En bedre proces til videndeling på afdelingsmødet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Om at facilitere Facilitering, fra fransk facile = nemt, let
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Videnledelse som facilitering af menneskers samblomstring
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Nonne historie.
Nina Tange Aarhus Universitet
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Åbent bord Den Kreative Platform
Projekt “Det lærende møde”: Ide og resultater
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
FOKUS! På vores udvikling.
Facilitering af møder, der skaber værdi og mening
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Nye mødeformer til generalforsamlinger
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Innovation og iværksætteri
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Facilitering af videndeling i efteruddannelsesgruppen
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
“Hvilken del af ’stille’ forstod du ikke?”. Alle har brug for at føle sig sikker...
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
Projektlederens rolle(r)
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Relationer – børn og voksne
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Relationer – Omgangstone
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Det gode værtskab i Kerteminde Erhvervsskolen Nordsjælland
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Refleksioner og opsamling ift. i går
Læse/studiegrupper.
Større Skriftlig opgave
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tilgivelse.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Industrien som karrierevej -Et tre-årigt tværfagligt projekt i Herning Kommune -Industrifremmende loge 12. december 2014.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper. Idé-udvikling i grupper.
Skuffespørgsmål Ordene: ”Hvad, hvordan og hvorfor” bør være det første ord i hovedparten af vores spørgsmål: Handling / Begivenhed: Hvad (er der sket?)
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
IDETYVEN KLIK FOR AT STARTE Åh nej! Idetyven har stjålet jeres ide!
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Sammenligningsspejle
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf. Chief Happiness Officer. Cand. scient. i datateknologi, Odense Universitet, Medstifter af IT-firmaet Enterprise.
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Præsentationens transcript:

En bedre proces til videndeling på afdelingsmødet Ib Ravn, Ph.D., lektor Learning Lab Denmark Danmarks Pædagogiske Universitet www.dpu.dk/fv

1. Almindelige problemer med videndeling i en afdeling Vi får det ikke gjort Der er andet, der er mere presserende Når vi gør det, er det tidskrævende og kedeligt, fx ”Bordet rundt” og ”Siden sidst” Udfordring: Hvordan gøre videndeling så personligt vigtigt og spændende, at vi bare gør det?

2. Viden er ikke information Information er kølig. Viden er varm På afgangsplakaten på stationen vrimler det med information. Kun linjen med min afgang bliver til viden Viden er hvad der er relevant, nyttigt og værdifuldt for mig Hvis det ikke er spændende for mig, er det ikke viden (for mig) Viden er det, der hjælper mig til at handle

3. Videndeling Videndelingsillusionen: ”Når jeg siger, hvad jeg ved, ved du det også”. Nej, for det interesserer dig ofte ikke. Den bagvedliggende tankpassermodel er død. Vi er ikke tomme beholdere, der bare venter på at blive fyldt op For vi er altid er propfulde af forhåndsviden, intentioner og projekter Viden er hvad der kan hjælpe os realisere dem. Dét opleves som vigtigt og spændende

4. Hvordan gør man info spændende og personligt vedkommende? Gør videndelingssituationen… Konstruktiv. Skab fremtider i stedet for at afrapportere fortider Løsningsorienteret. Ikke hænge jer i problemer Lærende. Hvordan blir vi klogere af det skete? Personlig. Dig og mig i st.f. kontoret, firmaet Anerkendende. Hæft jer ved dét, I er gode til Tryg og rar. Gør ting hvor I hjælper hinanden

5. Det responderende kontormøde Facilitator åbner og vælger type A, B eller C (se de næste PP) En kollega fortæller i 3 minutter De andre responderer ved at tale ind i kredsen; ikke til den, der er på Facilitator styrer formen stramt Efter 5-15 min: næste person eller type

A. Nyt initiativ (el. udfordring) Trine fremlægger noget nyt, der skal i gang Kollegerne byder ind, hvis de har noget konstruktivt: - erfaringer - ressourcer - kontakter - ideer til forbedringer - anerkendelse: hvorfor initiativet er spændende Trine lytter tavst, noterer og takker uden nogen afvisende kommentarer

B. En succes Nikolaj fortæller om en nylig succes, han har haft. 3-4 min. Nogle kolleger byder ind: Hvilken specifik ting i denne historie var særligt inspirerende for mig? Leder opsummerer til sidst: ”Jeg hørte flg. 1-3 gode ting, vi kan lære af Nikolajs succes”

C. Noget der ikke lykkedes Lars fortæller om noget, der ikke lykkedes for ham – samt 1-3 ting, han har lært af det. Kolleger byder ind med: a. Sympati (”Noget af det samme er kikset for mig”) b. Læringer (”Hvad jeg kan lære af det” - endelig ikke belærende: ”Jeg synes du burde lære følgende af det:”!)

6. Fik vi delt viden? De tre processer (A, B og C) fik alle til at spidse øren og være med Kollegernes reaktioner var (formentlig) kon-struktive, løsningsorienterede eller lærende, personlige, ofte anerkendende - og det hele var (forhåbenligt) hyggeligt og trygt Alle betingelser for videnskabelse opfyldt Der var intet ”pensum”. Kolleger bestemmer indholdet; kun formen faciliteredes stramt