • Du har morgenbrød med, du sætter kaffen over, du skriver dagsordenen ud og lægger på bordet

Eksempel: • Du er som leder mødt tidligt på arbejde for at forberede det morgenmøde I altid holder mandag morgen. • Du har morgenbrød med, du sætter kaffen over, du skriver dagsordenen ud og lægger på bordet • …men pludselig går det op for dig, at I slet ikke kan løse jeres udfordringer på denne måde!

Tanken – vores repertoire • Vores ageren som refleks – tanken som den stabile faktor – det at vi rent faktisk er tilstede og kan handle ud fra vores erfaringer – væren Handlinger Konsekvenser

Omtanken – vores erkendelse • Omtanken er den dynamiske faktor, der kan bringe erkendelse og dermed udvikling – ændrer vores repertoire – viden Udvikling Erkendelse

Hverdagens praksis • Vores daglige praksis – består af varierende kombinationer af tanker og omtanker Handlinger Konsekvenser Udvikling Erkendelse

At træffe valget • Praksis kan ses som det at skulle træffe valget - at følge repertoiret (tanken – refleks) eller søge ny erkendelse (omtanken – refleksion) Praksis

Mellem viden og væren Handlinger Konsekvenser Erkendelse Udvikling Praksis Tanke Omtanke ”Det ugjorte valg” Væren Viden

Mellem viden og væren • Mellemrummet – at turde blive dér uden at gribe fortolkende ind – for tidligt Handlinger Konsekvenser Erkendelse Udvikling Praksis Tanke Omtanke ”Det ugjorte valg” Væren Viden

Det innovative ledelsesrum • ”Folden”, mellemrummet, grænsefladen, det ugjorte valg – her indtræffer intuitionen • Det er HER innovationen opstår

Det innovative ledelsesrum • ”Folden”, mellemrummet, grænsefladen, det ugjorte valg – her indtræffer intuitionen • Det er HER innovationen opstår • Det innovative ledelsesrum er derfor evnen og modet til at turde blive i folden – med åbent sind – uden at gribe fortolkende ind for tidligt.

Det innovative ledelsesrum • ”Folden”, mellemrummet, grænsefladen, det ugjorte valg – her indtræffer intuitionen • Det er HER innovationen opstår • Det innovative ledelsesrum er derfor evnen og modet til at turde blive i folden – med åbent sind – uden at gribe fortolkende ind for tidligt. • At kunne skabe dette flow og kunne fastholde det – er fundamentet til det innovative ledelsesrum

Udfordring • Men……

Udfordring • Men…… • Professionalisme er netop at have et stort repertoire – dvs. meget på lager i tanken

Udfordring • Men…… • Professionalisme er netop at have et stort repertoire – dvs. meget på lager i tanken • Derfor er der en stor risiko for at man tager udgangspunkt i netop at tolke situationer ud fra de løsninger man har på lager!

Udfordring • Men…… • Professionalisme er netop at have et stort repertoire – dvs. meget på lager i tanken • Derfor er der en stor risiko for at man tager udgangspunkt i netop at tolke situationer ud fra de løsninger man har på lager! • Det er ikke let at være ”ikke-professionel” for at fremme intuitionen – skabe innovation