Samarbejde med private – tabu eller virkelighed? Ved Byggedirektør Rolf Andersson, KAB
1. KAB og samarbejde med andre virksomhedstyper 2. Udfordringer og begrænsninger 3. Fremtiden for alment/privat samarbejde
KAB er en åben og nysgerrig virksomhed • KAB arbejder løbende sammen med mange eksterne parter om projektforløb af forskellig art. Herunder naturligvis en lang række private virksomheder. • Det er en bevidst strategi, at vi er åbne overfor samarbejder med alle. • Det er vores grundholdning, at vi kan udvikle os som organisation hvis vi viser åbenhed overfor andre virksomheder eller organisationer der har andre kompetencer og synsvinkler end vores egne.
Eksempler på samarbejder • Naboskabet Et værktøj til identifikation af social kapital i boligområder udviklet i samarbejde med Rådgivende Sociologer • Billige boliger et partnerskab med Domea og 3B og et konkret udviklingsarbejde i dialog med Fonden for Billige Boliger med det formål at opføre præfab huse til rimelige priser • It et samarbejde om uddannelse af beboere med Foreningen Nydansker, Microsoft, BRF, Kulturministeriet og Integrationsministeriet • Modelplejecenter et partnerskab med Københavns Kommunen om at udvikle et ”state of the art” plejecenter med brug af seneste velfærdsteknologi og bæredygtighedstiltag. Vi skal have tilknyttet 2 private virksomheder til projektet med ekspertiser indenfor området
1. Vi får udfordret vores vanetænkning 2. Vi bliver tvunget til at formulere hvad der er godt og skidt i vores egen verden 3. Vi får informeret om den almene sektor, som der ofte hersker stor uvidenhed og mytedannelse om • Der er åbenbare fordele ved at udvikle projekter med virksomheder med et andet fokus
Vi er svære at forstå • Vi har dog erfaret at vores samarbejdspartnere indimellem har det svært • De forstår ofte ikke vores struktur og organisering • Vores afdelings og organisationsopbygning opleves som et kinesisk æskesystem • Vores ret tunge beslutningsproces frustrerer ofte samarbejdspartnerne
Skab forståelse og indsigt • Det er en god idé, at bruge en del tid i starten af et samarbejde med at forklare den almene sektor • Vi skal fortælle om vores formål og om de betydelige fordele der er i den beboerdemokratiske struktur • Det er ofte inspirerende for private aktører at få en forståelse for os ”NGO” virksomheder
• Det er i alle relationer vigtigt at forventningsafstemme • Er formålet med projektet at gøre en forretning? • Er formålet læring? • Er formålet profilering? • Det er vores erfaring at almene og private grundlæggende tænker ens. Selvom vi ikke skal tjene penge, så skal vores økonomi også hænge sammen
Udfordringer og begrænsninger • Kan vi blive udnyttet når vi går om bord i et samarbejde med private? • Tjah.. muligvis, men vi har også en mulighed for at profilere os i det samarbejde • Almindelig omhyggelighed med valg af samarbejdspartnere er altid fornuftig • I KAB har vi endnu til god at blive snydt for alvor, men hvor der er aktivitet kan (og vil) der også ske fejl ind i mellem.…
Fremtidige samarbejdsrelationer • Vi har altså gode erfaringer – og derfor fortsætter vi naturligvis • Det ligger i tidsånden, at samarbejde på tværs af organisations og ejerforhold, så der bliver bestemt mere af det i fremtiden • Vi er begrænset af sideaktivitetsreglerne, men vi har jo udfordringsretten….. og masser af gåpåmod