LæseUdviklingsSkemaet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om læsning - hvad kan man som forældre gøre for sit barns læseudvikling… Asgård skole jan
Advertisements

En læseindsats der virker!.
Læsning i danskfaget i Island
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
”Intet” af Janne Teller
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Faglig læsning Dagsorden
Helt Sikker Solen skinner meget. Hele kroppen bliver brændt.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Læringsstile og lektier
Elsker DU også at læse lektier?
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Læsning..
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Læremiddelvurdering i skolen
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Arbejdspladsudvikling
Opgaver og svarark – til individuel brug
Introduktion til Sprogpakken
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
Sprogtilegnelse i teori og praksis
Billedbøger.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Dansk 1. klasse.
Engelbert H – og den sidste chance
Lav din egen bog LAD BØRNENE KLIPPE OG HÆFTE.
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
Folkeskolens afgangsprøve
En kompleks opgave for dansklæreren
Hvad er læseskub? Hovedfokuspunkt: De svage læsere
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Vejen mod at lære at læse
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.

ved læsevejleder Dorthe Clausen
Læsning – hvordan? Læseprøver og læsetest
Et mærkeligt skib.
Når børn skriver sig til læsning
Læseprojekt Dalgasskolen Læseoplevelser Læsevaner Læsekompetencer.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Grunde til at jeg elsker dig
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Folkeskolens afgangsprøve
Bogkassen Michael Tillgaard 2/3 skoleleder 1/3 lærer
Læsning.
Nye bøger på PLC Læs Løs. Nye bøger på PLC Ung Nye bøger på PLC Billedbog.
Præsentation af forårs-sfo
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Læsning på Højen skole.. Læsemål på Højen skole. Gennemgang af LUS. Videre og faglig læsning Modeller til læsning.
Oplæsningens byggeklodser. Oplæsning Publikum skal kunne høre din oplevelse og forståelse af teksten, når du læser op. Dette kan du træne ved at gøre.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Oplæsningens byggeklodser
Litteratur.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
READ – sammen om læsning
Præsentationens transcript:

LæseUdviklingsSkemaet LUS LæseUdviklingsSkemaet

LUS et pædagogisk værktøj der kan bruges til At beskrive læsningen og læseudviklingen At evaluere hvor langt barnet er omkring læsning At udvælge indsatsformer At udarbejde status til forældre, kollegaer, ledere, politikere m.fl.

Læseprocesmodel læseindlæringen

Læseudviklingsskema de tre faser

LUS Fase 1: punkt 1-12 Udforskende fase Trinmål efter 2. klasse

forventes, at man er nået hertil i 0. Klasse! LUS - fase 1 1. Genkende eget navn (finde + tegne/skrive). 2. Kende læseretningen samt linieskift. 3. Det skrevne kan siges. forventes, at man er nået hertil i 0. Klasse!

LUS - fase 1 4. Læser kendte ord i tekster ved hjælp af ordbilleder 5. Nye ord læses ved hjælp af kendte ord 6. Bruger bogstavlyden, ofte 1. bogstavs lyd for at afkode nye ord - korrigerer undertiden sig selv

LUS - fase 1 7. Bruger efter behov bogstavernes lyde - selvkorrektion 8. Begynder at skrive små beskeder 9. Bruger bogstavernes lyde effektivt i læsningen af længere, ukendte ord

LUS - fase 1 10. Anvender og skifter mellem formålsbestemte strategier ved læsning af enkle tekster 11. Har tilegnet sig strategier, der bruges i normal voksenlæsning, stopper op, læsningen går langsomt.

LUS - fase 1 Trinmål efter 2. Klasse Lix 8-9 (Let 15-17) 12. Læser selvstændigt en ukendt tekst. Afkodningen kræver stadigvæk opmærksomhed. Læsningen går i stå under afkodning af ukendte ord, ikke flydende læsning. Trinmål efter 2. Klasse Lix 8-9 (Let 15-17)

Trinmål efter 2. klasse læse ukendte, lette og alderssvarende tekster uden hjælp - både fag- og skønlitteratur vise et sikkert kendskab til bogstavernes form, lyd og kombinationer bruge forskellige elementære læsestrategier læse forberedte tekststykker op lytte til andres oplæsning af tekster udtrykke deres egen forståelse af tekster gengive tekster i dramatisk form læse med forståelse og genfortælle handlingen i en tekst.

LUS - fase 2 Fase 2 punkt 13 - 19 punkt 16 - trinmål 4. klasse punkt 18a - trinmål 6. klasse punkt 19 - trinmål 9. klasse

Lus - fase 2 13. Læser mere flydende, stopper fortsat en gang imellem. 14. Søgelæsning - finder hurtigt ønskede oplysninger - både kendt og ukendt tekst 15. Læser flydende med god forståelse - foretrækker stillelæsning.

LUS - fase 2 Trinmål efter 4. Klasse Lix 20 - 25 16. Instruktionslæsning - læser arbejdsbeskrivelser, opskrifter, instruktioner samt matematikopgaver med forståelse Trinmål efter 4. Klasse Lix 20 - 25

Trinmål efter 4. klasse læse sikkert og med god forståelse læse skønlitteratur og faglitteratur, der er skrevet for aldersgruppen oversigtslæse og punktlæse fastholde hovedindholdet i en tekst ved hjælp af understregning og referat læse op og gengive egne og andres tekster i dramatisk form læse lette og korte norske og svenske tekster.

LUS - fase 2 Trinmål efter 6. Klasse lix 30-35 17. Forstår indholdet af udenlandske film og naturprogrammer ved hjælp af undertekster. 18. Læser meget - og kan lide det 18.a Læser med udbytte serier, faglige tekster og kan anvende læsefærdigheden til forskellige formål. Trinmål efter 6. Klasse lix 30-35

Trinmål efter 6. klasse læse sikkert og med passende hastighed i både skønlitterær og faglig læsning bruge forskellige læsemåder - oversigtslæse, punktlæse og nærlæse fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af understregning, referat og resumé læse op og gengive egne og andres tekster i dramatisk form læse lette norske og svenske tekster.

LUS - fase 2 18.b har let ved at læse, læser ungdomsbøger med personbeskrivelser, miljøbeskrivelser og indre monologer 18.c Udvider læsningen til forskellige genrer, magter at læse flere bøger parallelt - læser voksenbøger 19. Dybde- og overblikslæsning - kan få fat i både indhold og struktur Trinmål efter 9. Klasse Lix 50 - 60

Trinmål efter 9. klasse læse sikkert og med passende hastighed i både skønlitterær og faglig læsning benytte varierende læsemåder afpasset efter formålet - oversigtslæse, punktlæse og nærlæse fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af understregning, mindmap, referat, resumé og notater læse op og gengive egne og andres tekster i fortolkende og dramatisk form læse norske og svenske tekster.

Træet

LUS Fase 3 - Den litterære fase At være litterær læsende forudsætter en abstrakt og hypotetisk tænkning. - trænge ind i sagprosa og skønlitterære tekster og forstå dem.

“Lusning” 1. Eleven skriver sit navn 2. Eleven læser kendt tekst 3. Eleven læser ukendt tekst (lærer vælger) 4. Eleven læser en af sine egne historier 5. Eleven læser “Her ser Tom en bil” (kendte ord, men uden billedstøtte)

“Lusning” 6. Eleven skriver en sætning efter diktat: Jeg læser en bog sammen med Helle

Test 1 bruges i begyndelsen af 1.klasse Ida og Emil Her er Ida og Emil. Ida og Emil bor på Isgade 8 i Isby. Ida og Emil bor i et lille gult hus. Ida er 7 år. Emil er 9 år.

Test 2 kan bruges i efteråret i 1. klasse Her er Jan og Lone. Jan og Lone bor også i det gule hus på Isgade 8 i Isby. Lone er Idas mor. Lone er også Emils mor. Jan er Idas far. Jan er også Emils far.

Lus i børnehøjde 1. Jeg kan læse og skrive mit eget navn + nogle flere 2. Jeg ved i hvilken retning, man læser 3. Jeg ved, at man kan læse det, der står i en bog 4. Jeg kan genkende mange ord i en tekst 5. Jeg kan genkende ord i andre tekster 6. Jeg kan stave mig frem til et ord, hvis jeg ikke kan genkende det

Lus i børnehøjde 7. Jeg retter mig selv, hvis ikke dét, jeg læser, giver mening 8. Jeg kan skrive noget, andre kan få en mening ud af 9. Jeg kan få mening ud af en tekst (med billeder), jeg ikke først har fået læst op 10. Jeg kan læse bøger uden billeder og forstå dem 11. Jeg begynder at læse tykkere bøger. Jeg vil helst læse højt.

Lus i børnehøjde 12. Jeg læser mange forskellige bøger. Jeg kan stadig indimellem blive i tvivl om, hvad der står 13. Jeg tænker meget over det, jeg læser 14. Jeg kan hurtigt finde en oplysning i en tekst 15. Jeg vil helst læse inden i mig selv 16. Jeg kan følge en instruktion

Lus i børnehøjde 17. Jeg kan læse undertekster på TV 18. Jeg elsker at læse 19. Jeg får meget ud af dét, jeg læser

Forventninger? For at blive en god læser på mellemtrinnet skal man være igennem en læsemængde, der svarer til 1500 - 1700 normalsider.

Krav til elever (lærere) 1. klasse med enkle letlæsningsbøger - 1 pr. dag 2. klasse - letlæsningsbøger 2-3 om ugen 3. - 5. klasse 3-4 bøger om måneden 6. - 9. klasse mindst 1 bog om måneden