Samarbejde med private – tabu eller virkelighed? Ved Byggedirektør Rolf Andersson, KAB.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Advertisements

En grundlæggende introduktion
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Offentligt-Privat-Samarbejde
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Vi gennemførte en række interview ifm
Danske Forsamlingshuse
Boligforeningernes strategi for samarbejde med biblioteker og medborgercentre ……
Forpligtende samarbejde om kvalitet og fællesskab
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Markedsvurdering.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
ART GALLERIES Gruppe 4.
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
TERM modellen Introduktion til øvelse
MUNDTLIG FREMSTILLING
Ledelse af innovative medarbejdere
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Tillid Temadag for AMIR
NOEA/Aalborg Universitet
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Introduktion til centrale begreber
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
WORKSHOP 2 Inkluderende sundhedsfremme og forebyggelse
Styringsdialog og dokumentationspakke Agenda Styringsdialog og beboerdemokrati Udvalgte redskaber (værktøjer) Strategier og målsætninger Dokumentationspakken.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
- et udviklings- og dialogværktøj
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Læring, kommunikation og samarbejde
Etablering af partnerskaber på anbringelsesområdet En opdagelsesrejse.
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Etablering af virksomhed
Almene boliger og tilgængelighed
Kommunernes nye rolle i bæredygtig byudvikling Boligdag 2012 ”Bæredygtig byudvikling: Erfaringer med integrerede strategier” Jesper Ole Jensen,
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Læreren som læringsleder
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Salg til det offentlige - Næsten det hele er sandt!
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Brobygning til uddannelse Seniormanager Andreas Nikolajsen København, 9. januar 2014 Opstartskonference om kontanthjælpsreformen.
Salg til det offentlige - Aarhus Kommune. Public Intelligence: Vi har lavet de fleste fejl selv. Peter Julius Public Intelligence rådgiver virksomheder,
Erhvervsakademiernes samarbejde med HF-udbydere Jørgen Ravnsbæk - KEA
Betydningen af fars barsel for lige løn mellem kønnene
AlmenBolig + …et forsøgsprojekt Rummelige boliger til en rimelig leje
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
CØ / FOKUSERET VÆRDIKÆDE
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Karakterer og læring.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Samarbejde med private – tabu eller virkelighed? Ved Byggedirektør Rolf Andersson, KAB

1. KAB og samarbejde med andre virksomhedstyper 2. Udfordringer og begrænsninger 3. Fremtiden for alment/privat samarbejde

KAB er en åben og nysgerrig virksomhed • KAB arbejder løbende sammen med mange eksterne parter om projektforløb af forskellig art. Herunder naturligvis en lang række private virksomheder. • Det er en bevidst strategi, at vi er åbne overfor samarbejder med alle. • Det er vores grundholdning, at vi kan udvikle os som organisation hvis vi viser åbenhed overfor andre virksomheder eller organisationer der har andre kompetencer og synsvinkler end vores egne.

Eksempler på samarbejder • Naboskabet Et værktøj til identifikation af social kapital i boligområder udviklet i samarbejde med Rådgivende Sociologer • Billige boliger et partnerskab med Domea og 3B og et konkret udviklingsarbejde i dialog med Fonden for Billige Boliger med det formål at opføre præfab huse til rimelige priser • It et samarbejde om uddannelse af beboere med Foreningen Nydansker, Microsoft, BRF, Kulturministeriet og Integrationsministeriet • Modelplejecenter et partnerskab med Københavns Kommunen om at udvikle et ”state of the art” plejecenter med brug af seneste velfærdsteknologi og bæredygtighedstiltag. Vi skal have tilknyttet 2 private virksomheder til projektet med ekspertiser indenfor området

1. Vi får udfordret vores vanetænkning 2. Vi bliver tvunget til at formulere hvad der er godt og skidt i vores egen verden 3. Vi får informeret om den almene sektor, som der ofte hersker stor uvidenhed og mytedannelse om • Der er åbenbare fordele ved at udvikle projekter med virksomheder med et andet fokus

Vi er svære at forstå • Vi har dog erfaret at vores samarbejdspartnere indimellem har det svært • De forstår ofte ikke vores struktur og organisering • Vores afdelings og organisationsopbygning opleves som et kinesisk æskesystem • Vores ret tunge beslutningsproces frustrerer ofte samarbejdspartnerne

Skab forståelse og indsigt • Det er en god idé, at bruge en del tid i starten af et samarbejde med at forklare den almene sektor • Vi skal fortælle om vores formål og om de betydelige fordele der er i den beboerdemokratiske struktur • Det er ofte inspirerende for private aktører at få en forståelse for os ”NGO” virksomheder

• Det er i alle relationer vigtigt at forventningsafstemme • Er formålet med projektet at gøre en forretning? • Er formålet læring? • Er formålet profilering? • Det er vores erfaring at almene og private grundlæggende tænker ens. Selvom vi ikke skal tjene penge, så skal vores økonomi også hænge sammen

Udfordringer og begrænsninger • Kan vi blive udnyttet når vi går om bord i et samarbejde med private? • Tjah.. muligvis, men vi har også en mulighed for at profilere os i det samarbejde • Almindelig omhyggelighed med valg af samarbejdspartnere er altid fornuftig • I KAB har vi endnu til god at blive snydt for alvor, men hvor der er aktivitet kan (og vil) der også ske fejl ind i mellem.…

Fremtidige samarbejdsrelationer • Vi har altså gode erfaringer – og derfor fortsætter vi naturligvis • Det ligger i tidsånden, at samarbejde på tværs af organisations og ejerforhold, så der bliver bestemt mere af det i fremtiden • Vi er begrænset af sideaktivitetsreglerne, men vi har jo udfordringsretten….. og masser af gåpåmod