-om uddannelsesparathed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Forældrearrangement om folkeskolereform
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Præsentation til forældremøder
Garantiskolekonference 2013
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
HVORFOR GÅ I 10. klasse? For at blive afklaret med hensyn til valg af ungdomsuddannelse For at blive helt klar til fx en erhvervsuddannelse eller gymnasiet.
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Forældremøde 8.klasse.
Orienteringsmøde d.20/11.
Temalinjer •Samfundsfaglig •Naturfaglig •Kunst & Design •Drama & Musik •Idræt •Karrierepilen •Medie og It Samt: •Base 10 •ITO.
Elevernes digitale dannelse
Tietgen Erhverv HG Erhverv HG Erhverv 1½ år (tidligere HG FLEX) HG Erhverv 2 år (tidligere FIVU) Ny Mesterlære Afklarende / kombinerede forløb 10. Handel.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Fredensborg og Helsingør kommuner
Forældremøde 9. klasse Vejledningsaktiviteter Uddannelsesaften
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Program i salen Kl (Klasse A,B,C,D,E,F) Kl (Klasse G,H,I,J,K,L,M) Skoleårets fokuspunkter Fravær Lejrskole Til-/framelding af fag.
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.

Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Hvad er uddannelsesparathed, og hvordan kan man vurdere paratheden?
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Folkeskolereform 2014.
Forældremøde 7. klasse.
Bo Ravn leder UU – Nordvestjylland Ungdommens Uddannelsesvejledning
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
FORÆLDREMØDE 9. ÅRGANG AUGUST 2014
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
Orienteringsaften på Byhøjskolen tirsdag den 2. februar 2015 kl. 17.
Grunde til at jeg elsker dig
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Frivillighed. Det handler om at give Samarbejde 10 timers arbejde – Om fredagen efter kl. 10 eller efter skoletid. Uge 43, 44, 46, 47.
Er vi enige om, hvordan ser en KUU-elev ud?
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Status på implementeringen af vejledningsreformen
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Overleveringer indenfor specialområdet UU Ringkøbing-Skjern.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Præsentationens transcript:

-om uddannelsesparathed Overgangen til STU -om uddannelsesparathed

Niels Kirk Forstander Fenskær Efterskole Helge Michno Viceforstander Fenskær Efterskole

Fenskær Efterskole Special-efterskole 3U Ungdom-Udvikling-Uddannelse Med tilhørende udslusningsafdeling 3U Ungdom-Udvikling-Uddannelse

Elevgruppen -Ved alt om hvad de ikke kan Har ikke kun faglige problemer -Har ingen eller meget få kammerater -Generelt lav selvtillid og selvværd

Målet At gøre de unge til så selvstændige aktører i deres eget liv som muligt At lære de unge at de kan lære At give de unge retten til egen tilegnelsesvirksomhed At give de unge et ungdomsliv, som kan styrke deres selværd, selvtillid og sociale kompetencer.

Hvordan Vi vender hånden – ser på resourcer i stedet for fejl og mangler

På Efterskolen kan de unge: Vælge et skema med værksteder og valgfag som giver dem mening. Arbejde med noget de finder relevant - det øger både koncentrationsevne, selvværd og selvtillid --- og det Giver interessefællesskaber-kammerater-et ungdomsliv hvor de oplever at blive valgt til

Hvad så – efter 1-2 år på Efterskolen Er de unge så uddannelsesparate? Hvordan finder de unge den rigtige udannelsesretning – og på hvilket niveau? Hvis vi ønsker holdbare løsninger er det vigtigt at det også er de unges eget projekt! Mange har brug for at kunne prøve forskellige ting af – det er oftest ikke nok at få fortalt om mulighederne.

3U - en mulighed for at blive uddannelsesparat Mulighed for brobygningsprojekter – praktik og erhvervs- og uddannelsesrelevante projekter. Et helhedstilbud, som også giver de unge botræning og styrker de unges muligheder for et godt fritidsliv. Et tilbud de unge selv har stor indflydelse på!

1. For projekter på skolen:. 8. 10 - 8. 45. Morgentime. 9. 00-14. 00 1. For projekter på skolen:   8.10 - 8.45 Morgentime   9.00-14.00 Projekt på Fenskær Efterskole   15.00-17.00 Hustimer (frem til efterårsferien til 17.30)   19.15.-20.15 Valgfag på efterskolen, 3U-dansk/matematik, Klubaften, Ungdomsskole, svømning m.m.   22.00 Alle på 3U – RO   23.00 Alle på deres egne værelser

2. For projekter ud af huset: 7. 15 2. For projekter ud af huset:   7.15 Afgang med skolens bus til brobygning (hjemme ca. kl. 14.00)   15.00-17.00 Hustimer (frem til efterårsferien til 17.30)   19.15.-20.15 Valgfag på efterskolen, 3U-dansk/matematik, Klubaften, Ungdomsskole, svømning m.m.     23.00 Alle på deres egne værelser

3U Den Unge bor i hus med 7 andre Hustimer hver eftermiddag med en af sine 2 huslærere – madlavning og indkøb går på skift Drenge og piger bor i samme hus Hver elev har sit eget værelse De unge skal selv stå – og sørge for morgenmad og madpakker De unge skal selv gå i seng (uden godnatrunde)

Få projekter ud af huset Uge 33 Introduktion, etablering af bofællesskab, kanotur. Uge 34-41 Madlavning, Fenskær Efterskole. Tekstilproduktion og Læder, Fenskær Efterskole. Onsdagsprojekt: Dansk/matematik. Uge 43 Emneuge – praktikforberedelse. Uge 44-47 Individuel praktik. Uge 48-51 Træproduktion, Madlavning, Fenskær Efterskole. Uge 1-13 Social- og Sundhedsskole, Herning. Musik, Pileflet, Emneuge, Fenskær Efterskole. Onsdagsprojekt: Motion/Trivsel. Vinterlejrskole - Uge 12. Uge 14-20 Førstehjælpskursus, Fenskær Efterskole. Individuel praktik 2 uger. Friluftsliv, Smykker, Fenskær Efterskole. Samfundsfag, Fenskær Efterskole. Onsdagsprojekt: Dansk/matematik Uge 21 3U-tur til København. Uge 22-25 Madlavning, Udeprojekt, Fenskær Efterskole. Uge 26 Afslutning.

Mange projekter ud af huset! Uge 33 Introduktion, etablering af bofællesskab, kanotur. Uge 34-37 Servicemedhjælperkursus, Fenskær Efterskole. Uge 38-41 Lægård, Landbrug og gartneri, UC Holstebro. Uge 43 Emneuge – praktikforberedelse. Uge 44-47 Individuel praktik. Uge 48-51 Mad til mennesker, UC Holstebro. Uge 1-13 Social- og Sundhedsskole, Herning. Dansk/IT, Madlavning, Emneuge, Fenskær Efterskole. Metal, UC Holstebro. Uge 12 Vinterlejrskole Uge 14-20 Tømrer, Maler, UCHolstebro. Førstehjælpskursus, Fenskær Efterskole. Individuel praktik 2 uger. Uge 21 3U-tur til København. Uge 22-25 Dansk/matematik, Udeprojekt, Fenskær Efterskole. Friluftsliv, Fenskær Efterskole. Uge 26 Afslutning.

Vores vejledning Vi har vejledningsforpligtigelsen Vi indkalder UU-vejledere, sagsbehandlere og forældre til møde. Når det er muligt, kan vi give den bedste overlevering af de unge.

Dilemmaer: - hvad skal vi vejlede til Ikke alle UU-vejledere og sagsbehandlere har mulighed for at deltage. Mange kommuner vælger at starte STU hjemme, selvom den unge ikke er klar – Hvis den unges ønsker om uddannelsesretning Ikke kan opfyldes i kommunen – kan det så blive den unges eget projekt?

Hvad er STU En fremragende lovgivning Som desværre er kommunalt forankret !!!! Mange velmenende tiltag i kommunerne. Kommunerne er generelt for små til at give differentierede tilbud, hvilket ofte giver urimelig stor forskellighed i målgruppen. Indskrænkede valgmuligheder som betyder at det ikke bliver de unges eget projekt. Case: ”Michael”

Hvad er STU – mere Et tilbud som mange kommuner har travlt med at få startet efter grundskolen – uden at skele til om den unge er uddannelsesparat. Efter vi fik STU har mange kommuner besluttet at de ikke tilbyder mere end 10. skoleår! Stavnsbinding af en stor gruppe unge!

Heldigvis har vi på det sidste oplevet kommuner som har besluttet, at det kan være gavnligt med skolegang efter 10. skoleår! For at skabe en uddannelsesparathed.

Uddannelsesparat Selvom vi har verdens bedste skole, er der en del unge som ikke når at blive uddannelsesparate med 1-2 år på efterskolen. På 3U oplever vi elever som flytter sig fra at være svage STU´ere til at være EGU´ere eller til at kunne klare erhvervsuddannelser. Derfor giver det rigtig god mening at tale om uddannelsesparathed.

Fremtiden og ny lovgivning UU vejledernes rolle fremover i forhold til den reviderede STU lov. Hvor placere man den nye fleksuddannelse og hvem administrere den? Er de lovtiltag en tilpasning til konkurencestaten og hvor placere det vores elever?

Overgang med succes. UU vejlederne skal have reel kompetence Vil vi overgange med succes, må og skal vi acceptere de unges ret ril medansvar og reel valg af uddannelse. STU, EGU, og den nye Fleksuddannelse skal være statslig finansieret og su. berettiget.