Myndighedsnetværk Digital Post 4. marts 2014 Digitaliseringsstyrelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Dias 1 Datalogisk Institut DIKUs virksomhedsklub Klubmøde 25. november 2010 DIKU Nørre Campus Vært: Billedgruppen.
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Indsæt’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med 4. Tryk ’anvend på alle’ Ændre.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Kommunikationsstrategi Scleroseforeningen
NÅR BEBOEREN HAR EN PSYKISK SYGDOM…. For at indsætte dato og sidefod: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”dato” i feltet.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder og objekter 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013.
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Organisation og kommunikation
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Gør drømmen til virkelighed i KFUM og KFUK i distrikt nord/vestjylland.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Nyt om VVM/ Miljøvurdering.
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Status for etablering.
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Seveso Bilag 1 og Sikkerheds-
Inspiration til at udbrede NemSMS til borgere
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

Myndighedsnetværk Digital Post 4. marts 2014 Digitaliseringsstyrelsen www.digst.dk/digitalpost

Programmet for i dag 10.00 Velkomst og introduktion 10.05          Nyt fra Digitaliseringsstyrelsen 10.20          Plan for overgangen til obligatorisk Digital Post for borgerne 10.30            Indsatsområde: Kommende kampagner 11.00            Indsatsområde: Underretningsbreve 12.00            Frokost 12:30            Indsatsområde: Fritagelse 14.00            Kaffe og kagepause 14.15            Indsatsområde: Support og hjælp til myndigheder 15.00            Mødet slutter

Nyt fra Digital Post

Indslag i DR Nyheder – 13. februar

Indslag i DR Nyheder – 13. februar

Indslag i DR Nyheder – 13. februar giver flere tilmeldinger

Politiken 30. januar

Politiken 1. marts

Hvad er Digital Post?

Midlertidig Læseadgangsblanket - Quick and dirty Fritagelse Adgang til fritagelsesmodul Midlertidig løsning: Midlertidig bruger ”Default Myndighedsmedarbejder” Udbedres: 8/3-2014. CPR-opslag Der sker ikke CPR-opslag Midlertidig Læseadgangsblanket - Quick and dirty

Plan for overgangen til obligatorisk digital post for borgerne

Kort om den fællesoffentlige køreplan Køreplan godkendt af styregruppen for digitaliseringsstrategien primo februar og offentliggjort på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside Hensigt med køreplanen: Alle offentlige myndigheder kan orientere sig i forhold til hvilke aktiviteter og produkter, der gennemføres frem mod 1. november 2014 samt fordeling af roller og ansvar Leverancer frem mod november 2014 er struktureret efter ti indsatsområder

Køreplanens formål og ti indsatsområder

Hvad rør sig på de ti indsatsområder i forhold til leverancer ? Status Underretningsbreve Fælles udsendelse af breve 2. Kommunikationskampagne Annoncekampagne på trapperne 3. Oprettelsesforløb på borger.dk Første justering gennemført 4. Adgang til support og hjælp Undervisning af it-undervisere samt interaktiv FAQ for myndigheder 5. Fritagelse i borgerservice CPR-integration idriftsættes 10. marts, vejledninger 6. Kommunikation om fritagelse Folder + strategisk orientering 7. Mobil adgang til Digital Post Mobil adgang fra april + app 8. Løbende advisering om ny post Brev til frikommuneforsøg 9. Justering af løsning Funktionalitet (april) 10. Myndigheders parathed Klarmelding

Indsatsområde: Kommende kampagner

Din kontakt med det offentlige starter på nettet Kampagne 2013 Bølge 2 Din kontakt med det offentlige starter på nettet Film Facebook Annoncering Events/aktiviteter Netværk PR april 2017

Årsplan 2014 april 2017

‘husk at Tjekke din digitale post’ Januar til maj 2014 Indsats 1 i kampagneåret 2014 Baggrund Ankestyrelsens principafgørelse november 2013 om myndigheders særlige vejledningspligt ifbm. kanalskifte til udsendelse af Digital Post Kommunikationsfokus ‘Husk at tjekke, om du har modtaget digital post fra det offentlige’ Co-branding med e-Boks Indhold Facebook-indsats Online bannere Printannoncer Målgruppen unge - april 2017

Facebook-indsats Promoted post Rækkevidde: 127 likes 12 delinger Ca. 500.000 personer er blevet eksponeret 127 likes 12 delinger april 2017

Online bannere Medieindrykninger i januar 2014 april 2017

Printannoncer Indrykkes i 1-2 større dagblade samt udvalgte målrettede medier i marts 2014 (fx Ude og Hjemme, ældresagens medlemsblad etc.) april 2017

Kampagne august 2014 – Januar 2015 PR-indsats: Omtale i medierne, events til at skabe opmærksomhed Medieindrykninger: Film til ”almindelige borgere” + film til unge Online bannere Tryk og outdoor (busstoppesteder etc) Indsats særligt til unge: Baggrund: De unge har det laveste kendskab til Digital Post UDBUD PÅ OPGAVEN – primært fokus Digital Post, sekundært Bølge 3-løsningerne. april 2017

Indsatsområde: Underretningsbreve

To centrale elementer Underretningsbrevet Udsendelsesplan Fælles løsning for underretningsbrevet Udformning af brev Udsendelsesplan Herunder tilrettelæggelse af frekvens, supportmæssige hensyn mv. Begge dele skal forelægges for styregruppen for digitaliseringsstrategien i foråret

1a. Fælles udsendelse af underretningsbreve - central løsning til rådighed for kommuner KL melder ud om tilbud til kommuner i marts Forhåndstilmelding til KL med henblik på at afdække omfang af interesse gerne inden udgangen af marts Endelig aftale indgås mellem den enkelte kommune og Strålfors inden udgangen af maj Vi er i øjeblikket ved at indhente præcist prisbillede fra Strålfors

1b.Udformning af brev Brevet udarbejdes i dialog med KL Fastlæggelse af kommunale elementer (fx borgerlogo, borgmesterunderskrift, oplysninger om borgerservice) Fastlæggelse af fællesoffentlige elementer (fx kernebudskab, standard vejledningsmateriale) Erfaringsopsamling Odense frikommuneforsøg (samt øvrige komm. erfaringer) Erfaringer fra øvrige relevante aktører Brugertest af brevet

Indsatsområde: Fritagelse

It-svage grupper DIALOG Løbende dialog med Ældre Sagen, Danske Pensionister, Danske Handicaporganisationer etc. og bidrag til deres medier Ny dialog med organisationer for socialt udsatte: Landsforeningen af væresteder, KFUK, KFUM, Kofoeds Skole etc PRODUKTER Folder om ”til dig, der har svært ved det digitale” er sendt til borgerservice og biblioteker Informationsmøder om Digital Post for frivillige undervisere (Ældre Sagen, Danske Pensionister m.fl.) Mindre, målrettet presseindsats primært til ældre Faktaark om Digital Post til væresteder for socialt udsatte (herunder fritagelse) Informationsmøder for frivillige på væresteder Undersøgelse af øget support-behov

De svageste borgere Kommunerne vil proaktivt understøtte særligt svage borgerens behov for at tildele pårørende læseadgang eller blive fritaget for kravet om Digital Post. KL og DIGST udarbejder en vejledning til kommunerne i forhold til etablering af læseadgang eller fritagelse fra Digital Post af beboere på plejehjem, bosteder og andre institutioner.

Indsatsområde: Support og hjælp til myndigheder

Hjælpeunivers - Borgerrettet Fase 1: (Marts) FAQ Trin for trin Vejledninger Fase 2: (Marts – august) Brugerteste og kvalificere indhold samt udvikle: ”Er du klar”-funktion på borger.dk Beslutningstræ a la Virk.dk Videoer og/eller E-læringsunivers april 2017

Hjælpeunivers - Myndighedsrettet Hovedindgang består af tre dele: Teknik digst.dk Kommunikation Kampagnen for myndigheder Borgerkontakt Faktaark + FAQ april 2017

Etablering af FAQ Målgruppe: Medarbejdere i myndigheder – med borgerkontakt Borgere med helt særlige spørgsmål Kommende placering: borger.dk/for-myndigheder postfaq.borger.dk Proces: Testrunde ved KL, enkelte kommuner og regioner (denne uge) Lancering (næste uge – hurtigst muligt) Derefter modtagelse og besvarelse af flere spørgsmål april 2017

Support-kapacitet Mulig model for supportorganisering = Kommunernes borgerservice er primær indgang: Jeres input: Hvad har borgerservice/frontmedarbejderen brug for, for at kunne løfte opgaven? Er kommunerne klar til at håndtere det ekstra pres? Andet? april 2017

Tak for i dag www.digst.dk/digitalpost