Rehabilitering i Svendborg Kommune ”Nye veje til aktivt liv”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tietgen HG - Hvor er det vi ser, at skoen trykker i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse?
Advertisements

Hvad er behovene i Danmark?
Palliativ indsats til KOL-patienter
Eventudvikling i Rebild Kommune
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Fredericia Former Fremtiden Længst muligt i eget liv
Fredericia Former Fremtiden Længst muligt i eget liv 3.0
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Velfærdsteknologi 3 eksempler på resultater og erfaringer fra Danmark
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Modul 1 - Processer.
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Ballerup fra 50´erne til i dag Involvering af borgerne 2020-strategien For med og af i praksis.
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerinddragelse og udvikling af lokaldemokratiet i de ny kommuner Om udvikling af en demokratistrategi og eksempler.
Forældremøde X årgang.
Udvikling Fyn A/S – en ny vej til vækst på Fyn.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Udviklingsplaner Sønderborg
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Fra kompensation.
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Ringe – Hjem projekt Medicinsk afd. O Herlev hospital
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Motivation af medarbejdere
Mere liv i samtalen Liv i samtalen Liv i hverdagen.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Det gode liv? Møde d Forældre Odense Kommnune skoleafdeling Professor Niels Egelund fra DPU.
Følge- Op.
Kurser i projektledelse
Empowerment og sundhed
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Uddannelsesafklarende samtaler - hvordan er det gået? Mogens Bak Hansen, Arbejdsmarkedschef Jeanette Johansen, Teamleder Anders Ladegaard, Centerleder.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Samarbejde med kommunerne
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Udbredelse af velfærdsteknologi i kommunerne
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Kommunal Faldforebyggelse v/ Hanne Skov, faldkonsulent
Brugerundersøgelse om hjemmehjælp 2014 Ribe. Denne rapport præsenterer resultaterne for Ribe. Vejledning 01 Om rapportenRapportens opbygning På forsiden.
IT wokshop, Radisson SAS, Odense, IT workshop Opsamling og afrunding Bo Öhrström Vicedirektør Biblioteksstyrelsen.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
11 Pulje til Løft af Ældreområdet. 2 Baggrund og formål I Finanslov 2014 blev der afsat 1 mia. kr. årligt i en pulje til et permanent løft af indsatsen.
Styrings- modelNy økonomi- 25. JUNI 2012 AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMISTYRINGSMODEL - I ETAPER MORTEN VILS SØRENSEN.
Stormøde for økonomi på AU
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
GPS til demente borgere
Velkommen til topmøde for ledere og mellemledere i Ældreområdet 18. og 19. Marts 2015 Ved ældrechef Lilian Jørgensen.
Dato: Dok.nr. Titel: Aktiv hver dag Hverdagsrehabilitering i Hedensted kommune.
Implementering af udrednings- og rehabiliteringsforløb Lars Gregersen 13. november 2015.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Rehabilitering og hjemmehjælp
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Rehabilitering i Svendborg Kommune ”Nye veje til aktivt liv” EPOS-seminar 16.08.12

Disposition Kort om ”Svendborg Kommune” Processen om ”Nye veje til aktivt liv” Foreløbige resultater i projektet Borgerinddragelse og innovative metoder Hvad kræver det af medarbejderne? Debat og spørgsmål

Hjemmehjælp

Ældreområdet i Svendborg Kommune En af Sydfyns største arbejdspladser Ca. 1.500 fuldtidsstillinger i plejen I alt 2.200 ansatte på hele området, incl. afløsere Budget på 532 millioner pr. år (2011). 2.685 borgere (13-104 år) får hjemmehjælp = 4,6% (58.700 indb.) 10.064 borgere har hjælpemidler (17%) 1.770 borgere får sygepleje (3%) Forventning om fordobling af borgere på 15 år = 2025

Supertanker

Hvorfor projekt ”Nye veje ? Hvorfor går en kommune i gang med et sådant projekt ? Demografisk udvikling/økonomisk pres Strømninger i samfundet - På hjemmehjælps- området, ”Fredericia modellen” Tilpasning til kravene til fremtidens primærsektor – og borgerne Socialudvalget på studiebesøg i andre kommuner Politisk beslutning i Socialudvalget februar 2011

Formål ”Nye Veje” At gøre borgerne mere selvhjulpne og dermed give borgerne en bedre livskvalitet Økonomisk gevinst ved at borgerne har brug for mindre hjælp Socialudvalgs beslutning februar 2011 I Svendborg skal midlerne til projektet findes indenfor eksisterende rammer

Projektorganisering Styregruppe Projektgruppe 5 arbejdsgrupper Plejecentre Hjemmepleje Uddannelse Formidling Velfærdsteknologi Innovationsgruppe – kommet til senere

Projektplan 01.09.11 Fase 1 - Nye borgere til hjemmehjælp visiteres til projektet Januar 2012 Fase 2 - Rehabilitering på plejecentre Juni 2012 Fase 3 - Eksisterende borgere i hjemmehjælpen Forår 2013 Fase 4 - Fra projekt til daglig drift Juni 2013 Afslutning på projekt juni 2013

Hvad siger borgerne? Man ved jo ikke om man kan, før man har prøvet (kvinde 95 år)

Artikel Fyns Amts Avis

Resultater Fase 1 -til juni 2012 405 nyhenvendelser vedr. hjemmehjælp 108 borgere var ikke projektets målgruppe 297 borgere i projektets målgruppe

Afvisningsårsager Afslag – klarer sig hjemme/ønsker ikke hjælp - 25 Ej træningsegnede - 30 Demens - 8 Kognitive problemer - 6 Kompenserende hjælp - 4 Terminal syg - 15 Særlige årsager – 14 Gæsteplads – 6 I alt er 108 borgere vurderet som ikke værende i projektets målgruppe.

Borgere i træningsforløb 297 borgere har været i målgruppe for projektet 23 borgere har fravalgt hjælp 1 borgere selvhjulpne med teknologi 273 borgere til træningsforløb

215 borgere i træningsforløb 53 modtager hjemmehjælp 3 døde 159 selvhjulpne 139 klarer sig hjemme 8 ude anden årsag 12 klarer sig med hjælpemidler efter træningsforløb

Resultater fase 1 - Nye borgere 75% af borgerne er i målgruppen for Nye veje, og kommer i træningsforløb 74% af borgere i træningsforløb bliver selvhjulpne 25% af borgere i træningsforløb overføres til hjemmeplejen

Resultater Fase 2 - plejecenterborgere Plejecentre Flotte enkelthistorier i pressen Livsglæde blandt borgerne Stor forskel på plejecentrene – personafhængigt Muligt at hente ressourcer Innovation Gribe i egen barm eller vores egen værste fjende Behov for fokus på de kulturvinklen

Resultater Fase 3 - Hjemmehjælpsborgere Vi er i en opstartsfase (Fra juni 2012)- Stor forskel på nye hjemmehjælpsborgere og borgere der har fået hjælp i mange år. Rehabilitering er for mange borgere uforståelig og meningsløs - En indsats der ikke er ønsket, og opstilling af mål der ikke er ønsket Rehabiliterende tankegang giver brugerperspektiv – brugernes motivation Organiserings betydning?

Borgerinddragelse og innovative metoder Udgangspunkt og konklusion Projektet kan kun lykkes med borgerinddragelse ….så på den måde et det et projekt om borgerinddragelse…

Borgerinddragelse i hverdagen Hvad oplever vi der fremmer borgerinddragelse? Borgers egen klarhed om behov/mål Borgers ønske om at klare tingene selv, og evne til at mestre den nuværende situation At vi forstår at udnytte borgers ressourcer At vi støtter indenfor den nærmeste udviklingszone og ikke stiller for store krav At borgeren forstår formålet med den støttende pleje/kan se meningen.  

Borgerinddragelse i hverdagen Hvad oplever vi hæmmer borgerinddragelse? Manglende motivation Borger har svært at overskue vejen frem mod målet? Er afvisende evt. pga. angst for kravene. Hvis borgeren oplever at målene er vores Hvis borger ikke har et ønske om rehabilitering. Hvis borgeren synes at vi stiller for store krav – og de ikke føler sig set/hørt - hvis vi har for travlt.

Borgerinddragelse i forberedelsen af fase 3 Innovationsprojekt – innovationsgruppe bestående af andre fagligheder end ældreområdet Brugerrejser, Deltagerobservation Borgermøde

Resultater brugerrejser

Resultater brugerrejser

Resultater brugerrejser

Resultater brugerrejser

Borgermøde – hvad siger Fremtidens brugere

Hvad kræver det af medarbejderne?

Hvad kræver det af medarbejderne? Personlig del: Tro på at de ikke bliver arbejdsløse Nysgerrighed/Parathed til at arbejde med kultur Faglighed Evner til at motivere Evne til at forstå borgeren/betydning af funktionsnedsættelsen for borgeren

Hvad skal der til? Uddannelse – og mere uddannelse Viden om rehabilitering, træning, hjælpemidler, motivation Succes oplevelser

Hvad kræver det af ledelsen? Give projektet status og opmærksomhed Støtte medarbejderne Involvering Personalemøder Opstart kurser Problemafklaring kurser Osv Omstillingsparathed/proces

Spørgsmål?